Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+19
råttan III
MartinLindgren
R.O.F.L
theward
Sniperace
ANNA2LINK
Dao
Redclown
Secrist
Regndrottning
Infra
lazy
patriot
RedCloud
Redvictory
berralarzon
GustavAnder
formsvackan
F.I.S.T
23 posters

    Medborgarplats

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Medborgarplats Empty Medborgarplats

    Inlägg  F.I.S.T 2009-12-10, 19:21

    Visioner....

    Om jag skulle beskriva det ordet....

    Att våga bryta invanda tankemönster, tänka nydanande tankar.
    Att ha drömmar, drömma om ett bättre samhälle, ett bättre liv för samtliga människor, (ja t o m AIK:are....)
    Mina visioner kanske låter ogenomförbara, eller utopiska..
    men för att citera en mycket vis man:

    " You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one, I hope som day you will join us"......Och samme man sa:"All you need is Love" ... finns lite sanning i det med.



    UTVECKLING !??


    Nu har människan gått in i 2000-talet, måhända är det bara siffror..., och måhända är tiden efter kristus bara en liten del av den tid som människan varit människa,
    .... men det är en väldans lång tid jalla fall....
    ...och man kan tycka att människan skulle ha utvecklats under alla tusende år som gått....

    Men den första frågan man då måste ställa sig är: VAD ÄR UTVECKLING ?

    - Är det utveckling att uppfinna en typ av bomb som kan förstöra hela jorden vid händelse av världskrig....????

    - Är det utveckling..... att uppfinna massor av saker för vår egen bekvämlighet, vetandes att dessa uppfinningar och bekvämligheter förstör både oss själva, och våra medhabitanter djuren och växterna och hela vår planet...???

    - Är det utveckling.... att vissa arbetar och sliter ut sig rakt igenom sina liv, för att samla på sig pengar, som man sedan inte har tid att nyttja, pga att man arbetar hela tiden.... och när man väl får pension.... OM man får pension, är man för sjuk för att kunna nyttja tiden man fått över... eller för fattig för att kunna göra det man drömt om ..... är det utveckling ????

    Kort sagt... är det utveckling att såga av den gren man sitter på...???
    Jag tycker att frågeställningarna i sig är svar nog... för alla med sunt förnuft !
    Utifrån det kan man ju lugnt påstå att människan inte alls utvecklats... men invecklats....

    Men visst har vi utvecklats på andra plan.... jag måste ju tillstå attt det är utveckling t ex att jag kan sitta här i mitt vardagsrum och knappa på några tangenter ...och sedan kan i princip folk från hela världen läsa det....

    Och många andra exempel på sådan TEKNISK och VETENSKAPLIG utveckling....


    MEN VARFÖR MÅR VI INTE BRA DÅ ? VARKEN I "RIKA" VÄRLDEN ELLER DEN FATTIGA ??

    Ja jag sitter ju naturligtvis inte inne med entydiga svar på den frågan, men jag funderar och tänker på den, och har visioner.
    ...men om jag börjar lite smått här i Sverige... för det är ju här jag bor, och lever.


    6-timmars arbetsdag

    Jag såg ett debattprogram på TV idag, ang 6-timmars arbetsdag...
    Där man sa att frågan var politiskt död...men ändå praktiserades 6-timmars på vissa ställen..och fungerade bra ....

    Och man visade upp på två olika exempel.

    1. - Det ena var inom industrin, där en Toyotafabrik hade infört 6 timmars arbetsdag för arbetarna, på eget bevåg....och alla inblandade såg vinster med detta.
    Och de hade inte någon nämnvärt sämre lön jämfört med 8-timmars arbetsdag...
    Förtjänsten och det som gör det ekonomiskt genomförbart, är i humanvinst.
    Dels så får man mer fritid... och mer livskvalitet, vilket egentligen skulle vara målet med hela livet, hela tillvaron, jobb och slit mm.... och då blir människan lyckligare...
    Och är människan/arbetaren lyckligare blir han friskare, och blir han friskare, så kostar han inte extra i form av sjukskrivningar...
    Och förkortad arbetsdag innebär oxå att man orkar vara effektivare medans man är på jobbet.....

