Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
Dao
F.I.S.T
6 posters

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-30, 03:02

    Wiki

    Yttrandefrihet omfattar rätten att yttra och föra fram åsikter utan censur, begränsning eller någon typ av bestraffning. FN:s deklaration formulerar rätten på följande sätt: "Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser". En liknande text finns också i Europakonventionen om mänskliga rättigheter. Yttrandefrihet regleras ofta i ländernas grundlagar och handlar alltid om förhållandet mellan staten och individen, inte om förhållandet mellan individer.

    Yttrandefrihet anses vara en av förutsättningarna för ett demokratiskt statsskick. I alla rättsstater, även de som klassas som demokratiska, finns det dock begränsningar för yttrandefriheten, varierande mellan olika länder. Till exempel har de flesta länder förbjudit hot om våld, och program mot mobbning (som även omfattar ord) finns. Även den som avslöjar militära hemligheter kan ofta straffas. Lagstiftningen varierar annars, USA har till exempel inte någon motsvarighet till Sveriges lagstiftning om hets mot folkgrupp som förbjuder rasistiska budskap[1], medan den typen av budskap är hårt reglerade i de flesta europeiska länder. Det är ofta uppe till debatt om demokratin skall vara tolerant mot "sina fiender som vill avskaffa den".
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Sv: Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  Dao 2010-01-30, 09:08

    Ja, vart går gränsen mellan yttrandefrihet och hets mot folkgrupp?

    Vad är en "folkgrupp", till exempel?

    Vi har några (fortfarande) aktuella dispyter om detta. Det gäller till exempel Muhammedkarikatyrerna i Jyllandsposten för ca 2 år sedan.

    Där kände sig delar av en folkgrupp, muslimerna, otroligt kränkta. Ingick dett i hets mot folkgrupp? Jag anser att svaret är både ja och nej! Inom Islam anses idag avbildningar av Muhammed som en stor skymf. Detta borde alla andra respektera. Därvid var karikartyrerna fel, enligt mig. Samtidigt så fanns där ingen direkt uppmaning till hets mot muslimer. En felaktig bild av muslimer som terrorister KASN ses som detta, men det är ett gränsfall. Bilderna var inte ens roliga - om man känner till bara lite grann om bakgrunden i Mellanöstern.

    Värt att notera är att motsvarande bilder om judar skulle lett till hårda böter, och att Jyllandspposten själva strax innan (eller efter, kommer inte ihåg här), lät bli att publicera liknande karikartyrer om Jesus - av respekt till de troende.

    Men någon sådan respekt ansågs uppenbarligen inte vara OK gentemot muslimer...?!

    Ett annat fall är en nyligen gjort utspel av Åkesson, SD:s lille Adolf. Han anser att det är diskriminerande att hets mot svenskar inte gillas under termen hets mot folkgrupp!

    Detta är givetvis ett korkat utspel, i mina ögon, då det redan finns lagatr mot förtal och trackassering som går att tillämpa på majoritetsbefolkningen. Hets mot folkgrupp finns, mig veteligen (rätrta mig gärna om jag har fel!), för att skydda MINORITETER i ett samhälle!

    Dessutom - är svenskar en folkgrupp? Vad är då gemensamt för denna folkgrupp?

    Märk väl att jag inte uttalar mig precist här! Jag är beredd att höra andra åsikter än mina - för jag är inte hundra om mina åsikter är de jag egentligen står för här!
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Sv: Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  Redvictory 2010-01-30, 10:47

    F.I.S.T skrev:Wiki

    Yttrandefrihet omfattar rätten att yttra och föra fram åsikter utan censur, begränsning eller någon typ av bestraffning. FN:s deklaration formulerar rätten på följande sätt: "Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser". En liknande text finns också i Europakonventionen om mänskliga rättigheter. Yttrandefrihet regleras ofta i ländernas grundlagar och handlar alltid om förhållandet mellan staten och individen, inte om förhållandet mellan individer.

