Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+30
Redcluod
admins arsle
PE Dal
berralarzon
formsvackan
Thetaxpayer
R.O.F.L
cleopatra
blueheaven
GustavAnder
Kakmonstret
RedCloud
ANNA2LINK
kanaljen
Sunrise
theward
Janne
Thecharmed
Stefan
Leena-66
DirtyDog
Susz X
lazy
Corven
Sniperace
fredrik rahm70
Regndrottning
KickTheRasist
SiP
MartinLindgren
34 posters

    HEMLÖSHET...

    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-09, 01:16

    Nej jag menar att det tog 4 månader med köldskador och kallbrand, vilket inträffar redan efter något dygn, innan det blev dags för operation!

    Du vet ju att en hemlös sen många år står ju inte precis högst upp på listan!
    Jag fick gå så länge att jag får vara glad att inte båda benen rök,

    Glömmer aldrig paniken när kirurgen sa innan jag blev sövd, Martin det har gått så långt att jag inte vet om vi kan rädda dina ben, räkna med att du kan vara amputerad vid knäna när du vaknar!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-09, 23:17

    Läser att i Lissabon Portugal håller man två T-banestationer öppna för att härbärgera hemlösa ikylan!

    Här i stan acceperas inte hemlösa på stationerna ens när dom är öppna, väktarna kommer direkt, och i slutänden tas helt enkelt bänkarna bort!

    Det gäller alla andra offentliga utrymmen också många väktare och poliser som rycker ut på sådana uppdrag sätter ofta fast dom hemlösa för olaga intrång?

    Man hör så här i kylan hur många "tvingas" elda med ved för att hålla upp värmen där hemma, precis som det vore världen undergång om temeraturen kryper ner under 20 +?

    Skulle några hemlösa göra upp eldar utomhus för att hålla värmen är det vanligt att både polis och brandkår rycker ut och släcker!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-16, 19:45

    Sitter och funderar på hur Haiti ska greja följderna på katastrofen,tänker man sig att vi här i stan har tusentals hemlösa som är otroligt många med våra mått mätt, som i princip får slå sig fram själva, som ses som ett jätteproblem i ett land som sverige ändå är,

    Så undrar ju jag hur man på Haiti ska klara av 3 miljoner hemlösa och totalt utslagna människor?

    Kommer världen överhuvudtaget greja upp situationen? Vad skulle hända om det blev en till lika kraftig jordbävning där i området?

    Det kanske kommer ta åtskilliga månader innan dom som överlever av alla dessa nya hemlösa ens har ett tält och krypa in i?
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-25, 16:46

    Nu är målet nära, inom kort är jag en fd hemlös i ordets bemärkelse, 7 års kamp mot ett eget hyreskontrakt går mot sitt slut! cheers

    Idag kom det efterlängtade samtalet från hyresvärden, man skriver ut kontaktet för underskrift!

    Vilken lättnad, man känner sig nästan som i barndomens julaftnar!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-28, 02:13

    Nu öppnar Klara kyrka mitt i city portarna för stadens hemlösa, man kommer hålla öppet alla nätter fram till 1 maj,

    Det minsta man kan göra säger kyrkan, människorna riskerar ju att frysa ihjäl, sovplatser på golvet eller i bänkarna,kaffe och mackor kommer finnas!

    Alliansens sthlm 2010,man frågar sig ju varför inte staden öppnat dörrar för länge sedan den här kalla vintern!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Hemlösa rasar

    Inlägg  Sniperace 2010-02-03, 12:09

    Läste att hemlösa är ARGA för att några politiker ordnat insamling av sovsäckar till hemlösa.


    Jag reagerar inte särskilt BRA på detta, är det möjligen bättre att INGENTING få?

    ALLT eller INGET?

    Det får mig att tveka om att ens ge en matbit till en som resonerar så, att få tanken att det är förolämpande att bara ge matbiten istället för att ge honom sin bostad eller liknande.

