martin7lindgren skrev:Ärligt talat så struntar jag i 1940, nu är det 2010 som gäller!
140.000 fler röster i EU valet 2009 än i valet 2004 är ju bra mycket bättre än 140.000 färre röster än sist,
Nu är ju inte jag någon matematiker, med det förstår jag iallafall!
men jag tror inte du förstår Martin
tänk nu lite
Sossarna ökade inte ALLS procentuellt, det var samma siffra som förra gången i procent, skillnaden var att det var många fler som röstade i detta valet.
Det innebär att i det stora hela låg de kvar på exakt samma andel som förra gången är det så svårt att förstå?
Det är alltså INTE en förbättring, men inte heller en försämring.
försök att förstå, i ett val är det ALLTID den procentuella andelen som är viktig, inte antalet röster på sig när det totala antalet har förändrats
läs mitt förra inlägg en gång till så kanske du förstår, det är absolut ingen högra matematik i det, det ska en mellanstadieelev klara utan problem.
för att ändra på detta måste en större andel av de totalt avlagda rösterna ÖKAS för socialdemokraterna, och det tror jag inte att sker med Mona som partiledare, det finns andra som skulle gett större förtroende än hon, och DÅ vore jag en potentiell röstar på SAP, för där har jag tidigare lagt min röst, och det kommer ske igen, OM det är en partiledning JAG litar på som sitter där.
Men vare sig du eller jag har rätt så förändrar inte det att sossarna är störst, något som moderaterna lagt alla ansträngningar att bli,
Ett misslyckande till med andra ord!
Att vara styörst behöver per automatik inte innebära regeringsställning, tänk själv, OM (Gud förbjude) Nazisterna skulle bli största partiet med ex 40% av rösterna, tror du de skulle kunnat bilda regering, eller tror du att vi istället skulle fått en samlingsregering UTAN nassarna?
det är ju så att DÅ hade våra andra partier kunnat gå samman och få regeringsmakten utan dessa på en enda post.
så hur stor betydelse hade då haft att de var största partiet?
Så länget ett blocks SAMMANLAGDA mandat överstiger det andras så ÄR de i underläge.
Om sedan detta är bra eller dåligt är en helt annan sak!
Men att Moderaterna misslyckats att bli största partiet DET är helt rätt