Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+13
PE Dal
lazy
Potatiskungen
formsvackan
berralarzon
Regndrottning
blueheaven
theward
RedCloud
GustavAnder
MartinLindgren
Dao
råttan.
17 posters

Vänsterpartiet (kommunistern) - NEJ TACK!!!

råttan.

Antal inlägg : 4318

Vänsterpartiet (kommunistern) - NEJ TACK!!! - Sida 3 Empty Sv: Vänsterpartiet (kommunistern) - NEJ TACK!!!

Inlägg  råttan. 2009-11-26, 21:55

Dao skrev:
    råttan. skrev:
    Dao skrev:
    GustavAnder skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:Men, en tanke.... I de allra tidigaste samhällen, liksom i verkliga småsamhällen, är det kommunistiska tankesättet en självklarhet. En liten grupp med människor MÅSTE arbeta mot gemensamt mål för att klara sig. Samarbete och samsyn var nödvändigt för allas välbefinnande.

Fast den typen av samhällen existerar inte längre, i den mån man nu kan kalla det kommunistiskt.

Nej - idag är det egoismen som styr!!!

Begreppet kommunism har från början betytt jämlikhet. De första som använde begreppet var kristna grupper i USA som genom egna exempel byggde småstäder där alla var lika värda och ingen stod över någon annan!

Sedan är det ur den synvinkel som begreppet användes, även av Marx - fram till att Lenin berövade den denna betydelse. För antikommunisterna är ur detta som man skall tolka kommunismen. Detta är olyckligt, då de flesta uttalade kommunisterna mer betonar den ursprungliga betydelsen.

U R Not of This planet ????

Ska man inte tolka och debattera ideologierna efter hur de praktiseras,
    snarare än vissa konstiga flummares inbillade teoretiserande om kristna för 200 år sen....

Exakt! Idseologierna anser jag man först och främst skall tolka utifrån deras ursprungliga budskap! Det gäller förövrigt ALLA ideologier, inklusive religioner.

Problemet är att det är anti-kommunisternas mycket snäva och smått extrema tolkning som fått tolkningsföreträde i debatten om kommunismen. Inget annat tillåts komma fram (debatterna på dessa forum är slående exempel på detta).

Så länge det finns en kommunist som INTE passar in i antikommunisternas tolkning, så är den inte allomfattande.

I europa praktiserades kommunismen utifrån parlamentaristiska och demokratiska grunder. Varför räknas inte denna praktik när man skall kritisera kommunismen?

Så du menar att man i Berlin folkomröstade om huruvida man ville ha en mur eller ej?

Nu får du nog förklara vad du menar, råttan...

Var beslutet att bygga Berlinmuren "demokratiskt" (fast kanske på kommunistiskt vis?)
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Vänsterpartiet (kommunistern) - NEJ TACK!!! - Sida 3 Empty Sv: Vänsterpartiet (kommunistern) - NEJ TACK!!!

Inlägg  Dao 2009-11-26, 21:57

råttan. skrev:
    Dao skrev:
    råttan. skrev:
    Dao skrev:
    GustavAnder skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:Men, en tanke.... I de allra tidigaste samhällen, liksom i verkliga småsamhällen, är det kommunistiska tankesättet en självklarhet. En liten grupp med människor MÅSTE arbeta mot gemensamt mål för att klara sig. Samarbete och samsyn var nödvändigt för allas välbefinnande.

Fast den typen av samhällen existerar inte längre, i den mån man nu kan kalla det kommunistiskt.

Nej - idag är det egoismen som styr!!!

Begreppet kommunism har från början betytt jämlikhet. De första som använde begreppet var kristna grupper i USA som genom egna exempel byggde småstäder där alla var lika värda och ingen stod över någon annan!

Sedan är det ur den synvinkel som begreppet användes, även av Marx - fram till att Lenin berövade den denna betydelse. För antikommunisterna är ur detta som man skall tolka kommunismen. Detta är olyckligt, då de flesta uttalade kommunisterna mer betonar den ursprungliga betydelsen.

