Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+7
Secrist
SiP
MartinLindgren
ANNA2LINK
RedCloud
Dao
F.I.S.T
11 posters

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-30, 02:35

    Att demokratin är mycket mycket skör förstår man, än tydligare ju längre man lever och ser hur människor fungerar.

    Sverigedemokraterna och andra rasistiska organisationer är tydliga exempel på hur Demokratin utnyttjas för att få igenom antidemokratiskt "politik"
    Demokrati och frihet, visar det sig gång på gång, är något som måste återerövras hela tiden.....

    Och det kan ske från alla politiska orienteringar, har historien visat om igen....
    Både från vänster och höger...
    Men Det är inte antingen demokrati eller diktatur som råder någonstans i världen, det är en skala.... och förändringar sker gradvis åt det positiva hållet el negativa...
    Och tyvärr om folk blundar för verkligheten, inte lär sig av sin historia, så kan var som helst, när som helst ett nytt Nazityskland vara i antågande.

    http://video.google.se/videoplay?docid=6295516544338309782&hl=sv&emb=1#

    Och det blir än farligare när agendan döljs, när folk inte får reda på sanningen.... som tex under kampanjen för svininfluensavaccinet....
    Och jag har redan nämnt SD ... som går ut med att de inte alls är rasistiska, fast hela deras politik, hela deras parti bygger på en fråga, ett missnöje.... en enda grupp att skylla på...... invandrarna !!!

    Våran regering lett av moderaterna gör oxå samma sak, även om deras huvudgrupp att skylla på är arbetarklassens sjuka och arbetslösa...
    Att det ljugs, vinklas och bollas med statistik är inget nytt inom politiken....
    Men maken till falsk marknadsföring som denna regering visat under 4 år snart, har inte setts på vääääldigt länge...
    Och maken till ökning av klassklyftor har heller ej skådats på länge...
    Maken till förföljelse av en viss kategori människor... de sjuka har inte setts någonsin i Sverige....

    Man har gått hänsynslöst fram i snart 4 års tid, och inte förbättrat för någon eg i långa loppet, inte ens för företagen på lång sikt... eftersom vad som är bra för medborgarna (ALLA)arbetarna, Landet Sverige oxå är bra för företagen...
    DEt är ett team som åstadkommer framgång och välfärd... något jag misstänker satt Moderaterna aldrig kommer förstå...
    Nej ... man stöter bort människor, kallar dem för lata och simulanter när de i själva verket är sjuka...
    Och man ljuger om hur det ser ut i övriga världen för att rättfärdiga och legitimera sin klassklyftepolitik....

    Som jag sa... Demokrati är aldrig fullkomlig, 100%-ig.... ej heller åt andra hållet är det 100% ....
    Och det som sker nu under den blåa regeringen ÄR en urholkning av demokratin
    Det började redan under Ingvar Carlssons tid i hur EU-valkampanjen sköttes, och har följts upp av GP ... och nu än värre med Moderater....

    FRA-lagen är en mycket allvarlig urholkning av demokratin... initierad av S genomförd av M.... Folk förstår nog inte hur mycket frihet som gått förlorad där...
    Det är ett instrument, som om det missbrukas, kan användas till att stegvis gå mot diktatur... eftersom den innebär ökade MÖJLIGHETER för avlyssning av människors privatliv... som i Östtyskland, där det fanns informatörer överallt,...

    En annan fråga som urholkar demokratin är klasskillnaderna, ju större skillnader, desto mer utrymme för utanförskap, självmord, brottslighet och våld...
    Ett våld som då skapas av orättvisor och klasskillnader ... Vi är inte där än, men vi är på väg dit med nuvarande regering....
    Klasskillnaderna delar nämligen upp folket mer och mer till "NI" och VI"

