Brisad
Tack för ditt stöd!
"Jag drar naturligtvis alla över en kam (och förmodligen mothårs) när jag säger att religionen är ett påhitt som fått sorgliga samhälleliga konsekvenser."
Det intressanta är att du i praktiken går emot den samlade vetenskapliga forskningen om religionerna! Religioner i sig är inga påhitt, för alla har en tanke eller idé om de frågor som religiositeten kretsar kring; meningen med livet, vad händer efter döden, etc... Förutom att religionen handlar om vårt förhållningssätt gentemot andra människor, om vår moral och etik.
Då alla har sådant i sig, innebär detta att alla är religiösa.
Däremot har jag upptäckt att så gott som alla som är negativt inställda till religioner, oftast menar de religiösa institutionerna, de i många fall mäktiga organisationerna.
I den kritiken håller nog de flesta vardagstroende med, men ingen kan nog acceptera att de skulle representera religionen i sig!
Det är ungefär lika illa som att tro att sossarna representerar arbetarrörelsen i den milda grad att sossarna ÄR arbetarrörelsen.
"Men faktum är att tron missbrukas så enkelt just därför att det är en "tro". Man behöver inte "veta" något."
Problemet med detta resonemang är att de som tror, vet! Det är bara du som av någon anledning tror att det inte är vetskap inblandad. Det är vetskap i allra högsta grad, men en idividuell sådan. Det en person vet och sig själv är inte samma sak som andra skulle veta om sig själva!
Den form av "dyrkan" du pratar om, är vardag i vårt vanliga sekulariserade samhälle, fast då gentemot ideologier, idoler och speciella modeflugor...
"Alla troende är inte fanatiska extremister, nejdå - långtifrån, men de bidrar till en falsk världsuppfattning."
Att den skulle vara "falsk" är DIN övertygelse, din tro om du vill. Ingen universell sanning! Om du hävdar det, är du inte bättre än alla de påvar, verkliga eller självutnämnda, som ansett sig ha patent på sanningen!
"Min första kommentar riktade kritik mot bibeln."
Den kan man ha många synvinklar på. I själva verket är en troende inte begränsad till Bibeln idag, utan kan finna styrka i sin tro från andra böcker, filmer, musik eller bara den ljuvliga vårvind som kommer efter vintern!
"När den används i politiskt syfte blir det näst intill kriminellt."
Den kritiken håller jag med om! Men ytterst få religiösa gör sådana ytterligheter...
Vad gäller tron om innehållet i Bibeln, så är det - enligt mig - upp till var och en, så länge de inte försöker tvinga på mig sin uppfattning. Även jag, som ju inte är kristen, har mycket intressant att hämta från Bibeln. Det är en jätteintressant bok, just av den anledningen att den beskriver saker som kan ha hänt, i verkligheten eller i folks egna uppfattningar, och därför beskriver mycket intressanta företeelser hos människan.
Teorin om syndafallet tycker jag är oerhört intressant, ur en filosofisk synvinkel!