U R Not of This planet ????

Ska man inte tolka och debattera ideologierna efter hur de praktiseras,
    snarare än vissa konstiga flummares inbillade teoretiserande om kristna för 200 år sen....

Exakt! Idseologierna anser jag man först och främst skall tolka utifrån deras ursprungliga budskap! Det gäller förövrigt ALLA ideologier, inklusive religioner.

Problemet är att det är anti-kommunisternas mycket snäva och smått extrema tolkning som fått tolkningsföreträde i debatten om kommunismen. Inget annat tillåts komma fram (debatterna på dessa forum är slående exempel på detta).

Så länge det finns en kommunist som INTE passar in i antikommunisternas tolkning, så är den inte allomfattande.

I europa praktiserades kommunismen utifrån parlamentaristiska och demokratiska grunder. Varför räknas inte denna praktik när man skall kritisera kommunismen?

Så du menar att man i Berlin folkomröstade om huruvida man ville ha en mur eller ej?

Nu får du nog förklara vad du menar, råttan...

Var beslutet att bygga Berlinmuren "demokratiskt" (fast kanske på kommunistiskt vis?)

Inte mig veteligen!!! Hur så???
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-11-26, 22:01

Kallar du det ett exempel på demokrati i ett kommunistskt Europa?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-26, 22:03

råttan. skrev:Kallar du det ett exempel på demokrati i ett kommunistskt Europa?

Förstår inte riktigt frågan, och inte heller vad det har med det jag skrivit ovan att göra??

Du får nog förklara mer vad du är ute efter, råttan!!!
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-11-26, 22:06

"I europa praktiserades kommunismen utifrån parlamentaristiska och demokratiska grunder. Varför räknas inte denna praktik när man skall kritisera kommunismen?"

Var beslutet att bygga Berlinmuren förankrat med en folkomröstning?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-26, 22:10

råttan. skrev:"I europa praktiserades kommunismen utifrån parlamentaristiska och demokratiska grunder. Varför räknas inte denna praktik när man skall kritisera kommunismen?"

Var beslutet att bygga Berlinmuren förankrat med en folkomröstning?

Ahh... Var det DÄR skon klämde?!?!

Jag syftade på det som kallas för "Eurokommunism" i det jag skrev. Ursäkta om jag varit otydlig där... Här är lite information om detta:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eurokommunism
    blueheaven

Antal inlägg : 5228

Inlägg  blueheaven 2009-11-26, 22:14

Dao skrev:
    Secrist skrev:Du kan fråga vilken äldre människa som helst! Man kunde ställa en olåst cykel mitt i stan någon timme utan att den blev stulen!! Bara de allra värsta bråkmakarna sparkade på en liggandes huvud, nu tillhör detta vanligheten idag!!!

Fast det kan ju knappast alliansen lastas för.

Inte alliansen enbart! Den stora skurken här är nyliberalismen! Och den typ av politik fördes även sossarna de senaste åren - fast de kallade det för något annat.

Främst är det den politiken som de egentliga makthavarna tvingar på oss alla...

Det är sånt jidder du skall bespara oss ifrån om du vill bli tagen på allvar Dao! Evil or Very Mad
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-26, 22:16

blueheaven skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:Du kan fråga vilken äldre människa som helst! Man kunde ställa en olåst cykel mitt i stan någon timme utan att den blev stulen!! Bara de allra värsta bråkmakarna sparkade på en liggandes huvud, nu tillhör detta vanligheten idag!!!

Inte alliansen enbart! Den stora skurken här är nyliberalismen! Och den typ av politik fördes även sossarna de senaste åren - fast de kallade det för något annat.