    EU är en tredje urholkning av demokratin, både på det sätt vilket makthavarna hand i hand med marknadskrafterna hotat, lurats om dess fördelar, och haft omröstningar tills de fått sin vilja igenom, sedan har allt vad omröstningar heter upphört....
    Och man påstår tom att det inte går att göra utträde ur EU...
    ... men även själva EU-medlemskapet har starka odemokratiska element i sig...
    Det är bl a storleken på Unionen som gör detta, den enorma kostsamma byråkratiska apparat som för makten längre ifrån människorna, samt de fantasisummor till löner EU-delegaterna har.... det urholkar trovärdigheten och demokratin, på så vis att det blir intressant att vara EU-delegat pga pengarna, inte pga av politiken, och vad man kan åstadkomma .. Margot Wallström är ett bra exempel på detta....
    Och Maurit Pålsen, Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt.... och många många fler inom alla partier...

    Öppna ögonen... och protestera mot det som sker !!!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  Dao 2010-01-30, 09:38

    Nu finns även vetenskaplig uppbackning för betydelsen av jämställdheten:

    http://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/article6495857.ab

    Håller givetvis med dig i allt du skriver här.

    Vill dock förtydliga lite. Du skriver om moderaternas svek, och det instämmer jag med. Men man får inte glömma sossarnas svek - som du bara snuddade på i din inledning! De har i praktiken blivit ett mitten-högerparti idag - men saluför sig själva som vänster!

    Detta är mycket olyckligt idag, då just DETTA är det idag ENDA hotet mot en rödgrön regering!

    Att detta med demokrati och diktatur är en ständigt ändrande gråskala, har jag försökt lyfta fram sedan länge - och ständigt häcklats för av otaliga märkliga högerdebattörer. Ta bara detta att "världens största demokrati" (deras egen bedömning), USA också är det land som har NEGRÄNSAT demokratin mest ute i världen under de senaste 100 åren. Till det kan man blicka på diktaturen Kuba, som har mycket starka närdemokratiska element!

    Och vad är egentligen den största skillnaden mellan presidentvalen i USA och den motsvarande i Iran? Båda har två "accepterade" partier, och alla kandidater måste "godkännas" av maktens män. Bådas massmedier är enkelriktade, och i båda fallen gör folken starka protester gentemot det styrda maktstrukturen...

    I demokratibarometern är Sverige det land som har bäst utvecklad demokrati - ändå hävdar vissa att det råder diktatur här... till exempel...
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  RedCloud 2010-01-30, 12:07

    Mycket intressant.
    Vi diskuterade den här boken (som Dao länkar till) på skolan igår faktiskt.
    Vi har beställt den och ska lusläsa den.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-30, 14:07

    Mycket intressant bok, och artikel du länkade till DAO...
    Och jag har varit inne på Socialdemokraternas svek tidigare, så där kan jag bara instämma...(Ibland finns det så mycket att säga i ett inlägg, att man måste se till så att folk orkar läsa det)

    Det var en enorm skön läsning bara artikeln om boken....

    Dessa åsikter har jag länge själv proklamerat i mina blogginlägg, och har ofta fått positiva reaktioner på detta, utom då av högerfolk av nån underlig anledning Cool
    Jag och många med mig har känt oss svikna av politikerna senaste 15-20 åren... och kanske mest sviken av Socialdemokraterna som gått över till att bli ett småborgerligt part...

    Folk i allmänhet har inte märkt denna politiska högerförskjutning, pga aqv att folk i allmänhet i Sverige har det för bra ekonomiskt...och inte har tid och ork att sätta sig in i politiken....
    Först nu när skillnaderna börjar bli gigantiska, och exempel efter exempel på sjuka som pressas till självmord och annan missär, så reagerar folk...

    Men fortfarande har de flesta svenskar inte fullt ut synat att S inte längre är ett renodlat vänsterparti...

    En liten indikation på detta fick vi dock i höstas när MP och S försökte dumpa vänstern.... vad som då hände med opinionen är mycket hoppingivande och tydligt att folk är missnöjda med att S glidit för långt åt höger
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-30, 14:16

    F.I.S.T skrev:Att demokratin är mycket mycket skör förstår man, än tydligare ju längre man lever och ser hur människor fungerar.

