Kort poliserna kommer efter en stund ut med varsin mc donalds påse i händerna och fortsätter med blåljus/sirener påslagna bort för att äta sin big mac.
//berra
berralarzon skrev:Var i Egypten eller Bangkok?
//berra
blueheaven skrev:Du får gärna komma med något som stödjer detta påstående.blueheaven skrev:Förövrigt är läkemedel betydligt billigare i de flesta EU länder
*
Med skattemedel utbildade privatläkare, ska alltså skriva ut dyra läkemedel som, med skattemedel utbildade apotekare levererar med god avans, och skattemedlen bekostar allt över högkostnadsskyddet 1800:- per år.
Det blir förmodligen många trevliga "konferenser", både med Rotary och AstraZeneca.
En genial affärsidé !
formsvackan skrev:blueheaven skrev:Du får gärna komma med något som stödjer detta påstående.blueheaven skrev:Förövrigt är läkemedel betydligt billigare i de flesta EU länder
*
Med skattemedel utbildade privatläkare, ska alltså skriva ut dyra läkemedel som, med skattemedel utbildade apotekare levererar med god avans, och skattemedlen bekostar allt över högkostnadsskyddet 1800:- per år.
Det blir förmodligen många trevliga "konferenser", både med Rotary och AstraZeneca.
En genial affärsidé !
Har själv köpt diverse läkemedel i Tyskland, Luxembourg, Spanien och Grekland!
För de som inte kommer upp i högkostnadsskyddet är läkemedel bland de dyraste i Europa och jag tror det är en mindre del av befolkningen som som kommer upp dit!
Att apotekare, läkare och systembolagets chefer åker på bjudresor är ett gammalt välkänt faktum, alltså hjälpte inte monopolet?
Stackars fan. Håll dig hemma om du är så klen.blueheaven skrev:Har själv köpt diverse läkemedel i Tyskland, Luxembourg, Spanien och Grekland!
Oavsett hur det är ställt med din tro, så kostar nödvändig medicin inte mer än 150:- per månad för någon i vårt land. Jag tvingas sedan något år äta en viss sorts karameller varje dag och har då trygghet i det faktum att kostnaden inte blir högre än 1800:- per år. Detta tycker jag är mycket bra, i synnerhet som jag vet att du får vara med och betala merkostnaden den dag någon vill ge dig ett jobb.blueheaven skrev:För de som inte kommer upp i högkostnadsskyddet är läkemedel bland de dyraste i Europa och jag tror det är en mindre del av befolkningen som som kommer upp dit!
formsvackan skrev:http://www.dn.se/ekonomi/nastan-tva-av-tre-apotek-saljs-1.858420
Nästan två av tre apotek säljs
Stora och medelstora köpare ska ta över 466 apotek, föreslår det bolag som har regeringens uppdrag att leda utförsäljningen av apoteken.
Samtidigt ska 150 apotek föras över till ett statligt ägt småföretagsbolag och majoritetsägande erbjuds till småföretagare. Det är färre än vad regeringen föreslagit.
Kan någon förklara vad som är vitsen med detta. Privata företag erbjuds på detta sätt att tjäna stora pengar på statliga subventioner av medicin.
Kan inte skattepengarna användas till något vettigare ?
formsvackan skrev:Stackars fan. Håll dig hemma om du är så klen.!blueheaven skrev:Har själv köpt diverse läkemedel i Tyskland, Luxembourg, Spanien och Grekland!
formsvackan skrev:
Oavsett hur det är ställt med din tro, så kostar nödvändig medicin inte mer än 150:- per månad för någon i vårt land. Jag tvingas sedan något år äta en viss sorts karameller varje dag och har då trygghet i det faktum att kostnaden inte blir högre än 1800:- per år. Detta tycker jag är mycket bra, i synnerhet som jag vet att du får vara med och betala merkostnaden den dag någon vill ge dig ett jobb.
Om priset på Alvedon och övriga mediciner som inte ingår i högkostnadsskyddet är en aning högre än i Luxemburg är mindre intressant då "vinsten" idag går till statskassan, varifrån ju subventionen av de nödvändiga medicinerna hämtas. Efter en privatisering bortfaller denna "intäkt".
Av vilken anledning skulle priserna sjunka om apoteket i Noppikoski privatiserades ? Någon konkurrens uppstår ju inte enbart genom att en annan ägare tar över det enda apoteket.
Vad jag förstår finns det ingen vinst att göra på denna privatisering, annat än för dem som köper verksamheten. Denna vinst får vi skattebetalare stå för om inte subventionerna minskas.
Ideologiskt förblindat blåmögel kan förmodligen tro annorlunda.
Något som då skulle minska om staten bara behåller 30% av apoteken ?Vercingetorix skrev:Vad får dig att tro att den vinsten inte redan äts upp av vanlig statlig administration och byråkrati?.
