Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+13
Infra
Redvictory
Potatiskungen
F.I.S.T
redalert
theward
Sniperace
Regndrottning
lazy
Vercingetorix
MartinLindgren
Thrakath
ericTheDog
17 posters

Vad gör ni med era pengar?

ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Vad gör ni med era pengar? Empty Vad gör ni med era pengar?

Inlägg  ericTheDog 2010-08-17, 20:18

Läste nedanstående på ett annat forum. Jag tyckte svaren var så pass intressanta att jag valde att slänga in frågan här också.

visst är det svårt hitta på göra nåt för sina pengar?

ok köper lite kläder. reser lite. ger bort lite men sen då? vad gör man med resten? skatten tar jo också sitt så klart. men ändå blir över iaf.
    Thrakath
    Thrakath

Antal inlägg : 225

Vad gör ni med era pengar? Empty Sv: Vad gör ni med era pengar?

Inlägg  Thrakath 2010-08-17, 21:37

Mat, hyra och räkningar?
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2010-08-17, 21:58

Vad gör vi med stålarna? I mitt fall, imorgon den 18:de payday, börjar festen med att betala hyran (hurra)!

Sen måste också resten pröjsas, el, gas, Tv sen blir det att handla käket, sen är det över för den här gången!

Så ser verkligheten ut för många av oss, sen blir vi kallade lata, bidragslyftande m.m som bonus, men allt det där känner ju Mr.Doggen till! Wink
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2010-08-17, 22:03

Ensamstående tvåbarnsfarsa... Min uppgift är att få stålarna att räcka så långt som möjligt...
    Ge mig o kottarna en så dräglig tillvaro som möjligt. Pröjsa av lite skulder.
    Ska försöka spara till en längre resa med kidsen när jag fyller fyrtio nästa höst.
    Det är ungefär vad mina framtidsplaner handlar om vad gäller det ekonomiska.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2010-08-17, 22:09

Resa är definitivt förstavalet varje gång det finns pengar över. Annars är det lite extra god mat. Kanske ett teaterbesök.

Drömmer dock om ett sommarhus i skärgården. En lägenhet på solkusten, en stuga i fjällen. Vore kul att förverkliga nåt av det. Om man jobbar hårt kan det gå.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2010-08-17, 22:19

ericTheDog skrev:Resa är definitivt förstavalet varje gång det finns pengar över. Annars är det lite extra god mat. Kanske ett teaterbesök.

Drömmer dock om ett sommarhus i skärgården. En lägenhet på solkusten, en stuga i fjällen. Vore kul att förverkliga nåt av det. Om man jobbar hårt kan det gå.

Som förälder är det en fin balansgång mellan att arbeta för att förverkliga drömmar, och att uppskatta fritiden tillsammans med barnen...
    Läraryrket visade sig vara ett klockrent karriärval för mig, även om man inte tjänar multum. Som på pappret obehörig, är jag rätt stolt över att ändå sitta i skolledningen och vara arbetsledare. :-)
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2010-08-17, 22:33

Som förälder har jag alltid prioriterat barnen framför annat men det är inte
    nödvändigt att ha de senaste märkeskläderna/skorna som ändå blir stulna i
    skolan. Wink Finns annat som är mycket viktigare.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2010-08-17, 22:36

Vercingetorix skrev:
    ericTheDog skrev:Resa är definitivt förstavalet varje gång det finns pengar över. Annars är det lite extra god mat. Kanske ett teaterbesök.

Som förälder är det en fin balansgång mellan att arbeta för att förverkliga drömmar, och att uppskatta fritiden tillsammans med barnen...
    Läraryrket visade sig vara ett klockrent karriärval för mig, även om man inte tjänar multum. Som på pappret obehörig, är jag rätt stolt över att ändå sitta i skolledningen och vara arbetsledare. :-)

Allt är en balansgång. När jag skriver arbeta hårdare menar jag inte nödvändigtvis inte fler timmar. Upplever lönearbete som ineffektivt där det oftast lönar sig att göra så lite som möjligt. En annan variant är att gå ned i arbetstid och spendera mer tid med familjen.
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2010-08-17, 22:44

Hmmmm.....

Själv köper 1 säsong av en tv-serie på dvd varje månad. Och jag tycker om att köpa nagellack på internet också, det blir 1 flaska varannan månad.

Annars så är det hyra, räkningar och mat som pengarna går till.

Jag har små behov och önskningar.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2010-08-17, 22:52

Jag unnar mig en ny fet mobiltelefon varannat år, och har precis skaffat iPhone4 (mästerligt hopskruvad av underbetalda kineser i en sweat shop, fick jag precis veta av RC, hehe)
    Efter att ha varit utan bil i flera år och istället cyklat, unnade jag mig en cabbe för ett par år sedan..
    Som fyrtioårspresent till mig själv hoppas jag kunna åka till Thailand, eller nån annanstans långtiväg med farsan o ungarna nästa höst.
    I övrigt lever jag som den smålänning jag i grund och botten är...