    Sverigedemokraterna och andra rasistiska organisationer är tydliga exempel på hur Demokratin utnyttjas för att få igenom antidemokratiskt "politik"
    Demokrati och frihet, visar det sig gång på gång, är något som måste återerövras hela tiden.....

    Och det kan ske från alla politiska orienteringar, har historien visat om igen....
    Både från vänster och höger...
    Men Det är inte antingen demokrati eller diktatur som råder någonstans i världen, det är en skala.... och förändringar sker gradvis åt det positiva hållet el negativa...
    Och tyvärr om folk blundar för verkligheten, inte lär sig av sin historia, så kan var som helst, när som helst ett nytt Nazityskland vara i antågande.

    http://video.google.se/videoplay?docid=6295516544338309782&hl=sv&emb=1#

    Och det blir än farligare när agendan döljs, när folk inte får reda på sanningen.... som tex under kampanjen för svininfluensavaccinet....
    Och jag har redan nämnt SD ... som går ut med att de inte alls är rasistiska, fast hela deras politik, hela deras parti bygger på en fråga, ett missnöje.... en enda grupp att skylla på...... invandrarna !!!

    Våran regering lett av moderaterna gör oxå samma sak, även om deras huvudgrupp att skylla på är arbetarklassens sjuka och arbetslösa...
    Att det ljugs, vinklas och bollas med statistik är inget nytt inom politiken....
    Men maken till falsk marknadsföring som denna regering visat under 4 år snart, har inte setts på vääääldigt länge...
    Och maken till ökning av klassklyftor har heller ej skådats på länge...
    Maken till förföljelse av en viss kategori människor... de sjuka har inte setts någonsin i Sverige....

    Man har gått hänsynslöst fram i snart 4 års tid, och inte förbättrat för någon eg i långa loppet, inte ens för företagen på lång sikt... eftersom vad som är bra för medborgarna (ALLA)arbetarna, Landet Sverige oxå är bra för företagen...
    DEt är ett team som åstadkommer framgång och välfärd... något jag misstänker satt Moderaterna aldrig kommer förstå...
    Nej ... man stöter bort människor, kallar dem för lata och simulanter när de i själva verket är sjuka...
    Och man ljuger om hur det ser ut i övriga världen för att rättfärdiga och legitimera sin klassklyftepolitik....

    Som jag sa... Demokrati är aldrig fullkomlig, 100%-ig.... ej heller åt andra hållet är det 100% ....
    Och det som sker nu under den blåa regeringen ÄR en urholkning av demokratin
    Det började redan under Ingvar Carlssons tid i hur EU-valkampanjen sköttes, och har följts upp av GP ... och nu än värre med Moderater....

    FRA-lagen är en mycket allvarlig urholkning av demokratin... initierad av S genomförd av M.... Folk förstår nog inte hur mycket frihet som gått förlorad där...
    Det är ett instrument, som om det missbrukas, kan användas till att stegvis gå mot diktatur... eftersom den innebär ökade MÖJLIGHETER för avlyssning av människors privatliv... som i Östtyskland, där det fanns informatörer överallt,...

    En annan fråga som urholkar demokratin är klasskillnaderna, ju större skillnader, desto mer utrymme för utanförskap, självmord, brottslighet och våld...
    Ett våld som då skapas av orättvisor och klasskillnader ... Vi är inte där än, men vi är på väg dit med nuvarande regering....
    Klasskillnaderna delar nämligen upp folket mer och mer till "NI" och VI"

    EU är en tredje urholkning av demokratin, både på det sätt vilket makthavarna hand i hand med marknadskrafterna hotat, lurats om dess fördelar, och haft omröstningar tills de fått sin vilja igenom, sedan har allt vad omröstningar heter upphört....
    Och man påstår tom att det inte går att göra utträde ur EU...
    ... men även själva EU-medlemskapet har starka odemokratiska element i sig...
    Det är bl a storleken på Unionen som gör detta, den enorma kostsamma byråkratiska apparat som för makten längre ifrån människorna, samt de fantasisummor till löner EU-delegaterna har.... det urholkar trovärdigheten och demokratin, på så vis att det blir intressant att vara EU-delegat pga pengarna, inte pga av politiken, och vad man kan åstadkomma .. Margot Wallström är ett bra exempel på detta....
    Och Maurit Pålsen, Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt.... och många många fler inom alla partier...

