Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+10
F.I.S.T
ericTheDog
lazy
Dao
Redvictory
redalert
Sossar ee lata
Corven
MartinLindgren
Secrist
14 posters

    De rödgrönas a-kassebluff

    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Regler

    Inlägg  Secrist 2010-05-26, 08:55

    Fast det där stämmer ju inte, och det vet du lika bra som jag. Olika regeringar ändrar reglerna lite hit och dit, beroende på olika saker.

    Fast oftast är ju inte ändringen menad att vara tillfällig eller konjukturberoende. Snarare ett utslag av senare påtänkta beslut. Fast du får gärna komma med exempel....
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  Dao 2010-05-26, 09:19

    Secrist skrev:Det är jag inte...

    Då kanske du ska minska på inläggen som sker i hans namn.

    Har bara skrivit i mitt eget namn!
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  Corven 2010-05-26, 09:46

    Secrist skrev:Fast det där stämmer ju inte, och det vet du lika bra som jag. Olika regeringar ändrar reglerna lite hit och dit, beroende på olika saker.

    Fast oftast är ju inte ändringen menad att vara tillfällig eller konjukturberoende. Snarare ett utslag av senare påtänkta beslut. Fast du får gärna komma med exempel....

    ROT avdragen är en stimulansåtgärd, avsedd att finnas nu under lågkonjunkturen. När konjunkturen vänder har man ju sagt att den ska försvinna igen.

    Under lågkonjunkturen på 90-talet kunde man deltidsstämpla, vilket jag t ex gjorde. På det viset kunde jag ta alla tillfälliga jobb som dök upp.

    Idag måste man tacka nej, för att reglerna är som dom är.

    Du har inte svarat på min fråga än.

    Är det bra att man tvingas tacka nej till jobb pga reglerna i a-kassan?

    Är det inte bättre att man jobbar de timmar man faktiskt kan?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Åtgärd

    Inlägg  Secrist 2010-05-26, 10:17

    ROT avdragen är en stimulansåtgärd, avsedd att finnas nu under lågkonjunkturen. När konjunkturen vänder har man ju sagt att den ska försvinna igen.

    Och RUT vill de rödgröna ta bort oavsett konjuktur för det är inte fint nog.

    Under lågkonjunkturen på 90-talet kunde man deltidsstämpla, vilket jag t ex gjorde. På det viset kunde jag ta alla tillfälliga jobb som dök upp.

    Idag måste man tacka nej, för att reglerna är som dom är.

    Du har inte svarat på min fråga än.

    [i]Är det bra att man tvingas tacka nej till jobb pga reglerna i a-kassan?
    Är det inte bättre att man jobbar de timmar man faktiskt kan?


    Nej det är det inte. Men det är inte heller rätt att man kan deltidsjobba i mer än ett årtionde för att man tycker det är skönt. Det är ju det som gör frågan så svår.

    För övrigt så var det väldigt tunnsått med exempel. Bättre kan du.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Inlägg

    Inlägg  Secrist 2010-05-26, 10:27

    Har bara skrivit i mitt eget namn!

    För att försvara hans agerande ja. Upprepade gånger.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  MartinLindgren 2010-05-26, 11:03

    Sercrist är sig lik, märklig attityd, att ständigt trumpeta vilka behagliga liv all lever som inte kan jobba fullt ut av olika anledningar,

    Hur det skulle vara ett straff att vara så lyckligt lottad att få vara fullt arbetsför begriper inte jag!
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  Corven 2010-05-26, 12:04

    Secrist skrev:ROT avdragen är en stimulansåtgärd, avsedd att finnas nu under lågkonjunkturen. När konjunkturen vänder har man ju sagt att den ska försvinna igen.

    Och RUT vill de rödgröna ta bort oavsett konjuktur för det är inte fint nog.

    Under lågkonjunkturen på 90-talet kunde man deltidsstämpla, vilket jag t ex gjorde. På det viset kunde jag ta alla tillfälliga jobb som dök upp.

    Idag måste man tacka nej, för att reglerna är som dom är.

