Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+19
råttan III
MartinLindgren
R.O.F.L
theward
Sniperace
ANNA2LINK
Dao
Redclown
Secrist
Regndrottning
Infra
lazy
patriot
RedCloud
Redvictory
berralarzon
GustavAnder
formsvackan
F.I.S.T
23 posters

Medborgarplats

theward
    theward

Antal inlägg : 6709

Medborgarplats - Sida 11 Empty Sv: Medborgarplats

Inlägg  theward 2010-01-21, 23:00

Sniperace skrev:
    theward skrev:
    Sniperace skrev:
    theward skrev:
    Secrist skrev:Sverige är det tydligen så att iaf högern tror att det skulle funka annorlunda????

Uppenbarligen vänstern också eftersom det inte är någon som driver den frågan aktivt längre. Inte ens vänstern. Dessutom har jag aldrig hört någon prata om medborgarlön i Holland.

"att du aldrig hört talas om" betyder inte , att det inte existerar..
    iofs ska jag låta osagt hur det är idag...
    reportaget jag såg är ett halvdecennium gammalt.
    Men det går givetvis att ta reda på...om man vill och har tid.
    Ettannat alternativ är ju att tro på andra människor

Men då hade de iaf det och det funkade jättebra och inkomsten var 7000 kr (netto) har jag för mig

Varför de inte snackar om det idag, beror nog just på att folk i Sverige är extremt avundsjuka av sig

Mysko, jag har sökt flitigt på nätet om just medborgarlön i holland, det finns inte en träff som visar på att den skulle existera, däremot en hel del på att det DISKUTERADES under några perioder på 80 och 90-talet, inte en rad om att det genomförts.

har själv sett det på ett samhällsprogram på svt...

Ja det var en dokumentär och ingen fiction

ps google har sina begränsningar...helt tydligt scratch

men jag sökte även igenom avhandlingar, essäer från universitet, kollade Wiki mm m men ingen talar och medborgarlön i holland, eller det de kallade basic income...

ganska konstigt att inte hitta något!!!

ja jag kan verkligen tycka det är konstigt, då jag sett detta på ett seriöst samhällsprogram scratch även om det är 5-10 år sedan eller nåt sånt
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-01-21, 23:15

theward skrev:
    Sniperace skrev:
    theward skrev:
    Sniperace skrev:
    theward skrev:
    Secrist skrev:Sverige är det tydligen så att iaf högern tror att det skulle funka annorlunda????

Uppenbarligen vänstern också eftersom det inte är någon som driver den frågan aktivt längre. Inte ens vänstern. Dessutom har jag aldrig hört någon prata om medborgarlön i Holland.

"att du aldrig hört talas om" betyder inte , att det inte existerar..
    iofs ska jag låta osagt hur det är idag...
    reportaget jag såg är ett halvdecennium gammalt.
    Men det går givetvis att ta reda på...om man vill och har tid.
    Ettannat alternativ är ju att tro på andra människor

Men då hade de iaf det och det funkade jättebra och inkomsten var 7000 kr (netto) har jag för mig

Varför de inte snackar om det idag, beror nog just på att folk i Sverige är extremt avundsjuka av sig

Mysko, jag har sökt flitigt på nätet om just medborgarlön i holland, det finns inte en träff som visar på att den skulle existera, däremot en hel del på att det DISKUTERADES under några perioder på 80 och 90-talet, inte en rad om att det genomförts.

har själv sett det på ett samhällsprogram på svt...

Ja det var en dokumentär och ingen fiction

ps google har sina begränsningar...helt tydligt scratch

men jag sökte även igenom avhandlingar, essäer från universitet, kollade Wiki mm m men ingen talar och medborgarlön i holland, eller det de kallade basic income...

ganska konstigt att inte hitta något!!!

ja jag kan verkligen tycka det är konstigt, då jag sett detta på ett seriöst samhällsprogram scratch även om det är 5-10 år sedan eller nåt sånt
    Ja, jag misstror dig INTE, men tolkar det som att det troligen inte finns IDAG!

men jag föreslår du läser detta

översatt wiki

här visas att denna aldrig implementerades utom för ÄLDRE och vissa konstnärer

dvs som konstnärslön vi har i sverige och garantipension, men dåinnebär det ju att vi på sätt och vis har detta här...
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Medborgarplats - Sida 11 Empty Medborgarlön