    Yttrandefrihet anses vara en av förutsättningarna för ett demokratiskt statsskick. I alla rättsstater, även de som klassas som demokratiska, finns det dock begränsningar för yttrandefriheten, varierande mellan olika länder. Till exempel har de flesta länder förbjudit hot om våld, och program mot mobbning (som även omfattar ord) finns. Även den som avslöjar militära hemligheter kan ofta straffas. Lagstiftningen varierar annars, USA har till exempel inte någon motsvarighet till Sveriges lagstiftning om hets mot folkgrupp som förbjuder rasistiska budskap[1], medan den typen av budskap är hårt reglerade i de flesta europeiska länder. Det är ofta uppe till debatt om demokratin skall vara tolerant mot "sina fiender som vill avskaffa den".

    Man kan ju fundera på vilka svrigedemokraterna vill vara demokratiska mot!
    Deras partinamn motsvarar inte ens detta eftersom det finns många utlandsfödda som numer är svenska medborgare! alltså svenskar!
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Sv: Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-30, 14:50

    Dao skrev:Ja, vart går gränsen mellan yttrandefrihet och hets mot folkgrupp?

    Vad är en "folkgrupp", till exempel?

    Vi har några (fortfarande) aktuella dispyter om detta. Det gäller till exempel Muhammedkarikatyrerna i Jyllandsposten för ca 2 år sedan.

    Där kände sig delar av en folkgrupp, muslimerna, otroligt kränkta. Ingick dett i hets mot folkgrupp? Jag anser att svaret är både ja och nej! Inom Islam anses idag avbildningar av Muhammed som en stor skymf. Detta borde alla andra respektera. Därvid var karikartyrerna fel, enligt mig. Samtidigt så fanns där ingen direkt uppmaning till hets mot muslimer. En felaktig bild av muslimer som terrorister KASN ses som detta, men det är ett gränsfall. Bilderna var inte ens roliga - om man känner till bara lite grann om bakgrunden i Mellanöstern.

    Värt att notera är att motsvarande bilder om judar skulle lett till hårda böter, och att Jyllandspposten själva strax innan (eller efter, kommer inte ihåg här), lät bli att publicera liknande karikartyrer om Jesus - av respekt till de troende.

    Men någon sådan respekt ansågs uppenbarligen inte vara OK gentemot muslimer...?!

    Ett annat fall är en nyligen gjort utspel av Åkesson, SD:s lille Adolf. Han anser att det är diskriminerande att hets mot svenskar inte gillas under termen hets mot folkgrupp!

    Detta är givetvis ett korkat utspel, i mina ögon, då det redan finns lagatr mot förtal och trackassering som går att tillämpa på majoritetsbefolkningen. Hets mot folkgrupp finns, mig veteligen (rätrta mig gärna om jag har fel!), för att skydda MINORITETER i ett samhälle!

    Dessutom - är svenskar en folkgrupp? Vad är då gemensamt för denna folkgrupp?

    Märk väl att jag inte uttalar mig precist här! Jag är beredd att höra andra åsikter än mina - för jag är inte hundra om mina åsikter är de jag egentligen står för här!
    Vad gäller dessa karikatyrer, så tycker jag att man ska respektera när så många människor tar illa vid sig. På samma sätt som när du skämtar i skolan eller på jobbet, så är det olika hur människor tar skämten... och vi kan inte förbjuda människor att skämta ... MEN VI KAN BE OM URSÄKT NÄR MOTTAGAREN AV SKÄMTET TAGIT ILLA UPP...
    Så gör en vettig human människa på hemmaplan, och så kan man göra i det fallet oxå...

    En annan anledning till varför jag tog fram wikis definition av "yttrandefrihet", är forumhögerns missuppfattning av dess betydelse. Notera Wikis beskrivning att alla demokratier har begränsningar i yttrandefriheten.... annars skulle just yttrandefriheten utnyttjas av antidemokratiska rasistiska grupperingar, för att skapa en förminskad demokrati...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Sv: Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  Dao 2010-01-30, 15:33

    Det är just begränsningarna som är intressanta!

    Där finns en del intressanta inställningar här på forumet, må jag säga.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Sv: Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-30, 16:02

    Dao skrev:Det är just begränsningarna som är intressanta!

    Där finns en del intressanta inställningar här på forumet, må jag säga.

    Japp ... skulle va intressant att veta vad de blå forumdeb anser om wikis förklaring yttrandefrihet, eftersom de inte tycker att detta återfinns på AC-bladet
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Sv: Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-31, 04:08

    fortfarande inga forumhögertankar kring wikis förklaring på yttrandefrihet ??...
    På annan plats är det en tråd med hur många sidor som helst om detta Cool
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Sv: Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  Dao 2010-01-31, 10:55

    De kanske inte är intresserade av yttrandefrihet alls!

