Fredrik Rahm
Var någonstans har jag propagareta för mindre krav?
""Läraren" Dao får GÄRNA BERÄTTA hur denna skall få en 12-14 åring som i hans drömvärld aldrig haft läxor krav eller ens betyg skall , luras eller övertalas att komma till skolan och sitta stilla där och lyssna=)"
Du tycks utgå från att barn inte VILL lära sig! Egentligen är nyfikenheten en av de stora mänskliga egenskapen, och barn har detta i väldigt stor utsträckning. Utnyttja denna kraft istället för tvång och piskor.
Låt alla gymnasielinjer göra intagningar, så får grundskolan till uppgift att förbereda barnen till dessa intagningar, och då också att hjälpa barnen att komma fram till vad de vill läsa vidare med!
"Eller förändras ungarna i hans magiska värld till tysta fina lyckliga individer som jobbar för samhällets bästa istället för att skola slåss supa knulla och röka/knarka??"
Du verkar sannerligen ha väääldigt speciella och underliga erfarenheter, minsann...
Väldigt få elever lever efter dina fördomar, och än mindre vill detta. Om alla elever får möjlighet att synas och höras i en skola som utgår från deras behov, så lär nog även detta problem minska radikalt...
"jag är ju "bara" en fritidsledare , men har en pedagogiskutbildning och har jobbat med unga."
Och de ungar som du jobbar med skulle börja knarka, slåss, knulla och bete sig asocialt, om inte du bestämde över dem?
"vilket "läraren" dao uppenbarligen ej gjort."
Önsketänkande igen? Stå för dina åsikter istället för att gå mig som person, så underlättar detta en saklig debatt!