Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
datic
MartinLindgren
Corven
Infra
DMustaine
Dao
lazy
formsvackan
12 posters

Vilka tror sig ha rent mjöl i påsen ?

MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Vilka tror sig ha rent mjöl i påsen ? - Sida 3 Empty Sv: Vilka tror sig ha rent mjöl i påsen ?

Inlägg  MartinLindgren 2010-06-07, 20:02

Det har du rätt i "datic" att Egyten brytit sin blockad mot Gaza och öppnat sin gräns sen några dagar tillbaka, då man inte vill vara inblandad i Israels mördande och sjöröveri!

Credit till Egypten, eller hur?
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Vilka tror sig ha rent mjöl i påsen ? - Sida 3 Empty Sv: Vilka tror sig ha rent mjöl i påsen ?

Inlägg  Sniperace 2010-06-07, 20:04

x-medborgare skrev:
    datic skrev:
    MartinLindgren skrev:Vad menar "Datic" att meningen med ship to Gaza är då?

vill de skicka förnödenheter och humanitär hjälp så kan de, utan bråk och krångel, göra det via Egypten.

Om den ändå väljer att ta sjövägen när de vet att Israel kommer att stoppa dem... ja vad kan syftet då vara?

Om jag inte minns helt fel så var gränsen via Egypten stängd fram till Israels blunder med skeppen.. Gränsen öppnades dagen efter.
    Så hur skulle varorna då kommit fram?????

Israel har förklarat sig villiga att ta dem landvägen ashdod - gaza...
    enbart för att de vill vara säkra på att vapen inte finns med,,och det ser jag som förståeligt i och med att de ligger i krig med hamaz....
    x-medborgare

Antal inlägg : 4745

Inlägg  x-medborgare 2010-06-07, 20:07

Sniperace skrev:
    x-medborgare skrev:
    datic skrev:

vill de skicka förnödenheter och humanitär hjälp så kan de, utan bråk och krångel, göra det via Egypten.

Om den ändå väljer att ta sjövägen när de vet att Israel kommer att stoppa dem... ja vad kan syftet då vara?

Om jag inte minns helt fel så var gränsen via Egypten stängd fram till Israels blunder med skeppen.. Gränsen öppnades dagen efter.

enbart för att de vill vara säkra på att vapen inte finns med,,och det ser jag som förståeligt i och med att de ligger i krig med hamaz....

Jo men det vet jag ju.. Det var bara just diskunionen Egyptens gränser. Very Happy
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-06-07, 20:09

x-medborgare skrev:
    Sniperace skrev:
    x-medborgare skrev:
    datic skrev:

Jo men det vet jag ju.. Det var bara just diskunionen Egyptens gränser. Very Happy

JAvisst, de har tillfälligt och på obestämd tid öppnat dessa, men en sak är säker, det kommer vara i stort sett lika hårda kontroller på vad som förs över gränsen...
    datic
    datic

Antal inlägg : 347

Inlägg  datic 2010-06-07, 20:10

israel sa att sjövägen var stängd och att de skulle borda och avvisa de som försökte ta den vägen, israel erbjöd sig att ta emot skeppen och landvägen transportera in de förnödenheter ships to gaza hade med sig till gaza.... gissa vad ships to gaza svarade?

det kan finnas två anledningar till detta
    1) skeppen skulle transportera saker som hamas kunde använda som vapen (kanske inte i första "vågen" av skepp, men hade okontrollerade skepp tillåtit in i gaza så skulle det inte tagit lång tid innan det sannolikt förekommit vapen ombord på skeppen)
    2) ships to gaza ville ha en bordning, gärna våldsam sådan, av skeppen för att vända världen mot israel

mest troligt är alternativ 2, och de lyckades. En mycket väl genomtänkt plan av ledningen för ships to gaza. Att de sedan fick med sig en hög med kända "nyttiga idioter" från andra länder (som inte visste om detta mål, utan hela tiden påstår att det är fredligt) gjorde genomslaget ännu större.

