Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+30
Redcluod
admins arsle
PE Dal
berralarzon
formsvackan
Thetaxpayer
R.O.F.L
cleopatra
blueheaven
GustavAnder
Kakmonstret
RedCloud
ANNA2LINK
kanaljen
Sunrise
theward
Janne
Thecharmed
Stefan
Leena-66
DirtyDog
Susz X
lazy
Corven
Sniperace
fredrik rahm70
Regndrottning
KickTheRasist
SiP
MartinLindgren
34 posters

    HEMLÖSHET...

    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty nu känner

    Inlägg  Sniperace 2009-02-26, 21:30

    jag mig glad för din skull, jag hoppas innerligt att allt går bra osv....

    är förresten väldigt nyfiken, hur har det gått för din fd fru, är hon hemma igen efter transplantationen?
    har tänkt på henne och dig många gånger och undrat....
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  Corven 2009-02-26, 21:40

    Men om man läser det inledande inlägget, så ser man att det är just att Fogden inte vill låta honom avbetala som är problemet.

    Att han har räkningar där, och anmärkningar, det är en sak, och inte så mycket att göra åt. Det är ju som det är. Och ja, det hindrar honom att få ett eget kontrakt.

    Men dom säger att han inte får göra en avbetalningsplan, för dom anser att det inte finns pengar till det.....
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-26, 21:45

    Ja helt enkelt ett moment 22 läge, hade ett givande samtal idag, med garantipension finns det inget utrymme för indrivning, och det är ju i och för sig bra att inte fogden vill slå undan benen på folk! Arrow
    Och tänka sig, att det inte ens går stå på knä och be om en uppgörelse, vem hade trott det? Wink
    Men det måste ju falla under begrepet koll på skuldsituationen som ofta är hyresvärdars krav, Wink
    För man kan garanterat inte göra mer än jag gjort, så det skulle förvåna mig om inte jag går därifrån med mitt kontrakt! Very Happy
    Men som sagt, anser själv att jag är både rak och hyvens, så det är bara visa upp sina kvaliteter, suck... Arrow
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-26, 21:45

    hur betalar man en skuld.

    del 1

    1 klä på dej

    2 gå ut

    3 gå in på kronofogdens kontor i din stadsdel

    4 gå till kassan(du måste kanske ta en nummerlapp)

    5 visa leg och säg att du vill delbetala din skuld(tror 100kr är minimum)

    6 betala (med pengar, dom godtar ej pantburkar kapsyler eller fickludd)

    7 gå ut därifrån med ett kvitto i handen (se till att du öppnar dörren innan du går ut)

    8 gå hem (om du hittar dit)

    del 2 kan komma med streckgubbar och mera utförliga vägangivelser om så önskas.


    Senast ändrad av fredrik rahm den 2009-02-26, 21:51, ändrad totalt 1 gång
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-26, 21:51

    Jag utgår från att ni som ser mina inlägg här förstår att jag inte sitter och beklagar mig, NO WAY! No
    Bara ytterligare en situation som jag inte kan göra något åt, men för tusan så länge man ställs inför nya oväntade prövningar som man inte ens kunnat drömma om, så är det väl någon däruppe som tycker man är värd att prövas, får man ju hoppas? Very Happy
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-26, 21:57

    Nu är det inte så lätt, går inte göra så!
    För kronofogdens s.k enhet för summarisk process som det heter, som handläger alla liknande ärenden ligger i Visby på Gotland! Wink
    Men som sagt så hade jag ett givande samtal med en schysst dam per telefon idag, vilket innebär att jag har en referens, ett namn och presentera om det behövs när jag möter värden! Wink
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty ok

    Inlägg  Sniperace 2009-02-26, 22:05

    Jag har bara svårt att förstå att problemet skulle vara att du inte får avbetala på skulden, problemet brukar ju vara att man HAR skulden hos fogden.

