Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+12
formsvackan
F.I.S.T
marxisten
Secrist
PE Dal
Thetaxpayer
Redvictory
x-medborgare
ANNA2LINK
Dao
berralarzon
RedMentalCase
16 posters

Ekonomisk frihet ett bra mätinstrument.

RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Ekonomisk frihet ett bra mätinstrument. Empty Ekonomisk frihet ett bra mätinstrument.

Inlägg  RedMentalCase 2010-07-25, 20:19

Indexet 2010 Index of Economic Freedom är tycker jag ett utmärkt index, och vi bör sträva efter att komma upp på den listan.

http://www.heritage.org/index/Ranking.aspx

"Värderingen baseras på tio olika kriterier, däribland ekonomisk öppenhet, reglering, effektivitet, rättsäkerhet och konkurrenskraft. De grundläggande principerna för ekonomisk frihet handlar om individuell delaktighet, likabehandling och främjande av konkurrens.."

Det är ju alldeles uppenbart att dessa kriterier går hand i hand med ett positivt och gott samhälle som kan utvecklas.
    Mer ekonomisk frihet !

Senast ändrad av RedMentalCase den 2010-07-25, 22:29, ändrad totalt 1 gång
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Ekonomisk frihet ett bra mätinstrument. Empty Sv: Ekonomisk frihet ett bra mätinstrument.

Inlägg  berralarzon 2010-07-25, 20:25

RedMentalCase skrev:Indexet 2010 Index of Economic Freedom är tycker jag ett utmärkt index, och vi bör sträva efter att komma upp på den listan.

"Värderingen baseras på tio olika kriterier, däribland ekonomisk öppenhet, reglering, effektivitet, rättsäkerhet och konkurrenskraft. De grundläggande principerna för ekonomisk frihet handlar om individuell delaktighet, likabehandling och främjande av konkurrens.."

Det är ju alldeles uppenbart att dessa kriterier går hand i hand med ett positivt och gott samhälle som kna utvecklas.
    Mer ekonomisk frihet !

Så om det tolkas rätt så skulle alla betala sin beskärda del av skatten och inte stal den genom skattefusk svartjobb som du gör rmc/neolib skulle skatten kunnas sänkas utan nedskärningar i det allmänna?
    //berra

Ta du ditt tramsande rmc/kommunistjägare och flytta över till ditt fridebatt där kan rövbölden bh/redalert göra vågen åt dig för härinne är du bara en simpel skattetjuv.
    ds:
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Ekonomisk frihet ett bra mätinstrument. Empty Sv: Ekonomisk frihet ett bra mätinstrument.

Inlägg  Dao 2010-07-26, 10:17

Mindre ekonomisk frihet - mer folklig frihet!
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inlägg  ANNA2LINK 2010-07-26, 13:29

BRA VÄLFÄRD, BÄTTRE FOLKHÄLSA = BRA SAMHÄLLE
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2010-07-26, 13:32

ANNA2LINK skrev:BRA VÄLFÄRD, BÄTTRE FOLKHÄLSA = BRA SAMHÄLLE

Jo, och hur når man bäst dit ?

Jo genom att införe mer ekonomisk frihet åt folket, bland annat.
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-07-26, 13:39

RedMentalCase skrev:
    ANNA2LINK skrev:BRA VÄLFÄRD, BÄTTRE FOLKHÄLSA = BRA SAMHÄLLE

Jo, och hur når man bäst dit ?

Jo genom att införe mer ekonomisk frihet åt folket, bland annat.

Du vet RMC att alla kan inte nå dit och pengar ska inte styra på så sätt som det gör i dag. I dag styr pengar allt, precis allt och det gör att man blir så trött på att det är så.

Alla i ett samhälle anser jag ska ha en så bra standard som möjligt och visst ska det ställas krav på folk. Men att försämra i trygghetssystemen gör inte att folk mår bra. Tvärtom, man ökar ju på ohälsan hos folk i stället för att förbättra den.

Jag skulle vilja hjälpa till med att förbättra hälsan hos människor, men vet inte på vilket sätt. Eftersom det är det centrala i våra liv. Mår vi inte bra då påverkas det mesta av det.

