Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+10
Thetaxpayer
lazy
Sniperace
DirtyDog
redalert
berralarzon
F.I.S.T
Freedom
RedMentalCase
formsvackan
14 posters

eight bells and all is well

lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

eight bells and all is well - Sida 3 Empty Sv: eight bells and all is well

Inlägg  lazy 2011-05-25, 22:59

F.I.S.T skrev:
    lazy skrev:
    Vill man leva efter devisen survival of the fitest, så ska vi ju inte ha poliser heller.

Ursäkta att jag undrar för jag vet ju att det är den tiden i månaden men vad i hela h-e går du på ikväll? Laughing

Smothie med banan, blåbär och hallon .... vad har du rökt ?

Tror du att man måste ha "rökt" ngt bara för att man befinner sig i MÖ?

Vilken "rasist" du är Smile men jag är mer intresserad av var poliserna kom in?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2011-05-25, 23:08

lazy skrev:
    F.I.S.T skrev:
    lazy skrev:
    Vill man leva efter devisen survival of the fitest, så ska vi ju inte ha poliser heller.

Ursäkta att jag undrar för jag vet ju att det är den tiden i månaden men vad i hela h-e går du på ikväll? Laughing

Smothie med banan, blåbär och hallon .... vad har du rökt ?

Tror du att man måste ha "rökt" ngt bara för att man befinner sig i MÖ?

Vilken "rasist" du är Smile men jag är mer intresserad av var poliserna kom in?

Jag hade ingen aning om vart du befann dig ..... what goes around comes around....
    Jo Polisen var ett exempel.
    Dom finns för att skydda medborgarna ... visst ?

Och Dirty Dogs resonemang löd att survival of the fitest, rensade ut "oduglingar" som han uttryckte det......
    dvs djungelns lag... och om man förespråkar ett sådant samhälle som doggen gör, då hör väl inte heller poliser hemma i den världssynen ??

Ökade brottslighet och utanförskap är två tydliga konsekvenser av icke inkluderande politik ala Alliansen..... och sedan skriker oftast borgerligheten på fler poliser för att stävja de problem man själva skapat..... och då är det väl inte längre "survival of the fitest"

lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2011-05-25, 23:17

Inte för att göra dig alltför ledsen i ögat nu men jag uppfattade DD:s inlägg som att marknaden självsanerar (i bästa fall) de s.k klipparna och jag kan fortfarande inte förstå vad det har vare sig med vilda djur eller poliser att göra.
    Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Inlägg  Thetaxpayer 2011-05-25, 23:33

lazy skrev:Inte för att göra dig alltför ledsen i ögat nu men jag uppfattade DD:s inlägg som att marknaden självsanerar (i bästa fall) de s.k klipparna och jag kan fortfarande inte förstå vad det har vare sig med vilda djur eller poliser att göra.

Fisten har säkert någon djup teori om detta som i slutändan går ut på att han är godheten personifierad för att han har hjälpt en gammal dam att hugga ved en gång medans alla vi som röstar höger är oempatiska elaka, ja rent av grymma människor som slår små barn och skrattar när folk ramlar och slår sig.
    DMustaine
    DMustaine

Antal inlägg : 3914

Inlägg  DMustaine 2011-05-25, 23:48

I mina ögon så är människan i vissa fall värre än den "grymma naturen".... i naturen dödar rovdjuret BARA det han behöver, inget mer.

Vilket naturligtvis är skitsnack! Det finns många exempel på när rovdjur fäller tamboskap i mängder mångt fler än det vid tillfället behöver konsumera!
    Varför ska du skriva en sån kommentar om något som du uppenbart inte har den jävligaste aning om? Begriper du inte att det handlar om instinkt???
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2011-05-26, 00:16

DMustaine skrev:
    I mina ögon så är människan i vissa fall värre än den "grymma naturen".... i naturen dödar rovdjuret BARA det han behöver, inget mer.

Vilket naturligtvis är skitsnack! Det finns många exempel på när rovdjur fäller tamboskap i mängder mångt fler än det vid tillfället behöver konsumera!
    Varför ska du skriva en sån kommentar om något som du uppenbart inte har den jävligaste aning om? Begriper du inte att det handlar om instinkt???

Det normala i naturen är att det inte existerar tamboskap, du har son vanligt ingen aning vad du pratar om.... gå och lek krig igen istället
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2011-05-26, 00:18

Thetaxpayer skrev:
    lazy skrev:Inte för att göra dig alltför ledsen i ögat nu men jag uppfattade DD:s inlägg som att marknaden självsanerar (i bästa fall) de s.k klipparna och jag kan fortfarande inte förstå vad det har vare sig med vilda djur eller poliser att göra.

Fisten har säkert någon djup teori om detta som i slutändan går ut på att han är godheten personifierad för att han har hjälpt en gammal dam att hugga ved en gång medans alla vi som röstar höger är oempatiska elaka, ja rent av grymma människor som slår små barn och skrattar när folk ramlar och slår sig.

Laughing
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2011-05-26, 00:25

Thetaxpayer skrev:
    Fisten har säkert någon djup teori om detta som i slutändan går ut på att han är godheten personifierad

Nej men jag försöker åtminstone, till skillnad från vad kan tyckas med stora delar av forumhögerns skyll-dig-själv-filosofi

Thetaxpayer skrev:för att han har hjälpt en gammal dam att hugga ved en gång

Många, många gånger, och massor av annan hjälp, många många gånger.

