Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
datic
MartinLindgren
Corven
Infra
DMustaine
Dao
lazy
formsvackan
12 posters

Vilka tror sig ha rent mjöl i påsen ?

lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Vilka tror sig ha rent mjöl i påsen ? - Sida 2 Empty Sv: Vilka tror sig ha rent mjöl i påsen ?

Inlägg  lazy 2010-06-07, 15:54

Hittade det här bland mina dokument men minns tyvärr inte vilken tidning
    det var eftersom det blivit ngn miss när jag kopierade men det säger
    en hel del om den nuvarande regeringens inställning till Iran, ska se om
    jag kan få fram källa på ngt sätt.

"In an op-ed for 5 News in Arkansas on Israeli Prime Minister Benyamin Netanyahu’s Washington visit, author Cal Thomas highlighted the Iran-Hamas relationship and rejected a peace plan’s ability to resolve all issues in the Middle East. “Last week in London I spoke with Liam Fox, a conservative Member of Parliament and ‘shadow defense secretary.’ Fox told me, ‘There is a belief in some quarters that if only you can resolve the problems between Israel and Palestine, all the other problems in the Middle East, in a domino-like fashion, will fall into place. That is absolute nonsense.'"

Continuing, he wrote that “Fox said on a recent visit to Iran that Iranian politicians told him they realize they lack an air force to fight back if they are attacked by Israel, so they would use Hizbullah and Hamas. ‘They are part of our defense policy against Israel. Hamas is not part of the Palestinian problem. Hamas is the foreign-policy wing of Iran in Israel.’"
    x-medborgare

Antal inlägg : 4745

Vilka tror sig ha rent mjöl i påsen ? - Sida 2 Empty Sv: Vilka tror sig ha rent mjöl i påsen ?

Inlägg  x-medborgare 2010-06-07, 16:24

Kan bara hålla med ser det som väldigt oroande att Iran sänder skepp till gaza. Shocked
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2010-06-07, 16:24

lazy skrev:They are part of our defense policy against Israel.
    Det kanske vore en bra idé att sluta hota Iran Very Happy
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-06-07, 16:26

x-medborgare skrev:Kan bara hålla med ser det som väldigt oroande att Iran sänder skepp till gaza. Shocked
    Endast en provokation, förmodligen med hopp om att Israel ska göra bort sig ytterligare. Jag tror tyvärr att det kan få motsatt effekt.
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-06-07, 16:32

Corven skrev:Jag är rädd för att du nog är lite naiv här Dao....

Det är lite mer än bara hjälpsändningar det handlar om.

Ship To Gaza hade inte som primärt syfte att få fram hjälp, utan alla var fullt medvetna om att Israel skulle stoppa dom på något sätt, även om ingen hade räknat med det blodiga slut det fick. Ship To Gazas syfte var att sätta världens fokus på vad som händer i Gaza, eftersom det fallit i glömska hos väldigt många. Man lyckades.

Men om Iran nu blandar sig i, så är det något helt annat.

Tror du att den Israeliska regeringen, som redan visat att man bara förstår krigets språk, accepterar att Iran, som dom har väldigt frostiga förbindelser med, seglar in på deras vatten med militärfartyg?

Risken att det blir storskaligt krig känns ganska påtaglig. Och om Israel ger sig på Iran, så finns risken att andra länder runtom ger sig på Israel. Och då blir det inte trevligt, med tanke på hur stämningen har försämrats i regionen.

Min förhoppning är att FN ordnar fram eskort, för att avvärja att Iran gör det.

Ärligt talat tror jag nog det är du som är lite naiv här, Corven!

Du gissar, utifrån en uppfattning om Iran som inte riktigt stämmer. Iran må vara en fruktansvärd diktatur, med en galen ledare. Men trots det har Iran under denna diktaturen inte startat några krig alls - till skillnad från Israel.

Ship to Gaza HADE som syfte att nå Gaza med hjälpsändningarna. De var nog införstådda med att Israel skulle kontrollera lasten eller markera på något sätt - men absolut inte det som nu skedde.

