Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+13
redalert
datic
R.O.F.L
Secrist
Sossar ee lata
RedMentalCase
Dao
Redvictory
x-medborgare
RedCloud
DMustaine
ericTheDog
ANNA2LINK
17 posters

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt...

    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Sv: Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-06-17, 00:12

    Secrist skrev:Det som är tydligt inom den offentliga sektorn, där man jobbar med människor, är att de som jobbar där har en tendens att öka sin egen börda för att inte tredje part, de oskyldiga, skall drabbas!

    Fast det förklarar ju inte varför de offentliganställd är sjukare än vårdpersonal inom den privat sektorn. Snarare är det så att många av de problem som upplevs inom den offentliga sektorn inte i första hand är en resursfråga utan en arbetsledarfråga. Den privata sektorn är helt enkelt bättre på personalpolitik än den offentliga.


    Det är inte alls säkert Secrist.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Knä...

    Inlägg  Secrist 2010-06-17, 00:15

    Ja jag vet vad jag talar om...

    Tror jag inte. Jag känner också folk inom vården. Bland annat min kusin jobbar som barnmorska i Stockholm.

    Om det verkligen hade varit så katastrofalt så hade folk inte jobbat med det. Då hade man gjort något annat.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Sjukt

    Inlägg  Secrist 2010-06-17, 00:16

    Det är inte alls säkert Secrist.

    Nähä...och din förklaring är....?
    PE Dal
    PE Dal


    Antal inlägg : 1127
    Join date : 09-03-20
    Ort : Ett fullständigt S dominerat

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Arbetsliv

    Inlägg  PE Dal 2010-06-17, 00:16

    """Oj oj oj det var inte verkstadsarbetare som vi pratade om..."""

    Så Du tycker det är mera synd om de kommunalanställda skattebetalare som bedriver sitt yrkesliv dagligdax,,,till skillnad mot den verkstadsanställde skatteproducenten,,,,som dessutom enbart måste umgås med maskinellt stereotypa apparatkollektiv,,,tillskillnad mot den vårdarbetande där socialt bevandrande intryck berikar den dagliga arbetsupplevelsen...???
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Sv: Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt...

    Inlägg  Dao 2010-06-17, 00:17

    Secrist skrev:Det som är tydligt inom den offentliga sektorn, där man jobbar med människor, är att de som jobbar där har en tendens att öka sin egen börda för att inte tredje part, de oskyldiga, skall drabbas!

    Fast det förklarar ju inte varför de offentliganställd är sjukare än vårdpersonal inom den privat sektorn. Snarare är det så att många av de problem som upplevs inom den offentliga sektorn inte i första hand är en resursfråga utan en arbetsledarfråga. Den privata sektorn är helt enkelt bättre på personalpolitik än den offentliga.

    Jag tror inte riktigt på de siffrorna, Secrist. Jag tror att det varierar mycket mellan arbetsplats och arbetsplats, oavsett om de är privata eller inte. Just nu kanske de privata har bäst siffror, men nästa gång kan det lika väl vara det motsatta.

    Däremot vet jag att inom den privata sfären är enheterna oftast MINDRE, så relationerna mellan ledare och medarbetare är starkare! Redan idag kan man se i skolorna, oavsett om de är privata eller kommunala, nu när de i princip inte har råd att ta in vikarier, istället låter den friska personalen ta hand om klasserna - vilket skapar en skuld hos den sjuka, som vet hur mycket de andra jobbar utan den extra bördan.

    Det blir ett ekorrdjur...

    Ekonomer kan ofta inte mäta sådana saker, då de är insnöade i företagstänkande, inte vårdtänkande.

    Att dagens ökning av fängelsekunder och socialbidragstagare, är en direkt konsekvens av snart 20 år av nedskärningar av skolan är något alla inblandade vet om idag...
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Sv: Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-06-17, 00:17

    Secrist skrev:Ja jag vet vad jag talar om...

    Tror jag inte. Jag känner också folk inom vården. Bland annat min kusin jobbar som barnmorska i Stockholm.

    Om det verkligen hade varit så katastrofalt så hade folk inte jobbat med det. Då hade man gjort något annat.


    Ja då känner du inte till hur kvinnor ofta fungerar... Dom vågar oftast inte protestera utåt och tala om som det är många gånger i dag för att dom är rädda för att få sparken...

    Jag har själv jobbat i vården för ca 10 år sen och tyvärr så har det inte blivit bättre...

    Läste du inte mina ex? Jag kan leta upp fler...


    Senast ändrad av ANNA2LINK den 2010-06-17, 00:19, ändrad totalt 1 gång
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Sv: Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt...

    Inlägg  Dao 2010-06-17, 00:18

    Secrist skrev:Ja jag vet vad jag talar om...

    Tror jag inte. Jag känner också folk inom vården. Bland annat min kusin jobbar som barnmorska i Stockholm.

    Om det verkligen hade varit så katastrofalt så hade folk inte jobbat med det. Då hade man gjort något annat.