Det är sånt jidder du skall bespara oss ifrån om du vill bli tagen på allvar Dao! Evil or Very Mad

Enda sättet att bli tagen på allvar av dig, är att hålla med dig - och det kan jag liksom inte! För det går emot min moral att åsidosätta mina åsikter...
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2009-11-26, 22:21

jag själv har misstanken att detta förfall började med att kvinnan skulle ut i arbetslivet, och samhället skulle fostra barnen, vi fick dessa nyckelbarn, som kom hem till en tom lägenhet osv.
    att båda föräldrarna skulle arbeta och sedan var för trötta att ta hand om sina barn.

så detta är mao ganska gammalt, och har gått i en ökande spiral med förlorad familjesammanhållning och familjeliv
    GustavAnder
    GustavAnder

Antal inlägg : 2835

Vänsterpartiet (kommunistern) - NEJ TACK!!! - Sida 3 Empty que ?

Inlägg  GustavAnder 2009-11-26, 22:23

För det går emot min moral att åsidosätta mina åsikter...dao the mupp.

Vilka j-vla åsikter ?? Du har inget att komma med över en 2-årings nivå.
    Fred på jorden, alla ska va lyckliga och glada.....mamma ska baka bullar..
    det är dina "åsikter"
    blueheaven

Antal inlägg : 5228

Inlägg  blueheaven 2009-11-26, 22:24

Dao skrev:
    blueheaven skrev:
    Dao skrev:

Enda sättet att bli tagen på allvar av dig, är att hålla med dig - och det kan jag liksom inte! För det går emot min moral att åsidosätta mina åsikter...

Nu överdriver du allt men något bör du nog hålla med om annars kan man ju tro att du är totalt outbildad/fanatisk! Shocked
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2009-11-26, 22:28

blueheaven skrev:
    Dao skrev:
    blueheaven skrev:
    Dao skrev:

Nu överdriver du allt men något bör du nog hålla med om annars kan man ju tro att du är totalt outbildad/fanatisk! Evil or Very Mad
    '

Hmm.. ja det var en sannng om korridorutbildningar like blue då.
    //berra
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-26, 22:46

blueheaven skrev:
    Dao skrev:
    blueheaven skrev:
    Dao skrev:

Nu överdriver du allt men något bör du nog hålla med om annars kan man ju tro att du är totalt outbildad/fanatisk! Shocked

Det är möjligt att det finns någonting, någonstans. Men då du faktiskt oerhört sällan kommer med egna ståndpunkter i sakfrågan som just diskuteras, är faktiskt svårt att avgöra. Av de få saker du har uttalat finns inget jag stödjer direkt...

Fast skulle jag hålla med dig mer än något, är det nog en ganska stor risk att jag skulle bli betraktad som outbildad/fanatisk!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-26, 22:48

GustavAnder skrev:För det går emot min moral att åsidosätta mina åsikter...dao the mupp.

det är dina "åsikter"

GA visar sitt rätta jag igen!!! Very Happy

Jag har i många trådar nu fört ett resemang med många olika ståndpunkter. Antagligen har du inte lagt märke till detta, då du koncentrerat dig på annat...
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-11-26, 22:50

Dao skrev:
    GustavAnder skrev:För det går emot min moral att åsidosätta mina åsikter...dao the mupp.

det är dina "åsikter"

Jag har i många trådar nu fört ett resemang med många olika ståndpunkter. Antagligen har du inte lagt märke till detta, då du koncentrerat dig på annat...
    Dao, inse att det bara är en tidsfråga innan du tröttnar på den dårfinken och antingen lägger ner projektet eller vänder hans egen taktik mot honom Very Happy
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-26, 22:56

formsvackan skrev:
    Dao skrev:

det är dina "åsikter"

Dao, inse att det bara är en tidsfråga innan du tröttnar på den dårfinken och antingen lägger ner projektet eller vänder hans egen taktik mot honom Very Happy

Lägger ner att försöka kommer jag nog att göra efter hand. Men jag kommer alltid tillbaka - för jag anser att det är viktigt att dessa instängda MÅSTE ha någon som faktiskt går emot dem. Det är faktiskt lite för deras egen skull - för ute i samhället med de utspelen de har här, skulle de få stora problem...