    Hemlösa rasar mot sovsäcksinsamling

    Stockholm. Kylan, som kopplat sitt grepp om Stockholm, har fått en grupp riksdagsledamöter att starta en insamling av sovsäckar till stans hemlösa. Men insamlingen får kritik från flera håll, skriver Expressen.

    Det är riksdagens kristna grupp som tagit initiativ till insamlingen sedan St:a Clara kyrka i Stockholm bestämt sig för att öppna för hemlösa. Riksdagsledamöterna uppmanas i ett mejl att ta med sig liggunderlag och sovsäckar som ska skänkas till kyrkan.

    – Det är väl värt att vi riksdagsledamöter hjälper till med det vi kan, säger initiativtagaren och KD-ledamoten Annelie Enochson.

    Men Rolf Nilsson, ordförande i föreningen Stockholms hemlösa, är upprörd över insamlingen, eftersom den bara angriper de mest akuta problemen.

    – Det är en vidrig människosyn - som om vi inte vore värda något bättre, säger han till tidningen.

    Även riksdagsledamoten Monica Green (S) är kritisk till sovsäcksinitiativet och tycker att politikerna i stället borde föra en politik som gör det möjligt att få arbete och bostad.



    http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article6536578.ab

    Men det som slår mig här är riksdagsledamoten Monica Greens uttalande att dagens politiker istället skulle föra en politik som gör det möjligt att få arbete och bostad.

    VARFÖR ända in i glödheta kommer detta först NU för henne, och inte under alla de år hennes parti suttit i regeringsställning?

    men jag UNDRAR om dessa verkligen kan ses som representativa för de hemlösa och om även de ser saken på samma sätt.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  Sniperace 2010-02-03, 13:01

    ännu mer...

    Hemlösa fryser - nu hjälper politikerna till

    Köldskador, frostskador och blöta kläder. Extremkylan är skoningslös mot de hemlösa. Nu öppnar kyrkor i landet sina portar. Och politiker skänker bort sina gamla sovsäckar.

    – Det löser ingen politisk fråga men det hjälper för stunden, säger Christer Engelhardt (S), som står bakom initiativet.

    Sovsäckar, liggunderlag, täcken och kläder. I mejlet från riksdagens kristna grupp uppmanas riksdagsledamöterna att sträcka ut en hand till landets hemlösa.

    – Vi uppmanar politiker och personal att rota i sina skrymslen och skänka bort vad de hittar till hemlösa som sover i Stockholms kyrkor, säger riksdagsledamoten Christer Engelhardt.

    Beslutet togs förra torsdagen under en andakt. Prästen Carl-Erik Sahlberg, som leder riksdagsgruppens andakter, är även präst i Klara kyrka i Stockholm. Kyrkan har sedan 1 februari öppnat sitt kyrkrum för hemlösa nattetid.

    – Prästen frågade oss om vi kunde hjälpa till med täcken och kläder, säger Christer.

    Och så blev det. I slutet av förra veckan ställdes en stor metallbur upp i riksdagen. Buren är redan full av sovsäckar.

    I dagens Expressen uttrycker Rolf Nilsson, ordförande i föreningen Stockholms hemlösa, och själv hemlös i 20 år, ilska mot insamlingen.

    – Det är en vidrig människosyn - som att vi inte vore värda något bättre, säger han.

    Efter det vill inte insamlingens initiativtagare - kristdemokraten Annelie Enochson - tala med media.

    Men Christer Engelhardt är noga med att poängtera att insamlingen inte löser problemet med hemlöshet.

    – Det är en mycket större fråga som inte löses av att man delar ut sovsäckar. Men det här värmer för stunden. Det är bättre att man får lite hjälp än ingen alls, säger han.

    På platser runtom i Europa rapporteras om att hemlösa fryser ihjäl i den kalla vintern.

    ser ut att vara helt opolitiskt och istället så att det är riksdagens KRISTNA grupp som startat det...
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  Infra 2010-02-03, 13:03

    Man baxnar över allianzens människosyn.
    De går från klarhet till klarhet då det
    gäller empati för medmänniskor.

