Ja du Secrist på tal om den privata sjukvården. Så här kan det fungera för den privata äldrevården...
Crister Enander:
"De som byggde landet, skrev jag. Nu går deras skattepengar, inbetalade under ett helt liv av hårt arbete, till ett anonymt bolag på Jersey, i stället för till den vård och omsorg de behöver och är värda efter ett långt liv. Är det verkligen bara jag som tycker att det är vansinnigt? Att det rentut sagt är skändligt, en skam för vårt land?"
Att privat vård skulle vara sämre vård, tror jag inte är en orubblig sanning, lika litet som jag tror att påståendet att den offentliga vården skulle innebära sämre vård är sant. Men om vi utgår från politikernas perspektiv, att vård kostar pengar, så följer ju automatiskt att vård som kostar är bättre vård än billig vård. När då Carema tar över våra äldreboenden, och sköter verksamheten som ett vinstdrivande företag, blir frågorna uppenbara.
Om en verksamhet plötsligt ska skapa vinst måste ju pengarna tas någonstans ifrån. Carema har bland annat löst det genom att drastiskt dra ner på personalen. Och drar man ner på en personalstyrka, som redan går på knäna, så inte blir vården bättre.
De gamla får ligga längre i väntan på toalettbesök. De som måste vändas på för att lindra plågorna från liggsåren får ligga längre med sina smärtor. De som måste få hjälp att äta får vänta längre så när de väl får äta så har maten kallnat. De förvirrade och dementa får inte längre höra lugnande röster eftersom personalen - till sin förtvivlan - inte hinner sätta sig ned och prata med dem.
Carema Äldreomsorg AB är ett bolag som ägs av ett annat bolag som heter Ambea AB. Och Ambea ägs i sin tur av ett bolag som heter Triton. Och Triton är inte ett bolag som drivs av humanitära intressen, det är en sak som är säker. Triton är ett riskkapitalbolag, för övrigt skrivet i skatteparadiset Jersey.
Hur är det möjligt att svensk åldringsvård kan vara så oerhört lukrativ att ett gigantiskt och globalt verkamt riskkapitalbolag tycker det är värt och lönsamt nog att driva verksamheten?
De som byggde landet, skrev jag. Nu går deras skattepengar, inbetalade under ett helt liv av hårt arbete, till ett anonymt bolag på Jersey, i stället för till den vård och omsorg de behöver och är värda efter ett långt liv.
Är det verkligen bara jag som tycker att det är vansinnigt? Att det rentut sagt är skändligt, en skam för vårt land?
Källa: newsmill.se
Kommer med fler ex på det vi skrev om nyss...