I dag går vi åt helt fel håll och pengar ska väl inte vara det som förstör för folk så som det gör idag?

Nej vi behöver en många i arbete, bra välfärd och en god folkhälsa. Då lever vi längre...
    x-medborgare

Antal inlägg : 4745

Inlägg  x-medborgare 2010-07-26, 14:06

PENGAR PENGAR PENGAR.. Shocked
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2010-07-26, 14:11

Önskar forumvänstern återgå till byteshandel ?
    x-medborgare

Inlägg  x-medborgare 2010-07-26, 14:14

RedMentalCase skrev:Önskar forumvänstern återgå till byteshandel ?

Ja visst har några kastruller och blänkande fina pärlor nått som frestar herrn ? Very Happy
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2010-07-26, 14:22

x-medborgare skrev:

Ja visst har några kastruller och blänkande fina pärlor nått som frestar herrn ? Very Happy

Han skulle behöva ett helt nytt huvud med en hjärna som kan tänka på annat än pengar ett nytt hjärta som kan känna medkänsla och inte enbart egoism!
    T o m min katt har mer medkänsla trots att den är lustmördare!
    x-medborgare

Inlägg  x-medborgare 2010-07-26, 14:24

Redvictory skrev:
    x-medborgare skrev:

Han skulle behöva ett helt nytt huvud med en hjärna som kan tänka på annat än pengar ett nytt hjärta som kan känna medkänsla och inte enbart egoism!

Nja mitt huvud och hjärna är så exklusivt så det byter jag inte bort.. Very Happy
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2010-07-26, 14:46

x-medborgare skrev:
    Redvictory skrev:
    x-medborgare skrev:

Nja mitt huvud och hjärna är så exklusivt så det byter jag inte bort.. Very Happy

Nä jag tror inte de är kompatibla med RMC:s kropp heller! Very Happy
    x-medborgare

Inlägg  x-medborgare 2010-07-26, 14:50

Redvictory skrev:
    x-medborgare skrev:
    Redvictory skrev:
    x-medborgare skrev:

Nä nu ska vi vara snälla... i alla fall jag.. Och jag är övertygad om att han ser betydligt bättre ut med sitt huvud än mitt.. Very Happy
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2010-07-26, 14:54

x-medborgare skrev:
    Redvictory skrev:
    x-medborgare skrev:
    Redvictory skrev:
    x-medborgare skrev:

Nä nu ska vi vara snälla... i alla fall jag.. Och jag är övertygad om att han ser betydligt bättre ut med sitt huvud än mitt.. Very Happy

Ja det skulle ju se roligt ut med en vackert kvinnohuvud på en otränad småfet Empatilös kvinnojägare!

Wink
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-07-26, 20:47

x-medborgare skrev:PENGAR PENGAR PENGAR.. Shocked

Ja du vet x🇪🇹 Pengar är lyckan till allt i högervärlden... Ju mer pengar man har destå lyckligare blir man : Rolling Eyes
    Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Inlägg  Thetaxpayer 2010-07-26, 20:54

ANNA2LINK skrev:

Ja du vet x🇪🇹 Pengar är lyckan till allt i högervärlden... Ju mer pengar man har destå lyckligare blir man : Rolling Eyes

Det var ett jävla tjöt om pengar hela tiden. Verkar som man är olycklig om man inte har några i alla fall.
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-07-26, 20:58

Thetaxpayer skrev:
    ANNA2LINK skrev:

Det var ett jävla tjöt om pengar hela tiden. Verkar som man är olycklig om man inte har några i alla fall.

