Sniperace 2011-08-15, 15:26
ANNA2LINK skrev: Sniperace skrev: ANNA2LINK skrev: Sniperace skrev: ANNA2LINK skrev: Sniperace skrev: ANNA2LINK skrev: Sniperace skrev: ANNA2LINK skrev: F.I.S.T skrev: ANNA2LINK skrev: F.I.S.T skrev: ANNA2LINK skrev:
Inte "lider" Mn av att inte kunna handla en flaska vin på söndagen eller annan tid efter systemets stängning? Alla vet ju om öppetiderna och man anpassar sig ju efter dem. Sen har de ju öppet längre nu... Men svenska folket "lider" anser du?
bra sagt Anna, så less på gnället från di blåa, och det är alltid mest synd om dfe som har det bäst enl forumhögern
Tack! Men du ska se att de blå lider ändå ...
jepp så är det nog
Ja och jag tror, är mycket säker på att fler kan åka dit på att bli beroende av alkoholen om den går att köpa 24tim/dygnet...
för att inte tala om nikotinet, kanske borde detta också säljas enbart på systembolaget, med samma krav på ålder osv, och att försöka se om någon röker för mycket....
Samma krav på ålder är inte helt fel och färre ställen att handla på ja... Det skulle vara väldigt bra för folkhälsan. Förbud tror jag inte på.
Var skrev jag förbud?
jag skrev att på samma sätt borde då tillgängligheten till tobaksvaror vara som alkoholen, att enbart få säljas på systembolaget, och bedömer personalen där att denne rökt för myckt kan de neka, precis som när de nekar sälja alkohol till den de bedömer vara påverkad av alkohol.
Jag har inte skrivit om att du har skrivit om förbud. Jag skrev det själv.
Ok, men om man inte får sälja tobak på andra ställen än bolaget, vad är detta då för ex kiosken, jo ett FÖRBUD att sälja sådant, tror du inte på förbud?
Nej för då ökar smugglingen!
ok, och med alkoholen, sker inte samma sak där, med förbudet att sälja denna i kiosker och de höga skatterna.
du tror på förbud mot att sälja alkohol i andra afärer, men inte tobak, för då ökar smugglingen?
smuggelcigg hittar du massor i de flesta gathörnskiosker
Sniper det känns som att ni säger emot detta för att ni känner er tvingade(bara för att ni är höger och liberaler) till det men hur tycker ni egentligen?
Nej, det har inte med höger/vänster att göra om man tänker efter, men ska just alkohol vara så svårt att få tag på, borde tobak ligga i samma fack, båda förstör för människor, och tobaken ger mycket lättare beroende så man blir nikotinist, än vad alkohpolen gör till alkoholist.
så anser du då inte att tobaken borde vara lika svåråtkomlig?
för min del kvittar det, det lilla jag dricker köper jag i tyskland en gång om året eller mindre, röker gör jag INTE.
som dern diskussionen om hembeställning från bolaget, där vi lyckades bevisa att det skulle med all sannolikhet INTE öka supandet, just för att det tar flera dagar att få hem det och samma kontroll med nykterhet som på bolaget.
men IDAG köper många hem EXTRA för att just slippa gå dit igen.
på ett sätt får de gärna förbjuda både alkohol och tobak, visst, jag skulle sakna att få ta en liten whisky ett par lördagkvällar i månaden, och kanske glaset med vin till maten på festmåltiderna vid ex födelsedagar och andra högtider, men jag skulle inte dö för det
men som sagt, för andra skulle det bli som usas förbudsdagar med alkoholen, det har aldrig supits så mycket som då där.
och jag undrar om det inte var likadant här på motbokens dagar