hittar man oftast dom fulaste fiskarna. Är inte så lite kluven i mina åsikter men lutar nog åt att det finns en liten övervikt åt legalisering.
Allt som kriminaliseras ger ju nästan undantagslöst en möjlighet för dom hänsynslösa att tjäna pengar på andras olycka.
Det innebär ju inte att man kan skrota alla lagar, dom hänsynslösa hittar alltid något sätt att utnyttja andras situation för egen vinning vare sig det är illegalt eller inte.
Tycker dock att dagens prostitutionslagstiftning inte tjänar sitt syfte, den som vill köpa kan köpa. Risken att åka fast är liten och straffet lågt om så skulle ske.
Den ger ökad möjlighet att som mellanhand tjäna pengar på att förmedla kontakt mellan köpare och säljare. En möjlighet som också utnyttjas så mycket att man om man inte har någon som som självmant ställer upp som säljare så tvingar man med hot, våld, utpressning etc någon att ställa upp. Långt mer än innan sexköp illegaliserades.
Fast allt kan ju inte skyllas på illegaliseringen, det har ju ökat överallt även där det är tillåtet.
Går att vrida på hur mycket som helst för och emot.
Tycker nog det är mer angeläget att göra något åt koppleri och trafficking, borde jämställas med slavhandel, än att straffa köparna. Skrevs ju om nån bordellmamma med konstant runt 5 öststatstjejer i "stallet" för ett par år sen som drog in åtminstone ett par hundra tusen i månaden under flera år, hon fick 2-3 år för koppleri vill jag minnas.
Borde fått minst det dubbla per tjej och alla ägodelar konfiskerade.
Nu kom hon ju ut efter 2/3 strafftid med allt hon tjänat kvar. Dessutom var hon sjukskriven eller sjukpensionerad under den tid hon drev verksamheten så hon utnyttjade ju alla möjligheter.
Stämmer det något sånär så bör hon på 3 år tjänat minst 7 miljoner + sjukpengen. Tror nog att många skulle anse det värt 1,5-2 års inlåsning för den summan, lite permissar får man ju också sista halvåret.
Höj straffen för dom och ta allt dom äger tycker jag är en första åtgärd som inte kräver mycket eftertanke, sen kan man grubbla lite mer på vad som kan göras mer.