"billiga vardagsläkemedel och ökad tillgänglighet" kan kanske åstadkommas genom att ICA utökar sitt sortiment på lämpligt sätt. Om nu en statligt anställd kassörska ska bytas ut mot en privatanställd, kan säkerligen "tanten" i snabbköpet kränga Alvedon och billiga nässprayer. Det finns ingen anledning till att begränsa tillgången av sådant till enbart apoteken.Vercingetorix skrev:Och varför skulle inte medelsvensson kunna få vara förunnad billiga vardagsläkemedel och ökad tillgänglighet? .
För att inte tala om den hysteriska övertron på privatiseringarnas frälsande effekt.Vercingetorix skrev:Övertron på det statligt ägda är häpnadsväckande ibland.
Stackars fan. Håll dig hemma om du är så klen.
Vilken tur att du då förstår och kan upplysa mig om tingens rätta ordning. Själv lever jag i tron att statliga subventioner är helt fantastiska för privata företag efter att själv har gjort mycket goda vinster på försäljning av HemPC under ett antal år. Där fanns det STORA pengar att hämtaGustavAnder skrev:Du tycks inte förstå hur det fungerar, de privata företag som nu köper apotek tjänar inte pengar på statliga subventioner, de har sin rörelsemarginal som alla andra företag. Läs lite företagsekonomi, mycket roligare än marx.
Låt vinsterna hamna i privata fickor, och höj istället skattenGustavAnder skrev: Helt sanslöst hur vänsterister ser på samhället, inbillar sig att bara pengarna hamnar hos staten så är det till gagn för medborgarna ...LOL
Alla med annat än shitforbrain är ju medvetna om att så inte är fallet.
Har tidigare bett dig om källa, och gör nu så igen.blueheaven skrev:Snacka om ideologiskt förblindad, det är Sverige och Nordkorea som fortfarande har apoteksmonopol!
Kanske det, men jag föredrar i alla fall Karl-Bertil Jonsson före Blondinbellablueheaven skrev:Du är en förblindad hjärntvättad indoktrinerad vänsterputte foliehatten!
Återigen: Av vilken anledning skulle priserna sjunka om apoteket i Noppikoski privatiserades ? Någon konkurrens uppstår ju inte enbart genom att en annan ägare tar över det enda apoteket.
Ett av de absolut värsta exemplet på "avlönande av chefer, underchefer och pappersvändare" hittar du inom kedjan Intersport. En väldigt privat organisation, så tro för fasiken inte att ett par stora privata apoteksföretag skulle innebära frihet och lönsamhet åt butiksägaren. Inte heller ska vi tro alltför mycket på ett stort antal helt fristående apotekare, som konkurrerar till konsumenternas fromma. Inköp, logistik etc. förhindar en sådan utveckling.Sniperace skrev:Konkurrensen kan mycket väl uppstå genom att denne inte behöver avlöna apoteksmonopolets organisation, jag förutsätter att hela skiten ändras så att dessa apotek sköter sina inköp fria från just apotekskedjan.
eftersom han då får mycket mindre omkostnader har han chansen att sälja billigare än vad den som har en jäkla massa chefer, underchefer och pappersvändare som alla ska ha lön osv
formsvackan skrev:Ett av de absolut värsta exemplet på "avlönande av chefer, underchefer och pappersvändare" hittar du inom kedjan Intersport. En väldigt privat organisation, så tro för fasiken inte att ett par stora privata apoteksföretag skulle innebära frihet och lönsamhet åt butiksägaren. Inte heller ska vi tro alltför mycket på ett stort antal helt fristående apotekare, som konkurrerar till konsumenternas fromma. Inköp, logistik etc. förhindar en sådan utveckling.Sniperace skrev:Konkurrensen kan mycket väl uppstå genom att denne inte behöver avlöna apoteksmonopolets organisation, jag förutsätter att hela skiten ändras så att dessa apotek sköter sina inköp fria från just apotekskedjan.
eftersom han då får mycket mindre omkostnader har han chansen att sälja billigare än vad den som har en jäkla massa chefer, underchefer och pappersvändare som alla ska ha lön osv
Inte mer än att det är dumt att tro att "tungrodda organisationer med en massa chefer och småpåvar" är något som återfinns endast i statlig verksamhet.Sniperace skrev:Och Intersport är INGEN tvingad att handla på, så vad är problemet där?
Glöm din dröm. Så fungerar inte marknaden idag. Fristående småhandlare har inte minsta chans att överleva på de villkor du räknar upp. Ingen tillverkare/distributör är intresserad av att leverera på sådana villkor, mot annat än betydligt högre priser, om ens då.Sniperace skrev:Apotek BEHÖVER inte vara stora organisationer, det kan till och med vara småföretagare med bara ett par anställda, sedan är det ju fråga om dessa ska tvingas köpa sin medicin från apoteket, då är det ju av NOLL värde, nej, de ska ha rätt att köpa direkt frånb distributörerna eller tillverkarna... bort med alla profithungriga onödiga mellanhänder
Glöm din dröm. Så fungerar inte marknaden idag. Fristående småhandlare har inte minsta chans att överleva på de villkor du räknar upp. Ingen tillverkare/distributör är intresserad av att leverera på sådana villkor, mot annat än betydligt högre priser, om ens då.