    Öppna ögonen... och protestera mot det som sker !!!



    Bra skrivet F.I.S.T!
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-30, 14:19

    F.I.S.T skrev:Mycket intressant bok, och artikel du länkade till DAO...
    Och jag har varit inne på Socialdemokraternas svek tidigare, så där kan jag bara instämma...(Ibland finns det så mycket att säga i ett inlägg, att man måste se till så att folk orkar läsa det)

    Det var en enorm skön läsning bara artikeln om boken....

    Dessa åsikter har jag länge själv proklamerat i mina blogginlägg, och har ofta fått positiva reaktioner på detta, utom då av högerfolk av nån underlig anledning Cool
    Jag och många med mig har känt oss svikna av politikerna senaste 15-20 åren... och kanske mest sviken av Socialdemokraterna som gått över till att bli ett småborgerligt part...

    Folk i allmänhet har inte märkt denna politiska högerförskjutning, pga aqv att folk i allmänhet i Sverige har det för bra ekonomiskt...och inte har tid och ork att sätta sig in i politiken....
    Först nu när skillnaderna börjar bli gigantiska, och exempel efter exempel på sjuka som pressas till självmord och annan missär, så reagerar folk...

    Men fortfarande har de flesta svenskar inte fullt ut synat att S inte längre är ett renodlat vänsterparti...

    En liten indikation på detta fick vi dock i höstas när MP och S försökte dumpa vänstern.... vad som då hände med opinionen är mycket hoppingivande och tydligt att folk är missnöjda med att S glidit för långt åt höger


    Ja visst är det så, håller med till 100%.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-30, 14:26

    Som jag ser på det hela, en förutsättning för en rödgrön valseger i höst är att det rödgröna blocket håller ihop och ser framåt?

    Börja sitta och slå mot sina egna är att spela alliansen i händerna!
    Själv ser jag framåt, och som rödgrön väljare stödjer jag alla tre partierna!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  Dao 2010-01-30, 14:27

    Tror det är för lång text för forumhögern! Very Happy

    Undra när denna högerskjutning av sossarna faktiskt ägde rum. Någon har nämnt Kjell-Olof Fällt som en drivande faktor. Frågan är om det skedde före eller efter Palme. Helt klart var det tydligt första gången genom det "krispaket" sossarna lade fram mot slutet av 80-talet under Ingemar Carlsson. I samma "krispaket" ingick, som sista paragraf, en ansökan om medlemskap i EU...

    Fast jag tror inte sossarna i Sverige är själva med detta. Betänk att krigsledaren Blair också är från samma internationella rörelse...

    Det jag bara undrar är VARFÖR de gjort så?

    Är det kanske för att de trodde att de annars skulle förlora makten? Det har ju visat sig vara tvärt om...
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-30, 14:30

    MartinLindgren skrev:Som jag ser på det hela, en förutsättning för en rödgrön valseger i höst är att det rödgröna blocket håller ihop och ser framåt?

    Börja sitta och slå mot sina egna är att spela alliansen i händerna!
    Själv ser jag framåt, och som rödgrön väljare stödjer jag alla tre partierna!


    Ja så är det ju. Alla dessa tre partier behöver varandra. Vänstern behövs mycket pga att dom rödgrönas politik behöver bli just vänsterinriktat, Mp mycket för miljöns skull och S för att dom har stått för vänsterpolitik och stått på arbetarnas och dom svagas sida förut! En av deras viktigaste frågor är ju att jobba för ett rättvist samhälle vilket inte högern klarar av. Ett samhälle där politikerna jobbar för ALLA invånares bästa!!!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-30, 14:36

    Du menar att världen skulle struntat i Saddams hot om kärnvapen?
    Tänk om han hade haft det?

