AVSLÖJANDE #4 Skolan har blivit en mångmiljardindustri.
Några av världens tyngsta riskkapitalister vänder nu blickarna mot Sverige i jakten på nya snabba klipp.
Aftonbladet har granskat finansklipparna som styr friskolorna.
Riskkapitalisten Jonathan M. Nelson, 52, är en av USA:s rikaste män.
1992 investerade han 63 miljoner dollar i amerikanska Voicestream. Åtta år senare sålde han telebolaget för 600 miljoner dollar och blev mångmiljardär.
Så har det fortsatt. Han köper främst media- och telekombolag. Drar ner på kostnader, effektiviserar, utvecklar – och säljer dyrt.
Jonathan M. Nelson är inte ensam om att ha identifierat den svenska skolan som en lukrativ marknad – dessutom världsunik eftersom den finansieras av skattepengar.
Friskolereformen kom 1992, men det är de senaste åren som marknaden har exploderat.
– Det som är bra växer och utvecklas. Från början var det många idealister, till exempel rektorer som startade egna skolor, men till slut är det de bästa som blir kvar, säger Marcus Strömberg, vd på utbildningsföretaget Academedia.
Källa: Aftonbladet
Det är detta som blir följden av att ha friskolor... Friskolor som får kommunala bidrag... Hmm detta med friskolor försämrar den vanliga skolan skulle jag vilja påstå. Skolan, vården och dagisverksamhet bl. a ska inte drivas privat anser jag... Jag tror att vi ALLA förlorar på det förrutom dessa "finansklippare"... Pengar som skulle gått till skolan hamnar i helt fel händer anser jag och vi ALLA betalar till det via skatten, pengar som skulle gått till våra barn/ungdomar. Jag vill inte betala skattepengar till "finansklippare" i alla fall, vilka i Sverige vill det? Dom blåa???