ANNA2LINK skrev:
Det där stämmer ju inte för fem öre...
Vad stämmer inte, att din idoldyrkan för bombkastarn är patetisk?? jo det är den faktiskt!!
ANNA2LINK skrev:
Det där stämmer ju inte för fem öre...
ANNA2LINK skrev:Dao skrev:Regndrottning skrev:Secrist skrev:Jag skrev att de har större möjligheter att göra detta, än medborgarna i USA - speciellt de som inte är mångmiljonärer...
Trots att det är en diktatur? Själva innebörden i en diktatur är just att du inte kan påverka det politiska livet! Det är ju själva poängen med en diktatur.
Jag vill minnas att Reinfeldt sade att vi har dikatur i Sverige... majoritetens diktatur!
Utav oss andra så kallar vi det för demokrati!
Men, ärligt... Hur mycket kan vi påverka det politiska styret i Sverige? Val vart fjärde år och sedan gör politikerna vad sjutton de vill! Se bara till FRA, vilket väsen... Ingen vill ha det FÖRUTOM politikerna men det bryr de sig inte om.
Jag skulle vilja ha lite mer direktdemokrati i landet!
Det ställer jag mig bakom!!! Helt klart!!!
I dag går det åt motsatt håll - i sann nyliberal anda...
Jag också det skulle kännas mer som att vi lever i en demokrati då om alla myndiga fick vara med att bestämma!!!
blueheaven skrev:ANNA2LINK skrev:Dao skrev:Regndrottning skrev:Secrist skrev:Jag skrev att de har större möjligheter att göra detta, än medborgarna i USA - speciellt de som inte är mångmiljonärer...
Trots att det är en diktatur? Själva innebörden i en diktatur är just att du inte kan påverka det politiska livet! Det är ju själva poängen med en diktatur.
Jag vill minnas att Reinfeldt sade att vi har dikatur i Sverige... majoritetens diktatur!
Utav oss andra så kallar vi det för demokrati!
Men, ärligt... Hur mycket kan vi påverka det politiska styret i Sverige? Val vart fjärde år och sedan gör politikerna vad sjutton de vill! Se bara till FRA, vilket väsen... Ingen vill ha det FÖRUTOM politikerna men det bryr de sig inte om.
Jag skulle vilja ha lite mer direktdemokrati i landet!
Det ställer jag mig bakom!!! Helt klart!!!
I dag går det åt motsatt håll - i sann nyliberal anda...
Jag också det skulle kännas mer som att vi lever i en demokrati då om alla myndiga fick vara med att bestämma!!!
Jaha och hur får vi då mer direktdemokrati genom att ge mer makt till ombud och politiker?
Secrist skrev:Det blir större och större avstånd mellan där besluten fattas och de som drabbas av dessa! Istället får man menlösa valmöjligheter som knappast spelar någon roll för beslutsfattandet...
Vänligen återkom med konkreta exempel. Fortfarande för vagt.
Secrist skrev:Bland annat har de ett valsystem som klassas som mycket demokratiskt! Arbetare har stora möjligheter att påverka sin arbetsplats. Det finns goda möjligheter för medborgaren att påverka de politiker som finns i landet, då de faktiskt är vanliga medborgare som bor med alla andra - och inte isolerade rika skyddsområden som i USA, och som vi är på gång att få i Sverige.
Fast det handlar ju fortfarande om att bara påverka ditt närområde inom ramarna för kommunismen. Om du öppet motarbetar Castro så är du rätt rökt. Även om du inte kastas i fängelse så kommer du få det mycket svårt att försörja dig eftersom arbete styrs av staten och du blir portad därifrån.
Eller som Amnesty skriver:
Människor som försöker att uttrycka åsikter som inte delas av regeringen kommer med största säkerhet att straffas för det, med exempelvis fängelsestraff, förlora sina jobb, trakasserier eller hot.
Secrist skrev:Men det jag ursprungligen skrev var att folket har större närhet till styret på Kuba än vad folket har i USA!
Fast priset för den närheten är ju att du inte kan påverka saker och ting mycket mer är färgen på sopborstar eller vad dagens lunch ska vara i matsalen.
Secrist skrev:De kan påverka betydligt mer än detta...
Typ....?
Secrist skrev:De KAN påverka styret genom den närhet som finns i landet mellan styret och folket. Fortfarande är det en demokrati, så detta är beroende av styrets godtycke, men över lag har de varit mycket lyhörda!
Antar att du menar "fortfarande är det en diktatur". Hursomhelst, kan du ge konkreta exempel?
Secrist skrev:Jag kan inte ge mer konkreta exempel än det jag gett. Men de borde vara konkreta nog, tycker jag...
Nja, inte speciellt konkret kan jag tycka. "Arbetare har stora möjligheter att påverka sin arbetsplats" kan ju betyda vad som helst. Alltifrån att privatisera företaget (knappast troligt) till nya stolar.
Dao skrev:Secrist skrev:Jag kan inte ge mer konkreta exempel än det jag gett. Men de borde vara konkreta nog, tycker jag...
Nja, inte speciellt konkret kan jag tycka. "Arbetare har stora möjligheter att påverka sin arbetsplats" kan ju betyda vad som helst. Alltifrån att privatisera företaget (knappast troligt) till nya stolar.
Ja, det kan betyda det mesta!
Men det ÄR fortfarande en diktatur!
blueheaven skrev:Dao skrev:Secrist skrev:Jag kan inte ge mer konkreta exempel än det jag gett. Men de borde vara konkreta nog, tycker jag...
Ja, det kan betyda det mesta!
Men det ÄR fortfarande en diktatur!
Vändning på cirkeln under galgen igen?