Sniperace 2011-06-02, 11:40
Freedom skrev:När övriga Europa avkriminaliserar bruk och innehav så står Sverige kvar vid sin misslyckade narkotikapolitik. Vi har högre antal tunga sprutnarkomaner än tex det mer liberala Holland.
Inte i % utan per capita.
Se över straffsatserna för narkotikabrott.
Införa en vård- och behandlingsgaranti, som ger missbrukare rätt till vårdplan och avgiftning inom en vecka.
Ditt enmans-korståg mot (v) har lite av ett löjes skimmer över sig.
Har du ngt emot att de små och trasiga får en vårdgaranti ?
För övrigt ÄR straffsatserna horribla i jämförelse med övriga brott. Vilket uppmärksammats internationellt. Straffet för innehav av ca 10 marijuanaplantor är i höjd med dråp i Sverige.
själv är jag FÖR legalisering av cannabis som jag anser vara en långt mindre farlig drog än alkohol.
Men jag är FÖR att det omedelbart, utan dröjsmål inleds behandling av dem som använder de tunga drogerna, och det blir svårt om det INTE är kriminaliserat att använda dessa.
En sak som jag också opponerar mig emot är tex att om någon använder cannabis i Holland där det är legalt sedan tas i Sverige och blir frikänd i domstol pga att ingen lag brutits, får sitt körkort indraget, tvingas till soc med jämna mellanrum att lämna pisseprov osv.
LAndets problem med knark ligger inte hos de beskedliga cannbisanvändarna, utan istället på heroin, crack, amfetamin, och liknande där dödstalet är stort och samhällskostnaderna är stora.
vad gäller fria sprutor är jag för det då det ger ett visst skydd, även om detta är tveksamt verkande, vissa undersökningar visar på att det inte gör nytta, men jag kan inte se att det skadar ändå.
Men som sagt, jag skulle gärna se att det inleds behandling så snart tillstymmelse till narkotikamissbruk uppdagas, för att bara bötfälla eller fängsla gör ingen nytta, däremot kan en snabb reaktion med adekvat behandling rädda både misbrukares och andras liv