Oavsett bakgrund ska alla ha möjligheter att växa och utvecklas. Alla människor har samma rätt till ett värdigt liv. Alla ska inte leva likadant, men alla ska ha samma möjligheter att utvecklas som självständiga människor. Det handlar inte minst om att ha ett arbete att gå till. Inte främst därför att det är samhällsekonomiskt bäst, utan därför att varje människa ska kunna påverka sin egen livssituation och vara del av en arbetsgemenskap.
Trots att viktiga reformer har genomförts under mandatperioden, återstår många uppgifter. Sverige står inför flera stora utmaningar. Alliansen möter uppgiften med stor hoppfullhet om att Sveriges bästa tid ligger ligger framför oss. Vi tror på Sverige och vill att det ska vara ett land som går före och präglas av en stark sammanhållning mellan människor.
Källa: www.alliansen.se
Det står så fint skrivet på alliansens hemsida. Det står att alliansen bygger sin politik på: frihet,ansvar och rättvisa. Jag ställer mig frågor som:
1. Frihet för vem?
2. Rättvisa för vem?
Jag har en uppfattning om att alliansens politik bygger helt och hållet på just individers anvar över sina egna liv. Jag menar inte att det är fel att mycket i livet bygger på vad individer presterar,men långt ifrån alla klarar sig bra i ett samhälle där allt utgår ifrån oss individer pga våra olika förutsättningar.
Långtidsarbetslöshet är vanligt förekommande idag, likaså sjukdomar. Sjukdomar som går över och sjukdomar som inte går över och vilken frihet ställs dessa människor till? Kan dessa människor bestämma över sina egna liv? Nej är svaret på det eftersom allt i vårat samhälle styrs av pengar och har du dåligt om pengar så har du mindre frihet än om du har gott om pengar.
Livet är inte rättvist, men i alliansens Sverige så förekommer väldigt lite rättvisa. Jag kan inte se att det finns någonstans.
Hur ska alla dessa långtidsarbetslösa/sjuka/pensionärer med låg inkomst i ett borgligt Sverige någonsin kunna ha frihet att bestämma över sina liv när inte ekonomin för dessa tillåter det? Varför ska inte dessa personer ha rätt till att ha ett någolunda bra liv i ett borgligt Sverige? Måste avståndet mellan oss människor vara så stora som dom är idag mellan folk och folk?
Sverige är ett föregångsland, är det inte viktigt att vi jobbar för att i fortsättningen göra det eller ska fattigdomen öka och dom rika tjäna ännu mer pengar?
Det bästa för ett land är att vi jobbar på att alla ska få det så bra som möjligt oavsätt situation. Arbetslöshet/sjukdom rår inte människor för idag, få fuskar.
Jag tror inte att alliansen vill jobba med att människor oavsätt situation ska få det bättre, det måste till en rödgrön politik som verkligen vill jobba för det mer än alliansen. Jobba för Svenskarnas bästa...
Alliansen har verkligen visat att dom inte klarar det...