Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+6
Sniperace
Thors
RedCloud
DMustaine
Secrist
Dao
10 posters

    Talibaner!?

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Talibaner!? Empty Talibaner!?

    Inlägg  Dao 2010-02-09, 01:01

    För det första: Talibanerna representerar en fruktansvärd samhällssyn, som jag inte på något sätt stödjer!!!

    Så var det sagt, så kanske jag slipper höra anklagelser om detta?!

    För jag måste faktiskt undra lite över denna gruppering. I media får vi ständigt höra att i stort sett ALLT motstånd i Afghanistan kommer från "talibaner"!

    Men ÄR det verkligen så??? Eller finns det något annat bakom???

    Med tanke på hur krigen i Mellanöstern fungerat, propagandamässigt, så börjar jag nu undra hur stark den gruppen egentligen ÄR!

    I början i Irak kallades ALLA som gjorde motstånd mot ockupanterna för "Saddamtrogna" - vilket sedan visat sig vara helt fel! I Palestinakonflikten anses motståndet vara baserat på extremistisk religiositet, när det egentligen är ganska naturliga reaktioner som förekommer i alla ockupationer i historien.

    Under kalla kriget var alla som hotade västs intressen i tredje världen "kommunister", och numera är alla lägligt nog "terrorister", eller "skurkstater"!

    Allt detta har visat sig vara propagndistiska lögner, som ibland har en uns av sanning, men aldrig fullt ut.

    Hur är det då i fallet Afghanistan?

    Låt oss leka med tanken på att ockupationsmakten har en helt annan tanke med kriget än det uttalade. Och om den egentliga orsaken kom fram, skulle det resultera i stora protester från befolkningen i hemländerna.

    Då är det ju ganska klart att man lyfter fram ett motstånd som är värre än den egna ockupationen!!! Då kan man argumentera FÖR en fortsatt ockupation genom att påvisa att "det enda andra alternativet" är mycket värre!!!

    Vilket just är huvudargumentet från krigsförespråkarna!

    Hur skulle det tllexempel verka ifall större delen av den väpnade kampen mot ockupationen kommer från vanliga afghanska icketalibaner? Alltså från samma människor som ockupanterna är där för att "befria"?

    Ja - då skulle givetvis inte ockupationen, som den enda i historien, framstå som speciellt godhjärtad!!!

    När det sedan visar sig i olika undersökningar att afghanerna inte gillar ockupationen speciellt mycket, så bilden börjar bli ganska tydlig...

    Talibanerna finns, och ligger säkert bakom en hel del dåd i landet. Men de tog väldigt mycket stryk när invasionen ägde rum, så det är ganska svårt att tro att de nu helt plötsligt skulle kontrollera större delen av landet...

    Detta är enbart spekulationer från min sida, med utgångspunkt från de två svenska "freds"-soldaternas död nu senast! Jag har inga länkar eller annat som direkt kan stödja det jag skriver. Jag har bara lagt ihop den rapportering som skett i media, och hur det sett ut i andra delar av regionen där samma makts propaganda har motbevisats å det grövsta!

    Nå? Vad tycker ni???
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Talibaner!? Empty Talibaner

    Inlägg  Secrist 2010-02-09, 02:26

    För jag måste faktiskt undra lite över denna gruppering. I media får vi ständigt höra att i stort sett ALLT motstånd i Afghanistan kommer från "talibaner"!

    Nja, det är väl inte riktigt sant. De rapporterar också om den blandning av rent kriminellt slödder och klanhövdingar som blandar sig i leken.
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  DMustaine 2010-02-09, 12:06

    Det finns många olika nationaliteter att finna hos talibanerna. Om vi ska kalla alla talibaner vet jag inte men du har där Tjetjener, Uzbeker, Tadjiiker Pakistanier Araber och palestinier. Men de flesta kommer från de pashtunska klanområdena vid gränsen Afghanistan - Pakistan. Du har kriminella grupper involverade i opiumhandeln. Resten av dina 'spekulationer' är din sandlåda! Jag ser ju i vanlig ordning vad du är ute efter. Ännu en tråd att få kasta skit på USA!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  RedCloud 2010-02-09, 12:17

    Ännu en tråd att få kasta skit på USA!

    hade de inte ockuperat landet hade de ju sluppit få skit kastat på sig....enkelt va ?
    avatar
    Thors


    Antal inlägg : 2065
    Join date : 10-01-20

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  Thors 2010-02-09, 12:29

    NU LJUGER DU DAO!! TALIBANER ÄR MUSLIMER!! DET SÄGER DOM SJÄLVA!