    Vilket allt fler faktiskt gör...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Sv: Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt...

    Inlägg  Dao 2010-06-17, 00:18

    PE Dal skrev:"""Oj oj oj det var inte verkstadsarbetare som vi pratade om..."""

    Så Du tycker det är mera synd om de kommunalanställda skattebetalare som bedriver sitt yrkesliv dagligdax,,,till skillnad mot den verkstadsanställde skatteproducenten,,,,som dessutom enbart måste umgås med maskinellt stereotypa apparatkollektiv,,,tillskillnad mot den vårdarbetande där socialt bevandrande intryck berikar den dagliga arbetsupplevelsen...???

    Egoismen kan utläsas inom hela samhället!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Sv: Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt...

    Inlägg  Dao 2010-06-17, 00:19

    Secrist skrev:Ja jag vet vad jag talar om...

    Tror jag inte. Jag känner också folk inom vården. Bland annat min kusin jobbar som barnmorska i Stockholm.

    Om det verkligen hade varit så katastrofalt så hade folk inte jobbat med det. Då hade man gjort något annat.

    ALLA känner någon som jobbar inom vård, skola eller omsorg...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Bra

    Inlägg  Secrist 2010-06-17, 00:20

    Vilket allt fler faktiskt gör...

    Vilket är bra. Det sätter press på arbetsgivaren.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Sv: Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-06-17, 00:21

    PE Dal skrev:"""Oj oj oj det var inte verkstadsarbetare som vi pratade om..."""

    Så Du tycker det är mera synd om de kommunalanställda skattebetalare som bedriver sitt yrkesliv dagligdax,,,till skillnad mot den verkstadsanställde skatteproducenten,,,,som dessutom enbart måste umgås med maskinellt stereotypa apparatkollektiv,,,tillskillnad mot den vårdarbetande där socialt bevandrande intryck berikar den dagliga arbetsupplevelsen...???


    Ja faktiskt gör jag det eftersom det är sjuka människor och mycket ansvar över människoliv som dom som jobbar i vården har...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Siffror

    Inlägg  Secrist 2010-06-17, 00:22

    Jag tror inte riktigt på de siffrorna, Secrist. Jag tror att det varierar mycket mellan arbetsplats och arbetsplats, oavsett om de är privata eller inte. Just nu kanske de privata har bäst siffror, men nästa gång kan det lika väl vara det motsatta.

    Kan jag tänka mig eftersom dem går emot din uppfattning om hur saker och ting är. Fast nu är det så läget är och du måste nog tyvärr acceptera dem. Oavsett om du gillar det eller inte.
    PE Dal
    PE Dal


    Antal inlägg : 1127
    Join date : 09-03-20
    Ort : Ett fullständigt S dominerat

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Visst är det så

    Inlägg  PE Dal 2010-06-17, 00:22

    ""Egoismen kan utläsas inom hela samhället!"""

    Även en skitig verkstadsarbetare är dagligdax ett offer för egoismen...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Känna

    Inlägg  Secrist 2010-06-17, 00:23

    ALLA känner någon som jobbar inom vård, skola eller omsorg...

    Vilket betyder att Anna inte har ensamrätt på sanningen.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Sv: Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-06-17, 00:23

    Secrist skrev:Jag tror inte riktigt på de siffrorna, Secrist. Jag tror att det varierar mycket mellan arbetsplats och arbetsplats, oavsett om de är privata eller inte. Just nu kanske de privata har bäst siffror, men nästa gång kan det lika väl vara det motsatta.

    Kan jag tänka mig eftersom dem går emot din uppfattning om hur saker och ting är. Fast nu är det så läget är och du måste nog tyvärr acceptera dem. Oavsett om du gillar det eller inte.


    Jaha källa till det Secrist: Fungerar den privata ården bra överallt tror du?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Sv: Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt...

    Inlägg  Dao 2010-06-17, 00:24

    Secrist skrev:Vilket allt fler faktiskt gör...

    Vilket är bra. Det sätter press på arbetsgivaren.

    Knappast bra...

    Konkurrenstanken fungerar inte inom den offentliga sektorn...
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Sv: Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-06-17, 00:24

    Secrist skrev:ALLA känner någon som jobbar inom vård, skola eller omsorg...

    Vilket betyder att Anna inte har ensamrätt på sanningen.



    Ska ta upp fler ex så du kanske förstår vad jag menar... Men jag är inte säker på det...
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Sv: Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-06-17, 00:26

    Dao skrev:
    Secrist skrev:Vilket allt fler faktiskt gör...

    Vilket är bra. Det sätter press på arbetsgivaren.

    Knappast bra...

    Konkurrenstanken fungerar inte inom den offentliga sektorn...


    Nej verkligen inte, det är inte produkter som man har hand om direkt... Men tyvärr så drivs vården som vilket företag som helst som ofta blir fel anser jag.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Sv: Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt...

