blueheaven skrev:
Varför jobbar folk svart och varför köper folk svarta tjänster?
Ta bort möjligheter till skatteplanering, vad tänker du på då?
Hela skattesystemet borde göras om från grunden det är sant.
Skattekontorens personal är kontraproduktiva och kostar mer än de tillför, ju högre skatter desto större kontrollapparat krävs och tillslut blir det den ena halvan av folket som kontrollerar den andra!
Folk jobbar svart för att slippa skatta för sina intjänade pengar. Eftersom skatteapparaten är ett monster som slukar pengar, både från den som betalar ut dom och den som tjänar dom. Och det är väldigt otydligt vart pengarna egentligen går. Man har nån diffus aning om att det går till vård och skola, men man är inte säker, för vad man ser, så verkar de ju få för lite....
Därför skulle jag gärna se att man helt enkelt bara har en skatt. Hypotetiskt, låt oss säga att denna skatt är 50%. Inga punktskatter, utan bara en enda skatt. Då tror jag viljan att betala skulle bli större. Speciellt om det blev tydligare vad skatterna faktiskt går till....
Det är nog närmaste ett Sisyfosarbete att skapa ett sånt skattesystem, eftersom det skulle riva upp allt vi är vana vid, men drömma kan man ju....
Skatteplanering, då tänker jag på alla dessa avdrag hit och dit, som gör att framförallt människor med höga inkomster kan nolltaxera....