[quote="Sniperace"]
F.I.S.T skrev: Sniperace skrev:Visst, men ge fan i att tillsätta president eller något som skulle ersätta kungen, vi klarar och med statsminister... och riksdag
men som jag skrivit tidigare så tror jag INTE att vi sparar ett öre på detta, detta kommer balanseras genom ökade kostnader för våra slott och herresäten och allt runt detta
1 - Slott och herresäten behöver inte vara kostnader för svenska folket
2 - I monarki ÄRVER man sitt ämbete, behöver således inte ha kompetens
3 - Republik är inget alternativ... lika dyrt el dyrare (val kostar)
Sniperace skrev:slott och herresäten ÄGS inte av kungen, utan STATEN och det är dit den stora lejonparten av apanaget går om du inte visste det, och deras egen kostnad i detta blir försumlig....
Det stämmer inte 40.000.000 av ca 140.000.000 kronor går till underhåll av slott.
det kan ju inte betraktas som den "stora lejonparten"
Och bara för att staten äger det nu behöver det inte vara så ..
Det kan A antingen säljas ur till penningstinna kapitalister, B ... minska kostnaderna genom indragningar och besparingar som inte tycks vara nåt problem när det gäller sjuka och arbetslösa.... eller C .... om ingen är intresserade, så kan man om man vill, lägga ner underhållet om man vill det.
Det finns ingenting självklart i att medborgarna ska behöva betala för underhåll av gamla minnesmärken från en tid då makten reducerades till en enda person, utan folks inflytande, utan demokrati....
Allt detta är val som görs av någon, några... förslagsvis av folket som betalar detta, men så är inte fallet verkar det som-
Och sedan som sagt var får du tänka om vad gäller din benämning av "lejonparten" ....
Kolla in kungafamiljens förmögenheter, dessa har knappast skapats av svett som lackar ur pannan, eller ens risktagande genom företagande.
Sniperace skrev:men som jag sa, jag säger INTE emot detta med ärvda titlar osv, det ENDA jag påpekade är att det blir med all sannolikhet INTE billigare för att vi störtar kungen...förstod du inte det?
Jag förstod.ä.. men håller inte med dig på alla punkter.... kallas diskussion !