Fast det är klart... Ölkontot blev svårt övertrasserat nu under långsemestern... Smile
    Thrakath
    Thrakath

Antal inlägg : 225

Inlägg  Thrakath 2010-08-17, 22:54

Resor är väl min passion när jag får slantar över. Jag åker gärna ut och luffar med bilen.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-08-17, 22:56

betalar lånen på huset, el, vatten, värme, köper mat, och spar vad jag kan för att underhålla och renovera huset, sedan är pengarna slut..

Inga resor för min del, förutom det fåtal jag blir skickad på....
    theward
    theward

Antal inlägg : 6709

Inlägg  theward 2010-08-17, 23:54

Betalar lån, räkningar, mat, vatten, ved, bensin, mediciner försäkringar och Blir det nåt över ibland...blir det lite fiskegrejer eller nåt tv-spel/grej till datorn....
    Eller någon enstaka fest eller konsert/ishockeymatch per år
    Fast oftast blir jag bjuden, eftersom jag inte har råd

Sen är ju det givet att 90% av det som inte går åt till att driva "hemmet" går till barnen.....Födelsedagar och Jul

Har väl max 5000-7000 om året som går till konsumtiom som man kan anse vara lite "lyx"

Fast är man lite uppfinningsrik kan man ju sälja en del onödiga prylar och köpa de man behöver bättre
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2010-08-18, 00:09

Undrar vad vänsteranhängarna gör med pengarna som blir över, antingen delar de ut dem till bättre behövande eller så skaffar de sig större utgifter? Rolling Eyes
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-18, 00:19

Jag lever på mina rikedomar Very Happy ... gör vad jag vill, Cool
    theward
    theward

Inlägg  theward 2010-08-18, 10:47

redalert skrev:Undrar vad vänsteranhängarna gör med pengarna som blir över, antingen delar de ut dem till bättre behövande eller så skaffar de sig större utgifter? Rolling Eyes

Vad gör högeranhängarna då? Sparar dem på hög eller gör de exakt likadant?

Skillnaden kanske är at vänsteranhängare vet att får de mer pengar, använder de mer pengar till "onödiga" grejer och tycker därför att det är bättre att betala mer skatt så pengarna räcker till den välfärd de flesta trots allt vill ha....

Människan är trots sin stora hjärna, oklok o tenderar att glömma saker borta i horisonten..
    Skule vi tex ha frivillig skatt eller folk fick börja spara själva till sin välfärd, skulle allt för många.. Helt enkelt skita i det och den dan de skulle behöva använda den, så skulle de inte kunna

Det är mkt lättare att bygga upp en välfärd, eftersom folk du har en större chans at anpassa sig efter det nya systemet, än att göra tvärtom.
    Gör man tvärtom som man är på väg att göra nu, hamnar väldigt många i kläm och det vetå fan om det inte tar minst en eller vå generationer innan skadorna mildrats....
    De som hamnar i kläm är de med fysiska/psykiska hinder, invandrare, lågutbildade och deras avkomma..dras helt ofrivilligt med i skiten och får mkt svårt att kravla sig uppåt
    2/3 samhället är redan här....vill det sig illa kan det bli 1/3 samhälle..innan detta tar slut
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Antal inlägg : 281

Inlägg  Potatiskungen 2010-08-18, 11:09

theward skrev:

Popcorn, fisk och horor. Därutöver spenderar jag en hel del pengar på säljakt.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-18, 11:20

Potatiskungen skrev:
    theward skrev:

Fisk är gott
    theward
    theward

Inlägg  theward 2010-08-18, 11:25

Potatiskungen skrev:
    theward skrev:

geek popcorn kostar väl typ 9 spänn på ICA, fisk kostar ingenting...nåja sanning med modifikation då
    Horor, nja betala för sex behöver man inte, räcker med en massa charm Wink

Säljakt... ja det vet jag inget om, fast det säkert vara billigt med , bara att hoppa av en finlandfärja och börja jaga dem eller nåt tongue

Så jag antar att du menar att du är ganska fattig Wink

Nää nu ska jag leka bonde och köra runt på min "traktor" i 90minuter

Dvs jag ska klippa gräset, innan vi åker bort imorron...
    4 dar i Dalarna blir det...hos svärföräldrana
    Fast det blir lite jobb där Rolling Eyes
    Ska kvista några stora träd typ 10-12 st, fast de hade den goda viljan att de tänkte på min sargade kropp och de har redan fällt dem iaf.
    Min tjej får dra ihop dem med traktorn sen

Sen återstår bara en hemtransporten, om det löser sig men jag tror det...(har lite kontakter)
    Annars får vi sälja skiten på plats och köpa ved här hemma istället Twisted Evil

får jag hem skiten för en relativt billig penning, då har vi c.a 65-70kbm ved hemma.. Det räcker i 4-4,5 år ungefär

Mer spännande än så är det inte att försöka överleva..
    Very Happy
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Antal inlägg : 281

Inlägg  Potatiskungen 2010-08-18, 11:30

F.I.S.T skrev:
    Potatiskungen skrev:
    theward skrev:

Fisk är gott

I tell a lie. Jag är faktiskt köttfettishist. Ingen grillar lika goda, saftiga, blodiga, välmarmorerade, hängmörade biffar som jag.