    Och detta ...tro det el ej, tror jag i slutändan, ur företagarsynvinkel, genererar i ren och skär vinst i form av kapital.... och företagets överlevnad.

    2. - I det andra exemplet hade man genomfört 6-timmars arbetsdag på kommunal nivå, inom omsorgen/äldrevården.... och även där hade det blivit många humanitära vinster... i form av mer tid för familj och fritid, lyckligare arbetstagare och därav oxå bättre vård till de äldre....

    MEN !.... här gick man tillbaka till 8-timmars arbetsdag efter ett antal år, Kommunledningen ansåg att det var för dyrt,.... Här var det en ekonomisk KOSTNAD, som man inte fick igen ....inte i kronor och ören jallafall....

    MEN SE DET STÄMMER INTE !!

    Anledningen till att det fungerar bra i det första exemplet som är privat, men inte i det andra exemplet som är kommunalt är.... att i det privata ser man helheten, och HAR I SLUTÄNDAN SAMMA KASSA för hela kittet... sjukdom, löner....försäljning, och marknadsföring...

    Detta har man inte när det kommer till statsanställda, kommunalanställda och långtidsarbetslösa och långtidssjukskrivna....
    DETTA ÄR ETT AV SVERIGES STÖRSTA PROBLEM vad gäller ökade sjukskrivningssiffror, ökat utanförskap osv.... OLIKA KASSOR....byråkrati.

    DET KAN FUNGERA ÄVEN I DETTA EXEMPEL ... om det vore samma kassor, samma mål.... för friskare människor och arbetare,... är även nastionalekonomiskt lönsamt

    ..detta är något förenklat, men jag ska förklara lite mer hur jag tänker....

    MEDBORGARPLATS..och medborgarlön

    Som det är idag, när man blir långtidssjukskriven el långtidsarbetslös, så får några få adekvat och rätt hjälp att komma tillbaka,... men alltför få...
    Vi har Försäkringskassan, Sociala myndigheterna, Läkare, Arbetsförmedlingen, Polisen, Invandrarverket osv.... alla sitter de på var sitt håll, och hänvisar en till den andre, och hänvisar till paragrafer, och hänvisar till allt utom sig själva..., och hänvisar till att "DET ÄR EN ANNA KASSA"... och ingen vill ta ansvar !

    Vore det inte en vision att i det långa loppet slopa alla dessa, instutitioner och göra en medborgarplats, under samma tak.... med samma mål, och med samma kassa.... eller sammanföra dem alla och få samma slutmål...

    ....nämligen att få friskare medborgare/människor/arbetstagare/arbetsgivare

    ...en MEDBORGARPLATS, eller flera medborgarplatser i samma stad....
    ... om det låser sig på ett ställe... så är det nya människor, och nya möjligheter på ett annat.... och även att man inte skulle vara bunden att bara få hjälp i sin egen stad....Och var medborgarplats skulle kunna vara fristående från varandra.

    ... och medborgarlön... är ju ett förslag som tidigare funnits på den politiska dagordningen hos framförallt vänsterpartiet, men det sågades jäms med fotknölarna av samtliga övriga partier om jag inte minns fel...
    Medborgarlön innebär i korta drag att varje medborgare har en slags minimiinkomst.
    Och i min tankevärld skulle då Försäkringskassan slippa lägga ner massor av tid och pengar på att jaga fuskare, och därmed oxå slippa köra över de som ej fuskar.

    Och Soc skulle slippa ha massor av anställda som är avlönade för att i merdelen av alla ärenden, efter en lång och kostsam utredning i slutändan, ända dunka "Avslägstämpeln" i den utsattes ansökan.

    ..Och ett av det vanligaste argumenten JAG har fått höra mot medborgarlön,
    är att då skulle folk sluta jobba !... men si det tror inte jag, och det är ännu osett eftersom som det inte är prövat....
    Och anledningen till att jag inte tror på att folk skulle sluta jobba är

    1. De flesta människor vill av naturen känna att man gör något meningsfullt, med ...sin vardag, och att man själv inbringar sin egen inkomst...och många, kanske de ....flesta människor vill ha mer...ha mer ...ha mer..