    Du har inte svarat på min fråga än.

    [i]Är det bra att man tvingas tacka nej till jobb pga reglerna i a-kassan?
    Är det inte bättre att man jobbar de timmar man faktiskt kan?


    Nej det är det inte. Men det är inte heller rätt att man kan deltidsjobba i mer än ett årtionde för att man tycker det är skönt. Det är ju det som gör frågan så svår.

    För övrigt så var det väldigt tunnsått med exempel. Bättre kan du.

    Jag har inte nämnt rut, eftersom det inte är en stimulansåtgärd, utan något Alliansen vill permanenta så som det är. En subvention för folk som ändå har råd att betala fullt pris. Helt rätt att ta bort det.

    Jag tycker inte heller att det är rätt om folk utnyttjar a-kassan för att kunna jobba deltid, med heltidsersättning. Och i en högkonjunktur, så har jag inga större problem med 75 dagars regeln. Men som jag skrivit flera gånger, timingen för införandet var åt helvete, och man borde kunna backa på det tills konjunkturen vänder, eftersom det nu har blivit en arbetslöshetsfälla.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  redalert 2010-05-26, 23:10

    Corven skrev:
    Jag har inte nämnt rut, eftersom det inte är en stimulansåtgärd, utan något Alliansen vill permanenta så som det är. En subvention för folk som ändå har råd att betala fullt pris. Helt rätt att ta bort det.


    Men det var väl själve fan vad svårt det var att fatta att det inte går att högbeskatta lågkvalificerade yrken eftersom folk inte är beredda att betala det priset för dessa tjänster, rik eller fattig!

    Uppenbart för alla utom kommunistslynglar! affraid
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  Redvictory 2010-05-26, 23:12

    redalert skrev:
    Corven skrev:
    Jag har inte nämnt rut, eftersom det inte är en stimulansåtgärd, utan något Alliansen vill permanenta så som det är. En subvention för folk som ändå har råd att betala fullt pris. Helt rätt att ta bort det.


    Men det var väl själve fan vad svårt det var att fatta att det inte går att högbeskatta lågkvalificerade yrken eftersom folk inte är beredda att betala det priset för dessa tjänster, rik eller fattig!

    Uppenbart för alla utom kommunister! affraid

    Ähh kryp in i onanikojan med dig! du gör ju ingen nytta här ändå!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty RUT

    Inlägg  Secrist 2010-05-26, 23:15

    Jag har inte nämnt rut, eftersom det inte är en stimulansåtgärd, utan något Alliansen vill permanenta så som det är. En subvention för folk som ändå har råd att betala fullt pris. Helt rätt att ta bort det.

    Detsamma borde väl gälla för ROT. Varför ska villaägare få billigare snickare? Eller gillar du ROT för att de rödgröna gör det?
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  ericTheDog 2010-05-26, 23:25

    En fråga till alla vänsteranhängare:

    Vad är ROT-avdraget bra för?
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  Redvictory 2010-05-26, 23:27

    ericTheDog skrev:En fråga till alla vänsteranhängare:

    Vad är ROT-avdraget bra för?

    För kuken! Very Happy
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  x-medborgare 2010-05-26, 23:43

    Redvictory skrev:
    ericTheDog skrev:En fråga till alla vänsteranhängare:

    Vad är ROT-avdraget bra för?

    För kuken! Very Happy
    Shocked Embarassed
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-27, 00:44

    ericTheDog skrev:En fråga till alla vänsteranhängare:

    Vad är ROT-avdraget bra för?

    Tandläkaren ?? Neutral
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  Dao 2010-05-27, 00:53

    Secrist skrev:Jag har inte nämnt rut, eftersom det inte är en stimulansåtgärd, utan något Alliansen vill permanenta så som det är. En subvention för folk som ändå har råd att betala fullt pris. Helt rätt att ta bort det.

    Detsamma borde väl gälla för ROT. Varför ska villaägare få billigare snickare? Eller gillar du ROT för att de rödgröna gör det?