    Sen hur bra det är under ett valår på en skala ett till tio att sitta och hugga mot sina egna?

    Eller är det så att ni här på tråden inte är en del av dom rödgröna?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-30, 14:57

    MartinLindgren skrev:Du menar att världen skulle struntat i Saddams hot om kärnvapen?
    Tänk om han hade haft det?

    Sen hur bra det är under ett valår på en skala ett till tio att sitta och hugga mot sina egna?

    Eller är det så att ni här på tråden inte är en del av dom rödgröna?

    Att under valår hugga på sina egna säger du ...
    Så ser jag det inte. Det var ju faktiskt Mona som försökte göra det genom att utesluta V ur samarbetet Martin.....
    Sedan att öppet kritisera och ifrågasätta är för mig en av grundstenarna för demokrati...
    Det gör jag även med vänstern och MP som ligger mig betydligt närmre....

    Och att blunda för att S har glidit åt höger, kan i viss mån vara detsamma som att acceptera det... och därmed acceptera högerpolitik.

    Det är ingen av oss som propagerar för att utesluta ett parti (S) .... ur samarbetet på det vis som Mona gjorde, men belysas skal, det som belysas bör !!
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-30, 15:08

    F.I.S.T skrev:
    MartinLindgren skrev:Du menar att världen skulle struntat i Saddams hot om kärnvapen?
    Tänk om han hade haft det?

    Sen hur bra det är under ett valår på en skala ett till tio att sitta och hugga mot sina egna?

    Eller är det så att ni här på tråden inte är en del av dom rödgröna?

    Att under valår hugga på sina egna säger du ...
    Så ser jag det inte. Det var ju faktiskt Mona som försökte göra det genom att utesluta V ur samarbetet Martin.....
    Sedan att öppet kritisera och ifrågasätta är för mig en av grundstenarna för demokrati...
    Det gör jag även med vänstern och MP som ligger mig betydligt närmre....

    Och att blunda för att S har glidit åt höger, kan i viss mån vara detsamma som att acceptera det... och därmed acceptera högerpolitik.

    Det är ingen av oss som propagerar för att utesluta ett parti (S) .... ur samarbetet på det vis som Mona gjorde, men belysas skal, det som belysas bör !!


    Ja sant!!!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-30, 15:12

    Som sagt, en förutsättning är ju att dom rödgröna håller ihop,
    Sen är den här rödgröna koalitionen något helt nytt?
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-30, 15:14

    MartinLindgren skrev:Som sagt, en förutsättning är ju att dom rödgröna håller ihop,
    Sen är den här rödgröna koalitionen något helt nytt?


    Jo men kritik Martin är också viktigt att föra fram om den så är positiv eller negativ!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  Dao 2010-01-30, 15:17

    Samarbete mellan dessa tre partier är absolut inget nytt! Alliansen är betydligt nyare - och har ÄN MER spretiga partier i sig än de rödgröna.

    Enda faran med de redgröna är om Mona inte för sossarna åtminstone till stor del tillbaka till vänstern...

    Hittills verkar det lovande...
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-30, 15:18

    Om det handlar om kritik så har väl Lars Ohly trampat i klaveret några gånger,
    men nu är oppositionen tre partier,

    Så varför börja leta fel hos varandra, man släcker inga eldar med bensin!
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-30, 15:21

    MartinLindgren skrev:Om det handlar om kritik så har väl Lars Ohly trampat i klaveret några gånger,
    men nu är oppositionen tre partier,

    Så varför börja leta fel hos varandra, man släcker inga eldar med bensin!


    Fast det är ju genom att man diskuterar om felen som dom kan rättas till och föra politiken just framåt...
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-30, 15:27

    MartinLindgren skrev:Om det handlar om kritik så har väl Lars Ohly trampat i klaveret några gånger,
    men nu är oppositionen tre partier,

    Så varför börja leta fel hos varandra, man släcker inga eldar med bensin!