    2. Det finns många som idag inte vågar, från en långvarig sjukskrivning... vågar sig ut på en osäker arbetsmarknad med noll och ingenting som meritlista, och mycket mycket sargat självförtroende.... för att om man inte mäktar med att söka jobb och sköta ett jobb står utan ersättning....(medborgarlön skulle innebära att man vågade)

    3. ... Ja då till sist ... alla de som skulle utnyttja detta system och bara lata sig...
    .... för det första så fuskas det hiskeligt med nuvarande system, miljarder går åt till utbetalningar till dessa fuskare... och miljarder går åt till att jaga fuskare (men bara sjukförsäkringsfuskare, inte Höginkomsttagare och politiker)
    Vet vi hur många de skulle bli som skulle komma att utnyttja Medborgarlönen ?? genom att bara slå sig till ro och göra ingenting.. Nej det VET vi inte, bara tror !

    Medborgarlön som idé, har väl nog historiskt sett, trots att jag i slutänden vill frångå den gamla förlegade "vänster-höger-skalan", tillhört vänstern....

    Men det ska tilläggas att det kommit till min kännedom, ett "borgerligt" förslag, som är på prov, ... tror det var i storstäderna....
    ...där man skulle "skräddarsy" rehabilitering för varje individ.....även privata alternativ...
    Detta låter bra i mina öron, om det inte är som med borgarnas alla andra förslag,
    att det är upp till var och en att finansiera detta själva.
    För då är det bara ytterligare ett steg åt förfall och egoism....
    och den vägen är vi redan inne på ...



    Lyssna !!!!

    Och till sist ... om vi vill minska på långtidssjukskrivningarna, så måste Läkare, försäkringskassehandläggare och socialassistenter börja LYSSNA... bryta gränser,
    för svaret till rehabiliteringen hos varje människa ligger hos den enskilda människan..... han/hon vet ofta vad han/hon behöver... bättre än någon annan,.....

    DEt kan inte vara meningen att Läkare, försäkringskassehandläggare och socialassistenter ska betalas med dyra skattemedel för att HINDRA människors rehabilitering !!!?... så är det nu i många fall...

    Finns sparkapital...

    Det finns massor av kunskap, energi och arbetsvilja hos merdelen av långtidssjukskrivna och långtidsarbetslösa, som både kan och vill arbeta med sina förutsättningar... men inte tillåts pga byråkrati och otillräcklig hjälp från samhället, och pga den cyniska enögda, egoistiska marknaden, som släppts lös som ett skenande hästspann.. utan tyglar

    Glöm de gamla politiska värderingarna, sluta tänk dit näsan räcker, genom att bara roffa åt sig så mycket som möjlig på så kort tid som möjligt, som brukligt är inom högern.....

    Och vänstern bör öppna sina ögon för nya lösningar... och luckra upp byråkratin....
    Om kunskapen för att rehabilitera en viss människa inte finns hos landstinget ...utan privat .... men herregud KÖP då den tjänsten privat... är inte målet rehabilitering....???

    INFÖR HUMANISM !!

    Jag skulle gärna ta emot åsikter under "coments" på varför inte detta i praktiken skulle gå att genomföra.... !!
    Krama varann i trafiken !
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  formsvackan 2009-12-10, 20:16

    Tack. Det mesta skriver jag under på, särskilt delen om medborgarlön. Jag har själv vänt och vridit på detta på AB Forum och vet av erfarenhet att det tyvärr retar tarmvred på forumhögern, något som bara gör mig mer övertygad om sakens förträfflighet Very Happy.
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Medborgarplats Empty bra

    Inlägg  GustavAnder 2009-12-10, 20:23

    6 timmars arbetsdag kan väl vara bra, men vi ska inte inbilla oss att det ger fler arbetstillfällen inom samma områden.

    Det finns bara en väg för bättre sysselsättning, tjänstesektorn.

    Sänk skatterna rejält i tjänstesektorn så kommer jobben, alltför få politiker jobbar för de frågorna.


    och medborgarlön... är ju ett förslag som tidigare funnits på den politiska dagordningen hos framförallt vänsterpartiet, men det sågades jäms med fotknölarna av samtliga övriga partier om jag inte minns fel...


