Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+10
berralarzon
Thetaxpayer
MartinLindgren
Regndrottning
Blåfront
blueheaven
Redvictory
Secrist
Dao
ANNA2LINK
14 posters

    Alla människors värde är inte lika...

    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Sv: Alla människors värde är inte lika...

    Inlägg  SiP 2009-11-23, 17:52

    ANNA2LINK skrev:
    Det där stämmer ju inte för fem öre...

    Vad stämmer inte, att din idoldyrkan för bombkastarn är patetisk?? jo det är den faktiskt!!
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Sv: Alla människors värde är inte lika...

    Inlägg  blueheaven 2009-11-23, 18:20

    ANNA2LINK skrev:
    Dao skrev:
    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:Jag skrev att de har större möjligheter att göra detta, än medborgarna i USA - speciellt de som inte är mångmiljonärer...

    Trots att det är en diktatur? Själva innebörden i en diktatur är just att du inte kan påverka det politiska livet! Det är ju själva poängen med en diktatur. Shocked

    Jag vill minnas att Reinfeldt sade att vi har dikatur i Sverige... majoritetens diktatur!

    Utav oss andra så kallar vi det för demokrati! Very Happy

    Men, ärligt... Hur mycket kan vi påverka det politiska styret i Sverige? Val vart fjärde år och sedan gör politikerna vad sjutton de vill! Se bara till FRA, vilket väsen... Ingen vill ha det FÖRUTOM politikerna men det bryr de sig inte om.

    Jag skulle vilja ha lite mer direktdemokrati i landet!


    queen

    Det ställer jag mig bakom!!! Helt klart!!!

    I dag går det åt motsatt håll - i sann nyliberal anda...



    Jag också det skulle kännas mer som att vi lever i en demokrati då om alla myndiga fick vara med att bestämma!!!

    Jaha och hur får vi då mer direktdemokrati genom att ge mer makt till ombud och politiker? Laughing lol!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Exempel

    Inlägg  Secrist 2009-11-23, 19:34

    Det blir större och större avstånd mellan där besluten fattas och de som drabbas av dessa! Istället får man menlösa valmöjligheter som knappast spelar någon roll för beslutsfattandet...

    Vänligen återkom med konkreta exempel. Fortfarande för vagt.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Sv: Alla människors värde är inte lika...

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-11-24, 00:01

    blueheaven skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Dao skrev:
    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:Jag skrev att de har större möjligheter att göra detta, än medborgarna i USA - speciellt de som inte är mångmiljonärer...

    Trots att det är en diktatur? Själva innebörden i en diktatur är just att du inte kan påverka det politiska livet! Det är ju själva poängen med en diktatur. Shocked

    Jag vill minnas att Reinfeldt sade att vi har dikatur i Sverige... majoritetens diktatur!

    Utav oss andra så kallar vi det för demokrati! Very Happy

    Men, ärligt... Hur mycket kan vi påverka det politiska styret i Sverige? Val vart fjärde år och sedan gör politikerna vad sjutton de vill! Se bara till FRA, vilket väsen... Ingen vill ha det FÖRUTOM politikerna men det bryr de sig inte om.















    Jag skulle vilja ha lite mer direktdemokrati i landet!


    queen

    Det ställer jag mig bakom!!! Helt klart!!!

    I dag går det åt motsatt håll - i sann nyliberal anda...



    Jag också det skulle kännas mer som att vi lever i en demokrati då om alla myndiga fick vara med att bestämma!!!

    Jaha och hur får vi då mer direktdemokrati genom att ge mer makt till ombud och politiker? Laughing lol!



    Ja du BH det kan man undra...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Sv: Alla människors värde är inte lika...

    Inlägg  Dao 2009-11-24, 00:23

    Secrist skrev:Det blir större och större avstånd mellan där besluten fattas och de som drabbas av dessa! Istället får man menlösa valmöjligheter som knappast spelar någon roll för beslutsfattandet...

    Vänligen återkom med konkreta exempel. Fortfarande för vagt.

    Bland annat har de ett valsystem som klassas som mycket demokratiskt! Arbetare har stora möjligheter att påverka sin arbetsplats. Det finns goda möjligheter för medborgaren att påverka de politiker som finns i landet, då de faktiskt är vanliga medborgare som bor med alla andra - och inte isolerade rika skyddsområden som i USA, och som vi är på gång att få i Sverige.