    Men som fredrik skrev, de kan aldrig hindra dig från att gå in och göra en inbetalning fastän de vägrar dig en avbetalningsplan, med andra ord så KAN du minska din skuld om du vill. trots att de anser att du inte har råd...
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  lazy 2009-02-26, 22:05

    Men om det är jättegamla skulder så kan de ju inte ligga hos
    kronofogden för då hade de antagligen blivit avskrivna om
    samma regler gäller för p-böter,här blev jag lite osäker
    eftersom jag aldrig haft några men i.a.f alla andra gamla
    skulder hamnar ju hos inkassobolag o växer o växer o jag har
    aldrig hört talas om att man inte skulle få betala av en skuld?
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-26, 22:44

    Som jag sa i startinlägget, jag berättar en liten historia nämligen min,som jag har beskrivit,
    Vad leder det till att du Lazy och fredrik ifrågasätter och vimsar till det jag säger,
    Som sagt min historia, berätta gärna din?
    Och enda avsikten vara att berätta, se hur det kan bli, NO BIG DEAL! No
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  Susz X 2009-02-27, 00:52

    Hemlöshetens Sverige..
    Bra att du tog upp detta Martin- så många människor lever som hemlösa i dag i Sverige 2009.
    Av olika anledningar givetvis- ofta med stor tragik i livet. Bra då att statsmissionen finns- dessa gör en mänsklig insats som ingen annan tydligen klarar av i vårt Sverige....
    Bedrövligt måste jag tycka- bedrövligt att det behöva gå så långt att en människa
    går hemlös överhuvudtaget.
    Vem som helst kan egentligen "råka illa ut" - hur bra man än har det- så jag förstår inte riktigt en del inlägg här alls...Borde man inte vara ödmjukt tacksam att man har det bra- inte trycka ner den som har/ haft det tufft i livet? Taskiga vibbar tycker jag.
    Borde man som svensk inte stödja ett synliggörande av hur verkligheten kan se ut för andra människor och visa en vilja till solidaritet? En vilja att ingen i Sverige ska behöva känna sig hemlös- eller vara det? Varför är det enbart statsmissionen som visar den medmänskligheten i handling i Sverige år 2009?
    confused
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-27, 01:07

    Skönt att höra vad du säger suszX, efter 20 hemlösa år med allt vad det innebär, så förstår du att frågan är en av dom allra största för min del! Cool
    Bara för att jag börjar gå i mål med min bit så kan jag inte nöja mig förän mina polare som fortfarande är kvar där ute också fixar sina bitar! Cool
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  DirtyDog 2009-02-27, 01:30

    martin7lindgren skrev:Skönt att höra vad du säger suszX, efter 20 hemlösa år med allt vad det innebär, så förstår du att frågan är en av dom allra största för min del! Cool
    Vad gnäller du om?
    Du har ju haft MYCKET lägre boendekostnader än de flesta av oss? Laughing
    Du kanske inte bara blev av med bostaden (fanns väl en orsak till det, skall vi tippa på slarv med räkningar)?
    Du kanske levt på samhället alla de där 20 åren och det kanske var samhället som glömde betala dina P-böter?
    Och nu lever du på nån sorts pension?
    Törs man fråga hur många år du arbetat i ditt liv? För mig har det faktiskt betydelse när nån sitter här hela dagarna och kräver högre skatter för de som jobbar.
    avatar
    Leena-66


    Antal inlägg : 175
    Join date : 09-02-18
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Hemlöshet

    Inlägg  Leena-66 2009-02-27, 11:28

    Jag har själv varit hemlös,ca 18 år- och vet för egen del hur det har sett ut att resa upp sig därifrån. För min del handlade det första hand att bli drogfri,för att kunna ha förutsättningar att behålla en lägenhet. Första året gick åt att beta av mina skulder (både inkasso och kronofogden), börja göra något för att skaffa referenser för att ta sig vidare in i samhället,jag fick hjälp med drogfriheten från NA-och AA välligt mycket, eftersom jag aldrig gjorde behandling för mitt drogberoende, och i sidan av det gjorde jag massor för att komma in i arbetslivet osv. Resan har varit en berg-och dalbana, men sedan många år tillbaks är jag drogfri,skuldfri,har ett jättefint eget hem,är utbildat med spec. kompetens och jobbar inom behandlingsbranschen.Det är mitt sätt att försöka göra någonting för andra som försöker ta sig ifrån den förnedringen som drogberoende,kriminalitet och hemlöshet handlar om.
    Jag har ett underbart liv idag.
    Vi har olika förutsättningar,olika vägar- och jag tycker att Martin har gjord och gör ett kanonbra jobb,bara det att man slutar skaffa till sig nya skulder och försöker göra något åt dom gamla är beundrasvärd.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  Susz X 2009-02-27, 12:04