Frågan är om ledningen för ships to gaza vill ha ett fullskaligt krig i regionen... vilket är en stor risk nu när iran blandar sig i med sin flotta...

Jag skulle tro att ledningen för ships to gaza hade nöjt sig med att få gränsen till egypten öppnad... nu ser dock iran chansen att kunna starta ett krig, ett krig vars start alla kommer att skylla på israel.... oavsett vem av iran/israel som faktiskt börjar

Tyvärr tror jag att även hamas skulle ta chansen om det bryter ut våldsamheter mellan iran och israel - och då kommer israel, till skillnad från andra konflikter med palestinierna, inte att hålla tillbaks...

det är bara att hoppas på en fredlig lösning, men just nu ser det mörkt ut för alla inblandade, ingen kommer att vinna på en väpnad konflikt i den regionen, alla kommer att vara förlorare - speciellt det palestinska folket som redan har det svårt
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-06-07, 20:17

datic skrev:
    Dao skrev:Såvitt jag vet är denna stängd igen! De har inte ens en sekund avbrutit byggandet av den underjordiska muren som skall hindra just Gazaborna att få färskvaror!

bla, bla, bla... du får gärna ange en källa när du kommer med sådana påståenden, kanske svårt då den stängningen bara existerar i din galna hjärna.

publicerat idag "Egypt will keep an open border with the Hamas-run territory for the foreseeable future, an Egyptian security official said on Monday."

Hur vet du hur öppen den är?

Sniper är lika säker som du på att palestinier i Gaza fritt får ta sig över gränsen när de vill...

Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-06-07, 20:18

datic skrev:israel sa att sjövägen var stängd och att de skulle borda och avvisa de som försökte ta den vägen, israel erbjöd sig att ta emot skeppen och landvägen transportera in de förnödenheter ships to gaza hade med sig till gaza.... gissa vad ships to gaza svarade?

1) skeppen skulle transportera saker som hamas kunde använda som vapen (kanske inte i första "vågen" av skepp, men hade okontrollerade skepp tillåtit in i gaza så skulle det inte tagit lång tid innan det sannolikt förekommit vapen ombord på skeppen)
    2) ships to gaza ville ha en bordning, gärna våldsam sådan, av skeppen för att vända världen mot israel

mest troligt är alternativ 2, och de lyckades. En mycket väl genomtänkt plan av ledningen för ships to gaza. Att de sedan fick med sig en hög med kända "nyttiga idioter" från andra länder (som inte visste om detta mål, utan hela tiden påstår att det är fredligt) gjorde genomslaget ännu större.

Frågan är om ledningen för ships to gaza vill ha ett fullskaligt krig i regionen... vilket är en stor risk nu när iran blandar sig i med sin flotta...

Jag skulle tro att ledningen för ships to gaza hade nöjt sig med att få gränsen till egypten öppnad... nu ser dock iran chansen att kunna starta ett krig, ett krig vars start alla kommer att skylla på israel.... oavsett vem av iran/israel som faktiskt börjar

Tyvärr tror jag att även hamas skulle ta chansen om det bryter ut våldsamheter mellan iran och israel - och då kommer israel, till skillnad från andra konflikter med palestinierna, inte att hålla tillbaks...

det är bara att hoppas på en fredlig lösning, men just nu ser det mörkt ut för alla inblandade, ingen kommer att vinna på en väpnad konflikt i den regionen, alla kommer att vara förlorare - speciellt det palestinska folket som redan har det svårt

för min del tror jag INTE att det var ship to Gazas målsättning, men det var med all säkerhet en av deras sponsorers, nämligen IHH,s och deras folk fanns på just Mavi Marmara, och det var bara det skeppet det förekom våld på....

och att det var meningen från deras sida att detta skulle ske tvivlar jag inte en sekund på, det tyder deras skryt om, och de intrevjuer de varit med på innan där de uttalar att de vill bli martyrer
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-06-07, 20:18

datic skrev:

