Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+16
Ezzlirsk
blueheaven
DMustaine
MartinLindgren
formsvackan
theward
RedCloud
Redvictory
Dao
Thetaxpayer
GustavAnder
Secrist
Regndrottning
råttan.
ANNA2LINK
marxisten
20 posters

Bertygshetsen från högern kommer sluta illa!

blueheaven

Antal inlägg : 5228

Bertygshetsen från högern kommer sluta illa! - Sida 4 Empty Sv: Bertygshetsen från högern kommer sluta illa!

Inlägg  blueheaven 2009-10-27, 14:18

Dao skrev:
    RedCloud skrev:Kanoninlägg Dao.

Skolan där jag jobbar har redan mycket av det du skriver, förutom då att Skolverket begränsar oss i vår utveckling.

Ja, toppstyrningen är verkligen ett stort problem!

Mycket mer beslutande måste kunna delegeras till de som är proffs på skolan - skolpersonalen!

Jaha och speciellt de med V stämplat i pannan? lol!
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Bertygshetsen från högern kommer sluta illa! - Sida 4 Empty Sv: Bertygshetsen från högern kommer sluta illa!

Inlägg  Dao 2009-10-27, 14:38

blueheaven skrev:
    Dao skrev:

Skolan där jag jobbar har redan mycket av det du skriver, förutom då att Skolverket begränsar oss i vår utveckling.

Mycket mer beslutande måste kunna delegeras till de som är proffs på skolan - skolpersonalen!

Jaha och speciellt de med V stämplat i pannan? lol!

Ja - Tycker att alla skulle få känsla av att vara (V)älkomna i skolan och bemötas av (V)ärme och (V)änlighet!

Men jag förstår att du ogillar sådant, BH!!! Very Happy
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Bertygshetsen från högern kommer sluta illa! - Sida 4 Empty Betyg

Inlägg  Secrist 2009-10-27, 14:40

Ett underkänt betyg betyder att eleven inte duger, och kan likställas med mobbning!!!

Så alla är lika duktiga? Så om jag vill bli hjärnkirurg så är det bara att hoppa på en utbildning? Självklart vill jag slippa alla former av faktiska kunskapstester. Men vill ju inte bli mobbad. Och när jag fått min examen utan några som helst kunskapsprov så är det bara att plocka fram såg och skalpell. Här ska det karvas! cheers
    GustavAnder
    GustavAnder

Antal inlägg : 2835

Inlägg  GustavAnder 2009-10-27, 14:41

Dao skrev:
    GustavAnder skrev:Ett underkänt betyg betyder att eleven inte duger, och kan likställas med mobbning!!!

Man kan ju sitta och hånskratta åt dig, fjant, men den tråkiga sanningen är ju att åsikter som dina i viss mån styrt skolan de senaste decennierna.

Bort med alla obehöriga flummare från skolan, våra barn förtjänar en riktig undervisning med klara mål och betygsättning längs vägen som riktlinje och stöd.

Du dfår skratta hur mycket du vill, men något sakligt argument innebär detta inte - mer än att det bara visar att du är liberal i teorin, inte i praktiken!

Ja, håll dig gärna borta från skolan, och ta ekonomerna och proffstyckarna med dig - så låt oss utbildade sköta det hela istället!!!

Toppstyrningen från ideologiska nördar som du är det absolut största problemet för skolan idag, tillsammans med ekonemerna som inte kan räkna!

Oss utbildade ?, men nu är ju åtminstone en av er obehörig, alltså icke utbildad , och du bevisligen ett flummande ufo, så där hade du fel igen.

Och jag kan nog lugnt luta mig tillbaka och anse att proffstyckare ekonomer och jag har mycket mer att tillföra skoldebatten än ditt svammeldravel om att
    " jag önskar fred på jorden och en bra undervisning åt alla, typ...".

Senast ändrad av GustavAnder den 2009-10-27, 14:44, ändrad totalt 1 gång
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-10-27, 14:42

Secrist skrev:Ett underkänt betyg betyder att eleven inte duger, och kan likställas med mobbning!!!

