Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+10
Corven
x-medborgare
theward
RedCloud
F.I.S.T
Infra
Dao
berralarzon
formsvackan
RedMentalCase
14 posters

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  RedMentalCase 2010-07-27, 09:51

    PE Dal skrev:"""Planekonomin kommer in och räddar kapitalismen om och om igen! Utan den hade vi fortfarande levt som på stenåldern..."""

    Intressant,,, mycket intressant,,,kan Du härledes hjälpa Mig till denna slags bibliotekshyllekomplex..... Jag har aldrig hitintills lyckats föranleda mig belånandet av ett stycke bok där dessa Dina tankegångar presenterats.
    Men har inte heller haft tillåtelse att besöka de skumma källararkiven.

    Jag tror inte vi kan utveckla vårt samhälle med hjälp av folk som fortfarande inbillar sig att en död ism kan vara en lösning, kokar man soppa är det inge vidare om man använder härsket kött och ruttna grönsaker, den soppan får daorar själv svälja.



    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  RedMentalCase 2010-07-27, 10:05

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Väldigt enkelt, bankerna bör vara mer restriktiva vid utlåning och kräva mer säkerheter, och bankerna måste ha mer bakom sina åtaganden.
    "bör vara" ???
    Du menar väl inte att något sådant ska ske på frivillig basis ? I så fall tycker jag vi ska upplysa alla bilfabrikanter att de med tanke på klimathotet bör tillverka betydligt färre bilar.

    De tillverkar ju bilar idag som drar mindre än hälften soppa mot för 25 år sen, och annan klimatpåverkan är ju enormt mindre , och snart har vi elbilen här, så det tycks ju fungera, begriper inte en företagare såna simpla saker ?


    RedMentalCase skrev:En väldigt liten fråga i min frågeställning, varför hakar ni upp er på den ?
    "en väldigt liten fråga" ???
    Jag är övertygad om att den pågående finanskrisen fått de allra flesta tänkande människor att inse att det är den största frågan.

    Knappast, du har läst för mycket slasktidningar, i det stora perspektivet så har i princip alla lärt sig läxan, inte minst Grekland.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  formsvackan 2010-07-27, 10:30

    RedMentalCase skrev:De tillverkar ju bilar idag som drar mindre än hälften soppa mot för 25 år sen, och annan klimatpåverkan är ju enormt mindre , och snart har vi elbilen här, så det tycks ju fungera, begriper inte en företagare såna simpla saker ?

    Jaha, tycker du att det är samma sak ? Du hävdar att bankirerna frivilligt bör sänka sina inkomster genom att låna ut mindre pengar. Suveränt kapitalistiskt tänkande ! Är alla på din gata i stan lika blåögda ?

    Tror du att bankirerna tycker dina idéer är annat än kattskit ? Hur ska dessutom den nödvändiga valutaexpansionen ske ?

    Bilfabrikanterna däremot ska inte behöva sänka intäkterna, endast leverera en annan produkt som marknaden ska fås att efterfråga. Det är just detta som de kriminella bankirerna gjorde !!!

    RedMentalCase skrev:Knappast, du har läst för mycket slasktidningar, i det stora perspektivet så har i princip alla lärt sig läxan, inte minst Grekland.
    STRUNTPRAT I KVADRAT !!!

    Vilken läxa inbillar du dig att "i princip alla lärt sig" ?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  F.I.S.T 2010-07-27, 10:40

    Dao skrev:
    PE Dal skrev:"""Planekonomin kommer in och räddar kapitalismen om och om igen! Utan den hade vi fortfarande levt som på stenåldern..."""

    Intressant,,, mycket intressant,,,kan Du härledes hjälpa Mig till denna slags bibliotekshyllekomplex..... Jag har aldrig hitintills lyckats föranleda mig belånandet av ett stycke bok där dessa Dina tankegångar presenterats.
    Men har inte heller haft tillåtelse att besöka de skumma källararkiven.

    Testa vilken bok som helst om Ekonmisk Historia!

    Sedan kan det vara ena ideologiska skäl till att du väljer att se det du vill se...

    Very Happy
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  F.I.S.T 2010-07-27, 10:43

    wiki:
    medan det finns andra former där planekonomi istället fungerar som ett komplement till marknadsekonomin
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  RedMentalCase 2010-07-27, 13:45

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:De tillverkar ju bilar idag som drar mindre än hälften soppa mot för 25 år sen, och annan klimatpåverkan är ju enormt mindre , och snart har vi elbilen här, så det tycks ju fungera, begriper inte en företagare såna simpla saker ?

    Jaha, tycker du att det är samma sak ? Du hävdar att bankirerna frivilligt bör sänka sina inkomster genom att låna ut mindre pengar. Suveränt kapitalistiskt tänkande ! Är alla på din gata i stan lika blåögda ?