Inlägg  Secrist 2010-01-21, 23:36

Tror den gode ward slängde sig lite ansvarslöst med dåligt underbyggda påstenden i fallet medborgarlön. Ett tips. Nästa gång du propagerar för något som är superbra i andra länder, kolla upp att det faktiskt existerar i den form du påstår. Wink
    theward
    theward

Inlägg  theward 2010-01-22, 00:07

Secrist skrev:Tror den gode ward slängde sig lite ansvarslöst med dåligt underbyggda påstenden i fallet medborgarlön. Ett tips. Nästa gång du propagerar för något som är superbra i andra länder, kolla upp att det faktiskt existerar i den form du påstår. Wink

jag vet vad jag sett och hört..

och i det programmet var det betydligt fler än äldre o konstnärer som hade denna löneform

De följde faktiskt flera yngre, bla en som jobbade frivilligt på en djurklinik och vad jag har för mig, en som jobbade på förskola

Ja och just då var det iaf så att 90% faktiskt valde någon form av arbete före soffocket

Se skiter jag högaktningfullt i vad du tycker Secrist...

Till sniper kan jag bara säga att detta är vad jag sett och hört.

det var iaf sant då..mer än så vet jag inte om just detta

Själva poängen var att de flesta inte väljer sofflocket som Secrist påstår
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-01-22, 00:49

theward skrev:
    Secrist skrev:Jag tror att Secrist skulle passa bra i en blå smurfmössa!

Fast smurfmössorna är väl vita?

inte på moderatsmurfar Wink

*asgarvar*
    Secrist
    Secrist

Medborgarplats - Sida 11 Empty Fakta tack

Inlägg  Secrist 2010-01-22, 07:58

Själva poängen var att de flesta inte väljer sofflocket som Secrist påstår

Men eftersom du inte kan leverera någon som helst form av bevis för ditt påstående så tar jag inte så seriöst på den.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-01-22, 10:40

De följde faktiskt flera yngre, bla en som jobbade frivilligt på en djurklinik och vad jag har för mig, en som jobbade på förskola

Men sade programmet något om att dessa två skulle fått sin "medborgarlön" ÄVEN om de inte gjort detta arbete?

Även här i sverige har vi liknande, människor som får socialunderstöd TVINGAS att göra pratktikarbete för att få detta, frånvaro innebär uteblivet socialunderstöd osv...
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2010-01-22, 13:34

Fast Svackan gång på gång, under åren som gått, nära nog pulvriserat G A:s samtliga argument i alla aktuella trådar är GA lika kaxigt segerviss. Är det detta som kallas ett Blindstyre? Komiskt effekt erhålls iaf!

Som en tröst till Svackan:
    mot dumheten kämpar gudarna förgäves. Att få GA att komma till insikt om sina
    tillkortakommanden är nära nog ett Sifysosarbete. Vem kan åtaga sig detta?

F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-01-22, 15:05

Secrist skrev:Själva poängen var att de flesta inte väljer sofflocket som Secrist påstår

Men eftersom du inte kan leverera någon som helst form av bevis för ditt påstående så tar jag inte så seriöst på den.

Du kan inte leverera bevis för att det skulle vara så att de flesta väljer sofflocket... bara för att det är din första reaktion på hur du skulle göra...så innebär det inte att vi andra tänker så
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-01-22, 16:19

Secrist
    Secrist

Medborgarplats - Sida 11 Empty Soffan

Inlägg  Secrist 2010-01-22, 16:22

Du kan inte leverera bevis för att det skulle vara så att de flesta väljer sofflocket... bara för att det är din första reaktion på hur du skulle göra...så innebär det inte att vi andra tänker så

Om idén hade varit lysande så hade vi haft det för länge sedan. Tror våra politiker är mer intresserade av att satsa resurser på att skapa jobb. Inte att göra jobb till något frivilligt.
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2010-01-22, 16:24

Secrist skrev:Du kan inte leverera bevis för att det skulle vara så att de flesta väljer sofflocket... bara för att det är din första reaktion på hur du skulle göra...så innebär det inte att vi andra tänker så

Om idén hade varit lysande så hade vi haft det för länge sedan. Tror våra politiker är mer intresserade av att satsa resurser på att skapa jobb. Inte att göra jobb till något frivilligt.

