Thetaxpayer skrev:ANNA2LINK skrev:Thetaxpayer skrev:ANNA2LINK skrev:Thetaxpayer skrev:ANNA2LINK skrev:Thetaxpayer skrev:ANNA2LINK skrev:ericTheDog skrev:Isåfall Anna, är du trött på verkligheten.
Trött på detta att man stämplar folk, de som är viktiga och se dsom är mindre viktiga ja! Mycket trist att höra detta upprepas hela tiden av er.
Den enda som stämplar någon är ju du. Jag bara konstaterar fakta. Det finns både närande och tärande personer. Ingen värdering eller något konstigt med det.
Jag fattar inte att ni inser att det faktiskt är värderingar i det!
Det är bara ord Anna. Skulle du vilja påstå att någon som är beroende av sjukförsäkring eller försörjningsstöd för sitt uppehälle som närande och i så fall varför? Skulle du vilja kalla till exempel ett spädbarn för närande?
Närande och Tärande
För några år sedan myntades uttrycken närande och tärande avseende verksamheter som genererade intäkter till Sveriges ekonomi respektive förbrukade dessa intäkter i offentlig verksamhet. Jag tycker att det är dags att återinföra dessa begrepp i samhällsanalysen. Det betyder givetvis inte att tärande verksamheter skulle vara sämre per automatik, utan begreppen skall ses som verktyg för att upprätta en mätbar balans på hur våra gemensamma resurser sköts.
"Det är bara några ord"... Sure... Men ord som man inte ska kalla folk utan man skapar ilska men det är nog det som ni vill!
Men det är också ord som kan användas till att förklara saker för det verkar inte gå in det här med skatter hos dig.
Du jag struntar i vad du menar med skatter hit och dit, vilka som betalar eller inte. Snälla håll inte på att tjata om detta "närande och tärande" man blir ju fb på dig/er fattar du väl? Om du är en bra person så visar du respekt för detta!
Ja men inse då att det finns de som betalar välfärden(hint inte du) och de som lever av den. Varför vill du straffa de som betalar välfärden?
Om jag inte gör det just nu enligt dig så kommer jag att vara det många år framöver och då kommer du säkert inte att klaga. Jag vill inte straffa arbetare men varför vill du och andra blå straffa de som har det sämst i samhället?