Måste du få betyg från din chef och/eller kolleger för att du skall få veta om du har gjort ett bra jobb???
Arbetsbetyg har getts i MÅNGA år där den som slutar får ett betyg, har han varit duktig och visat framfötterna får han ett bra sådant, klarar han inte sitt jobb och bär sig illa åt får han ett intetsägande sådant.
Och jag ser det som bra, eftersom det ger arbetsgivaren en vetskap om hur denne sökande är
men visst precis som allt annat kan ju den som ger betyget vara orättvis, men tyvärr är det nog något man måste leva med, eller ska en arbetsgivare LJUGA när den nye ringer för att fråga om meritena?
Tro mig Dao. Skärningar och ätstörningar har ingenting med betygens varande eller icke att göra... Det finns helt andra samhällskrafter och personliga dito som understödjer detta beteende.
Jag tror dig inte! För du har fel!
Som far till en flicka med självskadeproblem, och som drivande kraft i ett numera nedlagt forum för ungdom med självskadeproblem så VET jag att Vercingetorix har RÄTT, i 99% av fallen är det "kamratkretsen" och eller vuxna som orsakar sådant, det är ytterst sällan det beror på betyge/skolarbete eller lärare, det kan vara mobbing, det kan vara så lite som att kamrater pikar för utseende, eller att de anser denne vara avvikande, det kan röra sig om ÖVERGREPP och massor av saker, men ännu har jag inte hört någon av dem sätta det i samband med pressen av SKOLARBETET.
Detta forum hade runt 700 medlemmar, vi fick med ett par kuratorer och psykologer som ställde upp ideéllt med råd och samtal.
Detta startade JAG just pga önskemål från min dotter, men till slut fick vi stänga, dels pga att det påverkade min dotter negativt, hon tog på sig andras problem alldeles för mycket och mådde dåligt av detta, sedan var det övervakningen av forumet, tyvärr fanns de som uppmanade till självmord, gav tips på hur man skulle göra för att ta död på sig och hur man skulle skära för att det inte skulle synas osv... allt sådan var förbjudet, och skulle raderas, men hur tror du det var med tid att hinna hålla rent?
så efter samråd med psykologerna och kuratorerna tog vi beslutet att stänga ner....
Men detta gav inblick i vad som stör dessa ungdomar och en syn på VARFÖR....
den absolut största orsaken är pressen från omgivningen att inte passa in, och det är ungdomarna runt dessa.....
och som jag tidigare skrev, övergrepp eller traumatiska händelser