    Inlägg  Dao 2010-06-17, 00:26

    Secrist skrev:Jag tror inte riktigt på de siffrorna, Secrist. Jag tror att det varierar mycket mellan arbetsplats och arbetsplats, oavsett om de är privata eller inte. Just nu kanske de privata har bäst siffror, men nästa gång kan det lika väl vara det motsatta.

    Kan jag tänka mig eftersom dem går emot din uppfattning om hur saker och ting är. Fast nu är det så läget är och du måste nog tyvärr acceptera dem. Oavsett om du gillar det eller inte.

    Jag accepterar dina siffror, men tycker inte att de visar att det är bättre inom det privata än inom landstingen eller det kommunala...

    Och jag kommer att ha en egen åsikt i frågan, vare sig du gillar det eller inte!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Sv: Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt...

    Inlägg  Dao 2010-06-17, 00:28

    Secrist skrev:ALLA känner någon som jobbar inom vård, skola eller omsorg...

    Vilket betyder att Anna inte har ensamrätt på sanningen.

    Inte du heller!

    Men det hon lyfter fram är faktum idag!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Vård

    Inlägg  Secrist 2010-06-17, 00:28

    Jaha källa till det Secrist: Fungerar den privata ården bra överallt tror du?

    Mig veterligen så finns det inget som säger att den skulle fungera sämre i alla fall. Och med Vårdvalet så går du till den vårdinrättning som ger just dig den bästa vården. Bra va? cheers
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Sv: Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-06-17, 00:28

    Dao skrev:
    Secrist skrev:ALLA känner någon som jobbar inom vård, skola eller omsorg...

    Vilket betyder att Anna inte har ensamrätt på sanningen.

    Inte du heller!

    Men det hon lyfter fram är faktum idag!



    Ja jag ska ta reda på mer fakta...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Fakta

    Inlägg  Secrist 2010-06-17, 00:29

    Inte du heller!

    Men det hon lyfter fram är faktum idag!


    Det enda hon lyft fram som "fakta" är att hon tycker att det är så.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Sv: Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-06-17, 00:38

    Secrist skrev:Inte du heller!

    Men det hon lyfter fram är faktum idag!


    Det enda hon lyft fram som "fakta" är att hon tycker att det är så.


    Mina ex läser du tydligen inte...
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Sv: Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-06-17, 00:47

    Ja du Secrist på tal om den privata sjukvården. Så här kan det fungera för den privata äldrevården...



    Crister Enander:

    "De som byggde landet, skrev jag. Nu går deras skattepengar, inbetalade under ett helt liv av hårt arbete, till ett anonymt bolag på Jersey, i stället för till den vård och omsorg de behöver och är värda efter ett långt liv. Är det verkligen bara jag som tycker att det är vansinnigt? Att det rentut sagt är skändligt, en skam för vårt land?"


    Att privat vård skulle vara sämre vård, tror jag inte är en orubblig sanning, lika litet som jag tror att påståendet att den offentliga vården skulle innebära sämre vård är sant. Men om vi utgår från politikernas perspektiv, att vård kostar pengar, så följer ju automatiskt att vård som kostar är bättre vård än billig vård. När då Carema tar över våra äldreboenden, och sköter verksamheten som ett vinstdrivande företag, blir frågorna uppenbara.

    Om en verksamhet plötsligt ska skapa vinst måste ju pengarna tas någonstans ifrån. Carema har bland annat löst det genom att drastiskt dra ner på personalen. Och drar man ner på en personalstyrka, som redan går på knäna, så inte blir vården bättre.

    De gamla får ligga längre i väntan på toalettbesök. De som måste vändas på för att lindra plågorna från liggsåren får ligga längre med sina smärtor. De som måste få hjälp att äta får vänta längre så när de väl får äta så har maten kallnat. De förvirrade och dementa får inte längre höra lugnande röster eftersom personalen - till sin förtvivlan - inte hinner sätta sig ned och prata med dem.

    Carema Äldreomsorg AB är ett bolag som ägs av ett annat bolag som heter Ambea AB. Och Ambea ägs i sin tur av ett bolag som heter Triton. Och Triton är inte ett bolag som drivs av humanitära intressen, det är en sak som är säker. Triton är ett riskkapitalbolag, för övrigt skrivet i skatteparadiset Jersey.
    Hur är det möjligt att svensk åldringsvård kan vara så oerhört lukrativ att ett gigantiskt och globalt verkamt riskkapitalbolag tycker det är värt och lönsamt nog att driva verksamheten?

    De som byggde landet, skrev jag. Nu går deras skattepengar, inbetalade under ett helt liv av hårt arbete, till ett anonymt bolag på Jersey, i stället för till den vård och omsorg de behöver och är värda efter ett långt liv.

    Är det verkligen bara jag som tycker att det är vansinnigt? Att det rentut sagt är skändligt, en skam för vårt land?

    Källa: newsmill.se




    Kommer med fler ex på det vi skrev om nyss...

    Sponsored content


    Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt... - Sida 10 Empty Sv: Dags för dom rödgröna att nå ut med sin välfärds politik på ett bra sätt...

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 08:39