Det har du rätt i "datic" att Egyten brytit sin blockad mot Gaza och öppnat sin gräns sen några dagar tillbaka, då man inte vill vara inblandad i Israels mördande och sjöröveri!
Credit till Egypten, eller hur?
Credit till Egypten, eller hur?
x-medborgare skrev:datic skrev:MartinLindgren skrev:Vad menar "Datic" att meningen med ship to Gaza är då?
vill de skicka förnödenheter och humanitär hjälp så kan de, utan bråk och krångel, göra det via Egypten.
Om den ändå väljer att ta sjövägen när de vet att Israel kommer att stoppa dem... ja vad kan syftet då vara?
Om jag inte minns helt fel så var gränsen via Egypten stängd fram till Israels blunder med skeppen.. Gränsen öppnades dagen efter.
Så hur skulle varorna då kommit fram?????
Sniperace skrev:x-medborgare skrev:datic skrev:MartinLindgren skrev:Vad menar "Datic" att meningen med ship to Gaza är då?
vill de skicka förnödenheter och humanitär hjälp så kan de, utan bråk och krångel, göra det via Egypten.
Om den ändå väljer att ta sjövägen när de vet att Israel kommer att stoppa dem... ja vad kan syftet då vara?
Om jag inte minns helt fel så var gränsen via Egypten stängd fram till Israels blunder med skeppen.. Gränsen öppnades dagen efter.
Israel har förklarat sig villiga att ta dem landvägen ashdod - gaza...
enbart för att de vill vara säkra på att vapen inte finns med,,och det ser jag som förståeligt i och med att de ligger i krig med hamaz....
x-medborgare skrev:Sniperace skrev:x-medborgare skrev:datic skrev:MartinLindgren skrev:Vad menar "Datic" att meningen med ship to Gaza är då?
enbart för att de vill vara säkra på att vapen inte finns med,,och det ser jag som förståeligt i och med att de ligger i krig med hamaz....
Jo men det vet jag ju.. Det var bara just diskunionen Egyptens gränser.
datic skrev:Dao skrev:Såvitt jag vet är denna stängd igen! De har inte ens en sekund avbrutit byggandet av den underjordiska muren som skall hindra just Gazaborna att få färskvaror!
bla, bla, bla... du får gärna ange en källa när du kommer med sådana påståenden, kanske svårt då den stängningen bara existerar i din galna hjärna.
publicerat idag "Egypt will keep an open border with the Hamas-run territory for the foreseeable future, an Egyptian security official said on Monday."
datic skrev:israel sa att sjövägen var stängd och att de skulle borda och avvisa de som försökte ta den vägen, israel erbjöd sig att ta emot skeppen och landvägen transportera in de förnödenheter ships to gaza hade med sig till gaza.... gissa vad ships to gaza svarade?
det kan finnas två anledningar till detta
1) skeppen skulle transportera saker som hamas kunde använda som vapen (kanske inte i första "vågen" av skepp, men hade okontrollerade skepp tillåtit in i gaza så skulle det inte tagit lång tid innan det sannolikt förekommit vapen ombord på skeppen)
2) ships to gaza ville ha en bordning, gärna våldsam sådan, av skeppen för att vända världen mot israel
mest troligt är alternativ 2, och de lyckades. En mycket väl genomtänkt plan av ledningen för ships to gaza. Att de sedan fick med sig en hög med kända "nyttiga idioter" från andra länder (som inte visste om detta mål, utan hela tiden påstår att det är fredligt) gjorde genomslaget ännu större.
Frågan är om ledningen för ships to gaza vill ha ett fullskaligt krig i regionen... vilket är en stor risk nu när iran blandar sig i med sin flotta...