    MUSLIMER DÖDAR OTROGNA!DET SA DOM SJÄLVA PÅ AB!!

    TYPISKT KOMMUNISTER ATT ALLTID SKYLLA PÅ ANDRA

    OK DAO, VI LEKER MED TANKEN "OCKUPATIONEN" DRAR SIG UT

    KOMMER TALIBANERNA SLUTA FÖRSTÖRA FLICKSKOLOR?

    KOMMER TALIBANERNA SLUTA HINDRA FLICKOR GÅ I SKOLAN?

    KOMMER TALIBANERNA RIVA UPP SJUKA SHARIA LAGAR?

    KOMMER TALIBANERNA DRA IN STENKASTNING MOT OTROGNA KVINNOR?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  Sniperace 2010-02-09, 12:29

    RedCloud skrev:
    Ännu en tråd att få kasta skit på USA!

    hade de inte ockuperat landet hade de ju sluppit få skit kastat på sig....enkelt va ?

    visst, och då hade talibanerna fortfarande slaktat otrogna, avfällingar och våldtäktsoffer, de hade fortfarande utövat religiös terror mot sina egna osv osv...

    och ALLT hade varit frid och fröjd......
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  RedCloud 2010-02-09, 12:36

    visst, och då hade talibanerna fortfarande slaktat otrogna, avfällingar och våldtäktsoffer, de hade fortfarande utövat religiös terror mot sina egna osv osv...

    och ALLT hade varit frid och fröjd....

    Då backar vi ett steg till i historien: hade inte USA beväpnat och tränat.....
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  RedCloud 2010-02-09, 12:37

    pajasNazze, kan du inte få STÖRRE bokstäver än så ?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  Sniperace 2010-02-09, 12:39

    RedCloud skrev:
    visst, och då hade talibanerna fortfarande slaktat otrogna, avfällingar och våldtäktsoffer, de hade fortfarande utövat religiös terror mot sina egna osv osv...

    och ALLT hade varit frid och fröjd....

    Då backar vi ett steg till i historien: hade inte USA beväpnat och tränat.....

    så hade de levt under sovjetiskt förtryck.....
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  RedCloud 2010-02-09, 12:48

    så hade de levt under sovjetiskt förtryck...

    fast nu var det väl knappast talibanernas övermäktiga armé som fick ryssarna att lämna landet ?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  Sniperace 2010-02-09, 12:50

    RedCloud skrev:
    så hade de levt under sovjetiskt förtryck...

    fast nu var det väl knappast talibanernas övermäktiga armé som fick ryssarna att lämna landet ?

    utan någon hjälp till talibanerna/afghanistan är det mycket troligt att de blivit kvar.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  RedCloud 2010-02-09, 12:53

    utan någon hjälp till talibanerna/afghanistan är det mycket troligt att de blivit kvar.

    i ett sönderfallande Sovjetunionen ?

    tillåt mig tvivla....
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  Sniperace 2010-02-09, 12:57

    RedCloud skrev:
    utan någon hjälp till talibanerna/afghanistan är det mycket troligt att de blivit kvar.

    i ett sönderfallande Sovjetunionen ?

    tillåt mig tvivla....

    Javisst, men med segerrik närvaro i afghanistan skulle mycket kunna förändras, just detta att inte lyckas där bidrog nog mycket till sönderfallet.

    och dessutom OM de inte tvingats dra sig tillbaka, är risken väldigt stor att de tillsatt en regeringsmakt i sin smak eller hur?

    sedan ser vi ju detta med sönderfallande, hur behandlar de tjetjenien osv?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Talibaner!? Empty Taliban

    Inlägg  Secrist 2010-02-09, 13:09

    fast nu var det väl knappast talibanernas övermäktiga armé som fick ryssarna att lämna landet ?

    Öh, jo. Ryssarna gick på samma nit som USA i Vietnam. Förlusterna blev helt enkelt för höga.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  lazy 2010-02-09, 14:12

    avatar
    Thors


    Antal inlägg : 2065
    Join date : 10-01-20

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  Thors 2010-02-09, 14:23

    RedCloud skrev:
    visst, och då hade talibanerna fortfarande slaktat otrogna, avfällingar och våldtäktsoffer, de hade fortfarande utövat religiös terror mot sina egna osv osv...

    och ALLT hade varit frid och fröjd....

    Då backar vi ett steg till i historien: hade inte USA beväpnat och tränat.....

    Du menar att endast pga USA så går talibaner efter hjärntvättad tolkning av koranen och dödar den egna befolkningen? 3/4 har ju talibanerna dödat själva av sina egna

    bra där redcloud
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  formsvackan 2010-02-09, 14:34

    Secrist skrev:fast nu var det väl knappast talibanernas övermäktiga armé som fick ryssarna att lämna landet ?