Jag är heller inte speciellt i att Iran blandar sig i i nuläget. Men det är Israel här som gett dem möjligheten - och de vore dumma som inte utnyttjade denna!

Att mer fredliga länder (?) i Europa står som handlinghsförlamade när Israel håller på med sin terror, skapar möjligheter för tyranner, islamister och liknande att hävda sig!

Problemet är alltså INTE att Iran skickar hjälpsändningar och skydd för dessa - utan att EU, USA och andra INTE gör detta! Och att VI låter Israel hållas!

För utan vrt krypande för Israel, hade Iran inte kunnat ens utgöra ett "hot" i regionen!
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2010-06-07, 16:36

formsvackan skrev:

Ja, det var uppenbarligen den iranska regimens tolkning av situationen Laughing
    Israel ser det nog ngt annorlunda med tanke på de indikationer som finns på
    att Hizbullah skulle ha missiler som kan nå längre in i Israel.

Oavsett vad som är vad så tycker jag att hela situationen känns jäkligt
    obehaglig och det går heller inte att förneka att Ahmadinejad ett
    flertal ggr nu hotat med att radera Israel från kartan.
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-06-07, 16:38

Om Israel hållit sig till folkrätten och intenationell lag hade det inte hänt....
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-06-07, 16:39

lazy skrev:
    formsvackan skrev:

Israel ser det nog ngt annorlunda med tanke på de indikationer som finns på
    att Hizbullah skulle ha missiler som kan nå längre in i Israel.

Israels hot mot sin omgivning är betydligt större, och allvarligare, än Irans hot mot Israel!

Och jo - detta går att "förneka"! För de som bryr sig mer om vad han sade, istället för de dåliga översättningarna som högertidningarna i väst uppenbarligen tyder sig till...
    x-medborgare

Inlägg  x-medborgare 2010-06-07, 16:48

sraels hot mot sin omgivning är betydligt större, och allvarligare, än Irans hot mot Israel!

Faktum är att tror faktiskt det är tvärt om.. Tyvärr
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2010-06-07, 16:52

Och jo - detta går att "förneka"! För de som bryr sig mer om vad han sade, istället för de dåliga översättningarna som högertidningarna i väst uppenbarligen tyder sig till...

För min egen del fick jag översättningarna från människor som har farsi som
    modersmål men de missförstod el. ljög säkert de också?

Vad är det med dig och ditt konstanta försvar av Ahmadinejad? Du hinner
    bara skriva på ett ställe att du inte försvarar honom för att i nästa
    inlägg försvara honom igen. confused
    datic
    datic

Antal inlägg : 347

Inlägg  datic 2010-06-07, 16:54

RedCloud skrev:Om Israel hållit sig till folkrätten och intenationell lag hade det inte hänt....

visst, och om Hamaz hade hållt sig till folkrätten och internationell lag så hade det inte varit något blockad...
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-06-07, 17:00

lazy skrev:
    formsvackan skrev:

Ge dig för f*n. USA har med benäget bistånd av Israel kraftigt hotat Iran under en lång följd av år. Axis of evil kan väl inte ens du ha missat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Axis_of_evil
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2010-06-07, 18:18

Dao skrev:

Israels hot mot sin omgivning är betydligt större, och allvarligare, än Irans hot mot Israel!

Iran i sig kanske inte utgör något större hot. Men det som händer, om Iran skickar truppfartyg mot Gaza, och Israel anfaller dom, vilket dom med största säkerhet kommer att göra, om dom kommer, det är ett väldigt stort hot. För då antänder dom den krutdurk som pyrt i flera år. Och antänds den, då finns det ju definitivt risk för att det smäller. Hårt.

Jag håller med formsvackan, Irans utspel gynnar Israel, eftersom fokus förskjuts från det som händer i Gaza och det som hände med Ship To Gaza. Jag vill att fler fartyg ska skickas till Gaza, jag vill att blockaden ska brytas, men dom får inte beskyddas av länder som är mer eller mindre i konflikt med Israel. De måste beskyddas av t ex FN, eller EU.
    datic
    datic

Inlägg  datic 2010-06-07, 18:29

Corven skrev:jag vill att blockaden ska brytas

blockad?

