DirtyDog 2011-06-06, 22:19
formsvackan skrev:En fråga man kanske kan ställa sig är vilka som tjänat på att låta det gå ända hit. Att vissa staters dåliga finansiella utveckling skulle komma som en överraskning för världens förtroendevalda tror jag inte ett ögonblick på.
Nej, att Greklands ekonomi varit i ett bedrövligt skick är ingen direkt världsnyhet.
Såhär lät det kort efter att en konservativ regering fick makten för 7 år sedan.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=505464Sosseministern skyllde då på
"en ny metod att ta fram ekonomisk statistik i Grekland som resulterat i för låga beräkningar av budgetunderskotten."Törs knappt spekulera i hur den metoden gick till.
Nåja, alla visste att de HADE fifflat och EU's jurister granskade dem ordentligt. Att man sen uppmärksammar nya felaktigheter 7 år senare hade nog inte alla förväntat sig även om några säkert yttrat "Varför är jag inte förvånad?". Det handlar om ett folk som är proffs på att fiffla och smita undan ansvar.
De som tjänat på detta är inte så enkelt att uttala sig om men normalt är det den som fifflar som gör förtjänsten. Banken tjänar knappast på att du bor i ett övervärderat hus som aldrig kan säljas till den summa som lånen är uppe i. Däremot så tjänar de ständigt på räntan som man betalar och ju högre risk man utgör dessto högre ränta får man betala. Det är att beteckna som en "risk-avgift" och att tillåta banker att ta ut denna högre ränta UTAN att de på något sätt STRAFFAS när risken visar sig vara ett faktum är väl inget annat än en skandal?
Det vore lika idiotiskt som att garantera riskkapitalbolagens investeringar i riskfyllda projekt.
Jag tror att bankerna som lånat ut pengar till Grekland har tjänat VÄLDIGT bra på detta och därför anser jag att de borde få stå sitt kast om det GÅR att visa på att de brustit i omdömme. En bank som lånar ut pengar till en svensk kommun som fifflat med sin bokföring bör också straffas om det finns anledning att tro att de känt till detta. Om det INTE finns anledning till det så tror jag att de flesta anser att det allmänna borde gå in och mildra deras förluster även om de ALDRIG kan kompenseras fullständigt.