redalert skrev:Sniperace skrev:vilken nytta gör aktiehandel?
den tillför väl aktiebolaget pengar bara första gången en aktie säljs, när den sedan säljs mellan personer utanför så ger det inge pengar till bolaget eller?
sedan gynnar det bara andra som bollar dem mellan sig, iofs så är det väl så att om aktien stiger i värde så ökar aktiebolagets innehav i värde, men det är inget skäl att inte beskatta.
Hur i helskotta skall du få kapital till börsen om man inte tjänar pengar på detta?
De företagen som är framgångsrika och växer kommer också att få se sin aktiekurs stiga detta är själva grunden för att satsa pengar överhuvudtaget i företag och de pengar som satsades vid nyintroduktionen eller vid ny emmissioner ger då utdelning för de som satsade riskkapital, ett mervärde har skapats, i grunden ligger självklart hur välskött företaget och dess produkter är på den fria marknaden!
Det man köper är ju andelar i företaget och det måste stå dig fritt att avyttra eller köpa närhelst du önskar, döda denna verksamhet och du dödar även riskkapitalet!
Nu blir jag besviken på dig sniper du brukar ju kunna begripa dig på det mesta eller har du låtit dig luras av vänsterfalangen?
nej, men jag förstår inte varför inte vinster ska kunna beskattas, som jag ser det så ger EN aktie bara pengar till ett företag när detta säljer den till en köpare, när köparen säljer den till en annnan köpare, då blir det HAN som får vinsten eller hur?
nyemmission är att företaget ger ut FLER aktier, och då ger de pengar till företaget bara EN gång de också, sedan är det bara bollande mellan olika händer, och jag ser ingen anledning att det skulle vara skattefritt att dra in pengar så.
det ger ingen produktion, det är bara papper som byter ägare och pengar som bollas fram och tillbaka...
för mig känns det väldigt abstrakt, men så är jag bara en vanlig människa som säger vad jag själv tror i de olika frågorna...
för mig är det inte vänster eller högerpolitik i just detta.
men visst, jag har noll erfarenhet om sådana, och har inte forskat i vad de gör, bara fått denna uppfattning