2010-06-02. Egypten öppnar gränsen till Gaza. En egyptisk säkerhetskälla säger till nyhetsbyrån Reuters att gränsen öppnas under obestämd tid för att göra det möjligt för humanitär och medicinsk hjälp att komma fram till Gaza. Gränsöppningen innebär även att palestinier nu kan röra sig fritt mellan länderna.

så vill man skicka humanitär och medicinsk hjälp så går det alldeles ypperligt, men som redan konstaterats så är knappast målet med ships to gaza eller irans inbladning att skicka humanitär hjälp - för ville man verkligen hjälpa de som lever i gaza då borde man välja att använda den vägen som är öppen...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-06-07, 18:32

x-medborgare skrev:
    sraels hot mot sin omgivning är betydligt större, och allvarligare, än Irans hot mot Israel!

Faktum är att tror faktiskt det är tvärt om.. Tyvärr

Irans president är aggressiv när han snackar, och de bör ses mer som en del av Irans inrikespolitik än något annat. Kanske också han försöker köpa poäng beroende på missnöjet i regionen på Israel och deras agerande.

Men något reelt hot är inte Iran. De har ingen som helst möjlighet att hota Israel rent praktiskt - vilket däremot ISRAEL har, och de har även visat vid mängder av tillfällen att de inte räds att ta initiativ rent fysiskt!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-06-07, 18:39

lazy skrev:

För min egen del fick jag översättningarna från människor som har farsi som
    modersmål men de missförstod el. ljög säkert de också?

Vad är det med dig och ditt konstanta försvar av Ahmadinejad? Du hinner
    bara skriva på ett ställe att du inte försvarar honom för att i nästa
    inlägg försvara honom igen. confused

Var har jag försvarat Ahmadinejad?

Du är en av de får här inne som försvarar ledare i en skurkstat!

Nej - jag tror inte de ljög! Vet inte hur kunniga DE var i språket och hur det politiska språket fungerar, men de som HAR denna kunskap har mestadels skakat på huvudet mot dina konspirationsteorier!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-06-07, 18:40

datic skrev:
    RedCloud skrev:Om Israel hållit sig till folkrätten och intenationell lag hade det inte hänt....

visst, och om Hamaz hade hållt sig till folkrätten och internationell lag så hade det inte varit något blockad...

Hade Israel hållit sig till Folkrätten och de mänskliga rättigheterna, hade det inte existerat något Hamas!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-06-07, 18:44

Corven skrev:
    Dao skrev:

Iran i sig kanske inte utgör något större hot. Men det som händer, om Iran skickar truppfartyg mot Gaza, och Israel anfaller dom, vilket dom med största säkerhet kommer att göra, om dom kommer, det är ett väldigt stort hot. För då antänder dom den krutdurk som pyrt i flera år. Och antänds den, då finns det ju definitivt risk för att det smäller. Hårt.

Jag håller med formsvackan, Irans utspel gynnar Israel, eftersom fokus förskjuts från det som händer i Gaza och det som hände med Ship To Gaza. Jag vill att fler fartyg ska skickas till Gaza, jag vill att blockaden ska brytas, men dom får inte beskyddas av länder som är mer eller mindre i konflikt med Israel. De måste beskyddas av t ex FN, eller EU.

Jag uppskattar inte heller att Iran skickar militärer till regionen, och det hot detta utgör. Men detta är just det som blir konsekvenserna av Israel, och USA:s agerande ute i världen och i regionen. Varför skall Iran inte ta sig samma rätt som de gör?

Jag vill helrre se att Israels utspel gynnar Iran!

Israel anser att alla som tar avstånd från deras agerande är mer eller mindre i konflikt med dem! Oavsett om det är Vatikanstaten som tar detta initiativet, så kommer de i Israels ögon vara skurkar!

Annars håller jag med dig i stort!