Om du anser att Alliansregeringen går under benämningen "våra politiker!" så har du väldigt fel Secrist! Alliansregeringen gör tvärtemot! de ser till att människor hamnar hos Arbetsförmedlingen!
    Secrist
    Secrist

Medborgarplats - Sida 11 Empty Arbeit

Inlägg  Secrist 2010-01-22, 16:27

Om du anser att Alliansregeringen går under benämningen "våra politiker!" så har du väldigt fel Secrist! Alliansregeringen gör tvärtemot! de ser till att människor hamnar hos Arbetsförmedlingen!

Tja, vänstern driver inte heller den frågan så ni här på forumet är rätt ensamma om det.
    theward
    theward

Inlägg  theward 2010-01-22, 22:46

Secrist skrev:Om du anser att Alliansregeringen går under benämningen "våra politiker!" så har du väldigt fel Secrist! Alliansregeringen gör tvärtemot! de ser till att människor hamnar hos Arbetsförmedlingen!

Tja, vänstern driver inte heller den frågan så ni här på forumet är rätt ensamma om det.

och??
    Secrist
    Secrist

Medborgarplats - Sida 11 Empty Money

Inlägg  Secrist 2010-01-22, 23:28

och??

Vilket betyder att det är en icke-fråga och inte vidare intressant att diskutera.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-01-25, 03:30

Sniperace skrev:

Men sade programmet något om att dessa två skulle fått sin "medborgarlön" ÄVEN om de inte gjort detta arbete?

Även här i sverige har vi liknande, människor som får socialunderstöd TVINGAS att göra pratktikarbete för att få detta, frånvaro innebär uteblivet socialunderstöd osv...

TVINGAS ja .... det är bra att man ska genomföra arbete om man kan det och är i god hälsa...
    Men är det inte bättre då att göra ett riktigt jobb av det praktikatbetet... än att förnedra alla parter genom att kalla det motprestation för bidrag ???

Medborgarlön skulle som sagt var, innebära större möjligheter för folk att ta ströjobb här och där... man skulle inte behöva vara rädd att bli misstänkt som fuskare vid varje litet kneg man tar... förutsatt att man är arbetslös då och inte sjuk)

Och enorma besparingar i jakt på sk fuskare i försäkringssystemen.....
    Fuskare som ändå består till så liten procent att det inte lönar sig att lägga ner miljoners miljoner på att jaga småfuskare....

... mer lönsamt att titta på de stora fula fiskarna då... men där är det tystare från borgarhåll....
    theward
    theward

Inlägg  theward 2010-01-25, 07:47

Secrist skrev:och??

Vilket betyder att det är en icke-fråga och inte vidare intressant att diskutera.

Allt som inte faller dig på läppen är "icke-frågor..."
    Med ditt resonemang kan vi nog snart lägga ner allt vad motionerande och politik heter

ps vad jag minns så måste man fått pengar utan att jobba också..
    Annars var siffran att 90% av de med medborgarlön jobbade, väldigt konstig
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-01-25, 09:33

F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:

TVINGAS ja .... det är bra att man ska genomföra arbete om man kan det och är i god hälsa...
    Men är det inte bättre då att göra ett riktigt jobb av det praktikatbetet... än att förnedra alla parter genom att kalla det motprestation för bidrag ???

Medborgarlön skulle som sagt var, innebära större möjligheter för folk att ta ströjobb här och där... man skulle inte behöva vara rädd att bli misstänkt som fuskare vid varje litet kneg man tar... förutsatt att man är arbetslös då och inte sjuk)

Fuskare som ändå består till så liten procent att det inte lönar sig att lägga ner miljoners miljoner på att jaga småfuskare....

... mer lönsamt att titta på de stora fula fiskarna då... men där är det tystare från borgarhåll....

Och HUR gör man ett riktigt jobb av det när det är just en praktikplats som en arbetsgivare ställer upp med där denne får utföra arbete som annars INTE skulle bli gjort, eller ställer upp enbart för denne praktikant?
    I dessa arbetslöshetstider är det vanligt att en enmansföretagare INTE har pengar att få det gå runt med en anställd, dvs det denne gör räcker inte till för att få ihop en eventuell LÖN..

du menar med ströjobb att bara behöva jobba när man känner för det?

eller nu är det vår och fint, jag tror jag skiter i att jobba och har det fint under hela våren/sommaren och ändå bli försörjd?