    Snart delar de väl ut plåster och Alvedon
    till de sjuka. Allt för att spara in pengar
    till skattesänkningar för de högavlönade.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  Sniperace 2010-02-03, 13:16

    Infra skrev:Man baxnar över allianzens människosyn.
    De går från klarhet till klarhet då det
    gäller empati för medmänniskor.

    Snart delar de väl ut plåster och Alvedon
    till de sjuka. Allt för att spara in pengar
    till skattesänkningar för de högavlönade.

    Så du menar att de INTE skulle få några sovsäckar?

    och märk väl att det INTE var alliansen, det var RIKSDAGENS kristna grupp bestående av politiker från ALLA partierna som stod bak detta!!


    då rekommenderar du alltså att INTE ge några sovsäckar?
    att INTE öppna upp kyrkorna för att ge en värmestuga eftersom de inte får lägenheter är det bättre att de fryser ihjäl, synnerligen konstig logik får jag anse

    så tänk, där finns vänZterpartister och Zocialdemokrater MiljöpartiZter och andra med om denna insamling....
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2010-02-03, 17:58

    Det är fantastiskt,vi genomlider för närvarande den kallaste vintern på 50 år sägs det,
    Då sätter Kd:s riksdags ledamöter på sig spenderbyxorna, och tillhanda håller sovsäckar till hemlösa?

    Ja det är stort!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  Sniperace 2010-02-03, 18:27

    MartinLindgren skrev:Det är fantastiskt,vi genomlider för närvarande den kallaste vintern på 50 år sägs det,
    Då sätter Kd:s riksdags ledamöter på sig spenderbyxorna, och tillhanda håller sovsäckar till hemlösa?

    Ja det är stort!


    men nu råkar det vara så att där var människor från ALLA partierna, även dina idoler de rödgröna!!

    är de på din hatlista nu när de för EGNA pengar skänker sovsäckar till behövande?

    Men nu har du övertygat mig, jag postar INTE mina sju sovsäckar till de hemlösa i stockholm, det var annars fina sådana som tål minst -25 innan det blir obehagligt!!

    konstigt att Martin som varit hemlös INTE vill att dessa ska få hjälp i denna kalla tid
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2010-02-04, 01:01

    Nu snackar du skit,Martin vill inte hjälpa hemlösa, med mina 20år i bagaget kan jag lova dig att det sitter i ryggmärgen och göraad man kan?

    Det krävs tydligen en vinter kallare än på 50 år, och att kyrkor och andra organisationer öppnar dörrarna för att många politiker ska börja reagera, genom att rota fram sovsäckar man inte behöver?

    Skaffa fram permanenta bostäder, där människor har sin egen dörr och säng!

    Kan säga att jag var på ett seminarium idag och berättade för ett antal läkare och vårdpersonal hur livet som hemlös är i tider som nu mitt i vintern,
    kan lova dig att det var knäpptyst när jag berättade om den -25 grader kalla natten 2002 när jag förfrös, fick svåra köldskador med kallbrand som följd,

    Det var helt knäpptyst och hela församlingen bara lyssnade, garanterat att flertalet hemlösa kommer råka ut för liknande skador som jag den här vintern?
    Så kom för fan inte och tala om för mig vad jag säger och gör Sniper!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  Sniperace 2010-02-04, 10:35

    MartinLindgren skrev:Nu snackar du skit,Martin vill inte hjälpa hemlösa, med mina 20år i bagaget kan jag lova dig att det sitter i ryggmärgen och göraad man kan?

    Det krävs tydligen en vinter kallare än på 50 år, och att kyrkor och andra organisationer öppnar dörrarna för att många politiker ska börja reagera, genom att rota fram sovsäckar man inte behöver?

    Skaffa fram permanenta bostäder, där människor har sin egen dörr och säng!