    Självklart sågades det, i princip inga förslag från den kanten har någon som helst verklighetsförankrinbg, det är knappast de andra partiernas fel.
    Kanska det är ödets straff för ett parti som fortfarande inte gjort upp med sitt förflutna, de får aldrig nån makt så länge de inte visar ärlighet och ryggrad.
    Ingen lyssnar på dem, bra så !

    Och vänstern bör öppna sina ögon för nya lösningar...


    hahahaha... årtusendets roligaste. When Pigs Fly.......
    de gamla kommunisterna är Sveriges i särklass mest rigida och konservativa parti , som bara är ett hinder för samhället, medborgarna utveckling ocg glädje.


    Senast ändrad av GustavAnder den 2009-12-10, 20:36, ändrad totalt 1 gång
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  berralarzon 2009-12-10, 20:27

    GustavAnder skrev:6 timmars arbetsdag kan väl vara bra, men vi ska inte inbilla oss att det ger fler arbetstillfällen inom samma områden.

    Det finns bara en väg för bättre sysselsättning, tjänstesektorn.

    Sänk skatterna rejält i tjänstesektorn så kommer jobben, alltför få politiker jobbar för de frågorna.

    Jobbar du mindre svart då tjyvaset asAPfultruhten/gustavander?
    //berra
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  Redvictory 2009-12-10, 20:33

    berralarzon skrev:
    GustavAnder skrev:6 timmars arbetsdag kan väl vara bra, men vi ska inte inbilla oss att det ger fler arbetstillfällen inom samma områden.

    Det finns bara en väg för bättre sysselsättning, tjänstesektorn.

    Sänk skatterna rejält i tjänstesektorn så kommer jobben, alltför få politiker jobbar för de frågorna.

    Jobbar du mindre svart då tjyvaset asAPfultruhten/gustavander?
    //berra

    Nu blir det veckans pausfågel ko ko "göken" för Tjyven för han måste ..tänka! Very Happy
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  formsvackan 2009-12-10, 20:33

    GustavAnder skrev:6 timmars arbetsdag kan väl vara bra, men vi ska inte inbilla oss att det ger fler arbetstillfällen inom samma områden.

    Det finns bara en väg för bättre sysselsättning, tjänstesektorn.

    Sänk skatterna rejält i tjänstesektorn så kommer jobben, alltför få politiker jobbar för de frågorna.


    och medborgarlön... är ju ett förslag som tidigare funnits på den politiska dagordningen hos framförallt vänsterpartiet, men det sågades jäms med fotknölarna av samtliga övriga partier om jag inte minns fel...


    Självklart sågades det, i princip inga förslag från den kanten har någon som helst verklighetsförankrinbg, det är knappast de andra partiernas fel.
    Kanska det är ödets straff för ett parti som fortfarande inte gjort upp med sitt förflutna, de får aldrig nån makt så länge de inte visar ärlighet och ryggrad.
    Ingen lyssnar på dem, bra så !
    Ska du snacka om ärlighet och ryggrad i detta sammanhang ?

    På AB Forum ställde du upp bakom idéerna bara benämningen "medborgarlön" togs bort.

    Tyvärr vågar ynkryggen GA inte läsa inlägg där han får stå till svars för sina tidigare uttalanden så detta får bli en obemött sanning Very Happy


    Senast ändrad av formsvackan den 2009-12-10, 20:35, ändrad totalt 1 gång
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  RedCloud 2009-12-10, 20:34

    Den som citerar Lennon är svår att inte tycka om....

    I love you I love you I love you




    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  berralarzon 2009-12-10, 20:39

    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:6 timmars arbetsdag kan väl vara bra, men vi ska inte inbilla oss att det ger fler arbetstillfällen inom samma områden.

    Det finns bara en väg för bättre sysselsättning, tjänstesektorn.

    Sänk skatterna rejält i tjänstesektorn så kommer jobben, alltför få politiker jobbar för de frågorna.


    och medborgarlön... är ju ett förslag som tidigare funnits på den politiska dagordningen hos framförallt vänsterpartiet, men det sågades jäms med fotknölarna av samtliga övriga partier om jag inte minns fel...


