Sniperace 2011-06-02, 20:52
Freedom skrev: Sjöälv har jag väldigt svpårt att tro at kriminaliseringe gör missbrukarleden STÖRRE, av vilken orsak?
hittar inga dagsaktuella siffror, sniper.
Så vi går på CANs så länge.
Det är nog inte kriminaliseringe per se som ger Sverige fler sprutnarkomaner, utan den urusla narkotikapolitik som förts i det här landet i decennier, oavsett färg på regeringen.
Allt bruk är missbruk.
All narkotika är lika stark o farlig.Är de teser som den bygger på, sedan Beijerots tid.
Det funkar som synes inte.
Mariaklinikens senaste undersökning visar att 2011 så har cannabis för första gången gått om alkohol som drog för Stockholms ungdomar. Vilket säger en hel del om misslyckandet.
Själv tror jag att vi i självs verket INTE har högre siffror, det beror mest påp hur mnan i det aktuella landet räknar, och sverige är nolltoleransens land, vilket kanske ger högre siffror än andra, men som jag skrev, skillnaden är minimal och jag tvivlar på att narkotikapolitiken är en orsak att vi skulle ligga högt, det rör sig snarare om tillgänglighet och hur ungdomar ställt sig till detta.
att sedan som de gör klassa allt som lika och förbjudet, tittar vi på cans lista
så säger den
http://www.can.se/sa/node.asp?node=2667 Fysiska skador
Sociala skador
Beroende
akuta njutningsintensitet berusning
kroniska psykologiskt beroende andra sociala skador
intravenös fysiskt beroende Vårdkostnader
Den sammanvägda bedömningen utifrån dessa nio avdelningar ledde till följande rankning:
1 Heroin
2 Kokain
3 Barbiturater
4 Illegalt metadon
5 Alkohol
6 Ketamin
7 Bensodiazepiner
8 Amfetamin
9 Tobak
10 Buprenorfin
11 Cannabis
12 Lösningsmedel
13 4-MTA
14 LSD
15 Metylfenidat
16 Anabola steroider
17 GHB
18 Ecstasy
19 Alkylnitriter
20 Khat
lägg märke till var alkohol och tobak hamnar i listan, är det någon som tror att dessa skulle godkännas idag om de inte var etablerade sedan lång tid?
Hur stort misslyckande det är att cannabisen gått om alkoholen kan mnan kanske diskutera, jag och många med mig tror att just alkoholen är en drog som orsakar mycket mer våldsbrott än cannabisen som ju oftast gör brukarna lugna och passiva i ruset, så kanske är detta BRA eftersom dessa sällan är ett samhällsproblem som ger våld och brott, mer än möjligen att några stjäl för att finansiera ett dyrt bruk, legalt, skattat som ex alkohol vore detta ett mycket lite problem, mycket mindre än alkoholen i vårt samhälle