    martin7lindgren skrev:Skönt att höra vad du säger suszX, efter 20 hemlösa år med allt vad det innebär, så förstår du att frågan är en av dom allra största för min del! Cool
    Bara för att jag börjar gå i mål med min bit så kan jag inte nöja mig förän mina polare som fortfarande är kvar där ute också fixar sina bitar! Cool

    Jo- förstår det Martin- och ger dig en eloge för din strävan! Du behövs..
    Hur det än är så är det "människan som varit där" som har den allra största kunskapen . Den kunskapen är en nödvändighet verkar det som - för att alls få en
    förändring- och att synliggöra hur det faktiskt är ..för "syns inte finns inte"..

    Att rakryggat gå ut och skapa diskussioner bland folk som inte egentligen har en susning- är en bra början flower
    ...som jag stödjer helhjärtat! Blir glad när människor lyckats komma ur "träsket"- som säkert inte är det lättaste i dagens Sverige..Finns mycket som behöver ändras i vårt land- men grundtryggheten i att ha ett hem måste väl vara det viktigaste av allt? Och- de som inte vill förstå- det enda rätta måste vara att enbart se det som okunskap? Rätta mig om jag har fel... confused
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-27, 12:31

    Evil or Very Mad Ta det lilla lugna du Dirty Dog, så du inte spricker! Twisted Evil
    Jag har nog tusan fått kämpa för min till varo, och när det gäller hyran så pröjsar jag min som alla andra! Wink
    Självklart så glömmer jag inte bort alla mina hemlösa polare för jag själv börjar gå i mål! No
    Jag har frivilligt klivit upp på barrikaderana, och gör allt jag kan för hemlösa människor, självklart kan jag inte gå runt på stan och dela ut pengar, men det finns mycket annat att bidraga med, och inte är du den personen som kan tyst och stopp på mig! No
    Kommer fortsätta driva frågan på alla tänkbara sätt med oförminskad kraft, något jag fått ta en hel del skit för från en del forumdebattörer, typ sådana som du, läs bara ditt eget skit inlägg så förstår du vad jag menar? No
    Som sagt mig kan du aldrig få i gungning, innbilla dig inte att jag är någon tunnis, och var så säker att jag kan tala för mig, min sak och det som är viktigt för mig! Cool
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-27, 13:00

    Obetalda räkningar? Ja det är väl en av anledningarna till en del hemlöshet, men inte mitt fall, No
    För min del började det med en skilsmässa från mitt ex, helt i samförstånd, vilket innebär att vi är hur bra bästa vänner fortfarande, Wink
    Och som sagt, så hade jag jobb och familj och hade aldrig ens tänkt tanken att kunna bli hemlös, No
    Hade jag vetat då, sista gången jag gick ut att det skulle ta 20 år innan jag hade en bostad, så hade jag inte suttit här idag, då hade jag stupat för länge sedan, Wink
    Flera hundra av mina polare har stupat av utmattning under dom här åren, och så ska vi inte ha det i ett land som sverige! No
    Själv hade jag turatt det började hända en hel del för hemlösa här i stan under den förra regeringen, bl.a annat jag fick min bostad på mål linjen innan maktskiftet, pust... Wink
    Och så länge det finns så fördomsfulla människor som du Dirty Dog så lär det dröja länge innan vi får bukt med problemet hemlöshet! Twisted Evil
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-27, 21:37