    Även Martin måste ju se att S har glidit höger ? .. och kritiseras inte S för detta, så är detta det samma som att samtycka. Och då ger man fritt fram för S att glida än mer åt höger... och det vill väl inte Martin ???
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  Dao 2010-01-30, 15:28

    Självkritik är viktigt!

    Jag hoppas på en rödgrön regering efter september. Men det betyder inte att jag tycker om allt i dessa partiers tänkande:

    Sossarnas högerutflykt har vi redan gått igenom.

    V anser jag lite förlorade mitt förtroende när de inte vågade stå upp för sin egen tolkning av kommunism. Ohly höll ut länge - men även han vek ner sig... Tyder inte på att de har starkt civilkurage. Kommer de att kunna försvara de rödgröna, när de inte ens klarar av sin egen grundideologi...

    Mp har en del luddiga åtaganden. Deras inställning till friskolor och skolan i sig är lite svag, och de kan vara lite snuttifierande när det gäller miljöfrågor. Och hur är det med de svenska styrkorna i Aghanistan? Är mp verkligen bakom detta???

    Bortsett från detta tycker jag dessa partier är de bästa som finns i partipolitiken idag - och den bästa garantin för att hindra sd:s inflytande - eller andra högerfanatiska partier...
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-30, 15:36

    Dao skrev:Självkritik är viktigt!

    Jag hoppas på en rödgrön regering efter september. Men det betyder inte att jag tycker om allt i dessa partiers tänkande:

    Sossarnas högerutflykt har vi redan gått igenom.

    V anser jag lite förlorade mitt förtroende när de inte vågade stå upp för sin egen tolkning av kommunism. Ohly höll ut länge - men även han vek ner sig... Tyder inte på att de har starkt civilkurage. Kommer de att kunna försvara de rödgröna, när de inte ens klarar av sin egen grundideologi...

    Mp har en del luddiga åtaganden. Deras inställning till friskolor och skolan i sig är lite svag, och de kan vara lite snuttifierande när det gäller miljöfrågor. Och hur är det med de svenska styrkorna i Aghanistan? Är mp verkligen bakom detta???

    Bortsett från detta tycker jag dessa partier är de bästa som finns i partipolitiken idag - och den bästa garantin för att hindra sd:s inflytande - eller andra högerfanatiska partier...

    Ja... det gäller attt tänka själv, stå upp för sina EGNA åsikter, kritisera, granska och ifrågasätta....
    Och vad jag kan se så är det mestadels vi som är vänsteranhängare på detta forum som öppet granskar och ifrågasätter, idkar självkritik mot våra egna partier...
    (Svårt begrepp för tex Gunnar Axén)

    Dock är det viktigt att poängtera, att när vi idkar självkritik till rödgröna, aytt vi måste jämföra det med vad vi får istället... och det har vi sett nu under 4 år. Och det är inget vi vill ha tillbaka
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  Dao 2010-01-30, 15:38

    F.I.S.T skrev:
    Dao skrev:Självkritik är viktigt!

    Jag hoppas på en rödgrön regering efter september. Men det betyder inte att jag tycker om allt i dessa partiers tänkande:

    Sossarnas högerutflykt har vi redan gått igenom.

    V anser jag lite förlorade mitt förtroende när de inte vågade stå upp för sin egen tolkning av kommunism. Ohly höll ut länge - men även han vek ner sig... Tyder inte på att de har starkt civilkurage. Kommer de att kunna försvara de rödgröna, när de inte ens klarar av sin egen grundideologi...

    Mp har en del luddiga åtaganden. Deras inställning till friskolor och skolan i sig är lite svag, och de kan vara lite snuttifierande när det gäller miljöfrågor. Och hur är det med de svenska styrkorna i Aghanistan? Är mp verkligen bakom detta???