Så alla är lika duktiga? Så om jag vill bli hjärnkirurg så är det bara att hoppa på en utbildning? Självklart vill jag slippa alla former av faktiska kunskapstester. Men vill ju inte bli mobbad. Och när jag fått min examen utan några som helst kunskapsprov så är det bara att plocka fram såg och skalpell. Här ska det karvas! cheers

Vad är det med dig, Secrist? Du brukar inte vara så urdålig på att förstå vanliga argument!!!

Förstår du inte vad jag skriver, är du välkommen att fråga!!!
    Secrist
    Secrist

Bertygshetsen från högern kommer sluta illa! - Sida 4 Empty Q&A

Inlägg  Secrist 2009-10-27, 14:44

Förstår du inte vad jag skriver, är du välkommen att fråga!!!

Ok, då frågar jag. Hur ska vi kunna kvalitetssäkra utbildningar utan kunskapstester?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-10-27, 17:17

Secrist skrev:Förstår du inte vad jag skriver, är du välkommen att fråga!!!

Ok, då frågar jag. Hur ska vi kunna kvalitetssäkra utbildningar utan kunskapstester?

Det är väl bättre att du frågar de som inte vill ha kunskapstester! Varför frågar du mig detta, efter vad jag skrev ovan? Du verkar verkligen ha svårt för att läsa, Secrist...
    GustavAnder
    GustavAnder

Antal inlägg : 2835

Bertygshetsen från högern kommer sluta illa! - Sida 4 Empty lol

Inlägg  GustavAnder 2009-10-27, 18:44

Secrist skrev:Förstår du inte vad jag skriver, är du välkommen att fråga!!!

Fråga dao, och han svarar ??? Good luck.......lol
    Secrist
    Secrist

Bertygshetsen från högern kommer sluta illa! - Sida 4 Empty Läsning

Inlägg  Secrist 2009-10-27, 18:44

Det är väl bättre att du frågar de som inte vill ha kunskapstester! Varför frågar du mig detta, efter vad jag skrev ovan? Du verkar verkligen ha svårt för att läsa, Secrist...

Ibland läser jag inte igenom vad som skrivits under tiden man varit borta på grund av att det ibland haglar in inlägg. Speciellt när folk citerar i evighet.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-10-27, 18:53

Secrist skrev:Det är väl bättre att du frågar de som inte vill ha kunskapstester! Varför frågar du mig detta, efter vad jag skrev ovan? Du verkar verkligen ha svårt för att läsa, Secrist...

Ibland läser jag inte igenom vad som skrivits under tiden man varit borta på grund av att det ibland haglar in inlägg. Speciellt när folk citerar i evighet.

Jag är emot betyg - inte kunskapstester!

Som jag skrev i mitt länge inlägg, så anser jag att intagningarna till de nya nivåerna skall ske med just sådana - på ett sätt som är anpassat efter hur den utbildningen ser ut. Lärarhögskolan i Stockholm kör redan ppå detta sättet. Man är där i två heldagar - och får testa en hel del, både teoretiskt och praktiskt. Skolan värderar då om det är en god möjlighet att läsa till lärare!

Mycket intressant och lärorikt!

Då har grundskolan som mål att hjälpa eleverna att klara av de testerna, och även att själv komma fram till vad de vill göra framöver!

Man bygger därmed en skola MED barnen, på DERAS villkor, istället på en ideologisk tolkning av samhällets behov - som nu är fallet!
    Secrist
    Secrist

Bertygshetsen från högern kommer sluta illa! - Sida 4 Empty Kunskap

Inlägg  Secrist 2009-10-27, 19:19

och får testa en hel del, både teoretiskt och praktiskt. Skolan värderar då om det är en god möjlighet att läsa till lärare!

Och hur ska detta koordineras? Om man nu söker på flera olika utbildningar? På helt olika ställen? Kan du föreställa dig vilken omfattning detta skulle innebära tidsmässigt och ekonomiskt? Och hur vet man hur man ligger till i skolan om man aldrig får ge betyg? Ska man bara förutsätta att det är säkert bra?