    Tror du att bankirerna tycker dina idéer är annat än kattskit ? Hur ska dessutom den nödvändiga valutaexpansionen ske ?

    Bilfabrikanterna däremot ska inte behöva sänka intäkterna, endast leverera en annan produkt som marknaden ska fås att efterfråga. Det är just detta som de kriminella bankirerna gjorde !!!


    Du likanr mest en pajas som utger sig för att vara företagare, den som missat att bilfabrikanterna de sista årtiondena fått sänka sina intäkter , speciellt de som inte klarat av att anpassa sig,måste leva på en annan planet.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  formsvackan 2010-07-27, 14:12

    RedMentalCase skrev:Du likanr mest en pajas ...
    Kanske det, men jag är i alla fall inte tillräckligt dum för att tro att finansindustrin frivilligt skulle sänka sina intäkter. Bankirerna har inte byggt systemet med detta i åtanke, tvärtom.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  Dao 2010-07-27, 14:47

    F.I.S.T skrev:wiki:
    medan det finns andra former där planekonomi istället fungerar som ett komplement till marknadsekonomin

    Läs sektionen om "New Deal". Det är det tydligaste exemplet när en planekonomisk åtgärd räddar kapitalismen!

    I alla "kriser" som skett, blir det likadant!

    Du vet - "Staten och kapitalet!!!"

    Vid varje "kris" blir de rikare ÄN rikare, på de fattigas bekostnad!
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  redalert 2010-07-27, 22:12

    RedCloud skrev:
    vilken sorts kapitalism ska vi ha i framtiden ?

    ingen...

    Men varför står du inte upp som en man och säger att det är planekonomi/kommandoekonomi du eftersträvar, skall det komma som en obehaglig överraskning för kreti och pleti? No
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  x-medborgare 2010-07-27, 22:22

    redalert skrev:
    RedCloud skrev:
    vilken sorts kapitalism ska vi ha i framtiden ?

    ingen...

    Men varför står du inte upp som en man och säger att det är planekonomi/kommandoekonomi du eftersträvar, skall det komma som en obehaglig överraskning för kreti och pleti? No

    varför står du inte upp som en man... skall det komma som en obehaglig överraskning för kreti och pleti?

    Nu tillskriver du nog RC mer makt än han äger och troligen inte vill ha..
    Very Happy Very Happy Very Happy
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  redalert 2010-07-27, 22:33

    x-medborgare skrev:
    redalert skrev:
    RedCloud skrev:
    vilken sorts kapitalism ska vi ha i framtiden ?

    ingen...

    Men varför står du inte upp som en man och säger att det är planekonomi/kommandoekonomi du eftersträvar, skall det komma som en obehaglig överraskning för kreti och pleti? No

    varför står du inte upp som en man... skall det komma som en obehaglig överraskning för kreti och pleti?

    Nu tillskriver du nog RC mer makt än han äger och troligen inte vill ha..
    Very Happy Very Happy Very Happy

    Vad flabbar du åt?
    Skall vi låtsas som ingenting och släppa in kommunisterna i regeringställning för att sedan, aj fan, konstatera att de införde planekonomi och stängde gränserna? affraid
    Någon jävla måtta får det vara på dumheterna!
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  x-medborgare 2010-07-27, 22:48

    redalert skrev:
    x-medborgare skrev:
    redalert skrev:
    RedCloud skrev:
    vilken sorts kapitalism ska vi ha i framtiden ?

    ingen...

    Men varför står du inte upp som en man och säger att det är planekonomi/kommandoekonomi du eftersträvar, skall det komma som en obehaglig överraskning för kreti och pleti? No

    varför står du inte upp som en man... skall det komma som en obehaglig överraskning för kreti och pleti?

    Nu tillskriver du nog RC mer makt än han äger och troligen inte vill ha..
    Very Happy Very Happy Very Happy

    Vad flabbar du åt?
    Skall vi låtsas som ingenting och släppa in kommunisterna i regeringställning för att sedan, aj fan, konstatera att de införde planekonomi och stängde gränserna? affraid
    Någon jävla måtta får det vara på dumheterna!


    Vad flabbar du åt?

    Dig självklart... Cool Var inte det ganska uppenbart ? Det var en gång för länge sedan.. buuuuuuuu affraid
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  RedCloud 2010-07-28, 00:03

    Skall vi låtsas som ingenting och släppa in kommunisterna i regeringställning för att sedan, aj fan, konstatera att de införde planekonomi och stängde gränserna?

    den där stygga demokratin nu igen, attans......
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  F.I.S.T 2010-07-28, 00:25

    RedCloud skrev:
    Skall vi låtsas som ingenting och släppa in kommunisterna i regeringställning för att sedan, aj fan, konstatera att de införde planekonomi och stängde gränserna?

    den där stygga demokratin nu igen, attans......

    Ha ha ha ... ja dom är roliga de där höger-rumpnissarna.....