Thetaxpayer skrev:medans alla vi som röstar höger är oempatiska elaka

Nej inte alla, men forumhögern på detta forum är det alla utom 2 st.men resten som är rätt oempatiska och elaka... däremot är HÖGERPOLITIK definitivt oempatisk så det förslår

,
    Thetaxpayer skrev: ja rent av grymma människor som slår små barn och skrattar när folk ramlar och slår sig.

.... har ingen aning om du gör det.....och har heller inte påstått det,

Senast ändrad av F.I.S.T den 2011-05-26, 00:26, ändrad totalt 1 gång
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2011-05-26, 00:25

nä jag förstår att du inte förstår Cool
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2011-05-26, 00:45

DirtyDog skrev:
    formsvackan skrev:Nu är väl i stort sett alla "experter" eniga om att finansmarknaden måste regleras betydligt hårdare än tidigare. Detta för att finansakrobaterna inte ska kunna sätta världen på pottan en gång till.
    Lite lustigt att du satte ordet "expert" mellan citationstecken men det var bra eftersom gårdagens "experter" är dagens idioter. Smile
    Du har dock rätt i att politikerna bör sätta vettiga spelregler och avsaknad av sådana är knappast "Marknadens" fel. Wink
    formsvackan skrev:
    De "oduglingar" som skulle rensas ut är den lilla vanliga människan. Sådana är det synd om sa Strindberg.
    I naturen gäller "Survival of the fittest". Men visst, politikernas jobb är att se efter sina får. Wink
    Vad får dig att tro att du själv i händelse av ett systemsammanbrott inte kommer att tillhöra de utrensade, övertro på din egen förmåga eller bara ren dumhet ?
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-05-26, 00:54

formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:
    formsvackan skrev:Nu är väl i stort sett alla "experter" eniga om att finansmarknaden måste regleras betydligt hårdare än tidigare. Detta för att finansakrobaterna inte ska kunna sätta världen på pottan en gång till.
    Lite lustigt att du satte ordet "expert" mellan citationstecken men det var bra eftersom gårdagens "experter" är dagens idioter. Smile
    Du har dock rätt i att politikerna bör sätta vettiga spelregler och avsaknad av sådana är knappast "Marknadens" fel. Wink
    formsvackan skrev:
    De "oduglingar" som skulle rensas ut är den lilla vanliga människan. Sådana är det synd om sa Strindberg.
    I naturen gäller "Survival of the fittest". Men visst, politikernas jobb är att se efter sina får. Wink
    Vad får dig att tro att du själv i händelse av ett systemsammanbrott inte kommer att tillhöra de utrensade, övertro på din egen förmåga eller bara ren dumhet ?

Du tycks verkligen tro på det där systemsammanbrottet. Vad tror du kommer först Jesus eller sammanbrottet?
    DMustaine
    DMustaine

Antal inlägg : 3914

Inlägg  DMustaine 2011-05-26, 01:02

F.I.S.T skrev:
    DMustaine skrev:

Det normala i naturen är att det inte existerar tamboskap, du har son vanligt ingen aning vad du pratar om.... gå och lek krig igen istället

Tamboskap är ingen ny företeelse och fanns långt innan JC föddes! Du har som vanligt ingen aning om vad DU talar om! Men får jag tolka det som att det är vänsterpolitik att tamboskap, om ni mot all sunt förnuft och förmodan, kommer till makt, förbjudes?
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2011-05-26, 01:30

F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev:
    tvärtom det pris som de TVINGAS att sätta eftersom "Marknaden" (köparna = folket) inte accepterar vilket pris som helst.

Detta stämmer inte och det vet du, sen om du inte vill låtsas om det är en annan sak.
    Tro mig, som försäljare så är jag VÄLDIGT medveten om att det är mina KUNDER som avgör vilket pris det är som jag kan ta för mina produkter.
    Det finns ALLTID ett alternativ för köparen om det inte är något som de behöver AKUT för att överleva men då finns alternativet för dem att helt enkelt göra som människan ALLTID har gjort om deras liv står på spel, att ta vad de desperat behöver UTAN att betala.

Kan du nämna NÅGON produkt som folk skulle köpa OAVSETT vilket pris säljaren sätter? Inte ens deras LIV är de villiga att betala vad som helst för, hellre riskerar de att då för att med våld rädda sig själva.

