SiP skrev:Kritik är just det som får våra folkvalda politiker att föra folkets politik och inte sin egen, att sossarna de senaste tjugo åren glidit över mot högerkanten är ett utslag av partiets strävan att vinna röster i övre medelklassen som måste ses som ett slag i ansiktet på arbetarklassen.
Att V under Lars Ohly tappar arbetarröster är inget konstigt då han hellre flörtar med de på yttersta vänsterkanten än just arbetarklassen, för vad de inte förstått är att arbetarklassen i dag är medelklass och att den inte köper kommunisttänket som de gjorde för tjugo-trettio år sedan, i dag är arbetaren en som försöker att få ihop det till hus, bil(ar) och fritid, att då köra med höga skatter och alla skall bidra funkar inte då alla är sig själv närmast.
MP är ett unikum i svensk politik, de rider på en populistvåg där de andra två partierna tappar röster till dom av ovanstående anledningar, sen tror jag inte att den vågen kommer att vara ända fram, då hoppas jag att de rösterna går tillbaka till S och V och inte till det borgliga allternativet...
Vad menar du med att Ohly flirtar med yttersta vänsterkanten... alltså i reell politik ??
Jag ser det mrer som at S har glidit så mycket höger att det SER UT som om vänstern farit mer vänster, iom att hela det politiska patrtisystemet hat glidit höger, och det beror helt klart på det du säger om att arbetarklassen blivit medelkklass och ser till sin egen plånbok...
Detta är inte bra...
Och Högern är inte dummare än att dom utnyttjat detta faktum, att arbetrklassen få´tt det bättre.... och på så sätt försökt, och delvis lyckats bryta solidariteten mellan arbetare och de svaga i samhället...
Förut var det närmare till de svaga utsatta i samhället för arbetaren.... och därför kände man sig mer gemensamt med dem...
Det är märkligt hur fort folk glömmer sitt ursprung dock, och hur fort man kan överge de sina, när man kommit upp sig lite i samhällsstegen...
MEN det folk inte ska glömma, är att det kan gå ännu fortare tillbaka...
Därför är det viktigt att komma ihåg sitt ursprung. Det är viktigt att komma ihåg sin egentliga sårbarhet och sin absoluta dödlighet...
Borgarna har satt in en kil mellan den forna arbetarklasen som nu blivit medelklass... och de på botten av samhället...
Därav detta lockande med smulor från de rikas bord med Jobbskatteavdrag, som fått arbetaren att tro att detta gör regeringen för deras skull... När de i själva verket gör som alltid .... roffar åt sig mest själv, och hålleer på att förändra hela samhällsstrukturen till ett otryggare samhälle med större klyftor...
Denna gång har man lurat arbetarklasen/medelklassen
Och trots detta lockbete börjar nu folk förstå kontentan av vad Alliansen eg håller på med...
Sedan är inte valrörelsen över för det...
Ta bara vetskapen om de enorma skillnader i valbudgetar som finns i svensk politik... min gissning är att V tex har minst valbudget... och att M har störst..
I USA blir detta ännu tydligare att den som kan skrapa ihop störst valbudget vinner i princip