Tycker vänsterns motstånd mot betyg är flummig och snudd på helt orealistisk. Yrkeslivet kommer ju också bestå utav olika betygssättningar. Vilken chock för barnen om de först ska växa upp i någon slags skyddad verkstad där varenda tanke på krav betraktas som mobbing till att möta vuxenlivets alla krav. Wow!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-10-27, 19:55

Secrist skrev: och får testa en hel del, både teoretiskt och praktiskt. Skolan värderar då om det är en god möjlighet att läsa till lärare!

Och hur ska detta koordineras? Om man nu söker på flera olika utbildningar? På helt olika ställen? Kan du föreställa dig vilken omfattning detta skulle innebära tidsmässigt och ekonomiskt? Och hur vet man hur man ligger till i skolan om man aldrig får ge betyg? Ska man bara förutsätta att det är säkert bra?

Tycker vänsterns motstånd mot betyg är flummig och snudd på helt orealistisk. Yrkeslivet kommer ju också bestå utav olika betygssättningar. Vilken chock för barnen om de först ska växa upp i någon slags skyddad verkstad där varenda tanke på krav betraktas som mobbing till att möta vuxenlivets alla krav. Wow!

Skolan får organiseras som så att den sista terminen läggs åt dessa ansökningarna! Det är inga problem alls...

Varför väljer du att se problemen mer än möjligheterna???

Brukar inte ni till högern vilja värna om individualismen???

Varför skulle betygen säga NÅGOT om hur man ligger till gentemot sådana intagningstester? Skolans uppgift är att FÖRBERDEA eleverna för dessa!

Jag kan inte svara för "vänstern" bara för mig själv! Vad du anser vara flummigt eller inte är totalt ointressdant i sakdebatten.

Yrkeslivet har ALDRIG haft behov av betygsystem över huvudtaget, för de vet att betygen inte säger någonting som är viktigt för dem.

Vad menar du med "skyddad verkstad"? Varför skulle det vara så om man har en skola som är integrerad i övriga samhället - som jag skrev ovan? I själva verket är det just EN av problemen IDAG!!!

"varje tanke på krav"???

Snälla du... Var i hela friden har jag skribvit något SÅDANT???

Nu börjar du verkligen bli tröttsam!!!
    Ezzlirsk
    Ezzlirsk

Antal inlägg : 847

Inlägg  Ezzlirsk 2009-10-27, 20:00

Vänsterns ignoranta och fullständigt kontraproduktiva moralhysteri är fanimig absurd. Man skall överhuvudtaget inte ställa några som helst krav då detta kan ge "skada" på de individer som inte påvisar och "bevisar" sin kreativitet och kunskap. Utbildning, arbete, politik och allt associerat med samhälle skall vara en sjuhelvetes lekstuga, helt enkelt. Allt för att stödja den moraliska mallen a la vänsterism.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-10-27, 20:14

Ezzlirsk skrev:Vänsterns ignoranta och fullständigt kontraproduktiva moralhysteri är fanimig absurd. Man skall överhuvudtaget inte ställa några som helst krav då detta kan ge "skada" på de individer som inte påvisar och "bevisar" sin kreativitet och kunskap. Utbildning, arbete, politik och allt associerat med samhälle skall vara en sjuhelvetes lekstuga, helt enkelt. Allt för att stödja den moraliska mallen a la vänsterism.

Such... INGEN här inne har hävdat det du säger att vi hävdar!!!

Vill du ha en VISS trovärdighet i debatten, bör du bäst förhålla dig till just det som kommer upp i debatten!!!!

Eller lärde du dig inte att läsa ordentligt när du gick i "flumskolan"???
    råttan.

Antal inlägg : 4318

Inlägg  råttan. 2009-10-27, 20:21

martin7lindgren skrev:Varför ska småbarn sorteras och många slås ut redan vid 7 års ålder!

Man förstår ju varför major Björklund med sin batongskola backar i opinion mer för varje månad som går!

Varför vill röran att små barn ska slås ut redan vid 7 års ålder? Det borde väl martin kunna svarapå?
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-10-27, 20:24

Dao skrev:
    råttan. skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:Kunskap behöver inte mätas!!! Det var skjutton vad ni envisas!!!

Öh, går jag till en läkare så vill jag nog veta att han behövt bevisa sina kunskaper.

Och det kan du bara genom att visa upp en bokstavskombination?