Jag skulle tro att ledningen för ships to gaza hade nöjt sig med att få gränsen till egypten öppnad... nu ser dock iran chansen att kunna starta ett krig, ett krig vars start alla kommer att skylla på israel.... oavsett vem av iran/israel som faktiskt börjar
Tyvärr tror jag att även hamas skulle ta chansen om det bryter ut våldsamheter mellan iran och israel - och då kommer israel, till skillnad från andra konflikter med palestinierna, inte att hålla tillbaks...
det är bara att hoppas på en fredlig lösning, men just nu ser det mörkt ut för alla inblandade, ingen kommer att vinna på en väpnad konflikt i den regionen, alla kommer att vara förlorare - speciellt det palestinska folket som redan har det svårt
datic skrev:MartinLindgren skrev:Vad menar "Datic" att meningen med ship to Gaza är då?
datic skrev:x-medborgare skrev:Om jag inte minns helt fel så var gränsen via Egypten stängd fram till Israels blunder med skeppen.. Gränsen öppnades dagen efter.
vi pratar om idag, både iran och ships to gaza tänker, idag när det finns en problemfri lösning, skicka skepp... varför? vad är syftet med det? ja inte är det att få fram humanitär hjälp då detta skulle kunna uppnås på ett mycket, och säkrare, sätt. Vad kan då syftet vara?
Dao skrev:datic skrev:Dao skrev:Såvitt jag vet är denna stängd igen! De har inte ens en sekund avbrutit byggandet av den underjordiska muren som skall hindra just Gazaborna att få färskvaror!
bla, bla, bla... du får gärna ange en källa när du kommer med sådana påståenden, kanske svårt då den stängningen bara existerar i din galna hjärna.
publicerat idag "Egypt will keep an open border with the Hamas-run territory for the foreseeable future, an Egyptian security official said on Monday."
Hur vet du hur öppen den är?
Sniper är lika säker som du på att palestinier i Gaza fritt får ta sig över gränsen när de vill...
Sniperace skrev:x-medborgare skrev:datic skrev:MartinLindgren skrev:Vad menar "Datic" att meningen med ship to Gaza är då?
Dao skrev:Källa på det tack!
Sniperace skrev:JAvisst, de har tillfälligt och på obestämd tid öppnat dessa, men en sak är säker, det kommer vara i stort sett lika hårda kontroller på vad som förs över gränsen...
Dao skrev:Sniperace skrev:x-medborgare skrev:datic skrev:MartinLindgren skrev:Vad menar "Datic" att meningen med ship to Gaza är då?
Israels villighet gäller bara de varor som de redan accepterar att släppa igenom redan före detta - inte de nödvändiga varor som Gaza behöver!
De har varit säkra på att vapen inte funnits med hela tiden! Så mycket har Israel koll...
Dao skrev:Sniperace skrev:JAvisst, de har tillfälligt och på obestämd tid öppnat dessa, men en sak är säker, det kommer vara i stort sett lika hårda kontroller på vad som förs över gränsen...
Då delar du alltså inte datics åsikt om att övergången mot Egypten nu är problemfri?
datic skrev:israel sa att sjövägen var stängd och att de skulle borda och avvisa de som försökte ta den vägen, israel erbjöd sig att ta emot skeppen och landvägen transportera in de förnödenheter ships to gaza hade med sig till gaza.... gissa vad ships to gaza svarade?
det kan finnas två anledningar till detta
1) skeppen skulle transportera saker som hamas kunde använda som vapen (kanske inte i första "vågen" av skepp, men hade okontrollerade skepp tillåtit in i gaza så skulle det inte tagit lång tid innan det sannolikt förekommit vapen ombord på skeppen)
2) ships to gaza ville ha en bordning, gärna våldsam sådan, av skeppen för att vända världen mot israel
mest troligt är alternativ 2, och de lyckades. En mycket väl genomtänkt plan av ledningen för ships to gaza. Att de sedan fick med sig en hög med kända "nyttiga idioter" från andra länder (som inte visste om detta mål, utan hela tiden påstår att det är fredligt) gjorde genomslaget ännu större.
Frågan är om ledningen för ships to gaza vill ha ett fullskaligt krig i regionen... vilket är en stor risk nu när iran blandar sig i med sin flotta...