Men jag strävar faktiskt hårt åt att INTE bete mig lkadant. Det är inte alltid jag lyckas, det kan jag erkänna - men jag skulle skämmas skiten ur mig om jag ertappade mig själv med en sådana människosyn...

Hua...
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-11-26, 23:00

Dao skrev:
    formsvackan skrev:
    Dao skrev:

det är dina "åsikter"

Lägger ner att försöka kommer jag nog att göra efter hand. Men jag kommer alltid tillbaka - för jag anser att det är viktigt att dessa instängda MÅSTE ha någon som faktiskt går emot dem. Det är faktiskt lite för deras egen skull - för ute i samhället med de utspelen de har här, skulle de få stora problem...

Men jag strävar faktiskt hårt åt att INTE bete mig lkadant. Det är inte alltid jag lyckas, det kan jag erkänna - men jag skulle skämmas skiten ur mig om jag ertappade mig själv med en sådana människosyn...

Hua...
    Ledsen, men jag måste erkänna att jag brustit i hänsynstagande mot de svaga. Jag har sedan länge tröttnat på att bemöta GA's fantasier och förolämpningar med sakliga argument, utan finner idag ett stort nöje i att driva med den dårfinken så länge han orkar stå emot Very Happy
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-26, 23:08

Det är lätt hänt, vännen! Det är lätt hänt...

Det bästa hade varit att ANTING bemöta dem med sakliga argument, ELLER helt ignorerar dem!

Problemet är att jag verklgen vill veta vad de anser!!! Inte om mig eller dig, utan om deras åsikter i sak!!!

Och som jag skrev ovan - jag tror att det är bra för DEM också - att det finns människor som går emot deras auktoritära och antidemokratiska debattstil - UTAN att man blir likadan...

Men det är svårt, det medger jag... Very Happy
    GustavAnder
    GustavAnder

Vänsterpartiet (kommunistern) - NEJ TACK!!! - Sida 3 Empty lol

Inlägg  GustavAnder 2009-11-26, 23:11

dao muppen tar råd från foliet som 3 ggr bytt nick bara för att få lov att "debattera" med mig och bh då han tidigare hamnat på spärrlistan, vem tröttnade på vem ???...Smile
    När tillfrågad varför han bytte nick hela tiden när man spärrade honom svarade han
    " det var ju du som tvingade mig..."

Problemet är att jag verklgen vill veta vad de anser!!! Inte om mig eller dig, utan om deras åsikter i sak!!!

Du får reda på det (vad vi anser) i alla trådar där jag/vi är närvarande, i denna tråd som i alla andra, är du helt bakom eller kan du inte läsa ?

Och ja, jag har en auktoritär debatt stil mot dig, nåt annat är tyvärr inte möjligt då du bär dig åt som ett dagisbarn.

Senast ändrad av GustavAnder den 2009-11-26, 23:22, ändrad totalt 3 gånger
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-11-26, 23:14

Dao skrev:Och som jag skrev ovan - jag tror att det är bra för DEM också - att det finns människor som går emot deras auktoritära och antidemokratiska debattstil - UTAN att man blir likadan...
    Jag har en gång stirrat en björn i ögonen på mycket nära håll. Det gav mig samma känsla som när jag använde sakliga argument mot GA. Se nu upp för f*n, det är ingen hemma bakom glaskulorna Very Happy
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-11-26, 23:18

GustavAnder skrev:dao muppen tar råd från foliet som 3 ggr bytt nick bara för att få lov att "debattera" med mig och bh då han tidigare hamnat på spärrlistan, vem tröttnade på vem ???
    1. Jag har endast två nick varav det ena fick jag av dig Very Happy
    2. Jag har inte tröttnat på dig, du är riktigt rolig att driva med. Sakliga argument slösar jag dock inte längre på dig efter att du dribblade bort dig vid Kaspiska havet. Den som ritar om världskartan för att stödja sina bristfälliga argument är inget annat än en pajas Very Happy
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-26, 23:20

GA

"Du får reda på det (vad vi anser) i alla trådar där jag/vi är närvarande,.."