Självklart så är tillgång och efterfrågan en faktor som gör att de som HAR det som efterfrågas kan bli rikligt belönade med det gäller endast så länge som NÅGON är villig att betala. Om du har ett piller som gör att den som tar det garanteras att förlänga sitt liv med 50 år så kommer värdet på detta att sättas av hur mycket någon är villig att betala för detta. Du sätter givetvis inget pris utan säljer det till HÖGSTBJUDANDE precis som mäklaren gör när han säljer ett hur. Marknadsvärdet på pillret påverkas av yttre omständigheter och har ett atombombskrig precis brutit ut där man tror att alla kommer dö inom nåt år av strålningen så blir givetvis priset därefter. Men SÄLJAREN kan bara FÖRESLÅ ett pris och lyckas han inte sälja sin vara så är alltså marknadspriset LÄGRE än vad han begärt. Man kan ALDRIG få ut mer än vad MARKNADEN (=köparna) är villiga att betala och detta gäller ALLA produkter oavsett om det är guld, diamanter, frimärken, hus, bilar eller fnask. Försök att få in detta i din lilla skalle!
    F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev:Vilka som tillhör "Marknaden" beror alltså på vilken produkt vi talar om men för vänstern så tycks "Marknaden" ständigt bestå av nån märklig inflytelserik grupp personer som är helt utan ansvar.
    Nej inte ständigt, men alltför ofta om det inte finns folkligt demokratiska beslut, samt lagar och myndigheter som reglerar marknaden..... utan detta är Marknaden inget annat än anarki, där vilka medel som helst är tillåtna för att tjäna pengar... tex att folk dödas i processen
    Självklart, och därför så har vi lagar och en ordningsmakt som försöker se till att vi följer dessa. Sen har väl folk olika åsikter om hur strikt REGLERADE olika marknader skall vara. Vissa anser ju att staten inte skall kunna gå in och bestämma hur högt pris en konstnär får sätta på en tavla som han har målat. Vem skall bestämma priset på ett hus som du har byggt, staten eller eventuell köpare?
    Ju högre pris du kan få för ditt hus dessto fler kommer du att vilja bygga och andra som ser dina förtjänster kommer att göra likadant. När sen tillräckligt många hus så kommer kvalitén på dessa att styra marknadspriset och den som först byggde ett hus måste ständigt öka kvalitén för att kunna fortsätta tjäna pengar eftersom marknadsvärdet på hans första hus ständigt sjunker ju fler lika fina hus som byggs.
    Slutligen när de flesta hus är lika fina så kommer LÄGET att avgöra MARKNADSPRISET och HELA TIDEN så är det KÖPARNA som avgör vilka LÄGEN som är mest köpvärda och berättigade ett högre pris. Detta kallas för kapitalism och har funnits lika länge som det har funnits människor även om man då inte betalade med kontanter.
    F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev:Politikerna i flera europeiska länder har levt över sina tillgångar och spenderat pengar som de inte har möjlighet att dra in via skatter. Orsaken till att de har kunnat göra detta är pga att det funnits banker i utlandet som varit villiga att låna ut pengar till dem i avsikt att tjäna pengar på ränteintäkterna (vilket är alla bankers affärsidé) och att de fortsatt att göra det trots att de borde ha vetat bättre. De har vågat göra detta i tron att EU inte skulle tillåta ett land att gå i konkurs och att de levt i förhoppningen om att de själva inte skulle kunna drabbas ekonomiskt. Det är samma vinstintresse som låg bakom bankkrisen i Sverige i början på 90-talet.
    Kanske bankerna skulle vara statliga ändå då, här erkänner du att marknaden, vilken bankerna är en del av, inte alls klarar av att reglera sig själv.
    Självklart så är bankerna en del av marknaden. ALLA (även uteliggarna på stan) är en del av marknaden (även om alla inte har samma inflytande) och det är ju just DÄRFÖR som det är så patetiskt när ni anklagar MARKNADEN för att ligga bakom allt elände.
    Huruvida jag "erkänner" att bankerna inte klarar av att reglera sig själva är väl en definitionsfråga? Det är ju lika fånigt som att påstå att ishockeylandslaget skall vara statliga eftersom de inte klarar av att vinna VM varje år. Man ger dem REGLER, FÖRUTSÄTTNINGAR och MOTIVATION (de sistnämnda två punkterna är nog lika viktiga som den första) så ökar givetvis deras förutsättningar för att lyckas. Om de inte har en ledning som ser till att några ägnar sig åt att försvara den egna buren (då alla vill göra mål) så ökar risken för att det går åt helvete.

Det VIKTIGASTE är KOMPETENS och därefter kommer regler. Laglydiga bankirer utan kompetens kommer göra folk lika missnöjda som dito för tre kronor. MOTIVATION är och har nog alltid varit den största faktorn för mänsklighetens utveckling. Tar man bort motivationen (kanske genom hög beskattning) så minskar snabbt motivationen för att spela bra eller göra bra affärer.