    Självklart sågades det, i princip inga förslag från den kanten har någon som helst verklighetsförankrinbg, det är knappast de andra partiernas fel.
    Kanska det är ödets straff för ett parti som fortfarande inte gjort upp med sitt förflutna, de får aldrig nån makt så länge de inte visar ärlighet och ryggrad.
    Ingen lyssnar på dem, bra så !
    Ska du snacka om ärlighet och ryggrad i detta sammanhang ?

    På AB Forum ställde du upp bakom idéerna bara benämningen "medborgarlön" togs bort.

    Tyvärr vågar ynkryggen GA inte läsa inlägg där han får stå till svars för sina tidigare uttalanden så detta får bli en obemött sanning Very Happy

    Får jag drista mig till att tjyven ander kommer att påstå att det är alldrig något han/hon påstått, och då efterföljer med en mening att du är en lögnare då.
    Låt oss se!
    //berra
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  F.I.S.T 2009-12-10, 20:49

    GustavAnder skrev:6 timmars arbetsdag kan väl vara bra, men vi ska inte inbilla oss att det ger fler arbetstillfällen inom samma områden.

    Det finns bara en väg för bättre sysselsättning, tjänstesektorn.

    Sänk skatterna rejält i tjänstesektorn så kommer jobben, alltför få politiker jobbar för de frågorna.


    och medborgarlön... är ju ett förslag som tidigare funnits på den politiska dagordningen hos framförallt vänsterpartiet, men det sågades jäms med fotknölarna av samtliga övriga partier om jag inte minns fel...


    Självklart sågades det, i princip inga förslag från den kanten har någon som helst verklighetsförankrinbg, det är knappast de andra partiernas fel.
    Kanska det är ödets straff för ett parti som fortfarande inte gjort upp med sitt förflutna, de får aldrig nån makt så länge de inte visar ärlighet och ryggrad.
    Ingen lyssnar på dem, bra så !

    Och vänstern bör öppna sina ögon för nya lösningar...


    hahahaha... årtusendets roligaste. When Pigs Fly.......
    de gamla kommunisterna är Sveriges i särklass mest rigida och konservativa parti , som bara är ett hinder för samhället, medborgarna utveckling ocg glädje.

    Ha ha Herr Ander, du e ju skitrolig, det är kanske du som borde kalla dig Redclown, eller Blueclown, el vilken färg du vill. För ingen är i närheten på att säga emot sig själv som du. Mig veterligen är det vänstern som kallas revolutionära, medan M kallas de konservativa ... och ändå påstår du att det är Vänstern som inte kan ändra sig.
    Och vad gäller förslaget om medborgarlön så bemöter du inte det på en enda punkt, utan i brist på argumentation påstår att det duger inte för att det sågades av andra partier. GA om du påstår dig vilja diskutera, börja gärna med det själv. Att diskutera är tex inte att säga att nån har fel, utan att motivera varför man tycker så.

    "Ingen lyssnar på dem bra så" är ju oxå ett "demokratiskt" påstående att det skulle vara bra.... att man inte håller med är en sak, men dån ska man väl oxå motivera varför...
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Medborgarplats Empty öö

    Inlägg  GustavAnder 2009-12-10, 21:31

    Att du tycker jag är rolig beror väl på det där om att du droppa skolan som jag nyligen nämnde. Din förmåga till debatt verkar vara ytterligt begränsad, milt sagt.


    Mig veterligen är det vänstern som kallas revolutionära, medan M kallas de konservativa ...
    Du talar om vad som var sant i politiken för 40-50 år sen, är du medveten om det, så det du vet tycks vara väldigt out of date och väldigt begränsat ?

    Jag diskuterade 6 timmar arbetsdag och de gamla kommunisternas ökenvandring,
    du tycks bara vara intresserad att diskutera det jag INTE svarade på....
    vad är du för en konstig prick ?

    Du skulle kanske försöka koncentrera dig på det JAG SVARAR på istället för att i foliestil prata om allt i ditt roman-inlägg som jag INTE svarade på, du kan kanske lyckas debattera.