Skulle det stoppa fuskare? skulle denne medborgarlön vara sjukpenningen som avskaffas, eller skulle man få BÅDE medborgarlön och sjukpenning vid sjukdom?

skulle man få både medborgarlön OCH arbetslön?
    det verkar som möjligheterna till fusk finns kvar OM man inte får medborgarlön när man arbetar, liksom att sjukpenning kvarstår...
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-01-25, 13:22

[quote="Sniperace"]
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:

Sniperace skrev:Och HUR gör man ett riktigt jobb av det när det är just en praktikplats som en arbetsgivare ställer upp med där denne får utföra arbete som annars INTE skulle bli gjort, eller ställer upp enbart för denne praktikant?

Här avslöjar Snipe sitt borgerliga sätt att se på saker och ting, även om han påstår sig inte vara borgare... ""en arbetsgivare som ställer upp" säger du ???
    Om det som i ditt exempel är antar jag en privat arbetsgivare (Det finns statliga och kommunala jobb oxå i vårt typ sav samhälle)..... men om det är en privat, och denne "Bidragstagare", som jag fortfarande antar vi pratar om, utför ett arbete som "annars inte skulle bli gjort".....så antyder du i det att det är ett arbete som arbetsgivaren i fråga vill få gjort/behöver få gjort... !!!.... på vilket sätt är det då arbetsgivaren som "ställer upp" ???

Sniperace skrev:I dessa arbetslöshetstider är det vanligt att en enmansföretagare INTE har pengar att få det gå runt med en anställd, dvs det denne gör räcker inte till för att få ihop en eventuell LÖN..

Ja det stämmer nog för många småfötetagare... och vad har det med nåt att göra ?
    Menar du att dom ska få "bidrag" ... ??... bevaremig väl... ett "bidragsamhälle/bidragslinje" kan vi väl inte ha ???

Sniperace skrev:du menar med ströjobb att bara behöva jobba när man känner för det?

Nej

Sniperace skrev:eller nu är det vår och fint, jag tror jag skiter i att jobba och har det fint under hela våren/sommaren och ändå bli försörjd?

Nej

Sniperace skrev:Skulle det stoppa fuskare? skulle denne medborgarlön vara sjukpenningen som avskaffas, eller skulle man få BÅDE medborgarlön och sjukpenning vid sjukdom?

Nej fuskare kommer alltid utnyttja andra oavsett system eller klasstillhörighet

Sniperace skrev:skulle man få både medborgarlön OCH arbetslön?

Till en viss inkomst JA... och till en viss arbetstid

Sniperace skrev:det verkar som möjligheterna till fusk finns kvar OM man inte får medborgarlön när man arbetar, liksom att sjukpenning kvarstår...

Möjligheterna till fusk kommer alltid att finnas
    Secrist
    Secrist

Medborgarplats - Sida 11 Empty Icke

Inlägg  Secrist 2010-01-25, 13:36

Allt som inte faller dig på läppen är "icke-frågor..."

Nä, men frågor som inget parti är intresserade av känns inte så spännande. Sånt kan man diskutera i oändlighet utan att det leder någonstans.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-01-25, 14:10

Här avslöjar Snipe sitt borgerliga sätt att se på saker och ting, även om han påstår sig inte vara borgare... ""en arbetsgivare som ställer upp" säger du ???
    Om det som i ditt exempel är antar jag en privat arbetsgivare (Det finns statliga och kommunala jobb oxå i vårt typ sav samhälle)..... men om det är en privat, och denne "Bidragstagare", som jag fortfarande antar vi pratar om, utför ett arbete som "annars inte skulle bli gjort".....så antyder du i det att det är ett arbete som arbetsgivaren i fråga vill få gjort/behöver få gjort... !!!.... på vilket sätt är det då arbetsgivaren som "ställer upp" ???

Absolut INTE, min dotter tex är på praktikplats hos en enmansföretagare som råkar vara vän till familjen, idag när jag lämnade henne där, frågade hon VAD SKA vi göra IDAG, svarte blev, vad du vill, idag har vi inget särskilt att göra, vi kan kanske åka och köpa prsier till skytteföreningen?

sedan fixade de tillsammans min pannlucka som skulle modifieras för att passa en ny pelletsbrännare.