I Kina är väl samtliga banker statliga. Kommer de därför INTE att drabbas ifall USA's ekonomi faller ihop som ett korthus. Har du någon ANING om hur mycket pengar Kina har lånat ut till resten av världen (speciellt då USA)? Tror du att riskerna minskar bara för att de som styr bankerna är valda för sitt munläder istället för sin kompetens? Går statliga företag m.a.o. alltid BÄTTRE än privata dito? Att de bättre klarar en kris kanske beror på att hela folket är deras aktieägare och inte KAN sälja sina andelar när de ser att företaget missköts?
    F.I.S.T skrev:Det finns länder och kulturer som driver banker utan räntor, då försvinner även risken att dessa lånar ut pengar till vansinne, i syfte att tjäna pengar på detta, och sedan hoppas på att staten ska rädda dem.
    Suck!
    Orsaken till att de INTE tar ut någon ränta beror väl på att deras RELIGION förbjuder dem? Att de sen årligen tar ut en administrativ avgift motsvarande det man betalar i ränta till andra banker är ju bara en lek med ord.
    Även svenska banker har ju börjat med detta trams till muslimska kunder. Tror du att dessa banker ger dem BÄTTRE villkor bara för att de är muslimer? Även Elgiganten brukar ju låna ut pengar "räntefritt" i julhandeln och det är väl kunder som du som nappar? Very Happy
    F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev:Frågan är nu om vi skall låta MARKNADEN sköta problemet (vilket innebär att flera länder sätts i konkurs och att även deras långivare bankerna och deras bankirer drabbas) eller om vi skall låta politikerna gå in och med skattebetalarnas pengar rädda både banker och länder?
    Om Grekland hade varit kloka nog att inte gå med i valutasamarbetet EURO så hade de åtminstone haft något verktyg att påverka dessa skeenden
    Ja, de kunde ha påverkat sin sysselsättning men inflationen på deras valuta skulle nog göra att folk sprang runt i butikerna när de handlar eftersom priset ökat med 100% när de kommer till kassan jämfört med när de klev in 10 minuter tidigare och alla skulle behöva skottkärror istället för plånböcker. :p
    De STORA vinnarna skulle vara de med fast egendom (t.ex. husägare) då de inte skulle drabbas av att hyran ökade med 100% varje dag.
    F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev:Det går inte att få bort "Marknaden" då det är en företeelse grundad på "Tillgång & efterfrågan" och ingen samling individer.
    Det är heller ingen som vill få bort marknaden
    Nej, då tvingas man ju att avliva hela jordens befolkning. Smile
    Finns det två överlevare så finns det marknadspriser. Om du fixar käk, så ordnar jag boendet. Sen så kommer jägaren inse att bostaden endast behövde byggas EN gång och sen så börjar förhandlingarna om VEM som skall göra VAD. Kräver jägaren för mycket så kommer den andra jaga sin föda själv. Marknadspriset uppnås när han väljer att stanna hemma och sköta andra sysslor.
    F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev:Det finns INGEN politiskt system som kan leva UTAN marknader och även om vissa länder har FÖRSÖKT att styra priserna på allt så har alltid SVARTA marknader dykt upp. I de gamla kommunistländerna så existerade officiella växlingskurser men växlade man på gatan så kunde man få dubbelt så mycket i lokal valuta för sina dollarsedlar. Politiker skiljer sig inte mycket från bankirer vad gäller oduglighet och korruption.
    Det finns heller inget politiskt system som kan leva utan en stark stat, där staten ÄR folkets vilja, om än inte direkt, så i representativ demokrati. Även om jag å det starkaste vill hävda att ett ökat kapitalt inflytande har påverkat demokratins styrka i negativ riktning
    Åjo, Nord-Koreas system bygger visserligen på en stark stat men du inbillar väl inte att staten där överlever tack vare folkets "vilja"?
    Du syftade troligtvis på demokratiska stater och inte socialistiska eller religiöst fundamentalistiska?
    F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev:En sak är dock säker, MARKNADEN löser ALLA problem.
    Nej det gör den inte ..... för att kunna ens diskutera med forumhögern om den gör det, måste ni först definiera vad ni anser med "problem"... vi vänster har tagit upp en hel drös med faktiska, existerande problem, problem som mer eller mindre uppstått pga en alltför oreglerad marknad. Dessa problem som uppstår pga av ditt och högerns kalla cynism, hoppar sedan upp och biter er i arslet, i form av brottslighet, för dåligt med arbetskraft etc etc.... men då springer ni grinande och ropar på fler poliser... du och de dina meningsfränder är ett skrämmande inslag i mänsklighetens historia
    Självklart så löser inte marknaden sociala problem. Det jag menade var att överpriser inte överlever marknaden och att konstlade lägre priser inte heller gör det. Om det regnar mycket så kommer marknaden för regnkläder att öka och när oljan blir för dyr kommer marknaden för andra drivmedel att öka. Marknaden kommer alltid att anpassa sig men aldrig förhindra att många blir blöta. Det är något som vi gemensamt måste se till att sköta och marknaden mår bäst av att omfattas av så många kunder som möjligt. Hur kul är det att vara lyxbilsförsäljare i ett land som svälter?
    Vilka 3 viktigaste problem idag anser du att "marknaden" är skyldig till?
    Är det kanske marknadens fel att folk röker, super och knarkar t.ex.?
    F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev: Det är bara det att vissa anser att det är SYND om de som drabbas när marknaden gör vad den är bäst på, rensar ut oduglingar. Cool
    Tydligen inte eftersom Knatte, fnatte och tjatte´-gänget fortfarande inte är "utrensade"
    Sade du inte precis emot dig själv?
    De finns kanske kvar just PGA att någon tycker SYND om dem? Samma sak gäller väl dig? Wink
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-05-26, 01:41

F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev:
    I naturen gäller "Survival of the fittest".
    Gnäll då sedan inte när naturen tar dina nära av daga, eller hoppar upp och biter dig i arslet
    Nu FÖRESPRÅKADE väl inte jag detta utan KONSTATERADE endast att så var fallet. I meningen efter så skrev jag ju att våra "folkvalda's" uppgift är att SKYDDA oss från kringstrykande vargar. Har du någonsin sett mig efterlysa ANARKI, alltså ett samhälle UTAN folkvalda och ett rättssystem som ser till att vi följer folkets stiftade lagar?
    OM naturen tar mina "nära" av daga, vem skulle jag gnälla på då? Marknadskrafterna eller politikerna?
    Svaret på den frågan blir väl beroende av OM någon av dem kunde ha förutsett vad som skulle hända och vad de gjort för att förhindra detta?
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-05-26, 01:50

formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Du har dock rätt i att politikerna bör sätta vettiga spelregler och avsaknad av sådana är knappast "Marknadens" fel. Wink
    Så bra, då kan vi vara överens om att "marknaden" måste regleras av demokratiskt valda politiker.
    Ja, vem skulle ANNARS göra det menar du? Odemokratiskt "valda" politiker?