Ja man är trött på vad mycket elände pengar ställer till med. Men den verkliga lyckan sitter inte i pengar i sig. Det som gör oss lyckliga är ju att vara lycklig över sitt liv,sin hälsa, sin familj, sitt jobb mm. Däremot kan jag hålla med om att när man har för lite pengar så kan man påverkas negativt av det på olika sätt. Att ha för lite pengar blir ofta en stressituation och stress orsakar mycket sjukdomar...Detta borde våra politiker tänka på när dom sänker nivåerna i trygghetssystemen.
    PE Dal
    PE Dal

Antal inlägg : 1127

Ekonomisk frihet ett bra mätinstrument. Empty Plånboksteori

Inlägg  PE Dal 2010-07-26, 21:27

Det väsentliga som går att säga om ekonomer är att de som gott om alltid har fullständigt fel.
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-07-26, 21:33

PE Dal skrev:Det väsentliga som går att säga om ekonomer är att de som gott om alltid har fullständigt fel.

Ekonomerna kan inte ha det lätt...
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2010-07-26, 22:16

ANNA2LINK skrev:
    PE Dal skrev:Det väsentliga som går att säga om ekonomer är att de som gott om alltid har fullständigt fel.

Ekonomerna kan inte ha det lätt...

Nä kolla bara in haveristen den arbetlösa ekonomen bh/redalert, hanses nya jobb är -*rövböld åt rmc/gustavander skattetjuven!
    //berra
    Vem f-n blir rövböld frivilligt? jo bh/redalert.
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-07-27, 00:08

Och ändå låter vi dem bestämma hur vårt samhälle skall se ut???

Inte undra på att vi får dessa ständiga "kriser" hela tiden...
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-07-27, 01:02

Dao skrev:

Och ändå låter vi dem bestämma hur vårt samhälle skall se ut???

Inte undra på att vi får dessa ständiga "kriser" hela tiden...

Nej sant... Fel folk på fel plats...
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Ekonomisk frihet ett bra mätinstrument. Empty Money

Inlägg  Secrist 2010-07-27, 01:47

Du vet RMC att alla kan inte nå dit och pengar ska inte styra på så sätt som det gör i dag. I dag styr pengar allt, precis allt och det gör att man blir så trött på att det är så.

Fast det är väl pengar som betalar välfärden?
    marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

Inlägg  marxisten 2010-07-27, 10:31

RedMentalCase skrev:Indexet 2010 Index of Economic Freedom är tycker jag ett utmärkt index, och vi bör sträva efter att komma upp på den listan.

Det är ju alldeles uppenbart att dessa kriterier går hand i hand med ett positivt och gott samhälle som kan utvecklas.
    Mer ekonomisk frihet !

Och jag anser till 100% tvärtom! Haha, frihet? Beror väl på om man menar kapitalets frihet till ohämmad utsugning och förtryck eller folket och arbetarnas frihet till bra uppehälle och liv. Och förresten, vart anser du liten inblandning av facket går under, rättssäkerhet eller? Detta mätinstrument gjort av ett KONSERVATIVT INSTITUT i USA är inte särskilt bra mätinstrument, snarare är det propaganda. Annars har jag stora nyheter till alla medborgare i landet, Sverige har MINDRE FRIHET och har det SÄMRE ställe än ex. folket i Chile, Estland och Singapore.. Vem kunde tro det?

Sverige har under de senaste åren blivit allt friare. Vårt land stoltserar nu på 21:a plats över länder med störst ekonomisk frihet. Vid mätningen innan var vårt land på plats 26.

Det hävdar i alla fall rapporten "Index of Ekonomic Freedom" som nyligen publicerades av ett amerikanskt konservativt institut.

Med Hong Kong i topp och Nordkorea i botten av de 179 bedömda länderna kan en 21:a plats för vårt land synas vara ett hyggligt resultat.

Säkert kommer vi därför också att få höra de borgerliga budbärarna i årets valrörelse sjunga den nuvarande regeringens lov och prisa dess arbete i den förlovade frihetens tjänst.

"Se så mycket friare vårt land har blivit!", kommer det inte utan entusiasm att utropas på gator och torg.

"Låt inte Sverige förfalla till den ofrihet som rådde under den tidigare S-regeringen!", fyller troligen ytterligare någon ideologisk tungomålstalare i.

Ballonger stiger till väders, konfetti singlar ner, leenden dras ut, gnistrande vita tandrader visas och blommor utdelas.

