Vercingetorix 2010-08-31, 00:17
F.I.S.T skrev: Vercingetorix skrev: F.I.S.T skrev: Vercingetorix skrev:Varför kräver en arbetare del av ett företags vinst (utöver sin avtalade lön), när denne aldrig direkt står i kö för att pytsa in då företaget går med förlust?
Kanske borde det vara på det viset då !?
Varför det? Hur tänker du då?
Att om löntagare är med och tjänar (andelar) extra vid vinst, så får de även ta ansvar vid förlust ....
bara en tanke
Optionspaket är ingen ovanlig löneförmån inom t ex it-branschen... Dock faller de tyvärr sällan ut...
Tanken du presenterar har säkert ventilerats vid många styrelsebord, men du kan ju själv tänka dig vad Vanja Lundby Wedin skulle ha att säga om detta...
Jag är privat ingen direkt anhängare av idén, eftersom förluster oftast presenterar sig vid lågkonjunkturer, då man själv behöver stålarna som bäst..
En bra, säker lön med en ev möjlighet till en liten julbonus om det går bra räcker för mig...
Har jag sparpengar över investerar jag dem på börsen istället efter eget huvud... Det har historiskt alltid visat sig ha betydligt bättre avkastning.
Men... Om de anställda går med på det, varför inte? Möjligheten borde få finnas.