    ... demokrati för dom är att inte släppa in vissa politiska element i riksdagen på demokratisk väg..... ?

    ...logiken i deras resonemang är således att de vill använda odemokratiska medel för att stänga ute demokratiska vänsterpartiet (för ännu har ingen lyckats hitta något odemokratiskt i vänsterpartiets program eller motioner) .... för att de tycker dom är odemokratiska....

    det är samma intelligensbefrielse i detta deras tänkande, som rasisterna som vill flytta till ett land där de inte tar emot invandrare Laughing
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Plan

    Inlägg  Secrist 2010-07-28, 01:18

    Saxat ur Daos länk...

    De länder som avskaffat kapitalism och praktiserat planekonomi har emellertid varit diktaturer.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  Dao 2010-07-28, 01:21

    Secrist skrev:Saxat ur Daos länk...

    De länder som avskaffat kapitalism och praktiserat planekonomi har emellertid varit diktaturer.

    Kom du inte längre i ditt läsande? Very Happy

    Ja, diktatur och planekonomi fungerar inte, men det gör däremot diktatur och marknadsliberalism! Wink
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  F.I.S.T 2010-07-28, 01:32

    Dao skrev:
    Secrist skrev:Saxat ur Daos länk...

    De länder som avskaffat kapitalism och praktiserat planekonomi har emellertid varit diktaturer.

    Kom du inte längre i ditt läsande? Very Happy

    Ja, diktatur och planekonomi fungerar inte, men det gör däremot diktatur och marknadsliberalism! Wink

    Cool
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Läsa

    Inlägg  Secrist 2010-07-28, 01:37

    Kom du inte längre i ditt läsande?

    Jodå, jag läste hela artikeln. Och det man kan utläsa är att du (som vanligt) övertolkar det som du vill lyfta fram. Därav mitt citat som var hämtad från din egen länk.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  Dao 2010-07-28, 01:40

    Secrist skrev:Kom du inte längre i ditt läsande?

    Jodå, jag läste hela artikeln. Och det man kan utläsa är att du (som vanligt) övertolkar det som du vill lyfta fram. Därav mitt citat som var hämtad från din egen länk.

    Var finns den övertolkningen? Jag har skrivit samma ståndpunkt som kommer fram i artikeln...

    Däremot tror jag du, som vanligt, lägger till åsikter på mig som jag inte hyser - och tror sedan på dina egna lögner - och kommenterar dem genom smått kryptiska one-liners...

    Men vi börjar bli vana med detta nu...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Rädd

    Inlägg  Secrist 2010-07-28, 01:48

    Var finns den övertolkningen? Jag har skrivit samma ståndpunkt som kommer fram i artikeln...

    Vad då? Att planekonomi räddar kapitalismen?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  Dao 2010-07-28, 02:08

    Secrist skrev:Var finns den övertolkningen? Jag har skrivit samma ståndpunkt som kommer fram i artikeln...

    Vad då? Att planekonomi räddar kapitalismen?

    Nådde du inte till New Deal, och liknande projekt?
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  redalert 2010-07-28, 10:33

    Ja du fisten flabba på, förstår man inte att avskaffandet av marknadsekonomi är diktatur så kan man ju inte göra annat än att flabba och flamsa i all evinnerlighet!
    Stahlin var stygg och och planekonomin är en styggelse och tidens tand lär inte förändra någonting på den saken! Shocked
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  F.I.S.T 2010-07-28, 13:02

    redalert skrev:Ja du fisten flabba på, förstår man inte att avskaffandet av marknadsekonomi är diktatur så kan man ju inte göra annat än att flabba och flamsa i all evinnerlighet!
    Stahlin var stygg och och planekonomin är en styggelse och tidens tand lär inte förändra någonting på den saken! Shocked

    För det första har jag inte nämnt något om avskaffande av marknadsekonomi, då jag inte tror det är genomförbart, förrän världsekonomin kraschat och jordens tillgångar är utarmade, .... förhoppningsvis har då vid det tillfället vänsterns och de grönas makt blivit så pass stor i världen att jorden inte är helt förgiftad och obebolig... men jag tvivlar....

    Sedan är ditt uttalande om att utan marknadsekonomi skulle det per automatik var diktatur felaktig .... tycker du indianerna och aboriginerna var diktatur ???
    king
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  RedMentalCase 2010-07-28, 13:04

    lol


    Du skulle använt hjälm när du hjälpte till med veden.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  F.I.S.T 2010-07-28, 13:14

    RedMentalCase skrev:lol


    Du skulle använt hjälm när du hjälpte till med veden.

    Du kunde alltså inte heller denna gång svara .... hihi Laughing

    Sponsored content


    Vilken sorts kapitalism ska vi ha ? - Sida 4 Empty Sv: Vilken sorts kapitalism ska vi ha ?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 16:12