[quote="Sniperace"]
F.I.S.T skrev: Sniperace skrev: De följde faktiskt flera yngre, bla en som jobbade frivilligt på en djurklinik och vad jag har för mig, en som jobbade på förskola
Men sade programmet något om att dessa två skulle fått sin "medborgarlön" ÄVEN om de inte gjort detta arbete?
Även här i sverige har vi liknande, människor som får socialunderstöd TVINGAS att göra pratktikarbete för att få detta, frånvaro innebär uteblivet socialunderstöd osv...
TVINGAS ja .... det är bra att man ska genomföra arbete om man kan det och är i god hälsa...
Men är det inte bättre då att göra ett riktigt jobb av det praktikatbetet... än att förnedra alla parter genom att kalla det motprestation för bidrag ???
Medborgarlön skulle som sagt var, innebära större möjligheter för folk att ta ströjobb här och där... man skulle inte behöva vara rädd att bli misstänkt som fuskare vid varje litet kneg man tar... förutsatt att man är arbetslös då och inte sjuk)
Och enorma besparingar i jakt på sk fuskare i försäkringssystemen.....
Fuskare som ändå består till så liten procent att det inte lönar sig att lägga ner miljoners miljoner på att jaga småfuskare....
... mer lönsamt att titta på de stora fula fiskarna då... men där är det tystare från borgarhåll....
Sniperace skrev:Och HUR gör man ett riktigt jobb av det när det är just en praktikplats som en arbetsgivare ställer upp med där denne får utföra arbete som annars INTE skulle bli gjort, eller ställer upp enbart för denne praktikant?
Här avslöjar Snipe sitt borgerliga sätt att se på saker och ting, även om han påstår sig inte vara borgare... ""en arbetsgivare som ställer upp" säger du ???
Om det som i ditt exempel är antar jag en privat arbetsgivare
(Det finns statliga och kommunala jobb oxå i vårt typ sav samhälle)..... men om det är en privat, och denne "Bidragstagare", som jag fortfarande antar vi pratar om, utför ett arbete som
"annars inte skulle bli gjort".....så antyder du i det att det är ett arbete som arbetsgivaren i fråga vill få gjort/behöver få gjort... !!!.... på vilket sätt är det då arbetsgivaren som
"ställer upp" ???
Sniperace skrev:I dessa arbetslöshetstider är det vanligt att en enmansföretagare INTE har pengar att få det gå runt med en anställd, dvs det denne gör räcker inte till för att få ihop en eventuell LÖN..
Ja det stämmer nog för många småfötetagare... och vad har det med nåt att göra ?
Menar du att dom ska få "bidrag" ... ??... bevaremig väl... ett "bidragsamhälle/bidragslinje" kan vi väl inte ha ???
Sniperace skrev:du menar med ströjobb att bara behöva jobba när man känner för det?
Nej
Sniperace skrev:eller nu är det vår och fint, jag tror jag skiter i att jobba och har det fint under hela våren/sommaren och ändå bli försörjd?
Nej
Sniperace skrev:Skulle det stoppa fuskare? skulle denne medborgarlön vara sjukpenningen som avskaffas, eller skulle man få BÅDE medborgarlön och sjukpenning vid sjukdom?
Nej fuskare kommer alltid utnyttja andra oavsett system eller klasstillhörighet
Sniperace skrev:skulle man få både medborgarlön OCH arbetslön?
Till en viss inkomst JA... och till en viss arbetstid
Sniperace skrev:det verkar som möjligheterna till fusk finns kvar OM man inte får medborgarlön när man arbetar, liksom att sjukpenning kvarstår...
Möjligheterna till fusk kommer alltid att finnas