Inga som anställer folk idag bryr sig om sådant ändå - utan tittar på person, och deras praktiska kunskaper!

Tror du inte den som anställer en läkare bryr sig om ifall personen ifråga har en läkarutbildning eller ej? Fjant!

Var skulle jag påstått att ingen skall utbilda sig???

Det har du inte gjort. Men du påståd att det där med utbildning inte är så viktigt. Du får gärna gå till en outbildad läkare om du vill. Denne har säkert bra social kompetens.
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-10-27, 20:25

Dao skrev:
    råttan. skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:Nej! Att göra sida upp och sida ner av en mattebok är att rabbla innantill!

Matte kan man inte rabbla! Antingen förstår du mattens logik eller så gör du inte det.

Jaha... Men vad har det med betygen att göra? Varför är det så viktigt att tala om för elever att de inte duger???

Ett underkänt betyg innebär bara att eleven inte klarat kursen. Det kan finnas olika orsaker till detta varav den du nämner är en av de mer ovanliga.

Ett underkänt betyg betyder att eleven inte duger, och kan likställas med mobbning!!!

Vad är det för j-a bullshit du kommer med?
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-10-27, 20:27

Dao skrev:
    råttan. skrev:"Att inte göra värdelösa mätningar är inte detsamma som att inte ställa krav!"

Du kunde uppanbarligen inte ge ett enda exempel på vad dessa krav skulle kunna bestå i.

Kunskap!!!

Du har inte lyckats nämna ett enda krav som skulle kunna leda till kunskap.

Kunskap får man genom att avskaffa betygen, frivillig frånvaro och avskaffade läxor? Skulle inte tro det.
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-10-27, 20:30

Dao skrev:
    GustavAnder skrev:Ett underkänt betyg betyder att eleven inte duger, och kan likställas med mobbning!!!

Man kan ju sitta och hånskratta åt dig, fjant, men den tråkiga sanningen är ju att åsikter som dina i viss mån styrt skolan de senaste decennierna.

Bort med alla obehöriga flummare från skolan, våra barn förtjänar en riktig undervisning med klara mål och betygsättning längs vägen som riktlinje och stöd.

Du dfår skratta hur mycket du vill, men något sakligt argument innebär detta inte - mer än att det bara visar att du är liberal i teorin, inte i praktiken!

Ja, håll dig gärna borta från skolan, och ta ekonomerna och proffstyckarna med dig - så låt oss utbildade sköta det hela istället!!!

Toppstyrningen från ideologiska nördar som du är det absolut största problemet för skolan idag, tillsammans med ekonemerna som inte kan räkna!

Vad säger du? Kan ekonomierna inte räkna. Hur är det möjligt? De har ju gått i vänsterns okunskapsskola.
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-10-27, 20:34

Dao skrev:

Blir man inte godkänd på sin nivå så kommer man således inte vidare till nästa. Var det "mobbing" du kallade det?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-10-27, 21:09

Råttan

"Det har du inte gjort. Men du påståd att det där med utbildning inte är så viktigt."

Var i hela friden skulle jag ha påstått att utbildning inte är så viktigt???????

"Du får gärna gå till en outbildad läkare om du vill."

Varför i hela friden skulle jag vilja göra det???????

"Vad är det för j-a bullshit du kommer med?"

Kritik av betygsystemen och dagens skolsystem!

"Du har inte lyckats nämna ett enda krav som skulle kunna leda till kunskap."

Det är det enda jag HAR hävdat! Very Happy

"Kunskap får man genom att avskaffa betygen, frivillig frånvaro och avskaffade läxor?"

Nej, man får det genaom att ersätta detta med ett skolsystenm som GYNNAR kunskapsinlärning! Fast detta ed frivillig frånvaro har jag aldrig hävdat!

"Vad säger du?"

Det jag skriver!!! Very Happy

"Kan ekonomierna inte räkna. Hur är det möjligt? De har ju gått i vänsterns okunskapsskola."

För att bli jkallad ekonom idag, måste du gå igenom Handels utbildning - helst av allt Nationalekonomi. I denna utbildning får man lära sig att inte ifrågasätta, utan enbart utgå från ett ekonomsit system som aldrig någonsin fungerat i kombination med en demokrati - Nyliberalismen.