JAg kan garantera att han har eg INGET som helst behov av henne där, men för att hon skulle få praktikplats och socialunderstöd ställer han upp, och funderar ALLVARLIGT på att anställa henne med lönebidrag TROTS att det kommer kosta HONOM pengar ändå, av ren VÄNLIGHET, du vet det finns sådana med även om du inte tror sådant existerar.

vari ser du borgerligheten i sådant?

du ser väl bara ULTRAVÄNSTER och de som inte är där är borgare lol!

och nyss påstod du att det skulle stoppa fusket? hur hänger det ihop?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-01-25, 14:58

Sniperace skrev:

Absolut INTE, min dotter tex är på praktikplats hos en enmansföretagare som råkar vara vän till familjen, idag när jag lämnade henne där, frågade hon VAD SKA vi göra IDAG, svarte blev, vad du vill, idag har vi inget särskilt att göra, vi kan kanske åka och köpa prsier till skytteföreningen?

sedan fixade de tillsammans min pannlucka som skulle modifieras för att passa en ny pelletsbrännare.

JAg kan garantera att han har eg INGET som helst behov av henne där, men för att hon skulle få praktikplats och socialunderstöd ställer han upp, och funderar ALLVARLIGT på att anställa henne med lönebidrag TROTS att det kommer kosta HONOM pengar ändå, av ren VÄNLIGHET, du vet det finns sådana med även om du inte tror sådant existerar.

vari ser du borgerligheten i sådant?

du ser väl bara ULTRAVÄNSTER och de som inte är där är borgare lol!

och nyss påstod du att det skulle stoppa fusket? hur hänger det ihop?

Nä jag påstod väl att det tom SKULLE kunna kunna minska fusket, men att jag inte hade belägg för det..... el hur...

Den här företagaren är en god vän till dig... ja ?
    Där har du svaret, inga företagare driver annars välgörande verksamhet, det ligger i verksamhetens kärna att tjäna pengar..

Däremot är jag glad för din dotters skull.....

Om vi nu bortser från vad vänner gör för sina vänners döttrar, och ser till det övriga i mina påstående kring medborgarlön, och medborgarplats så ....
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-01-25, 15:24

Om vi nu bortser från vad vänner gör för sina vänners döttrar, och ser till det övriga i mina påstående kring medborgarlön, och medborgarplats så ....

så är det inget jag TROR på tyvärr, och de flesta partier har ju idag släppt detta, mp avförde det nyligen osv...

och just frågan medborgarlön och nej till sådan behöver inte bvetyda att man är borgare, det finns många långt till vänster som inser att det är en utopi, i varje fall om denna är hög nog att ge ett drägligt liv UTAN krav på arbetsprestation.

men visst finns dessa, dessutom i ganska stor mängd, ett exempel är ett hembygdmuseum som tar emot praktikanter och långtidsarbetslösa som i princip kostar dem mer än vad de ger i arbete, vanliga människor som gör vad de kan att hjälpa...
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2010-01-25, 15:29

Låter ju inte direkt upplyftande att göra praktik hos farsans polare som inte har den minsta användning av henne,

Låter ju nästan som att vara sällskapsdam,utan uppgifter!
    Får din polare pröjs för sin sk uppställning?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-01-25, 15:41

MartinLindgren skrev:Låter ju inte direkt upplyftande att göra praktik hos farsans polare som inte har den minsta användning av henne,

Låter ju nästan som att vara sällskapsdam,utan uppgifter!
    Får din polare pröjs för sin sk uppställning?

Nej, inte ett öre, och det är f*n så mycket bättre än att tvingas sitta med en samling andra och bara knappa på dator utan mening i åtta timmar per dag, att hålla på och skriva cv och fingerade jobbansökningar till inger nytta, sådant tvingas människor till av soc för att få sitt understöd.

Kan berätta att hon stortrivs, och att hon får LÄRA sig saker som meka med bilar, svetsa, borra, använda olika handvertyg och maskiner...

visst blir hon SÄLLSKAP, men helt utan några undertoner som du kanske funderade över....

kasn berätta att hon lär ha svårt att få ett bra jobb eftersom hon lider av borderline och neurofibromatos. Arbetsförmedlaren förnedrade henne och sa att eftersom hon har dessa sjukdomar är hon DUM, och klarar inte av ex en svetsutbildning, vilket denne som nu hjälper henne lär henne, och hon ÄR duktig på det

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 06:56