Men att inte se Irans agerande som en möjlighet, skapad av Israel, är nog ganska svårt...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-06-07, 18:46

datic skrev:
    Corven skrev:jag vill att blockaden ska brytas

blockad?

2010-06-02. Egypten öppnar gränsen till Gaza. En egyptisk säkerhetskälla säger till nyhetsbyrån Reuters att gränsen öppnas under obestämd tid för att göra det möjligt för humanitär och medicinsk hjälp att komma fram till Gaza. Gränsöppningen innebär även att palestinier nu kan röra sig fritt mellan länderna.

så vill man skicka humanitär och medicinsk hjälp så går det alldeles ypperligt, men som redan konstaterats så är knappast målet med ships to gaza eller irans inbladning att skicka humanitär hjälp - för ville man verkligen hjälpa de som lever i gaza då borde man välja att använda den vägen som är öppen...

Såvitt jag vet är denna stängd igen! De har inte ens en sekund avbrutit byggandet av den underjordiska muren som skall hindra just Gazaborna att få färskvaror!
    datic
    datic

Inlägg  datic 2010-06-07, 19:37

Dao skrev:Såvitt jag vet är denna stängd igen! De har inte ens en sekund avbrutit byggandet av den underjordiska muren som skall hindra just Gazaborna att få färskvaror!

bla, bla, bla... du får gärna ange en källa när du kommer med sådana påståenden, kanske svårt då den stängningen bara existerar i din galna hjärna.

publicerat idag "Egypt will keep an open border with the Hamas-run territory for the foreseeable future, an Egyptian security official said on Monday."
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2010-06-07, 19:43

Vad menar "Datic" att meningen med ship to Gaza är då?
    Menar du att det är okey för Israel att kapa och tvinga in hjälpfartyg till Israel,

Men inte okey att Iran skickar över förnödenheter?
    datic
    datic

Inlägg  datic 2010-06-07, 19:45

MartinLindgren skrev:Vad menar "Datic" att meningen med ship to Gaza är då?

vill de skicka förnödenheter och humanitär hjälp så kan de, utan bråk och krångel, göra det via Egypten.

Om den ändå väljer att ta sjövägen när de vet att Israel kommer att stoppa dem... ja vad kan syftet då vara?
    x-medborgare

Inlägg  x-medborgare 2010-06-07, 19:50

datic skrev:
    MartinLindgren skrev:Vad menar "Datic" att meningen med ship to Gaza är då?

vill de skicka förnödenheter och humanitär hjälp så kan de, utan bråk och krångel, göra det via Egypten.

Om den ändå väljer att ta sjövägen när de vet att Israel kommer att stoppa dem... ja vad kan syftet då vara?

Om jag inte minns helt fel så var gränsen via Egypten stängd fram till Israels blunder med skeppen.. Gränsen öppnades dagen efter.
    Så hur skulle varorna då kommit fram?????
    datic
    datic

Inlägg  datic 2010-06-07, 19:53

x-medborgare skrev:Om jag inte minns helt fel så var gränsen via Egypten stängd fram till Israels blunder med skeppen.. Gränsen öppnades dagen efter.

vi pratar om idag, både iran och ships to gaza tänker, idag när det finns en problemfri lösning, skicka skepp... varför? vad är syftet med det? ja inte är det att få fram humanitär hjälp då detta skulle kunna uppnås på ett mycket, och säkrare, sätt. Vad kan då syftet vara?
    x-medborgare

Inlägg  x-medborgare 2010-06-07, 19:55

datic skrev:
    x-medborgare skrev:Om jag inte minns helt fel så var gränsen via Egypten stängd fram till Israels blunder med skeppen.. Gränsen öppnades dagen efter.

vi pratar om idag, både iran och ships to gaza tänker, idag när det finns en problemfri lösning, skicka skepp... varför? vad är syftet med det? ja inte är det att få fram humanitär hjälp då detta skulle kunna uppnås på ett mycket, och säkrare, sätt. Vad kan då syftet vara?

Idag??? oki.. Vad hade hänt om skeppen inte kommit... Gränsen stängd.. ??? Hur länge då..

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 13:19