Men vad mäter egentligenrapporten? Vems frihet är det som har bedömts? Och vilka slutsatser ska vi egentligen dra?

För den som tar sig tid att gå igenom de kriterier som ligger till grund för de i rapporten framlagda uppfattningarna, är det inte svårt att konstatera att det huvudsakligen handlar om frihet för den som äger kapital och som redan är mäktig.

Ju färre lagar och regleringar som finns, ju lägre skatter som tas ut, ju mindre av fackligt inflytande som finns, desto större är nämligen friheten, enligt denna rapport.

Länder som däremot har valt att satsa på en stor gemensam sektor, som väljer att ta ut förhållandevis höga skatter och som försöker skapa en rimlig maktbalans mellan arbetsgivare och arbetstagare, får det alltså svårare än andra att komma högt på listan över ekonomisk frihet.

Sålunda är friheten större i länder som Singapore, Chile och Estland än vad den är i Sverige,
    även om vårt land nu avancerar.

Men den borgerliga inställningsom det ges uttryck för i denna rapport representerar en mycket snäv syn på frihet, och förtjänar ideologiskt tuggmotstånd.

Frihet för arbetsgivare att slippa fackliga rättigheter värderas exempelvis högre än löntagarnas frihet att behandlas utan godtycke vid uppsägning.

Frihet för kapitalägare att slippa betala skatt på sin förmögenhet uppskattas som så mycket mer värdefull för ett lands frihet än pensionärers frihet att ha ekonomisk trygghet på ålderns höst genom ett starkt pensionssystem.
    [/b]
    Frihet för storföretag att slippa regelverk till gagn för miljön ses som viktigare än allas vår frihet att kunna andas frisk luft och dricka rent vatten.

Friheten för välbeställda att slippa betala skatt, för att vi ska ha en vital gemensam sektor, anses ha större tyngd i rapporten än friheten för den som blivit arbetslös att inte behöva lämna hus och hem eller friheten för den som blivit sjuk att inte vara tvungen att skuldsätta sig för att få vård.

För högern är nämligenjämlikhet och trygghet frihetens fiende.

Omfördelning mellan rik och fattig, mellan frisk och sjuk, mellan ung och gammal, mellan stark och svag, ses som ett farligt ingrepp i den ekonomiska frihet som är allt annat överskuggande.

För socialdemokratin är däremot jämlikhet och trygghet frihetens förutsättning.

Först när friheten tillkommer alla, på rättvisa och jämlika villkor, kan vi tala om riktig frihet.

Verklig frihet erövras inte i konkurrens och på andras bekostnad, utan tillsammans med andra.

Och att Sverige nu avancerar på denna ranking säger i själva verket någonting om vad som håller på att hända i vårt land.

Ty det framstår som absurt att friheten sägs ha ökat när sysselsättningen har fallit och arbetslösheten stegrats.

När inkomstskillnaderna blivit allt större och barnfattigdomen vuxit. När lyxbåtarna blivit fler samtidigt som välfärdsarbetarna blivit färre.

När gemensamt ägda apotek har sålts till riskkapitalister i skatte- paradis samtidigt som social-bidragsutbetalningarna exploderat i landets kommuner.

Men det kanske säger någonting om högerns syn på frihet.

Den omfattar nämligen inte alla.

Och en ideologisk debatt om frihet för vem och till vad vore det utmärkt om vi fick i årets valrörelse.
    peter Akinder

http://www.ostran.se/opinion/vems_frihet_talar_vi_om

Kanske inte det bästa sättet att mäta hur bra vi har det, eller vad säger ni?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-07-27, 10:36

Secrist skrev:Du vet RMC att alla kan inte nå dit och pengar ska inte styra på så sätt som det gör i dag. I dag styr pengar allt, precis allt och det gör att man blir så trött på att det är så.

Fast det är väl pengar som betalar välfärden?

Ja eller typ arbete !!... typ arbetarnas arbete... du vet dom som arbetat så hårt att de blivit sjuka med krökta ryggar och nu måste sjukskriva sig .. eh förlåt jag menar söka socialbidrag, det är ju alliansregering

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 05:19