Johan Norberg, Sjournalist på tidningen metro.
Enigma komenterar Johan Norbergs reportage.
Långtidssjukskrivingar har halverats
”För några år sedan gick jag till akuten för att se om jag borde ta något när jag höll på att tappa rösten. Som svar fick jag en veckas sjukskrivning, vilket läkaren antog att jag egentligen var ute efter. ”
-För några år sedan? Är det lika med att det var under förra regeringens mandat period ?
Eller är det något du tror att det var eftersom du verkar sakna fast datum Ang tiden för sjukhusbesöket.
”Jag förklarade att jag formellt sett inte fick sjukskrivas för heshet eftersom mitt huvudsakliga jobb var att skriva. Då sa läkaren att jag kunde ta sjukskrivningen ändå och använda den om jag ändrade mig.”
-Så Johan Norberg blev sjukskriven 2006 efter att ha gått till doktorn och förklarat att han höll på att tappa rösten. Vad var det som gjorde att du tappade rösten? Hade du t.ex. halsfluss eller något liknande? (i så fall kanske det var för att skydda dina kollegor som du sjukskrevs.) Om nu så inte var fallet, utan låt oss säga att du t.ex. hade gapat lite väl högt på en golftunering. Om så var fallet, så var du ju uppenbarligen ändå orolig för din rösts frånvaro. Läkarens arbete på gamla goda tiden var att göra människor som led av åkommor friska. Då fanns det ingen myndighet som kunde bestrida en Läkares kunskap och väga den mot ekonomi. Summan av kardemumman var nog troligen att Doktorn ansåg det bäst för dig med vila, för att snabbast och säkrast tillfriskna.
Men det är Klart Johan Norberg gjorde samtidigt en egen bedömning av läget. Han kom fram till att han nog borde gå till arbetet trotts sin oro för vad som hänt hans röst. Läkarbesöket var mest för spännings skull. Inte litar man väl på en Doktors rekommendationer. Förövrigt Johan Norberg, så undrar jag syftet med att du tar upp detta läkarbesök först nu? Ingenting i frågan om hur Doktorer ska agera vid sjukfall är ju ändrat under er regerings ledarskap. Det är enbart en myndighet som getts order av er regering att strunta i vad Läkarna rekommenderar och själva avgöra om människor är sjuka eller ej.
”2006 var sjukskrivning svenskare än sill och nubbe. Sverige – objektivt sett ett av världens friskaste länder – var ett av världens mest sjukskrivna. Hela 770 000 svenskar var långtidssjukskrivna eller förtidspensionerade. Varje dag avskrevs 140 personer i praktiken från arbetsmarknaden för resten av livet. ”
-Då frågar jag dig Johan Norberg, eftersom Svenskar under denna tid ansågs som värdens friskaste folk av den globala värden utanför. Vad tror du det var som gjorde att vi var så friska? Det kan inte ha att göra med att vi satte människan framför pengarna? Att vi helt enkelt gjorde så de som var sjuka blev friska genom att få rätt diagnos och rätt vård? Eller har vi någon speciell gen som gjorde att vi var det friskaste folket på jorden?
”Bara till liten del av detta handlade det om reell ohälsa. Sjukskrivningen grasserade i de regioner där det var svårt att få jobb. Genom att arbetslösa slentrianmässigt dumpades i en ohälsokolumn såg det ut som att Sverige hade en lägre arbetslöshet. ”
-Detta har du dokumenterad fakta på? Att Doktorer flyttade efter arbetslösa och sjukskrev dem? Att Läkarkåren arbetade under regeringen efter ett mål att mörka arbetslösheten. Om inte så tycker jag nog det är dags för en ordentlig ursäkt till svenska läkarkåren, efter ditt påstående om att de skulle vara statligt styrda lakejer. Jag tror de flesta som blir läkare har ett stort gemensamt mål, att bota sjuka.
”Det var en kostsam och oerhört brutal politik eftersom folk blev sjuka och mådde allt sämre psykologiskt av att vara borträknade, obehövda, utanför arbetsgemenskapen. Vi måste komma ihåg det när vi i dag bedömer den borgerliga regeringens förändring av sjukförsäkringen. ”
-Vad ska vi komma ihåg? Den borgerliga regeringen har inte gjort någonting för att påverka läkarnas syn på vem eller vilka som anses vara sjuka nog för att sjukskriva. Alltså kommer du troligen idag få samma prognos och ett läkarintyg från den läkare du säger dig ha besökt under förra regeringens mandatperiod. Skillnaden är att det idag finns en myndighet som har rätt att ignorera läkarens rekommendationer. Det har den nuvarande regeringen sett till.
”Regeringen har avskaffat den passiva förlängningen av sjukskrivningen och i stället prövas regelbundet om andra uppgifter eller yrken kan passa och ett ambitiöst system för rehabilitering är sjösatt. ”
-Jag vet inte vad jag ska säga när jag hör dig påstå att ett seriöst rehabiliterings system införts? Jag kan bara säga att jag då inte vet vad du talar om. Jag har däremot sett ett grymt sätt att tvinga sjuka människor att fortsätta arbeta trots läkarnas rekommendationer att detta kan medföra än mer ohälsa för vederbörande.
”Sedan dess har långtidssjukskrivningarna halverats. Den insatsen hindrade i sista stund att arbetsmoralen och tron på allas förmåga bröt samman fullständigt i det här landet. ”
-Vad jag vet så har samhällets tro på svensk trygghet för de behövande försvunnit. Om detta lett till någon form av ökad arbetsmoral, så¨är det nog inte bland arbetarna själva i alla fall. Snarare dess arbetsgivare.
”På vägen har regeringen också begått misstag, skapat förvirring om vad som gäller och skyllt ifrån sig på handläggare när det ett tag såg ut som att cancersjuka skulle tvingas arbeta. Det är illa och de förtjänar allt skäll de får för det. ”
-Inget att motsäga här. Kanske är din kritik i mildaste laget. Hur många människor mår idag dåligt i vårt avlånga land, enbart till en följd av den häxjakt som bedrivigts mot dem?
”Men jag ser hellre att de begår några misstag när de släcker en brand än att de låter det brinna – eller häller på bensin, som den förra regeringen.”
-Ditt sista inlägg är inte ens värt att kommentera. Det säger allt om din verklighetsuppfattning.
Jo kanske en liten kommentar, detta var den värsta rappakalja jag läst i Metro sedan den utkommit.
//Enigma 2009-12-17
Johan Norbergs fulla artikel i metro hittar du här.
http://www.metro.se/2009/12/16/69071/langtidssjukskrivingar-har-halverats/