En marknad UTAN regler är ju som någon redan nämnt samma sak som anarki.
    Utan regler för försäljning av tobak, alkohol, knark, skjutvapen, mediciner, mat osv så skulle ju ALLT gå åt helvete eftersom INGEN marknad reglerar sig själv utan orsak (och dit hör knappast moral).

Men VAD har detta med bankkriser att göra? Skall vi införa regler som förbjuder banker att låna ut pengar till odugliga politiker i medelhavsländer? Laughing
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-05-26, 02:12

Fisten är utslagen och lever på bidrag, bitterheten och tragiken spelas upp inför öppen ridå.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-05-26, 02:21

När dårar upptäcker att deras världsbild och ideologi inte är attraktiv och inte delas av många, ja då ska världen gå under och allt gå åt pipan.

Mycket lite skiljer form från exempelvis denne man

http://2.bp.blogspot.com/-Oion1q4X2gM/Tc5fH4fqsOI/AAAAAAAAAeA/iDws1AXnpvs/s400/harold%2Bcamping.jpg

Istället för bibeln har form sitt eget galna manifest.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-05-26, 02:36

F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev:

Så då är det okej att tex mörda ??... den starkaste dör ju då, och den svaga blir mördad .... menar du att det ska va så ?
    Om den starkaste DÖR så undrar man lite över VEM som mördar den svage?

Sen kan jag upplysa dig om att "Survival of the fittest" INTE betyder att den STARKASTE överlever (än mindre MÖRDAR någon). Det betyder helt enkelt att de djur som är "bäst anpassade" till sin omgivning är de som överlever. Vissa djurarter har anpassat sig genom årtusenden medans andra var perfekta redan innan dinosaurier existerade och ser likadana ut idag.
    Dinosaurier var nog starkast, men knappast "fittest" och ibland är det effektivare att smälta in i omgivningen väl än att "stå ut" jämfört med andra. Hursomhelst är det inte alla raser som överlever, "only the fittest". Wink

Återigen så ber jag dig läsa mening som jag skrev EFTER ovanstående. Testa med att koppla in hjärnan FÖRST!
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2011-05-26, 03:39

Jag såg en annan rubrik nånstans: "Skuldberget sliter sönder Europa". Är det slut med EU nu? Har man levt på "för stor fot", glassat bland alla våra skattemiljarder?

Se på Irland; vid tiden för Sveriges inträde hölls Irland fram som ett blomstrande, industriellt mönsterexempel. En del (bland andra jag) undrade vad det där var för ett nytt konstigt land som man aldrig hade hört talas om. scratch

Landet visade sig ha gått från fattigdom till prosperius welfare på bara ett knappt decennium till följd av alla av EU inpumpade miljarder. Och jag som hade undrat vad de skulle ha alla våra skattemiljarder till förutom de inflansionsdrivandee höga tjänstemannalönerna inom unionen. Nu fick jag se vart de gått.

Men bluffen höll alltså inte längre än fram till i dag. Nu står Irland lika naket som innan Unionen började pumpa in våra skattemiljarder. Eurons goda rykte som fick så många att hoppa på pengatåget har nu vänts i sin motsats.
    Till och med det rabiat EU-vänliga Finland har fått sina EU-kritiker. Var projektet feltänkt från början eller tog hybris hos förespråkarna ut sin rätt till slut? Och tyskarna som offrade sin starka D-mark och allting. Sad
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2011-05-26, 08:16

DirtyDog skrev:
    F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev:
    tvärtom det pris som de TVINGAS att sätta eftersom "Marknaden" (köparna = folket) inte accepterar vilket pris som helst.

Detta stämmer inte och det vet du, sen om du inte vill låtsas om det är en annan sak.
    Tro mig, som försäljare så är jag VÄLDIGT medveten om att det är mina KUNDER som avgör vilket pris det är som jag kan ta för mina produkter.
    Det finns ALLTID ett alternativ för köparen om det inte är något som de behöver AKUT för att överleva men då finns alternativet för dem att helt enkelt göra som människan ALLTID har gjort om deras liv står på spel, att ta vad de desperat behöver UTAN att betala.

Kan du nämna NÅGON produkt som folk skulle köpa OAVSETT vilket pris säljaren sätter? Inte ens deras LIV är de villiga att betala vad som helst för, hellre riskerar de att då för att med våld rädda sig själva.

