Nyamko Sabuni, som är den ansvariga ministern gjorde direkt ett uttalande "Vi har länge tagit avstånd från vit makt-rörelsens aktiviteter och våld, inte minst med tanke på de historiska erfarenheterna. Men lika länge har vi romantiserat och bagatelliserat det våld som autonoma grupper utsätter samhällsföreträdare för, därför man kallat det ungdomligt oförstånd eller frihetsiver som ibland går för långt".
Jag personligen har inte mycket över för dessa grupper, men det finns gränser. Att jämställa de och påstå man bagatelliserar våldet. Det har väl aldrig någon gjort. Men det är inte nog med det. Genom att säga på detta sätt låter det som det är samma sak. Antifascism och fascism. Hur går detta ihop. Det gör det inte.
Man påstår också att de skulle vara lika farliga. Det är de om man kollar på alla brott och inte grova brott.Nazisternas brott mot meningsmotståndare uppgår till 40% som är "brott mot liv och hälsa" medan autonoma till 60%.
Nazisterna slår även ner vanliga människor och tar det för långt. Det vill säga till döden och detta är mot personer som bara ser ut på "fel" sätt. De är de enda som döda för politiken i Sveirge.
Det som gör att man kan jämföra de som lika farliga är att man inte kategoriserar brotten. Sabotage eller klotter är samma sak i rapportens statistik som en dödsmisshandel. Ändå skulle dessa grupper vara lika farliga. Därför blir rapporten lite missvisande.
Borgliga företrädare har även jämfört dess politik och den skulle vara lik. T.ex. för Palestina och mot kapitalism. Men betyder det något i frågan när den grundläggande frågan i själva verket är en annan. Människosynen. Att vara för eller mot människor av utländsk bakgrund. De ena begår hatbrott de andra brott mot de som utför hatbrotten. Och detta skulle vara samma sak? Nej, det kan man inte påstå. AFA: s våld ska tas på allvar och ska uppmärksammats. Men att jämställa antifascism och nazism är fel och orättvist mot antifascisterna. För säga vad man vill, men dess våld riktar sig mot en grupp som i sig är våldsbenägen inte folk av viss sexuallitet eller bakgrund.
OBS: Jag tar avstånd från allt våld som AFA utför. Jag bara ifrågasätter hur man kan jämföra grupperna som lika.
Senast ändrad av marxisten den 2009-07-16, 15:09, ändrad totalt 6 gånger