Hur vet du att det är "utan bråk och krångel"? Har du en källa för det?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-06-07, 20:20

datic skrev:
    x-medborgare skrev:Om jag inte minns helt fel så var gränsen via Egypten stängd fram till Israels blunder med skeppen.. Gränsen öppnades dagen efter.

vi pratar om idag, både iran och ships to gaza tänker, idag när det finns en problemfri lösning, skicka skepp... varför? vad är syftet med det? ja inte är det att få fram humanitär hjälp då detta skulle kunna uppnås på ett mycket, och säkrare, sätt. Vad kan då syftet vara?

Hur vet du att den är problemfri? Källa på det tack!

Du vet väl att Egypten och Israel samarbetar? Israel har en blockad på Gaza! Tror du verkligen denna öppning då är problemfri vad gäller de varor som Israel har prickat?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-06-07, 20:22

Dao skrev:
    datic skrev:
    Dao skrev:Såvitt jag vet är denna stängd igen! De har inte ens en sekund avbrutit byggandet av den underjordiska muren som skall hindra just Gazaborna att få färskvaror!

bla, bla, bla... du får gärna ange en källa när du kommer med sådana påståenden, kanske svårt då den stängningen bara existerar i din galna hjärna.

publicerat idag "Egypt will keep an open border with the Hamas-run territory for the foreseeable future, an Egyptian security official said on Monday."

Hur vet du hur öppen den är?

Sniper är lika säker som du på att palestinier i Gaza fritt får ta sig över gränsen när de vill...

ja, jag är säker på att de kan lämna Gaza om de vill, men att återkomma kan bli svårare....

och den mot egypten skulle varac helt fri för in och utpassage för alla, men med kontroll på vad som förs in.

och självfallet vill Israel ha kollen på dem som via DERAS land ska in och ut ur Gaza, du ve ju att det ÄR krig mellan HAMAZ och Israel eller hur?

då blir det på det sättet, säg ett enda land som ligger i krig med ett land som gränsar mot dem som fritt låter det landets medborgare frittröra sig fram och tillbaka över gränsen....
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-06-07, 20:22

Sniperace skrev:
    x-medborgare skrev:
    datic skrev:

Israels villighet gäller bara de varor som de redan accepterar att släppa igenom redan före detta - inte de nödvändiga varor som Gaza behöver!

De har varit säkra på att vapen inte funnits med hela tiden! Så mycket har Israel koll...
    datic
    datic

Inlägg  datic 2010-06-07, 20:22

Dao skrev:Källa på det tack!

det är snarast du som får presentera en källa på motsatsen. Men du brukar ju inte vara så duktig på att presentera källor för dina fantasier. Pajas
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-06-07, 20:23

Sniperace skrev:JAvisst, de har tillfälligt och på obestämd tid öppnat dessa, men en sak är säker, det kommer vara i stort sett lika hårda kontroller på vad som förs över gränsen...

Då delar du alltså inte datics åsikt om att övergången mot Egypten nu är problemfri?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-06-07, 20:24

Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    x-medborgare skrev:
    datic skrev:

Israels villighet gäller bara de varor som de redan accepterar att släppa igenom redan före detta - inte de nödvändiga varor som Gaza behöver!

De har varit säkra på att vapen inte funnits med hela tiden! Så mycket har Israel koll...

det vet du inget om....
    det går inte att ha koll på allt om skepp tillåts gå direkt till Gaza....

och en blockad mär ju något som är till för att stoppa vissa varor eller hur?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-06-07, 20:26

Dao skrev:
    Sniperace skrev:JAvisst, de har tillfälligt och på obestämd tid öppnat dessa, men en sak är säker, det kommer vara i stort sett lika hårda kontroller på vad som förs över gränsen...