Självklart så är tillgång och efterfrågan en faktor som gör att de som HAR det som efterfrågas kan bli rikligt belönade med det gäller endast så länge som NÅGON är villig att betala. Om du har ett piller som gör att den som tar det garanteras att förlänga sitt liv med 50 år så kommer värdet på detta att sättas av hur mycket någon är villig att betala för detta. Du sätter givetvis inget pris utan säljer det till HÖGSTBJUDANDE precis som mäklaren gör när han säljer ett hur. Marknadsvärdet på pillret påverkas av yttre omständigheter och har ett atombombskrig precis brutit ut där man tror att alla kommer dö inom nåt år av strålningen så blir givetvis priset därefter. Men SÄLJAREN kan bara FÖRESLÅ ett pris och lyckas han inte sälja sin vara så är alltså marknadspriset LÄGRE än vad han begärt. Man kan ALDRIG få ut mer än vad MARKNADEN (=köparna) är villiga att betala och detta gäller ALLA produkter oavsett om det är guld, diamanter, frimärken, hus, bilar eller fnask. Försök att få in detta i din lilla skalle!
    F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev:Vilka som tillhör "Marknaden" beror alltså på vilken produkt vi talar om men för vänstern så tycks "Marknaden" ständigt bestå av nån märklig inflytelserik grupp personer som är helt utan ansvar.
    Nej inte ständigt, men alltför ofta om det inte finns folkligt demokratiska beslut, samt lagar och myndigheter som reglerar marknaden..... utan detta är Marknaden inget annat än anarki, där vilka medel som helst är tillåtna för att tjäna pengar... tex att folk dödas i processen
    Självklart, och därför så har vi lagar och en ordningsmakt som försöker se till att vi följer dessa. Sen har väl folk olika åsikter om hur strikt REGLERADE olika marknader skall vara. Vissa anser ju att staten inte skall kunna gå in och bestämma hur högt pris en konstnär får sätta på en tavla som han har målat. Vem skall bestämma priset på ett hus som du har byggt, staten eller eventuell köpare?
    Ju högre pris du kan få för ditt hus dessto fler kommer du att vilja bygga och andra som ser dina förtjänster kommer att göra likadant. När sen tillräckligt många hus så kommer kvalitén på dessa att styra marknadspriset och den som först byggde ett hus måste ständigt öka kvalitén för att kunna fortsätta tjäna pengar eftersom marknadsvärdet på hans första hus ständigt sjunker ju fler lika fina hus som byggs.
    Slutligen när de flesta hus är lika fina så kommer LÄGET att avgöra MARKNADSPRISET och HELA TIDEN så är det KÖPARNA som avgör vilka LÄGEN som är mest köpvärda och berättigade ett högre pris. Detta kallas för kapitalism och har funnits lika länge som det har funnits människor även om man då inte betalade med kontanter.
    F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev:Politikerna i flera europeiska länder har levt över sina tillgångar och spenderat pengar som de inte har möjlighet att dra in via skatter. Orsaken till att de har kunnat göra detta är pga att det funnits banker i utlandet som varit villiga att låna ut pengar till dem i avsikt att tjäna pengar på ränteintäkterna (vilket är alla bankers affärsidé) och att de fortsatt att göra det trots att de borde ha vetat bättre. De har vågat göra detta i tron att EU inte skulle tillåta ett land att gå i konkurs och att de levt i förhoppningen om att de själva inte skulle kunna drabbas ekonomiskt. Det är samma vinstintresse som låg bakom bankkrisen i Sverige i början på 90-talet.
    Kanske bankerna skulle vara statliga ändå då, här erkänner du att marknaden, vilken bankerna är en del av, inte alls klarar av att reglera sig själv.
    Självklart så är bankerna en del av marknaden. ALLA (även uteliggarna på stan) är en del av marknaden (även om alla inte har samma inflytande) och det är ju just DÄRFÖR som det är så patetiskt när ni anklagar MARKNADEN för att ligga bakom allt elände.
    Huruvida jag "erkänner" att bankerna inte klarar av att reglera sig själva är väl en definitionsfråga? Det är ju lika fånigt som att påstå att ishockeylandslaget skall vara statliga eftersom de inte klarar av att vinna VM varje år. Man ger dem REGLER, FÖRUTSÄTTNINGAR och MOTIVATION (de sistnämnda två punkterna är nog lika viktiga som den första) så ökar givetvis deras förutsättningar för att lyckas. Om de inte har en ledning som ser till att några ägnar sig åt att försvara den egna buren (då alla vill göra mål) så ökar risken för att det går åt helvete.

Det VIKTIGASTE är KOMPETENS och därefter kommer regler. Laglydiga bankirer utan kompetens kommer göra folk lika missnöjda som dito för tre kronor. MOTIVATION är och har nog alltid varit den största faktorn för mänsklighetens utveckling. Tar man bort motivationen (kanske genom hög beskattning) så minskar snabbt motivationen för att spela bra eller göra bra affärer.