    Senast ändrad av GustavAnder den 2009-12-10, 21:46, ändrad totalt 1 gång
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  formsvackan 2009-12-10, 21:34

    En åldersrelaterad "medborgarlön" borde kunna ersätta samtliga personliga bidrag förutom det akuta stödet i nödsituationer.

    En sådan konstruktion skulle rationalisera bort en jäkla massa onödig byråkrati. Av vilken anledning ska vi hålla på med behovsprövningar när vi redan vet att alla har behov ?

    De som inte är i behov av denna "medborgarlön" får naturligtvis "betala tillbaka" densamma genom lämpliga justeringar av skatteskalorna.
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  berralarzon 2009-12-10, 21:39

    formsvackan skrev:En åldersrelaterad "medborgarlön" borde kunna ersätta samtliga personliga bidrag förutom det akuta stödet i nödsituationer.

    En sådan konstruktion skulle rationalisera bort en jäkla massa onödig byråkrati. Av vilken anledning ska vi hålla på med behovsprövningar när vi redan vet att alla har behov ?

    De som inte är i behov av denna "medborgarlön" får naturligtvis "betala tillbaka" densamma genom lämpliga justeringar av skatteskalorna.

    Nu vart det för svårt för tjyven ander igen ta det på enkel Svenska så tjyven ander har en chans att hänga med i detta.
    //berra

    Ska förekomma Patriot nu "gustavande äger er commisar"
    ds:


    Senast ändrad av berralarzon den 2009-12-10, 21:40, ändrad totalt 1 gång
    patriot
    patriot


    Antal inlägg : 340
    Join date : 09-09-12
    Age : 44

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  patriot 2009-12-10, 21:40

    berralarzon skrev:
    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:6 timmars arbetsdag kan väl vara bra, men vi ska inte inbilla oss att det ger fler arbetstillfällen inom samma områden.

    Det finns bara en väg för bättre sysselsättning, tjänstesektorn.

    Sänk skatterna rejält i tjänstesektorn så kommer jobben, alltför få politiker jobbar för de frågorna.


    och medborgarlön... är ju ett förslag som tidigare funnits på den politiska dagordningen hos framförallt vänsterpartiet, men det sågades jäms med fotknölarna av samtliga övriga partier om jag inte minns fel...


    Självklart sågades det, i princip inga förslag från den kanten har någon som helst verklighetsförankrinbg, det är knappast de andra partiernas fel.
    Kanska det är ödets straff för ett parti som fortfarande inte gjort upp med sitt förflutna, de får aldrig nån makt så länge de inte visar ärlighet och ryggrad.
    Ingen lyssnar på dem, bra så !
    Ska du snacka om ärlighet och ryggrad i detta sammanhang ?

    På AB Forum ställde du upp bakom idéerna bara benämningen "medborgarlön" togs bort.

    Tyvärr vågar ynkryggen GA inte läsa inlägg där han får stå till svars för sina tidigare uttalanden så detta får bli en obemött sanning Very Happy

    Får jag drista mig till att tjyven ander kommer att påstå att det är alldrig något han/hon påstått, och då efterföljer med en mening att du är en lögnare då.
    Låt oss se!
    //berra
    Gustavander har rätt commisar är bara lögnare
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  berralarzon 2009-12-10, 21:41

    patriot skrev:
    berralarzon skrev:
    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:6 timmars arbetsdag kan väl vara bra, men vi ska inte inbilla oss att det ger fler arbetstillfällen inom samma områden.

    Det finns bara en väg för bättre sysselsättning, tjänstesektorn.

    Sänk skatterna rejält i tjänstesektorn så kommer jobben, alltför få politiker jobbar för de frågorna.


    och medborgarlön... är ju ett förslag som tidigare funnits på den politiska dagordningen hos framförallt vänsterpartiet, men det sågades jäms med fotknölarna av samtliga övriga partier om jag inte minns fel...


    Självklart sågades det, i princip inga förslag från den kanten har någon som helst verklighetsförankrinbg, det är knappast de andra partiernas fel.
    Kanska det är ödets straff för ett parti som fortfarande inte gjort upp med sitt förflutna, de får aldrig nån makt så länge de inte visar ärlighet och ryggrad.
    Ingen lyssnar på dem, bra så !
    Ska du snacka om ärlighet och ryggrad i detta sammanhang ?