    Man kan faktiskt märka på forumhögern att de bara ogillar diktatur när denne inte representerar deras ståndpunkter...

    Kanske därför de är tysta här...
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Sv: Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  F.I.S.T 2010-02-01, 00:45

    PÅ testaren skrevs: Det hade ju "kommit till deras kännedom" vad jag hade skrivit på AC... och de åsikter de påstår att jag har Cool

    Sade de när jag var in och läste senast... Detta sade dom väl i ett tafatt försök att hävda att de inte är här med andra nick !!...

    Ja vissa har en märklig uppfattning om yttrandefrihet
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Sv: Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  Susz X 2010-02-01, 01:11

    Den da svensk media sätter ut dessa bilder-
    först då tror ja på snacket om yttrandefrihet i detta land, att det inte enbart handlar om propaganda med ygl som redskap det de pysslar med:


    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet DogbushYttrandefrihet och åsiktsfrihet Y1pwfwgjTlG_xVdHI29laYI3gICMR4NNKtJ
    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Artsofevil


    Visst borde svenska flaggan oxå vara med..
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Sv: Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  Dao 2010-02-01, 11:20

    Nej! Svenska flaggan platsar inte med de fyra ovan! Men den platsar heller inte på ett motsvarande fredsmärke!
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Sv: Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  redalert 2010-02-01, 11:33

    Demokratins dödgrävare diskuterar yttrandefrihet och åsiktsfrihet, förstår ni ens innebörden av detta?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Sv: Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  Dao 2010-02-01, 12:58

    redalert skrev:Demokratins dödgrävare diskuterar yttrandefrihet och åsiktsfrihet, förstår ni ens innebörden av detta?

    Vi hade ju hoppats på att ni demokratihatare hade kunnat förklara ert hat, helst!
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Sv: Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  F.I.S.T 2010-02-02, 03:59

    redalert skrev:Demokratins dödgrävare diskuterar yttrandefrihet och åsiktsfrihet, förstår ni ens innebörden av detta?

    En neutral beskrivning står att läsa i trådöppningen !!! .... råkade du missa detta.??.. eller undvek du med vilje ??

    Finns det något där som Redalert (eller möjligtvis Råttan?).... inte håller med om ??

    En intressant rad i denna neutrala beskrivning av yttrandefrihet, för krokodiltårade forumhöger att läsa, med tanke på alla fällda tårar över "orättvisa" avstängningar är: "En liknande text finns också i Europakonventionen om mänskliga rättigheter. Yttrandefrihet regleras ofta i ländernas grundlagar och handlar alltid om förhållandet mellan staten och individen, inte om förhållandet mellan individer".

    Och det föranleder mig återigen att undra hur regeringen kunde gå med på att köpa vaccin till Svinis, där avtalet hålls hemligt för medborgarna ??
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Sv: Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  F.I.S.T 2010-02-03, 04:31

    kommentar från forumhögern ???
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Sv: Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  Susz X 2010-02-03, 12:00

    Dao skrev:Nej! Svenska flaggan platsar inte med de fyra ovan! Men den platsar heller inte på ett motsvarande fredsmärke!
    Varför inte? Försedde ju USA med vapen för att döda i Irak..
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Sv: Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  Dao 2010-02-03, 20:34

    Susz X skrev:
    Dao skrev:Nej! Svenska flaggan platsar inte med de fyra ovan! Men den platsar heller inte på ett motsvarande fredsmärke!
    Varför inte? Försedde ju USA med vapen för att döda i Irak..

    Det stämmer! Men det finns grader i denna form av ondska också! Sverige kommer inte upp i storleksordningen för vad de fyra exemplen som nu fanns i symbolen. Om så vore, skulle i stort sett alla nationer och internationella överstatliga organisationer hamna där...
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Sv: Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  Susz X 2010-02-05, 02:12

    Okej- men ärligt- visst borde media publicera bilderna?
    Varför kan de inte det? Orättvist- muhammed som hund gick ju bra ..
    Fiin yttrandefrihet..inte!
    cat
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Sv: Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  x-medborgare 2010-02-20, 04:05

    yttrande frihet innebär inte spam..

    Sponsored content


    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet Empty Sv: Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 06:44