Bara att jag eller någon annan är dum på något sätt...

Det du också har en förmåga at tala om, det är vad jag EGENTLIGEN tycker. Alltså din "omtolkning" av vad jag skriver.

I bästa fall, och det är relativt ofta, så står mina inlägg och frågor helt obesvarade! Debatten lksom bara "försvinner"...

"...är du helt bakom eller kan du inte läsa?

I sådana fall är jag väl "helt bakom" och förväntar mig att du blir tydligare av detta skälet!

"Och ja, jag har en auktoritär debatt stil mot dig, nåt annat är tyvärr inte möjligt då du bär dig åt som ett dagisbarn."

Tur att du inte jobbar på mitt dagis då - för då hade min mamma gett dig ett rejält kok stryk!!! Very Happy
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-26, 23:22

formsvackan skrev:
    Dao skrev:Och som jag skrev ovan - jag tror att det är bra för DEM också - att det finns människor som går emot deras auktoritära och antidemokratiska debattstil - UTAN att man blir likadan...
    Jag har en gång stirrat en björn i ögonen på mycket nära håll. Det gav mig samma känsla som när jag använde sakliga argument mot GA. Se nu upp för f*n, det är ingen hemma bakom glaskulorna Very Happy

Det intressanta är att det nog mest är ett spel för galleriet. Skulle man träffa någon av dem över en pizza och öl, så skulle de säkert vara riktigt trevliga!!!

Bara en känsla jag får...

Här får de skita ur munnen, utan att tänka sig för, liksom - och jag tror att många har svårt att låta bli att utnyttja detta lite väl destruktivt...
    GustavAnder
    GustavAnder

Vänsterpartiet (kommunistern) - NEJ TACK!!! - Sida 3 Empty fullständigt...

Inlägg  GustavAnder 2009-11-26, 23:24

Dao skrev:GA

Det du också har en förmåga at tala om, det är vad jag EGENTLIGEN tycker. Alltså din "omtolkning" av vad jag skriver.

I bästa fall, och det är relativt ofta, så står mina inlägg och frågor helt obesvarade! Debatten lksom bara "försvinner"...

I sådana fall är jag väl "helt bakom" och förväntar mig att du blir tydligare av detta skälet!

"Och ja, jag har en auktoritär debatt stil mot dig, nåt annat är tyvärr inte möjligt då du bär dig åt som ett dagisbarn."

Tur att du inte jobbar på mitt dagis då - för då hade min mamma gett dig ett rejält kok stryk!!! Very Happy

Ja du är helt bakom, i denna tråd ger jag min åsikt om ämnet i det 4e inlägget, igår Kl 1242
    Vad du håller på med i denna tråd vet bara gudarna, eller vättarna.

Det intressanta är att det nog mest är ett spel för galleriet. Skulle man träffa någon av dem över en pizza och öl, så skulle de säkert vara riktigt trevliga!!!

Säkerligen, men om vi pratat politik skulle man nog svalt pizzan illa kvickt och dratt.
    och en som hela tiden anklagar mig/oss för hat och vilja sprida fördomar, ska bara hålla käften om att att sprida skit... du är sanslös dao.

Senast ändrad av GustavAnder den 2009-11-26, 23:28, ändrad totalt 2 gånger
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2009-11-26, 23:27

GustavAnder skrev:
    Dao skrev:GA

Ja du är helt bakom, i denna tråd ger jag min åsikt om ämnet i det 4e inlägget, igår Kl 1242
    Vad du håller på med i denna tråd vet bara gudarna, eller vättarna.

Och du blir inte mindre tjuv för det gustavander ap fultruhten när ska du fatta att du i debatten är mindre vetande?
    //berra

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-13, 13:01