    Att få hjälp av utbildad och kunniga snickare är en sak - att utnyttja fattiga för få hemmet städat är en annan!
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  ericTheDog 2010-05-27, 00:57

    Ni vet alltså inte ens vad ROT-avdraget är bra för?
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  Corven 2010-05-27, 01:02

    Secrist skrev:

    Detsamma borde väl gälla för ROT. Varför ska villaägare få billigare snickare? Eller gillar du ROT för att de rödgröna gör det?



    ROT är en stimulansåtgärd, riktat mot en bransch, som alltid är en av de första som drabbas när konjunkturen går ner. Jag är inte särskilt förtjust i den heller, men ser den som betydligt vettigare än att använda skattepengar för att subventionera rika människors städning. ROT avdraget kommer betydligt fler till gagn. Dels hantverkaren, men även leverantören gynnas av det.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty RUT

    Inlägg  Secrist 2010-05-27, 07:39

    ROT är en stimulansåtgärd, riktat mot en bransch, som alltid är en av de första som drabbas när konjunkturen går ner. Jag är inte särskilt förtjust i den heller, men ser den som betydligt vettigare än att använda skattepengar för att subventionera rika människors städning.

    Fast nu används ju RUT även av människor med vanliga inkomster. Jag vänder mig emot beskrivningen att det bara är rika människor som utnyttjar den. Hur många låginkosttagare utnyttjar ROT menar du? Dessutom har det enligt beräkningar skapat ca 5000 jobb. Är detta dåligt menar du?
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  redalert 2010-05-27, 07:55

    Secrist skrev:ROT är en stimulansåtgärd, riktat mot en bransch, som alltid är en av de första som drabbas när konjunkturen går ner. Jag är inte särskilt förtjust i den heller, men ser den som betydligt vettigare än att använda skattepengar för att subventionera rika människors städning.

    Fast nu används ju RUT även av människor med vanliga inkomster. Jag vänder mig emot beskrivningen att det bara är rika människor som utnyttjar den. Hur många låginkosttagare utnyttjar ROT menar du? Dessutom har det enligt beräkningar skapat ca 5000 jobb. Är detta dåligt menar du?

    Fanskapet ser ju hellre att dessa jobb skattas bort och att dessa 5000 blir bidragstagare istället och därmed per definition vänsterröstare om så hela landet skall gå i ekonomisk kollaps!
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  Redvictory 2010-05-27, 08:06

    redalert skrev:
    Secrist skrev:ROT är en stimulansåtgärd, riktat mot en bransch, som alltid är en av de första som drabbas när konjunkturen går ner. Jag är inte särskilt förtjust i den heller, men ser den som betydligt vettigare än att använda skattepengar för att subventionera rika människors städning.

    Fast nu används ju RUT även av människor med vanliga inkomster. Jag vänder mig emot beskrivningen att det bara är rika människor som utnyttjar den. Hur många låginkosttagare utnyttjar ROT menar du? Dessutom har det enligt beräkningar skapat ca 5000 jobb. Är detta dåligt menar du?

    Fanskapet ser ju hellre att dessa jobb skattas bort och att dessa 5000 blir bidragstagare istället och därmed per definition vänsterröstare om så hela landet skall gå i ekonomisk kollaps!

    Ni alliansare är så lata! börja städa själva! lär er snickra m,m det gör vi Rödgröna! det skulle ni må bra av tror jag!
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  Corven 2010-05-27, 08:46

    Secrist skrev:

    Fast nu används ju RUT även av människor med vanliga inkomster. Jag vänder mig emot beskrivningen att det bara är rika människor som utnyttjar den. Hur många låginkosttagare utnyttjar ROT menar du? Dessutom har det enligt beräkningar skapat ca 5000 jobb. Är detta dåligt menar du?

    Det påstås så ja, men det har man inte kunnat visa. Det har förekommit andra siffror också, men de går inte ihop med de pengar som faktiskt har dragits av för rut.