Då delar du alltså inte datics åsikt om att övergången mot Egypten nu är problemfri?

det beror väl på vad de försöker ta med sig, inte ens svenska gränsen är problemfri om du försöker smuggla knark och vapen, men kontrollen större på gaza-egyptengränsen.

men som sagt, smugglar de inte bör den vara relativt problemfri för att vara en plats som befinner sig i krigstillstånd
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-06-07, 20:28

datic skrev:israel sa att sjövägen var stängd och att de skulle borda och avvisa de som försökte ta den vägen, israel erbjöd sig att ta emot skeppen och landvägen transportera in de förnödenheter ships to gaza hade med sig till gaza.... gissa vad ships to gaza svarade?

Nu är du ute i de fria fantasierna och tumlar omkring!

Ship to Gaza ville inte ha hjälp från Israel, därför att de då bara skulle släppa in det som Israel godkänner. Då skulle deras skepp inte vara det de just var - en hjälpsändning!

Alltså - svaret finns redan, och det är nr. 3 av dina alternativ.

Huruvida det blir krig eller inte ligger inte på organisatörerna för Ship to Gaza, utan på Israel och deras vänner i väst!

Ja, det ser mörkt ut, och vi hoppas att beslutsfattarna är lite mer påläst i konflikten än vad du är!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-06-07, 20:53

Sniperace skrev:det vet du inget om....

Jag vet hur Israels underrättelsetjänst fungerar, och om de missade detta så har de VERKLIGEN schabblat.

Kontrollen när skeppen lastades var väldigt stor, även vad passagerarna hade med sig - och det KAN INTE Israel ha missat!

Blockaden bryter mot alla gängse regler, till skillnad från exempelvis den som var mot Sydamerika...
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-06-07, 20:59

Dao skrev:
    Sniperace skrev:det vet du inget om....

Jag vet hur Israels underrättelsetjänst fungerar, och om de missade detta så har de VERKLIGEN schabblat.

Kontrollen när skeppen lastades var väldigt stor, även vad passagerarna hade med sig - och det KAN INTE Israel ha missat!

Blockaden bryter mot alla gängse regler, till skillnad från exempelvis den som var mot Sydamerika...

kan inget land i världen stoppa vanlig knarksmuggling, hur i he skulle då israel kunna veta att det INTE finns medsmugglade vapen på ett par båtar?

för att de stått på kajen och gluttat, eller att de i ett års tid kontrollerat just dessa båtar varje minut på dygnet?

jag tror du skojar med oss och försöker visa att det vet mer än vad som är fallet.
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2010-06-07, 21:04

Fast vapenarsenalen dom hittade på skeppen i Ship To Gaza var ju knappast skrämmande direkt, så dom båtarna var nog så rena dom kunde bli. Såna vapen man skramlade ihop har nog Hamas tillgång till också.

Det jag är mest emot är att Israel inte vill att man skickar cement. Svårt att bygga upp husen igen utan cement...
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-06-07, 21:12

Corven skrev:Fast vapenarsenalen dom hittade på skeppen i Ship To Gaza var ju knappast skrämmande direkt, så dom båtarna var nog så rena dom kunde bli. Såna vapen man skramlade ihop har nog Hamas tillgång till också.

Det jag är mest emot är att Israel inte vill att man skickar cement. Svårt att bygga upp husen igen utan cement...

Nej, där var ju inte något sådant, precis som jag uttryckte i min önskan om detta...

men det är ju inte så att man då bara kan totalslopa att kontrollera, ex så slutar tullen inte kolla för att en bil inte innehåller något smuggel Very Happy

Vad gäller cement känns det osäkert, för jag vet att Israel levererat mängder med sådan, men förbudet lär väl gälla om det kan användas för att göra ordentlig betong till hamasbefästningar...

det är nog sdamma sak vilka det än gäller, ett land i krig vill nog göra vad de kan för att hindra fiendens tillgång till sådant, det känns inte så som något direkt konstigt
    datic
    datic

