GustavAnder skrev:Naj, du har inte svarat på min exakta fråga.
Om du svarar kommer jag att använda det emot dig.
Om du inte svarar kommer jag att använda det emot dig.
Byt tempusform och jag svarar.
GustavAnder skrev:Naj, du har inte svarat på min exakta fråga.
GustavAnder skrev:Och jag kan inte heller ta ansvar för att du är numera en förmodad pedofil.
Du måste svara så vi kan undanröja detta förmodande.
marxisten skrev:GustavAnder skrev:Naj, du har inte svarat på min exakta fråga.
Byt tempusform och jag svarar.
GustavAnder skrev:
Jaha, jag citerade. Och vadå? Tar RC:s rad med RC eftersom jag ej skrev det kan ej ta ansvar för det...
marx, en förmodad peddo ?
Och jag kan inte heller ta ansvar för att du är numera en förmodad pedofil.
marxisten Today at 5:56 pm
Snarare barn av den förtryckta klassen!
"Tillvaron av en klass, som inte äger något annat än sin arbetsförmåga, är en nödvändig förutsättning för kapitalet." ur Lönarbete och kapital
lazy skrev:marxisten Today at 5:56 pm
Snarare barn av den förtryckta klassen!
"Tillvaron av en klass, som inte äger något annat än sin arbetsförmåga, är en nödvändig förutsättning för kapitalet." ur Lönarbete och kapital
Snälla marx, vad menar du egentligen med det här? Året är 2009 och de allra
flesta svenskar tillhör inte ngn "förtryckt klass" som på arbetarrevolutionens
dagar.Förresten så tror jag inte att ngn svensk tillhör den "klassen".
GustavAnder skrev:
Jaha, jag citerade. Och vadå? Tar RC:s rad med RC eftersom jag ej skrev det kan ej ta ansvar för det...
marxisten Today at 6:39 pm
Tillhör ingen arbetarklassen, tror du på det själv?
lazy skrev:marxisten Today at 6:39 pm
Tja, inte den "arbetarklass" du refererar till. Vem står i Sverige i
skitiga fabriker och tjänar nada? Vilken "arbetarklass" menar du?
marxisten skrev:lazy skrev:marxisten Today at 6:39 pm
Arbetarklass enligt mig är de som "säljer" sin arbetskraft till någon... Idag så har det även tillkommit småföretagare som är som att betrakta som arbetarklass trots att de inte "säljer" sin arbetskraft utan kanske t.o.m. köper arbetskraft, men trots detta så trots detta deltar de vid produktion och är därmed arbetare...
Att definiera ett ord är ytterst svårt, men helt klart är att arbetarklassen finns kvar, dock så har den förändrats under de senaste 100 åren...
lazy skrev:marxisten skrev:lazy skrev:marxisten Today at 6:39 pm
Arbetarklass enligt mig är de som "säljer" sin arbetskraft till någon... Idag så har det även tillkommit småföretagare som är som att betrakta som arbetarklass trots att de inte "säljer" sin arbetskraft utan kanske t.o.m. köper arbetskraft, men trots detta så trots detta deltar de vid produktion och är därmed arbetare...
Att definiera ett ord är ytterst svårt, men helt klart är att arbetarklassen finns kvar, dock så har den förändrats under de senaste 100 åren...
Men den arbetarklass som du menar finns ju inte längre? För du kan väl inte
mena sopåkarna som tjänar i snitt 30.000/mån el. industriarbetarna som har
ungefär samma lön? Lokalvårdare tjänar runt 18-20.000/mån heltid och de
svälter inte heller, vad jag vet. Däremot är nog de flesta glada över
jobbskatteavdraget.
marxisten skrev:GustavAnder skrev:
SVARET ÄR: ALDRIG GJORT DET OCH KOMMER ALDRIG ATT BÖRJA...
Alla tvivel undanröjda...
Drömmer du nu igen ?GustavAnder skrev:Det kostar att recitera saker som kallar mig tjuv och kvinnomisshandlare, marx.
GustavAnder skrev:marxisten skrev:GustavAnder skrev:
SVARET ÄR: ALDRIG GJORT DET OCH KOMMER ALDRIG ATT BÖRJA...
Alla tvivel undanröjda...
Ja eller nej. Har du slutat ?
Svarar du inte kommer jag att använda det emot dig.
Svarar du kommer jag att använda det emot dig.
Det kostar att recitera saker som kallar mig tjuv och kvinnomisshandlare, marx.
GustavAnder skrev:
Det kostar att recitera saker som kallar mig tjuv och kvinnomisshandlare, marx.
Secrist skrev:Det finns knappast några moderna böcker som stödjer det du skriver, Secrist! Historieböckerna har vad gäller nutidshistorien (efterkrigstiden och framåt) varit ganska naiva i sin hållning. På 70-talet var de vänstervinklade och efter det är de klart högervinklade.
Inte? Och varför skulle sovjet vara så måna om att inte skada sverige vid ett fullskaligt krig? Sveriges geopolitiska läge gjorde självklart att både USA och Sovjet hade intresse av hur vår position utvecklades. Samtidigt hade dessa bägge block ett intresse av att vi skulle förbli neutrala men samtidigt måste alla aspekter beaktas. Även en militär aktion om utvecklingen tog en sådan vändning att detta ansågs behövas. Sverige var inte ett primärt mål men alternativet fanns.
GustavAnder skrev:Då kommer det kosta i princip alla, eftersom den meningen förekommer här något tusental gånger tror jag... Och i ett X antal citat, ibland flera ggr.
Stackars marx. Jag försöker ju hjälpa dig att debattera.
marxisten skrev:lazy skrev:marxisten skrev:lazy skrev:marxisten Today at 6:39 pm
Men den arbetarklass som du menar finns ju inte längre? För du kan väl inte
mena sopåkarna som tjänar i snitt 30.000/mån el. industriarbetarna som har
ungefär samma lön? Lokalvårdare tjänar runt 18-20.000/mån heltid och de
svälter inte heller, vad jag vet. Däremot är nog de flesta glada över
jobbskatteavdraget.
Inte, konstigt att jag bor mitt i den.
Eller vad kalla du de över 40% i min kommun som är industriarbetare?
Och gällande lön så är den som tur är inte längre som i Ådalen 31 på 8 öre i timmen eller något men i den beräkning du får göras få du räkna med löneutveckling jämfört med inflation etc. Att bara kolla på en siffra ger inget svar.
Och nej, 18 papp i månaden innan skatt är inte mycket och glöm inte bort att då räknar man på HELTID. Vad jag hört sjuksköterskor och underksöterskor etc. väldigt konstiga scheman så de jobbar i princip aldrig 100%.
Dao skrev:Klassamhället existerar fortfarande, fast det ser annorlundare ut än när begreppet myntades.
Vercingetorix skrev:Dao skrev:Klassamhället existerar fortfarande, fast det ser annorlundare ut än när begreppet myntades.
Definitivt, men redefinitionen tycks ha glömts bort av "barrikadromanticismen".
Dao skrev:Vercingetorix skrev:Dao skrev:Klassamhället existerar fortfarande, fast det ser annorlundare ut än när begreppet myntades.
Definitivt, men redefinitionen tycks ha glömts bort av "barrikadromanticismen".
Som med så många andra begrepp, så finns det olika ståndpunkter om vad begreppet beskriver...
Men jag tror ingen här anser att det finns samma typ av arbetarrörelse som under 1800-talet...