    På AB Forum ställde du upp bakom idéerna bara benämningen "medborgarlön" togs bort.

    Tyvärr vågar ynkryggen GA inte läsa inlägg där han får stå till svars för sina tidigare uttalanden så detta får bli en obemött sanning Very Happy

    Får jag drista mig till att tjyven ander kommer att påstå att det är alldrig något han/hon påstått, och då efterföljer med en mening att du är en lögnare då.
    Låt oss se!
    //berra
    Gustavander har rätt commisar är bara lögnare

    Attans jag hann inte innan rövbölden patriot dök upp.
    //berra
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Medborgarplats Empty ??

    Inlägg  GustavAnder 2009-12-10, 21:44

    Vad i herrans namn håller den psykiskt obalanserade foliet på med ??
    Har han helt tappat fotfästet i sin deliriska fantasi om vad jag tycker anser och har för åsikter ? Karln är helgalen.
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  berralarzon 2009-12-10, 21:48

    GustavAnder skrev:Vad i herrans namn håller den psykiskt obalanserade foliet på med ??
    Har han helt tappat fotfästet i sin deliriska fantasi om vad jag tycker anser och har för åsikter ? Karln är helgalen.

    Nä tror mer att du är en megadåre, och som vanligtvis skyller du ifrån dig sicken sjuk människa du är tjyven gustavander att du inte förstår det själv.
    //berra
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  formsvackan 2009-12-10, 22:01

    GustavAnder skrev:Vad i herrans namn håller den psykiskt obalanserade foliet på med ??
    Har han helt tappat fotfästet i sin deliriska fantasi om vad jag tycker anser och har för åsikter ? Karln är helgalen.
    Förtränger du helt ditt tidigare liv som Awfultruth ?
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  berralarzon 2009-12-10, 22:09

    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Vad i herrans namn håller den psykiskt obalanserade foliet på med ??
    Har han helt tappat fotfästet i sin deliriska fantasi om vad jag tycker anser och har för åsikter ? Karln är helgalen.
    Förtränger du helt ditt tidigare liv som Awfultruth ?

    Skrattar han/hon ander förtränger ju allt han/hon skrivit och lägger alltid skulden på motdebbatören, om skämt vore ett skämt så är fultruhten/gustavander dess staty.
    //berra
    patriot
    patriot


    Antal inlägg : 340
    Join date : 09-09-12
    Age : 44

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  patriot 2009-12-10, 22:12

    berralarzon skrev:
    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Vad i herrans namn håller den psykiskt obalanserade foliet på med ??
    Har han helt tappat fotfästet i sin deliriska fantasi om vad jag tycker anser och har för åsikter ? Karln är helgalen.
    Förtränger du helt ditt tidigare liv som Awfultruth ?

    Skrattar han/hon ander förtränger ju allt han/hon skrivit och lägger alltid skulden på motdebbatören, om skämt vore ett skämt så är fultruhten/gustavander dess staty.
    //berra
    Det är commisarna som är ett skämt.
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  berralarzon 2009-12-10, 22:16

    patriot skrev:
    berralarzon skrev:
    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Vad i herrans namn håller den psykiskt obalanserade foliet på med ??
    Har han helt tappat fotfästet i sin deliriska fantasi om vad jag tycker anser och har för åsikter ? Karln är helgalen.
    Förtränger du helt ditt tidigare liv som Awfultruth ?

    Skrattar han/hon ander förtränger ju allt han/hon skrivit och lägger alltid skulden på motdebbatören, om skämt vore ett skämt så är fultruhten/gustavander dess staty.
    //berra
    Det är commisarna som är ett skämt.