I Kina är väl samtliga banker statliga. Kommer de därför INTE att drabbas ifall USA's ekonomi faller ihop som ett korthus. Har du någon ANING om hur mycket pengar Kina har lånat ut till resten av världen (speciellt då USA)? Tror du att riskerna minskar bara för att de som styr bankerna är valda för sitt munläder istället för sin kompetens? Går statliga företag m.a.o. alltid BÄTTRE än privata dito? Att de bättre klarar en kris kanske beror på att hela folket är deras aktieägare och inte KAN sälja sina andelar när de ser att företaget missköts?
    F.I.S.T skrev:Det finns länder och kulturer som driver banker utan räntor, då försvinner även risken att dessa lånar ut pengar till vansinne, i syfte att tjäna pengar på detta, och sedan hoppas på att staten ska rädda dem.
    Suck!
    Orsaken till att de INTE tar ut någon ränta beror väl på att deras RELIGION förbjuder dem? Att de sen årligen tar ut en administrativ avgift motsvarande det man betalar i ränta till andra banker är ju bara en lek med ord.
    Även svenska banker har ju börjat med detta trams till muslimska kunder. Tror du att dessa banker ger dem BÄTTRE villkor bara för att de är muslimer? Även Elgiganten brukar ju låna ut pengar "räntefritt" i julhandeln och det är väl kunder som du som nappar? Very Happy
    F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev:Frågan är nu om vi skall låta MARKNADEN sköta problemet (vilket innebär att flera länder sätts i konkurs och att även deras långivare bankerna och deras bankirer drabbas) eller om vi skall låta politikerna gå in och med skattebetalarnas pengar rädda både banker och länder?
    Om Grekland hade varit kloka nog att inte gå med i valutasamarbetet EURO så hade de åtminstone haft något verktyg att påverka dessa skeenden
    Ja, de kunde ha påverkat sin sysselsättning men inflationen på deras valuta skulle nog göra att folk sprang runt i butikerna när de handlar eftersom priset ökat med 100% när de kommer till kassan jämfört med när de klev in 10 minuter tidigare och alla skulle behöva skottkärror istället för plånböcker. :p
    De STORA vinnarna skulle vara de med fast egendom (t.ex. husägare) då de inte skulle drabbas av att hyran ökade med 100% varje dag.
    F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev:Det går inte att få bort "Marknaden" då det är en företeelse grundad på "Tillgång & efterfrågan" och ingen samling individer.
    Det är heller ingen som vill få bort marknaden
    Nej, då tvingas man ju att avliva hela jordens befolkning. Smile
    Finns det två överlevare så finns det marknadspriser. Om du fixar käk, så ordnar jag boendet. Sen så kommer jägaren inse att bostaden endast behövde byggas EN gång och sen så börjar förhandlingarna om VEM som skall göra VAD. Kräver jägaren för mycket så kommer den andra jaga sin föda själv. Marknadspriset uppnås när han väljer att stanna hemma och sköta andra sysslor.
    F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev:Det finns INGEN politiskt system som kan leva UTAN marknader och även om vissa länder har FÖRSÖKT att styra priserna på allt så har alltid SVARTA marknader dykt upp. I de gamla kommunistländerna så existerade officiella växlingskurser men växlade man på gatan så kunde man få dubbelt så mycket i lokal valuta för sina dollarsedlar. Politiker skiljer sig inte mycket från bankirer vad gäller oduglighet och korruption.
    Det finns heller inget politiskt system som kan leva utan en stark stat, där staten ÄR folkets vilja, om än inte direkt, så i representativ demokrati. Även om jag å det starkaste vill hävda att ett ökat kapitalt inflytande har påverkat demokratins styrka i negativ riktning
    Åjo, Nord-Koreas system bygger visserligen på en stark stat men du inbillar väl inte att staten där överlever tack vare folkets "vilja"?
    Du syftade troligtvis på demokratiska stater och inte socialistiska eller religiöst fundamentalistiska?
    F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev:En sak är dock säker, MARKNADEN löser ALLA problem.
    Nej det gör den inte ..... för att kunna ens diskutera med forumhögern om den gör det, måste ni först definiera vad ni anser med "problem"... vi vänster har tagit upp en hel drös med faktiska, existerande problem, problem som mer eller mindre uppstått pga en alltför oreglerad marknad. Dessa problem som uppstår pga av ditt och högerns kalla cynism, hoppar sedan upp och biter er i arslet, i form av brottslighet, för dåligt med arbetskraft etc etc.... men då springer ni grinande och ropar på fler poliser... du och de dina meningsfränder är ett skrämmande inslag i mänsklighetens historia
    Självklart så löser inte marknaden sociala problem. Det jag menade var att överpriser inte överlever marknaden och att konstlade lägre priser inte heller gör det. Om det regnar mycket så kommer marknaden för regnkläder att öka och när oljan blir för dyr kommer marknaden för andra drivmedel att öka. Marknaden kommer alltid att anpassa sig men aldrig förhindra att många blir blöta. Det är något som vi gemensamt måste se till att sköta och marknaden mår bäst av att omfattas av så många kunder som möjligt. Hur kul är det att vara lyxbilsförsäljare i ett land som svälter?
    Vilka 3 viktigaste problem idag anser du att "marknaden" är skyldig till?
    Är det kanske marknadens fel att folk röker, super och knarkar t.ex.?
    F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev: Det är bara det att vissa anser att det är SYND om de som drabbas när marknaden gör vad den är bäst på, rensar ut oduglingar. Cool
    Tydligen inte eftersom Knatte, fnatte och tjatte´-gänget fortfarande inte är "utrensade"
    Sade du inte precis emot dig själv?
    De finns kanske kvar just PGA att någon tycker SYND om dem? Samma sak gäller väl dig? Wink

Halleluja, och det sa jag inte för att vara spydig utan för att det var vad jag själv hade viljat skriva om jag orkat likt förbaskat kommer det inte att ge några stående ovationer från forumvänstern som kommer att mässa på om den "demokratiska socialismen" som tydligen är den gamla vanliga socialdemokratin numera huserande i vänsterpartiet trots att det står i partiprogrammet att man vill avskaffa äganderätten och begränsa företagandet och styra priser på marknaden och låtsas ovetande om konsekvenserna av denna galenskap! affraid
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-05-26, 10:07

DirtyDog skrev:
    formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Du har dock rätt i att politikerna bör sätta vettiga spelregler och avsaknad av sådana är knappast "Marknadens" fel. Wink
    Så bra, då kan vi vara överens om att "marknaden" måste regleras av demokratiskt valda politiker.
    Ja, vem skulle ANNARS göra det menar du? Odemokratiskt "valda" politiker?

En marknad UTAN regler är ju som någon redan nämnt samma sak som anarki.
    Utan regler för försäljning av tobak, alkohol, knark, skjutvapen, mediciner, mat osv så skulle ju ALLT gå åt helvete eftersom INGEN marknad reglerar sig själv utan orsak (och dit hör knappast moral).