    Det finns mycket mer att önska, men det finns en grund för en fungerande folklig demokrati på Kuba - så snart hotet utifrån inte finns mer! Först då kan vi syna Castros kort ordentligt, om det r en demokrati han hade tänkt sig i landet! I nuläget skulle inget land någonstans våga sig på ren öppen demokrati i samma situation!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Demokrati

    Inlägg  Secrist 2009-11-24, 00:27

    Bland annat har de ett valsystem som klassas som mycket demokratiskt! Arbetare har stora möjligheter att påverka sin arbetsplats. Det finns goda möjligheter för medborgaren att påverka de politiker som finns i landet, då de faktiskt är vanliga medborgare som bor med alla andra - och inte isolerade rika skyddsområden som i USA, och som vi är på gång att få i Sverige.

    Fast det handlar ju fortfarande om att bara påverka ditt närområde inom ramarna för kommunismen. Om du öppet motarbetar Castro så är du rätt rökt. Även om du inte kastas i fängelse så kommer du få det mycket svårt att försörja dig eftersom arbete styrs av staten och du blir portad därifrån.

    Eller som Amnesty skriver:

    Människor som försöker att uttrycka åsikter som inte delas av regeringen kommer med största säkerhet att straffas för det, med exempelvis fängelsestraff, förlora sina jobb, trakasserier eller hot.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Sv: Alla människors värde är inte lika...

    Inlägg  Dao 2009-11-24, 00:32

    Secrist skrev:Bland annat har de ett valsystem som klassas som mycket demokratiskt! Arbetare har stora möjligheter att påverka sin arbetsplats. Det finns goda möjligheter för medborgaren att påverka de politiker som finns i landet, då de faktiskt är vanliga medborgare som bor med alla andra - och inte isolerade rika skyddsområden som i USA, och som vi är på gång att få i Sverige.

    Fast det handlar ju fortfarande om att bara påverka ditt närområde inom ramarna för kommunismen. Om du öppet motarbetar Castro så är du rätt rökt. Även om du inte kastas i fängelse så kommer du få det mycket svårt att försörja dig eftersom arbete styrs av staten och du blir portad därifrån.

    Eller som Amnesty skriver:

    Människor som försöker att uttrycka åsikter som inte delas av regeringen kommer med största säkerhet att straffas för det, med exempelvis fängelsestraff, förlora sina jobb, trakasserier eller hot.

    Ja, det finns mycket att önska i det kubanska samhället idag, det stämmer. Men det jag ursprungligen skrev var att folket har större närhet till styret på Kuba än vad folket har i USA! Även om det är en diktatur, så är det inte samma form av diktatur som de som USA normalt stödjer, utan en betydligt lättsammare sådan - men ändock en diktatur!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Demokrati

    Inlägg  Secrist 2009-11-24, 00:39

    Men det jag ursprungligen skrev var att folket har större närhet till styret på Kuba än vad folket har i USA!

    Fast priset för den närheten är ju att du inte kan påverka saker och ting mycket mer är färgen på sopborstar eller vad dagens lunch ska vara i matsalen.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Sv: Alla människors värde är inte lika...

    Inlägg  Dao 2009-11-24, 00:41

    Secrist skrev:Men det jag ursprungligen skrev var att folket har större närhet till styret på Kuba än vad folket har i USA!

    Fast priset för den närheten är ju att du inte kan påverka saker och ting mycket mer är färgen på sopborstar eller vad dagens lunch ska vara i matsalen.

    De kan påverka betydligt mer än detta...

    Men det kanske är svårt att förstå om man ser allt svartvitt...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Påverkan

    Inlägg  Secrist 2009-11-24, 00:43

    De kan påverka betydligt mer än detta...

    Typ....?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Sv: Alla människors värde är inte lika...

    Inlägg  Dao 2009-11-24, 00:54

    Secrist skrev:De kan påverka betydligt mer än detta...

    Typ....?

    De KAN påverka styret genom den närhet som finns i landet mellan styret och folket. Fortfarande är det en demokrati, så detta är beroende av styrets godtycke, men över lag har de varit mycket lyhörda!

