De lata är:
De som väljer att lyfta bidrag istället för att ens försöka arbeta.
Du undrar vilka det är som gör så. Förväntar du dig att jag ska namnge hundratusentals individer?
martin7lindgren Today at 3:02 pm
Jag påstår det jag sagt många gånger, att människor som fuskar med systemen och jobbar svart hittas bland den friska och arbetsföra delen av befolkningen, alltså i den gruppen du tillhör!
martin7lindgren skrev:Det verkar tydligen vara vanligt i din värld Mr.Råtta,att utnyttja systemen samtidigt som man jobbar svart, i min värld är det inte iallafall?
Hur kommer det sig att du vet så mycket om att utnyttja systemen och svartjobb Mr.Råtta?
För människor som är sjuka, skadade och gamla, och inte kan jobba, är det inte aktuellt vare sig med vitt eller svart!
Jag påstår det jag sagt många gånger, att människor som fuskar med systemen och jobbar svart hittas bland den friska och arbetsföra delen av befolkningen, alltså i den gruppen du tillhör!
Precis martin. Duktig idiot. Svartarbetandet utförs mycket riktigt av bidragslyftare som är friska och arbetsföra. M.a.o den gruppen du också tillhör.
råttan skrev:rd,
Jag kan faktiskt förstå om du är beredd att ta ett svartjobb under dessa förhållanden. Om det nu finns svartjobb, men inga riktiga jobb så är detta ett tecken på 2 saker:
1. De svart jobben konkurrerar ut de vita-
2. Skattetrycket är på tok för högt.
men alla svartjobbande socialdemokrater och vänsterpartister, liksom de från MP osv, gör dessa svartarbete inget alls?Redvictory skrev:Om alla skattesmitande alliansare skulle börja betala skatt och göra rätt för sig så skulle inte skattetrycket behöva vara så högt!
Corven skrev:Om alla slutade jobba svart, oavsett politiskt övertygelse, så skulle det definitivt bli ett rejält klirr i kassan.
Om man sen tog bort möjligheterna till skatteplanering, så skulle skattetrycket kunna sänkas utan att staten förlorade några pengar.
Hela skattesystemet borde göras om från grunden. Bort med alla punktskatter, och ha bara en skatt.
Fast då skulle iofs arbetslösheten öka när alla som jobbar på skattekontoren blir överflödiga....
Corven skrev:Om alla slutade jobba svart, oavsett politiskt övertygelse, så skulle det definitivt bli ett rejält klirr i kassan.
Om man sen tog bort möjligheterna till skatteplanering, så skulle skattetrycket kunna sänkas utan att staten förlorade några pengar.
Hela skattesystemet borde göras om från grunden. Bort med alla punktskatter, och ha bara en skatt.
Fast då skulle iofs arbetslösheten öka när alla som jobbar på skattekontoren blir överflödiga....
råttan skrev:
Vårt högskattesamhälle bygger på att gemene man inte fattar hur mycket skatt han betalar. Skulle man ta ut all skatt i form av inkomstskatt så skulle denna hamna på 60-70%, minst. Tror inte gemene man skulle acceptera detta. Men jag är 100% för förslaget ändå. Det är viktigt att det är tydligt hur mycket skatt vi betalar.
Sen bygger du ditt första påstående på att jobbet istället görs vitt. Jag tror att om svartarbetet försvann skulle många av de svarta jobben helt enkelt inte bli gjorda. Tänk dig en rostskadad bil som kostar 4000 kr att rostlaga svart. Med viss tvekan kanske bilägaren väljer att ta den kostnaden. Om jobbet ska göras vitt kostar det 12-14 tusen. Då blir det skroten med den bilen.
lazy skrev:Du är inte världens centrum martin hur gärna du än vill
tro det! Försök att börja diskutera på ett vettigt sätt
istället så ska du se att du får mer vettig respons.
Corven skrev:råttan skrev:
Vårt högskattesamhälle bygger på att gemene man inte fattar hur mycket skatt han betalar. Skulle man ta ut all skatt i form av inkomstskatt så skulle denna hamna på 60-70%, minst. Tror inte gemene man skulle acceptera detta. Men jag är 100% för förslaget ändå. Det är viktigt att det är tydligt hur mycket skatt vi betalar.
Sen bygger du ditt första påstående på att jobbet istället görs vitt. Jag tror att om svartarbetet försvann skulle många av de svarta jobben helt enkelt inte bli gjorda. Tänk dig en rostskadad bil som kostar 4000 kr att rostlaga svart. Med viss tvekan kanske bilägaren väljer att ta den kostnaden. Om jobbet ska göras vitt kostar det 12-14 tusen. Då blir det skroten med den bilen.
Nej, alla jobb som idag utförs svart skulle inte utföras alls, det håller jag med om, men det finns en hel del som skulle göras. VIlket skulle ge staten intäkter.
Jag tror att det skulle räcka med ca 50 % som enda skatt. Skulle man införa ett sånt system, så skulle ju rätt många människor inte längre behöva avlönas, vilket gör att statens kostnader skulle sjunka....För det är väldigt många människor som sköter all byråkrati omkring alla dessa skatter hit och dit.
Sen tycker jag vi kan skrota hela köret med kommun och landstingsskatterna. Betala skatt till en kista, och ta utgifterna ur den kistan helt enkelt. Ju fler kistor pengarna fördelas i, ju mindre översikt över utgifterna har man....
Det kan det nog ligga något i. Men å andra sidan så vore det nog inte fel om fler gamla bilar skrotades...
martin7lindgren skrev:Jasså Mr.Råtta, jag hör att du sitter inne med information om mig som inte jag kände till?
Är det sant, att jag inte är handikappad och sjukpensionär?
Du menar att mina skador inte finns, du menar att alla läkare jag haft kontakt med inklusive Fk, har missbedömt och ställt fel diagnos på mig?
Hur och var kommer din information ifrån Mr.Råtta, för du kan väl täcka upp ditt påstående,
För du menar väl inte att du sitter och valsar och svammlar massa trams?