Men VAD har detta med bankkriser att göra? Skall vi införa regler som förbjuder banker att låna ut pengar till odugliga politiker i medelhavsländer? Laughing
    Nu kanske vi ska ta det litet lugnt och tänka efter. Dagens kris är ett resultat av att ett antal finansgenier hittade på nya små trevliga produkter som "marknadsfördes" på ett mycket tveksamt sätt. Varför man inte stämmer de ansvariga bankerna och värderingsinstituten för bedrägeri, kan vi bara gissa. Att detta var genomförbart berodde på bristen på regleringar inom finanssektorn. De regleringar som existerar, Basel, är något som de större bankirerna själva hittat på i syfte att skydda mot de mindre.

En av de första som högljutt efterlyste nya kraftiga regleringar var George Soros, något som borde mana till eftertanke. Om inte nationalstaterna har ansvar/kontroll över valutaexpansionen kan våra politiker hitta på hur mycket regler som helst.

Nyliberala idéer fick K O Feldt att genomdriva kreditavregleringen 1985. Vad detta ledde till vet vi mycket väl. Ger man bankirerna för stort spelrum, dränker de vår ekonomi i en flod av hittepåpengar .......
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2011-05-26, 10:11

DirtyDog skrev:
    F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev:

Så då är det okej att tex mörda ??... den starkaste dör ju då, och den svaga blir mördad .... menar du att det ska va så ?
    Om den starkaste DÖR så undrar man lite över VEM som mördar den svage?

Sen kan jag upplysa dig om att "Survival of the fittest" INTE betyder att den STARKASTE överlever (än mindre MÖRDAR någon). Det betyder helt enkelt att de djur som är "bäst anpassade" till sin omgivning är de som överlever. Vissa djurarter har anpassat sig genom årtusenden medans andra var perfekta redan innan dinosaurier existerade och ser likadana ut idag.
    Dinosaurier var nog starkast, men knappast "fittest" och ibland är det effektivare att smälta in i omgivningen väl än att "stå ut" jämfört med andra. Hursomhelst är det inte alla raser som överlever, "only the fittest". Wink

Återigen så ber jag dig läsa mening som jag skrev EFTER ovanstående. Testa med att koppla in hjärnan FÖRST!

Här var det bara felskrivning av mig i all hast, det skulle naturligtvis vara "Den starke överlever ju då"
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-05-26, 10:29

ericTheDog skrev:Du tycks verkligen tro på det där systemsammanbrottet. Vad tror du kommer först Jesus eller sammanbrottet?
    Då jag betvivlar Jesus roll i historien är svaret ganska givet. Att sammanbrottet kommer betvivlar jag dock inte det minsta, frågan är bara när. Skuldberget måste fortsätta växa i en allt högre takt om systen´met ska hålla samman, men i takt med att vi får svårare och svårare att "flytta" skulderna till utvecklingsländerna, tvingas vi bära en större del själva.

Jag tror att vi snart når den kritiska punkten där vanliga människors protester mot försämrade levnadsvillkor innebär kraftig ökade oroligheter, först inom nationalstaterna men sedan ....
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2011-05-26, 10:32

DirtyDog skrev:

Om alternativet inte är bättre så är det väl ganska fånigt av dig att komma och hävda ""alternativ. Ett exempel är ju energimarknaden, idag kan du inte leva utan energi, men priserna är på tok för höga, trots att privata företag införsts på marknaden...
    Detta med fri konkurens är en bra grundteori, men den fungerar dåligt i ett globalt perspektiv, och driver inte alltid priserna nedåt

DirtyDog skrev:patetiskt när ni anklagar MARKNADEN för att ligga bakom allt elände.

Detta har ingen gjort, däremot har vi kritiserat det kapitalistiska systemet, vilket är att svära i kyrkan för en moderat ... hur vore det om du kopplade in hjärna innan du vräker ur dig osanningar ?

DirtyDog skrev:Orsaken till att de INTE tar ut någon ränta beror väl på att deras RELIGION förbjuder dem? Att de sen årligen tar ut en administrativ avgift motsvarande det man betalar i ränta till andra banker är ju bara en lek med ord.

nej det är inte en lek med ord, då det inte finns något vinstintresse i att låna ut pengar till människor, länder och företag som inte klarar upp detta, och ovanpå detta då får en hög amortering.

DirtyDog skrev:Nej, då tvingas man ju att avliva hela jordens befolkning.

Nej här har du inte riktigt rätt. Som världen ser ut i dag kan vi inte frångå det matknadsekonomiska systemet, men i ditt extrema exempel behövs absolut inte ett marknadsekonomiskt system för att överleva.

DirtyDog skrev:Åjo, Nord-Koreas system bygger visserligen på en stark stat men du inbillar väl inte att staten där överlever tack vare folkets "vilja"?

Är vi tillbaks i Nordkorea igen nu i debatten. ?.... ni är väl för patetiska i era debattmetoder.
    Jag skrev; Det finns heller inget politiskt system som kan leva utan en stark stat, där staten ÄR folkets vilja, om än inte direkt, så i representativ demokrati. Även om jag å det starkaste vill hävda att ett ökat kapitalt inflytande har påverkat demokratins styrka i negativ riktning.

...och det var det jag menade

Freedom
    Freedom

Antal inlägg : 1404

Inlägg  Freedom 2011-05-26, 10:32

Jag tror att vi snart når den kritiska punkten där vanliga människors protester mot försämrade levnadsvillkor innebär kraftig ökade oroligheter, först inom nationalstaterna men sedan

Det är ingen tillfällighet att tex USAs armé satsar på att kunna bemöta urbant våld i framtiden....

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 06:53