    Detta ger en bra grund framöver, när det militära hotet mot landet är borta - för att bygga upp en folkligt förankrad demokrati!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Kuba

    Inlägg  Secrist 2009-11-24, 00:59

    De KAN påverka styret genom den närhet som finns i landet mellan styret och folket. Fortfarande är det en demokrati, så detta är beroende av styrets godtycke, men över lag har de varit mycket lyhörda!

    Antar att du menar "fortfarande är det en diktatur". Hursomhelst, kan du ge konkreta exempel?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Sv: Alla människors värde är inte lika...

    Inlägg  Dao 2009-11-24, 01:08

    Secrist skrev:De KAN påverka styret genom den närhet som finns i landet mellan styret och folket. Fortfarande är det en demokrati, så detta är beroende av styrets godtycke, men över lag har de varit mycket lyhörda!

    Antar att du menar "fortfarande är det en diktatur". Hursomhelst, kan du ge konkreta exempel?

    Jag kan inte ge mer konkreta exempel än det jag gett. Men de borde vara konkreta nog, tycker jag...

    Och du behöööver ju inte hålla med mig!!! Wink
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Kuba

    Inlägg  Secrist 2009-11-24, 01:13

    Jag kan inte ge mer konkreta exempel än det jag gett. Men de borde vara konkreta nog, tycker jag...

    Nja, inte speciellt konkret kan jag tycka. "Arbetare har stora möjligheter att påverka sin arbetsplats" kan ju betyda vad som helst. Alltifrån att privatisera företaget (knappast troligt) till nya stolar.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Sv: Alla människors värde är inte lika...

    Inlägg  Dao 2009-11-24, 01:18

    Secrist skrev:Jag kan inte ge mer konkreta exempel än det jag gett. Men de borde vara konkreta nog, tycker jag...

    Nja, inte speciellt konkret kan jag tycka. "Arbetare har stora möjligheter att påverka sin arbetsplats" kan ju betyda vad som helst. Alltifrån att privatisera företaget (knappast troligt) till nya stolar.

    Ja, det kan betyda det mesta!

    Men det ÄR fortfarande en diktatur!
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Sv: Alla människors värde är inte lika...

    Inlägg  blueheaven 2009-11-24, 13:21

    Dao skrev:
    Secrist skrev:Jag kan inte ge mer konkreta exempel än det jag gett. Men de borde vara konkreta nog, tycker jag...

    Nja, inte speciellt konkret kan jag tycka. "Arbetare har stora möjligheter att påverka sin arbetsplats" kan ju betyda vad som helst. Alltifrån att privatisera företaget (knappast troligt) till nya stolar.

    Ja, det kan betyda det mesta!

    Men det ÄR fortfarande en diktatur!

    Vändning på cirkeln under galgen igen? Laughing
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Sv: Alla människors värde är inte lika...

    Inlägg  Dao 2009-11-24, 13:27

    blueheaven skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:Jag kan inte ge mer konkreta exempel än det jag gett. Men de borde vara konkreta nog, tycker jag...

    Nja, inte speciellt konkret kan jag tycka. "Arbetare har stora möjligheter att påverka sin arbetsplats" kan ju betyda vad som helst. Alltifrån att privatisera företaget (knappast troligt) till nya stolar.

    Ja, det kan betyda det mesta!

    Men det ÄR fortfarande en diktatur!

    Vändning på cirkeln under galgen igen? Laughing

    Skyll inte andra för att du är snurrig...
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Sv: Alla människors värde är inte lika...

    Inlägg  berralarzon 2010-02-19, 20:40

    upp
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Sv: Alla människors värde är inte lika...

    Inlägg  berralarzon 2010-02-19, 20:40

    upp
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Sv: Alla människors värde är inte lika...

    Inlägg  berralarzon 2010-02-19, 20:40

    upp
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Sv: Alla människors värde är inte lika...

    Inlägg  berralarzon 2010-02-19, 20:41

    upp
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Sv: Alla människors värde är inte lika...

    Inlägg  x-medborgare 2010-02-19, 21:18

    Vissa vill inte rätta in sig i ledet

    Sponsored content


    Alla människors värde  är inte lika... - Sida 6 Empty Sv: Alla människors värde är inte lika...

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-15, 09:13