    Nej, det är inte bara rika som använder rut, men de är i rejäl majoritet. Den vanligaste typen av städning, som låginkomsttagare använder rut till, är flyttstädningar, i alla fall de jag känner till, men vardagsstädning är ovanligt. Det är däremot vanligt för de välbeställda som använder sig av rut.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  Infra 2010-05-27, 08:55

    Secrist skrev:AB skriver idag om de rödgrönas något märkliga politik. Att ena dagen häftigt kritisera alliansen för allt möjligt för att en tid senare inte vilja ändra det även om de vinner valet. Någon som är förvånad?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7176904.ab

    Också något som bekräftar det jag sagt. Att delar av alliansens politik kommer att vara kvar oavsett vem som vinner på grund av att oppositionen ger dem rätt, även om de inte vill säga det högt.

    Den som vill kan ju passa på att läsa om andra tveksamma uttalanden från oppositionen.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/logndetektorn/article7153330.ab

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/logndetektorn/article7064374.ab

    Secrist - den förträfflige - har gjort en av sina storstilade, politiska analyser Laughing Hon tycks inte
    fatta att de Rödgröna väljer att låta en del
    av allisrörans misstag bestå för att det är politiskt omöjligt att
    återställa på en och samma gång. Befolkningen/undersåtarna/medborgarna/skattebetalarna tål
    inte den ryckighet i politiken som detta skulle innebära.

    Inga är mer medvetna om detta än den borgerliga alliansröran. Sånt här ställer de till i
    destruktivt syfte lika mycket som i politisk nit.
    De vet i regel att de bara sitter en mandatperiod i taget (det finns undantag, jag vet det)
    så det gäller att destruera så mycket som
    möjligt som bär socialdemokratins märke. Behöver jag ens nämna
    välfärdssystemen Fk och af?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Åter

    Inlägg  Secrist 2010-05-27, 09:32

    Secrist - den förträfflige - har gjort en av sina storstilade, politiska analyser Hon tycks inte
    fatta att de Rödgröna väljer att låta en del
    av allisrörans misstag bestå för att det är politiskt omöjligt att
    återställa på en och samma gång. Befolkningen/undersåtarna/medborgarna/skattebetalarna tål
    inte den ryckighet i politiken som detta skulle innebära.


    Och Infra-den naiva- vägrar inse att mycket av det som inte kommer att återställas beror på att de rödgröna inte vill ha en återställare. De inser också att vissa alliansreformer är bättre än deras och väljer därför medvetet att behålla dem. Tyvärr skulle denna insikten rubba Infras världsbild så då är det lättare att snickra ihop egna förklaringar och försöka sälja klabbet som de rödgrönas politik.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  RedMentalCase 2010-05-27, 10:24

    Corven skrev:
    Secrist skrev:

    Detsamma borde väl gälla för ROT. Varför ska villaägare få billigare snickare? Eller gillar du ROT för att de rödgröna gör det?



    ROT är en stimulansåtgärd, riktat mot en bransch, som alltid är en av de första som drabbas när konjunkturen går ner. Jag är inte särskilt förtjust i den heller, men ser den som betydligt vettigare än att använda skattepengar för att subventionera rika människors städning. ROT avdraget kommer betydligt fler till gagn. Dels hantverkaren, men även leverantören gynnas av det.

    "Rika" männsikors byggjobb är OK att stimulera ??
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  Dao 2010-05-27, 10:48

    RedMentalCase skrev:
    Corven skrev:
    Secrist skrev:

    Detsamma borde väl gälla för ROT. Varför ska villaägare få billigare snickare? Eller gillar du ROT för att de rödgröna gör det?



    ROT är en stimulansåtgärd, riktat mot en bransch, som alltid är en av de första som drabbas när konjunkturen går ner. Jag är inte särskilt förtjust i den heller, men ser den som betydligt vettigare än att använda skattepengar för att subventionera rika människors städning. ROT avdraget kommer betydligt fler till gagn. Dels hantverkaren, men även leverantören gynnas av det.

    "Rika" männsikors byggjobb är OK att stimulera ??

    Mer än städning, ja!

    Sponsored content


    De rödgrönas a-kassebluff - Sida 3 Empty Sv: De rödgrönas a-kassebluff

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-17, 15:02