Dessa outbildade ekonomer har sedan fått ett undanskymt arbete med enorm makt - utan att faktiskt kunna räkna ut de egentliga kostnaderna för det de åstadkommer. De som förstår det bryr sig inte, för det hamnar då under en annan budget!

Alltså - ekonomer som inte kan räkna!

Nu finns det tack och lov undantag bland ekonomerna, men tyvärr har just de inte någon större makt idag!

Tror knappast nyliberalism tillhör vänstern - även om s under Göran tog rejäla steg åt den riktningen! Very Happy

"Blir man inte godkänd på sin nivå så kommer man således inte vidare till nästa."

Så är fallet idag! Med mitt system så kommer man ifrån just detta!

Var det "mobbing" du kallade det?

Ja! Dagens skolsystem - och det du försvarar! Men självklart finns det skolor som gör allt de kan för att gå ifrån detta, men tyvärr kan man bara begränsa skadan till viss del...
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2009-10-27, 21:17

Yrkeslivet har ALDRIG haft behov av betygsystem över huvudtaget, för de vet att betygen inte säger någonting som är viktigt för dem.

Betygen är bara ett sätt att på ett effektivt sätt kunskapsmäta en elev/person. Det har absolut ingenting med någon mobbing eller utslagning att göra. Hela påståendet är ju helt absurt. Hursomhelst, betygen är här för att stanna. Sedan är det givetvis upp till dig om du vill drömma om landet Utopia.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-10-27, 21:24

Secrist skrev:Yrkeslivet har ALDRIG haft behov av betygsystem över huvudtaget, för de vet att betygen inte säger någonting som är viktigt för dem.

Betygen är bara ett sätt att på ett effektivt sätt kunskapsmäta en elev/person. Det har absolut ingenting med någon mobbing eller utslagning att göra. Hela påståendet är ju helt absurt. Hursomhelst, betygen är här för att stanna. Sedan är det givetvis upp till dig om du vill drömma om landet Utopia.

Effektiv är den knappast! Vissa pluggar skiten av sig, och når aldrfig över G - men når ändå en enorm kunskap i det de pluggat. ASndra pluggar ingenting och får MVG utan ansträngning, och kan istort ingenting.

Det är knappast vad jag kallar effektivt!

Jo - vad tror du händer i ett barns huvud när de ständigt blir benämnd som "ICKE GODKÄND"???

Inte alls absurt. Skolan får ständigt jobba med elever som i praktiken gett upp - av det enkla skälet att de inte klarar av att anpassa sig till betygshetsen!

Vet inte hur många elever jag stött på som varit skitduktiga i skolan, men så snart betygen kommer i åttan knyter det sig hos dem mentalt, och de misslyckas - trots stora kunskaper. Innan de nått nian har de gett upp, och blivit ett "problembarn"...

Inget system är ett måste, någonstans!!!

Betygen kommer troligen vara borta i framtiden, när prestigen hos vissa ideologer släppt!
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-10-27, 21:27

Personligen ser jag inga fel med betyg...

Jag fick själv betyg 4 ggr per läsår redan från första klass och det gjorde ingen skada! Tvärtom, vi elever såg fram emot betygen där vi själva kunde se hur vi låg till i ämnena, och även, uppförande...

Betygen var en sporre att göra bättre ifrån sig och /eller var en bekräftelse på något man hade gjort bra! Att visa föräldrarna, sart på vitt, att man hade varit duktig eller behövde hjälp med något var något jag såg fram emot.

Om vi, något äldre människor, som fick betyg och vi tog ingen skada varför skulle då dagens ungar ta skada?

queen
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2009-10-27, 21:29

Betygen kommer troligen vara borta i framtiden, när prestigen hos vissa ideologer släppt!

Mmmm, säkert. När sverige tappar mark i internationell jämförelse och ungarna kan knappt klara de fyra räknestätten så är det ju knappast mindre krav som behövs. Eller som utbildningsministern i Finland sade angående Finlands bättre skolresultat: "Till skillnad från Sverige så anser vi inte att det är kränkande att ställa krav". Touché! Razz

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 08:51