    Resan går vidare mot övertagandet av mitt hyreskontrakt, vid samtal med värdens bokonsulent idag så krävde hon bekräftelse på att jag gjort allt som står i min makt över den många åriga gamla skulden,
    Samtidigt som hon sa att hon inte tänkte ringa och kontrollera, nähä!
    Varav jag återigen ringde kronofogden som sa nej vi skickar inte ut några bekräftelser man är välkommen att ringa hit om man vill, Jaha?
    När jag förklarade min moment 22 situation så sa fogden att hon hade en ide, hon kunde ju ringa till värden och bekräfta läget per telefon!
    Hurra sa jag, helt okey, så nu tror jag den sista pusselbiten faller plats,...?
    SUCK..., men det känns hur bra som helst just nu iallafall! Very Happy
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  lazy 2009-02-27, 21:43

    martin lille vän, om du har betalat hyran prickfritt så
    betyder nog inte några gamla p-böter speciellt mycket för
    i så fall skulle väldigt många bli vräkta vilket jag inte
    tror att ngn strävar efter.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-27, 22:00

    Nu handlar ju inte min grej om att bli vräkt, självklart betalar jag hyran punkligt, Wink
    Jag har ju mitt nuvarande hyreskontrakt med sthlm stad, och det handlar om att ta över kontraktet direkt av värden, Wink
    Och värdarna verkar stenhårda, i mitt fall fanns det lite gamla småskulder, men som sagt så tror jag att sista pusselbiten föll på plats idag Arrow
    Trots allt så har jag bott här i dagarna 3½ år redan, och det måste ju vägas in också, Cool
    Man vet ju mycket väl vem jag är, men som sagt igen, kronofogden är en kvinna, min hyreskontakt från staden är kvinna, och bokonsulenten är också kvinna, och då jag är en av dom sista gentlemännen så ska det förhoppningsvis sluta bra! Cool
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  lazy 2009-02-27, 22:08

    Jäpp, du charmar till dej ett hyreskontrakt som du i princip
    redan har.
    Smile
    avatar
    Stefan


    Antal inlägg : 65
    Join date : 09-02-24

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  Stefan 2009-02-27, 22:16

    fredrik rahm skrev:vem parkerade fel?


    a bilen

    b nån annan ?

    c? du?

    var du över 18 år?? (antagligen)


    vem har nu ansvaret?

    alliansen?

    samhället?

    den som byggde bilen?

    lapplisan som lappade?

    nån annan?

    bolibompas programledare?

    valfri individ?

    eller kanske kanske du ??=)

    *herregud*

    Vem har ansvaret...Klart det är samhället ,det är väl deras gator.
    Man kan väl få parkera hur man vill. Tråkmåns Razz
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  lazy 2009-02-27, 22:20

    Fast,det är ju inte deras gator utan våra gator o visst får
    man parkera som man vill bara man tar böterna också!
    Very Happy
    avatar
    Stefan


    Antal inlägg : 65
    Join date : 09-02-24

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  Stefan 2009-02-27, 22:25

    lazy skrev:Fast,det är ju inte deras gator utan våra gator o visst får
    man parkera som man vill bara man tar böterna också!
    Very Happy

    Ja men varför ska man betala när man står still man har pröjsat för att köra på vägarna.
    Varför är det ett straff att stå still å inte skita ner miljön eller ,,,Pappskallar bom
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  lazy 2009-02-27, 22:44

    Kan hålla med dej om att parkeringsreglerna finns det mycket
    att tycka om,speciellt i storstäderna o kommunerna runt omkring
    som anser sej höra till storstäderna. Om jag fick tycka helt
    fritt så vore väl det optimala att så länge man inte blockerar
    hela vägbanan så är det ok!
    Very Happy
    avatar
    Stefan


    Antal inlägg : 65
    Join date : 09-02-24

    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  Stefan 2009-02-27, 22:58

    lazy skrev:Kan hålla med dej om att parkeringsreglerna finns det mycket
    att tycka om,speciellt i storstäderna o kommunerna runt omkring
    som anser sej höra till storstäderna. Om jag fick tycka helt
    fritt så vore väl det optimala att så länge man inte blockerar
    hela vägbanan så är det ok!
    Very Happy

    Ja menar det , det är ju en anledning till att det finns utrustning som ratt tex. det går ju svänga förbi burkarna och ju mer de blockar ju lägre hastig het blir det och det borde utdelas premie istället för böter....

    Tänk alla slemiga snorisar som spelar landhocky på fina gatan.
    Det är ju inte riktigt klokt....

    Sponsored content


    HEMLÖSHET... - Sida 2 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 18:11