    Öh, jo. Ryssarna gick på samma nit som USA i Vietnam. Förlusterna blev helt enkelt för höga.
    Hur var det med Talibanernas existens i slutet på 80-talet ?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  formsvackan 2010-02-09, 14:37

    DMustaine skrev:Det finns många olika nationaliteter att finna hos talibanerna. Om vi ska kalla alla talibaner vet jag inte men du har där Tjetjener, Uzbeker, Tadjiiker Pakistanier Araber och palestinier. Men de flesta kommer från de pashtunska klanområdena vid gränsen Afghanistan - Pakistan. Du har kriminella grupper involverade i opiumhandeln. Resten av dina 'spekulationer' är din sandlåda! Jag ser ju i vanlig ordning vad du är ute efter. Ännu en tråd att få kasta skit på USA!
    Tycker du inte att det var dumt av USA att "skapa" dessa Talibaner ?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  Dao 2010-02-09, 16:05

    Secrist skrev:fast nu var det väl knappast talibanernas övermäktiga armé som fick ryssarna att lämna landet ?

    Öh, jo. Ryssarna gick på samma nit som USA i Vietnam. Förlusterna blev helt enkelt för höga.

    Talibanerna fanns inte när Sovjet ockuperade landet!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  Dao 2010-02-09, 16:09

    Uppenbarligen verkade mina frågor i början vara för avancerade vför bombhögern!

    Dagens talibaner verkar passa propagandan oerhört bra. Kanske FÖR bra!

    Återigen stärks banden mellan olika terrororganisationer. Talibaner och ockupanter - simmar i samma pool...

    Afghanerna offras...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  Sniperace 2010-02-09, 16:31

    Dao skrev:Uppenbarligen verkade mina frågor i början vara för avancerade vför bombhögern!

    Dagens talibaner verkar passa propagandan oerhört bra. Kanske FÖR bra!

    Återigen stärks banden mellan olika terrororganisationer. Talibaner och ockupanter - simmar i samma pool...

    Afghanerna offras...
    av dem som inte vill att talibanerna bekämpas....
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  Dao 2010-02-09, 16:40

    Sniperace skrev:
    Dao skrev:Uppenbarligen verkade mina frågor i början vara för avancerade vför bombhögern!

    Dagens talibaner verkar passa propagandan oerhört bra. Kanske FÖR bra!

    Återigen stärks banden mellan olika terrororganisationer. Talibaner och ockupanter - simmar i samma pool...

    Afghanerna offras...
    av dem som inte vill att talibanerna bekämpas....

    Afghanerna offras... av de som försvarar terrorism, vare sig den västerländska eller talibanernas!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  Sniperace 2010-02-09, 17:02

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:Uppenbarligen verkade mina frågor i början vara för avancerade vför bombhögern!

    Dagens talibaner verkar passa propagandan oerhört bra. Kanske FÖR bra!

    Återigen stärks banden mellan olika terrororganisationer. Talibaner och ockupanter - simmar i samma pool...

    Afghanerna offras...
    av dem som inte vill att talibanerna bekämpas....

    Afghanerna offras... av de som försvarar terrorism, vare sig den västerländska eller talibanernas!

    så att kräva att det afghanska folket lämnas åt sig själva att slå tillbaka talibanerna är inte att offra dem?
    tycker du sådana som blir misshandlade ska klara sig själva utan inblandning utifrån? också?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  Dao 2010-02-09, 17:25

    Läste du mitt inledande inlägg, Sniper?

    Frågan är HUR starka talibanerna egentligen ÄR?

    Vad gäller misshandlade, så skall man ingripa - så länge ens ingripande inte förvärrar situationen! Exakt detta gäller även i Afghanistan!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  Sniperace 2010-02-09, 17:28

    Dao skrev:Läste du mitt inledande inlägg, Sniper?

    Frågan är HUR starka talibanerna egentligen ÄR?

    Vad gäller misshandlade, så skall man ingripa - så länge ens ingripande inte förvärrar situationen! Exakt detta gäller även i Afghanistan!

    men om det nu är så att Talibanerna med anhang är så starka att de utgör en risk, ska vi lämna afghanerna i en sådan råttfälla?

    Vi ser ju TYDLIGT hur svårt den pakistanska regeringen har det med dessa svin!!

    och du tror de är bara är ett par st helt ofarliga för afghanistan?

    Sponsored content


    Talibaner!? Empty Sv: Talibaner!?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 18:16