Jag skulle tro att ledningen för ships to gaza hade nöjt sig med att få gränsen till egypten öppnad... nu ser dock iran chansen att kunna starta ett krig, ett krig vars start alla kommer att skylla på israel.... oavsett vem av iran/israel som faktiskt börjar
Tyvärr tror jag att även hamas skulle ta chansen om det bryter ut våldsamheter mellan iran och israel - och då kommer israel, till skillnad från andra konflikter med palestinierna, inte att hålla tillbaks...
det är bara att hoppas på en fredlig lösning, men just nu ser det mörkt ut för alla inblandade, ingen kommer att vinna på en väpnad konflikt i den regionen, alla kommer att vara förlorare - speciellt det palestinska folket som redan har det svårt
Sniperace skrev:det vet du inget om....
det går inte att ha koll på allt om skepp tillåts gå direkt till Gaza....
och en blockad mär ju något som är till för att stoppa vissa varor eller hur?
Dao skrev:Sniperace skrev:det vet du inget om....
det går inte att ha koll på allt om skepp tillåts gå direkt till Gaza....
och en blockad mär ju något som är till för att stoppa vissa varor eller hur?
Jag vet hur Israels underrättelsetjänst fungerar, och om de missade detta så har de VERKLIGEN schabblat.
Kontrollen när skeppen lastades var väldigt stor, även vad passagerarna hade med sig - och det KAN INTE Israel ha missat!
Blockaden bryter mot alla gängse regler, till skillnad från exempelvis den som var mot Sydamerika...
Corven skrev:Fast vapenarsenalen dom hittade på skeppen i Ship To Gaza var ju knappast skrämmande direkt, så dom båtarna var nog så rena dom kunde bli. Såna vapen man skramlade ihop har nog Hamas tillgång till också.
Det jag är mest emot är att Israel inte vill att man skickar cement. Svårt att bygga upp husen igen utan cement...
Corven skrev:[size=18Det jag är mest emot är att Israel inte vill att man skickar cement. Svårt att bygga upp husen igen utan cement...[/size]
Sniperace skrev:Corven skrev:Fast vapenarsenalen dom hittade på skeppen i Ship To Gaza var ju knappast skrämmande direkt, så dom båtarna var nog så rena dom kunde bli. Såna vapen man skramlade ihop har nog Hamas tillgång till också.
Det jag är mest emot är att Israel inte vill att man skickar cement. Svårt att bygga upp husen igen utan cement...
Nej, där var ju inte något sådant, precis som jag uttryckte i min önskan om detta...
men det är ju inte så att man då bara kan totalslopa att kontrollera, ex så slutar tullen inte kolla för att en bil inte innehåller något smuggel
Vad gäller cement känns det osäkert, för jag vet att Israel levererat mängder med sådan, men förbudet lär väl gälla om det kan användas för att göra ordentlig betong till hamasbefästningar...
det är nog sdamma sak vilka det än gäller, ett land i krig vill nog göra vad de kan för att hindra fiendens tillgång till sådant, det känns inte så som något direkt konstigt
Infra skrev:Sniperace skrev:Corven skrev:Fast vapenarsenalen dom hittade på skeppen i Ship To Gaza var ju knappast skrämmande direkt, så dom båtarna var nog så rena dom kunde bli. Såna vapen man skramlade ihop har nog Hamas tillgång till också.
Nej, där var ju inte något sådant, precis som jag uttryckte i min önskan om detta...
men det är ju inte så att man då bara kan totalslopa att kontrollera, ex så slutar tullen inte kolla för att en bil inte innehåller något smuggel
Vad gäller cement känns det osäkert, för jag vet att Israel levererat mängder med sådan, men förbudet lär väl gälla om det kan användas för att göra ordentlig betong till hamasbefästningar...
det är nog sdamma sak vilka det än gäller, ett land i krig vill nog göra vad de kan för att hindra fiendens tillgång till sådant, det känns inte så som något direkt konstigt
Du har ju totalt fått detta om bakfötterna. Det är ju inte gods som förs in till Gaza som skall kontrolleras utan gods som förs in i israel. De senare grejorna måste kontrolleras så det inte förs in några vapen i israel ty det är ju denna extremistiska terrorstat som är den stora agressorn i närområdet och knappast Gaza eller ens Hamas.
Infra skrev:[size=18][b][color=white]fast vilket är bäst? Att palestinierna utplånar israel
än att israelerna utplåna Palestina?