INGEN.

Är också beroende av råbiff och amerikansk chili. Märk väl - ingen fjantchili med vita bönor utan vi snackar kött som får koka sönder med habanero:

Bryn lök, vitlök och lite hackad habanero.
    Bryn högrevsbitar separat och tillsätt dem i samma gryta som löken.
    Tillsätt krossade tomater, köttbuljong, oregano, spiskummin, HACKAD HABANEROPEPPAR, en bit mörk choklad och en burk stoutöl.
    Koka i 2-3 timmar tills köttet har ramlat sönder.
    Servera med vitt bröd och iskall öl.
    Vad väntar du på?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-18, 11:34

Potatiskungen skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Potatiskungen skrev:
    theward skrev:

Fisk är gott

I tell a lie. Jag är faktiskt köttfettishist. Ingen grillar lika goda, saftiga, blodiga, välmarmorerade, hängmörade biffar som jag.

INGEN.

Är också beroende av råbiff och amerikansk chili. Märk väl - ingen fjantchili med vita bönor utan vi snackar kött som får koka sönder med habanero:

Tillsätt krossade tomater, köttbuljong, oregano, spiskummin, HACKAD HABANEROPEPPAR, en bit mörk choklad och en burk stoutöl.
    Vad väntar du på?

Jag är på väg att handla råvarorna NU Cool ... fast fisk är ändå gott
    theward
    theward

Inlägg  theward 2010-08-18, 13:17

F.I.S.T skrev:
    Potatiskungen skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Potatiskungen skrev:
    theward skrev:

Fisk är gott

INGEN.

Vad väntar du på?

Låter gott, fast jag kör diet just nu...
    Måste gå ner lite, eller måste...vill kanske det heter.
    Men det blir lättare för kroppen om man väger mindre och hälsoriskerna tex hjärta/kärl minskar dramatiskt

Har kapat 4,5 kilo på 16 dar, så det går framåt ...
    Tänkte kapa 15-19 kg till inan jul...
    Då ser man ju iaf snygg ut, även om man kanske inte mår så himla mkt bättre tongue Skämt åsido det är väldigt svårt med vikten, sen jag blev sjuk(are)

Dessutom har vi bara typ 200kvar att leva på tills nästa onsdag Rolling Eyes
    Men det går bra för bilen är tankad och vi ska ju bort 4 dar och där bjuder de oss på mat...
    Jag har ju mina inköpta kostersättningar som jag dricker/äter..
    Men lite mat ska jag iaf ha i helgen Very Happy
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-18, 13:26

theward skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Potatiskungen skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Potatiskungen skrev:
    theward skrev:

Fisk är gott

INGEN.

Vad väntar du på?

Låter gott, fast jag kör diet just nu...
    Måste gå ner lite, eller måste...vill kanske det heter.
    Men det blir lättare för kroppen om man väger mindre och hälsoriskerna tex hjärta/kärl minskar dramatiskt

Har kapat 4,5 kilo på 16 dar, så det går framåt ...
    Tänkte kapa 15-19 kg till inan jul...
    Då ser man ju iaf snygg ut, även om man kanske inte mår så himla mkt bättre tongue Skämt åsido det är väldigt svårt med vikten, sen jag blev sjuk(are)

Dessutom har vi bara typ 200kvar att leva på tills nästa onsdag Rolling Eyes
    Men det går bra för bilen är tankad och vi ska ju bort 4 dar och där bjuder de oss på mat...
    Jag har ju mina inköpta kostersättningar som jag dricker/äter..
    Men lite mat ska jag iaf ha i helgen Very Happy

Skulle jag tappa 4-5 kilo skulle jag väga 4-5 kilo för lite...
    ... om du nu går ner i vikt till jul ..... så ät mycket julskinka (fläsk är magert kött.... själva köttet) ... och skippa alla kläggiga röror med diverse grädde och majonäs el va fan det är i dom...

...ät bara julskinka och lite potatis Very Happy ... och massa grönsaker

MVH Socialstyrelsen Cool
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2010-08-18, 13:31

Potatiskungen skrev:
    theward skrev:

Då har du och Littorin minst ett gemensamt intresse! Very Happy
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-18, 13:33

Redvictory skrev:
    Potatiskungen skrev:
    theward skrev:

Då har du och Littorin minst ett gemensamt intresse! Very Happy

Jag skrattar ... ligger och vrider mig på golvet Laughing

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 01:28