    Bortsett från detta tycker jag dessa partier är de bästa som finns i partipolitiken idag - och den bästa garantin för att hindra sd:s inflytande - eller andra högerfanatiska partier...

    Ja... det gäller attt tänka själv, stå upp för sina EGNA åsikter, kritisera, granska och ifrågasätta....
    Och vad jag kan se så är det mestadels vi som är vänsteranhängare på detta forum som öppet granskar och ifrågasätter, idkar självkritik mot våra egna partier...
    (Svårt begrepp för tex Gunnar Axén)

    Dock är det viktigt att poängtera, att när vi idkar självkritik till rödgröna, aytt vi måste jämföra det med vad vi får istället... och det har vi sett nu under 4 år. Och det är inget vi vill ha tillbaka

    Så sant, så sant!
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-30, 15:40

    Dao skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Dao skrev:Självkritik är viktigt!

    Jag hoppas på en rödgrön regering efter september. Men det betyder inte att jag tycker om allt i dessa partiers tänkande:

    Sossarnas högerutflykt har vi redan gått igenom.

    V anser jag lite förlorade mitt förtroende när de inte vågade stå upp för sin egen tolkning av kommunism. Ohly höll ut länge - men även han vek ner sig... Tyder inte på att de har starkt civilkurage. Kommer de att kunna försvara de rödgröna, när de inte ens klarar av sin egen grundideologi...

    Mp har en del luddiga åtaganden. Deras inställning till friskolor och skolan i sig är lite svag, och de kan vara lite snuttifierande när det gäller miljöfrågor. Och hur är det med de svenska styrkorna i Aghanistan? Är mp verkligen bakom detta???

    Bortsett från detta tycker jag dessa partier är de bästa som finns i partipolitiken idag - och den bästa garantin för att hindra sd:s inflytande - eller andra högerfanatiska partier...

    Ja... det gäller attt tänka själv, stå upp för sina EGNA åsikter, kritisera, granska och ifrågasätta....
    Och vad jag kan se så är det mestadels vi som är vänsteranhängare på detta forum som öppet granskar och ifrågasätter, idkar självkritik mot våra egna partier...
    (Svårt begrepp för tex Gunnar Axén)

    Dock är det viktigt att poängtera, att när vi idkar självkritik till rödgröna, aytt vi måste jämföra det med vad vi får istället... och det har vi sett nu under 4 år. Och det är inget vi vill ha tillbaka

    Så sant, så sant!


    Ja sant!!!
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-30, 18:14

    det verkar som forum högern instämmer på detta inlägg, det tycker jag verkar lovande Cool
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  Dao 2010-01-30, 18:45

    De tar sällan debatter i detta ämne, för de vet sällan skillnaden mellan demokrati och diktatur...
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  SiP 2010-01-30, 18:52

    Kritik är just det som får våra folkvalda politiker att föra folkets politik och inte sin egen, att sossarna de senaste tjugo åren glidit över mot högerkanten är ett utslag av partiets strävan att vinna röster i övre medelklassen som måste ses som ett slag i ansiktet på arbetarklassen.

    Att V under Lars Ohly tappar arbetarröster är inget konstigt då han hellre flörtar med de på yttersta vänsterkanten än just arbetarklassen, för vad de inte förstått är att arbetarklassen i dag är medelklass och att den inte köper kommunisttänket som de gjorde för tjugo-trettio år sedan, i dag är arbetaren en som försöker att få ihop det till hus, bil(ar) och fritid, att då köra med höga skatter och alla skall bidra funkar inte då alla är sig själv närmast.

    MP är ett unikum i svensk politik, de rider på en populistvåg där de andra två partierna tappar röster till dom av ovanstående anledningar, sen tror jag inte att den vågen kommer att vara ända fram, då hoppas jag att de rösterna går tillbaka till S och V och inte till det borgliga allternativet...

    Sponsored content


    Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm Empty Sv: Yttrandefrihet och Demokrati - Sverigedemokrater mm mm

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 08:32