    Rövbölden ander lägg ner din trovärdighet är noll zero mm nollor som du blandar dig med.
    Hehe..
    //berra
    patriot
    patriot


    Antal inlägg : 340
    Join date : 09-09-12
    Age : 44

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  patriot 2009-12-10, 22:27

    berralarzon skrev:
    patriot skrev:
    berralarzon skrev:
    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Vad i herrans namn håller den psykiskt obalanserade foliet på med ??
    Har han helt tappat fotfästet i sin deliriska fantasi om vad jag tycker anser och har för åsikter ? Karln är helgalen.
    Förtränger du helt ditt tidigare liv som Awfultruth ?

    Skrattar han/hon ander förtränger ju allt han/hon skrivit och lägger alltid skulden på motdebbatören, om skämt vore ett skämt så är fultruhten/gustavander dess staty.
    //berra
    Det är commisarna som är ett skämt.

    Rövbölden ander lägg ner din trovärdighet är noll zero mm nollor som du blandar dig med.
    Hehe..
    //berra

    någon måste stå rakryggad mot den sönderrökta tokvänster som inte törs erkänna sig som kommunister, dom bara tycker att ideen är bra.. lol!
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Medborgarplats Empty foliet, över vansinnets gräns....

    Inlägg  GustavAnder 2009-12-10, 22:32

    Nä du foliet. jag vet vad jag sa om medborgarlön, men vad i din förvirrade hjärna säger att jag har uttalat mig om det nu, jag bara sa att VÄNSTERNS förslag är inget att bry sig om , i det fallet heller.

    Case closed, foliet har bevisat hur galen han är, igen.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  lazy 2009-12-10, 22:36

    formsvackan skrev:En åldersrelaterad "medborgarlön" borde kunna ersätta samtliga personliga bidrag förutom det akuta stödet i nödsituationer.

    En sådan konstruktion skulle rationalisera bort en jäkla massa onödig byråkrati. Av vilken anledning ska vi hålla på med behovsprövningar när vi redan vet att alla har behov ?

    De som inte är i behov av denna "medborgarlön" får naturligtvis "betala tillbaka" densamma genom lämpliga justeringar av skatteskalorna.

    Blev lite nyfiken här, vilken ålder pratar vi om och framför allt, vilka summor?
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  berralarzon 2009-12-10, 22:42

    GustavAnder skrev:Nä du foliet. jag vet vad jag sa om medborgarlön, men vad i din förvirrade hjärna säger att jag har uttalat mig om det nu, jag bara sa att VÄNSTERNS förslag är inget att bry sig om , i det fallet heller.

    Case closed, foliet har bevisat hur galen han är, igen.

    Du vet förmodligen inget av dina tidigare tjyven ander inlägg varför denna gång!
    //berra
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  formsvackan 2009-12-10, 22:47

    lazy skrev:
    formsvackan skrev:En åldersrelaterad "medborgarlön" borde kunna ersätta samtliga personliga bidrag förutom det akuta stödet i nödsituationer.

    En sådan konstruktion skulle rationalisera bort en jäkla massa onödig byråkrati. Av vilken anledning ska vi hålla på med behovsprövningar när vi redan vet att alla har behov ?

    De som inte är i behov av denna "medborgarlön" får naturligtvis "betala tillbaka" densamma genom lämpliga justeringar av skatteskalorna.

    Blev lite nyfiken här, vilken ålder pratar vi om och framför allt, vilka summor?
    Mindre barn, mindre summor. Större barn, större summor o.s.v.

    Personlig "medborgarlön" kan då så småningom ersätta alla andra bidrag, allt från barnbidrag till sjukersättning och a-kassa. Den ska naturligtvis vara så hög så det går att ha en dräglig standard. Inte svältgränsen som en viss statsminister förordat.

    Både ensamstående mamman Lena och jag får samma personliga bidrag, men jag får pga högre inkomst betala tillbaka min del i form av högre skatt. Lena behåller sin del som tillsammans med barnens "medborgarlön" ger dem en dräglig tillvaro. Naturligtvis får Lena också finna sig i att genom skatt på det arbete hon förhoppningsvis har, återbetala en del men troligtvis betydligt mindre än jag.

    En sådan "medborgarlön" tillsammans med justerade skatteskalor skulle på ett antal års sikt kunna ersätta det mesta av vårt bidragssystem.

    Sponsored content


    Medborgarplats Empty Sv: Medborgarplats

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-14, 11:21