    Kan säga att jag var på ett seminarium idag och berättade för ett antal läkare och vårdpersonal hur livet som hemlös är i tider som nu mitt i vintern,
    kan lova dig att det var knäpptyst när jag berättade om den -25 grader kalla natten 2002 när jag förfrös, fick svåra köldskador med kallbrand som följd,

    Det var helt knäpptyst och hela församlingen bara lyssnade, garanterat att flertalet hemlösa kommer råka ut för liknande skador som jag den här vintern?
    Så kom för fan inte och tala om för mig vad jag säger och gör Sniper!


    JAg får uppfattningen att du anser att kan de inte få ALLT ska inget ges.

    Förklara för mig vad det hemska är att ge av sin egen egendom för att hjälpa dessa med välbehövliga sovsäckar?

    förklarar hur man löser detta med bostadskön där 30.000 står i kö i åratal.

    TÄNK om du hade den där skänkta sovsäcken den natten...... den du tydligen INTE vill att dessa hemlösa ska få just för att de skulle ha en lägenhet istället, men vad skulle du säga om någon kom och sa att i Mjölby har vi ett antal, vi kan bereda lägenhet till 50 st där....

    Skulle du säga NEJ, det är inte där deras kompisar och rötter finns.

    Varför ska en grupp särbehandlas, vanliga människor står i kö åratals, skaffar boende där de kan tvingas pendla flera timmar per dag för att komma till sitt jobb, att DE tvingas bo på annan plats än DE har sina rötter och kompisar?
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2010-02-04, 12:19

    Vem blir förvånad att höra dig yla om det du inte känner till Sniper, inte jag iallafall,

    Menar du att hemlösa ska deporteras och hålla käften, när det gäller vänta på bostad, så tycker jag 20 års hemlöshet är fullt tillräckligt att kvala till en bostad där man har sina rötter!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  Sniperace 2010-02-04, 12:31

    MartinLindgren skrev:Vem blir förvånad att höra dig yla om det du inte känner till Sniper, inte jag iallafall,

    Menar du att hemlösa ska deporteras och hålla käften, när det gäller vänta på bostad, så tycker jag 20 års hemlöshet är fullt tillräckligt att kvala till en bostad där man har sina rötter!

    Menar du att de med arbete ska deporteras då?

    jag tycker att om man svälter så tar man emot den mat man erbjuds och inte kräver ex oxfilé

    saknar man bostad i en stad där bostadskön innehåller 30.000 personer och en väntetid påflera år, jag då tar man erbjudande om lägenhet på annan ort, så gör de som står i bostadskön i väntan på att det blir en ledig där de vill bo.

    varför ska en hemlös ha företräde om bostad kan beredas på annan plats?

    och fortfarande har du inte svarat på frågan om sovsäckar, tycker du att INGEN ska ge sovsäck till de hemlösa eftersom det är för lite?
    avatar
    Thors


    Antal inlägg : 2065
    Join date : 10-01-20

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  Thors 2010-02-04, 13:04

    Varför ska en 3 barns familj från somalia som inte bidragit något få lägenhet före tusentals svenskar i bostadskön?

    Rättvist?
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2010-02-04, 15:28

    Du vet väl inte vad för sorts lägenhet somalierna fått, kan ju varan tillfällig bostad i väntan på en egen?

    Bostadsförmedlingen går efter sin turordning?
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  x-medborgare 2010-02-20, 04:01

    Som tur är så har jag ett hem
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2010-02-22, 18:56

    Nu är det nära, dagarna som hemlös går imorgon tisdag in på sista dagen!

    Onsdag 24.2 Kl:13.00 ska jag skriva över mitt kontrakt!

    6 år 2 månaders kamp är över! cheers


    Då har jag räknat bort dom 20 åren ute på gatan!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  MartinLindgren 2010-08-06, 21:09

    Något för RoffarReinfeldt och hans kumpaner att tänka på, hemlösa har också rösträtt!
    men eftersom vi vet att han inte bryr sig, så ska han inte ha dom rösterna heller! Wink

    Sponsored content


    HEMLÖSHET... - Sida 23 Empty Sv: HEMLÖSHET...

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 19:05