Inlägg  datic 2010-06-07, 21:39

Corven skrev:[size=18Det jag är mest emot är att Israel inte vill att man skickar cement. Svårt att bygga upp husen igen utan cement...[/size]

den 25/5 2010
    A U.N. spokesman says Israel has permitted the import of 250 tons of cement into the Gaza Strip for a U.N. housing project of 150 apartments.
    Palestinian border officials said Monday's was the biggest shipment of cement since the start of the blockade.

ojdå, så länge israel känner sig säkra på att cementen används till hus och inte bunkrar eller för att tillverka raketer så verkar det inte vara ett jätteproblem att skicka cement till gaza

märk väl att den palestinska tjänstemannen säger "was the biggest shipment", han säger inte "was the first shipment"
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2010-06-07, 21:43

Sniperace skrev:
    Corven skrev:Fast vapenarsenalen dom hittade på skeppen i Ship To Gaza var ju knappast skrämmande direkt, så dom båtarna var nog så rena dom kunde bli. Såna vapen man skramlade ihop har nog Hamas tillgång till också.

Nej, där var ju inte något sådant, precis som jag uttryckte i min önskan om detta...

men det är ju inte så att man då bara kan totalslopa att kontrollera, ex så slutar tullen inte kolla för att en bil inte innehåller något smuggel Very Happy

Vad gäller cement känns det osäkert, för jag vet att Israel levererat mängder med sådan, men förbudet lär väl gälla om det kan användas för att göra ordentlig betong till hamasbefästningar...

det är nog sdamma sak vilka det än gäller, ett land i krig vill nog göra vad de kan för att hindra fiendens tillgång till sådant, det känns inte så som något direkt konstigt

Du har ju totalt fått detta om bakfötterna. Det är ju inte gods som förs in till Gaza som skall kontrolleras utan gods som förs in i israel. De senare grejorna måste kontrolleras så det inte förs in några vapen i israel ty det är ju denna extremistiska terrorstat som är den stora agressorn i närområdet och knappast Gaza eller ens Hamas.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-06-07, 21:51

Infra skrev:
    Sniperace skrev:

Du har ju totalt fått detta om bakfötterna. Det är ju inte gods som förs in till Gaza som skall kontrolleras utan gods som förs in i israel. De senare grejorna måste kontrolleras så det inte förs in några vapen i israel ty det är ju denna extremistiska terrorstat som är den stora agressorn i närområdet och knappast Gaza eller ens Hamas.

men nu är det ju inte så att Israel är en enklav inne i ett annat land Very Happy

du har nog missuppfattat hur det ligget till, och som det är nu så har Israel denna blockad för att förhindra att Hamaz får vapen, det kan du inte ändra på hur mycket du än skriar...

Hamaz har INTE makten att hindra Israel från att ta in vapen, och det vet vi hade de haft det så skulle de förintat Israel, precis som de har skrivit i sina stadgar, och sedan hade det inte stannat vid et, för sedan skulle målet fullföljas att hela mellanöstern skulle ligga under ett islamskt kalifat där religionsfrihet var ett minne blott....
    då skulle din våta dröm bli uppfylld, men så är det tack och lov INTE, men så snart Palestinierna blivit kvitt Hamaz ok, så finns det chans till fred
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2010-06-07, 22:47

fast vilket är bäst? Att palestinierna utplånar israel
    än att israelerna utplåna Palestina? Om du tror att det
    är någon annan än du, doggen, Lazy och några andra bruningar
    som tänker tillåta israel ha överhöghet över områden de
    väljer ut själva så tror du fel. Det är inte extrenister rasister
    och terrorister av israelisk typ som världssamfundet tänker
    låta ta hem spelet i Mellanöstern. bara så att du vet. Bruning.
    datic
    datic

Inlägg  datic 2010-06-07, 22:59

Infra skrev:[size=18][b][color=white]fast vilket är bäst? Att palestinierna utplånar israel
    än att israelerna utplåna Palestina?

de bästa, som de flesta normalintelligenta anser, är att ingen utplånar någon - men det alternativet verkan tyvärr inte finnas i din våldsfixerade värld

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-26, 03:11