Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
KickTheRasist
lazy
F.I.S.T
croz
marxisten
formsvackan
Sniperace
RedCloud
12 posters

"demokratin" Israel.....

Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

"demokratin" Israel..... - Sida 5 Empty Sv: "demokratin" Israel.....

Inlägg  Sniperace 2010-05-25, 19:24

RedCloud skrev:
    det är inte vad som avslöjade det gäller, det är själva grunden att hemligstämplat avslöjas

Så den tyska SS officer som talade med en svensk officer och avslöjade sanningen om ohyggligheterna i koncentrationslägren redan slutet -43 var spion ?
    Inte full av civilkurage ?

ett brott är ett brott...???

Märklig inställning.

enligt sitt lands lag JA...

nu har vi ju haft de som försvarade lagarna i IRAN, att det ÄR ju lag, bryter man mot dem så straffas man när det gällde otrohet, avfall från Islam eller äktenskapsbrott.

inte ett dugg om att dessa lagar var FEL....
    KickTheRasist
    KickTheRasist

Antal inlägg : 3622

Inlägg  KickTheRasist 2010-05-25, 19:59

Sniperace skrev:
    RedCloud skrev:
    det är inte vad som avslöjade det gäller, det är själva grunden att hemligstämplat avslöjas

Så den tyska SS officer som talade med en svensk officer och avslöjade sanningen om ohyggligheterna i koncentrationslägren redan slutet -43 var spion ?
    Inte full av civilkurage ?

ett brott är ett brott...???

Märklig inställning.

enligt sitt lands lag JA...

nu har vi ju haft de som försvarade lagarna i IRAN, att det ÄR ju lag, bryter man mot dem så straffas man när det gällde otrohet, avfall från Islam eller äktenskapsbrott.

Först Hamaz nu Iran , mästare på att smyga ur ett obehaglig situation Laughing
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-05-25, 20:01

Först Hamaz nu Iran , mästare på att smygga ur ett obehaglig situation

[wiki]

Teflon är DuPont-koncernens varumärke för polytetrafluoreten (PTFE), en plast med fysiska egenskaper som gör den mycket hal (låg friktion).
    KickTheRasist
    KickTheRasist

Antal inlägg : 3622

Inlägg  KickTheRasist 2010-05-25, 20:03

RedCloud skrev:
    Först Hamaz nu Iran , mästare på att smygga ur ett obehaglig situation

[wiki]

Teflon är DuPont-koncernens varumärke för polytetrafluoreten (PTFE), en plast med fysiska egenskaper som gör den mycket hal (låg friktion).

*asgarv*
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2010-05-25, 20:36

Sniperace skrev:nu har vi ju haft de som försvarade lagarna i IRAN, att det ÄR ju lag, bryter man mot dem så straffas man när det gällde otrohet, avfall från Islam eller äktenskapsbrott.

Var lagarna bättre när även vi begagnade oss av dem ?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-25, 20:39

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:nu har vi ju haft de som försvarade lagarna i IRAN, att det ÄR ju lag, bryter man mot dem så straffas man när det gällde otrohet, avfall från Islam eller äktenskapsbrott.

Var lagarna bättre när även vi begagnade oss av dem ?

nej, jag kan klandra alla för att de har otäcka lagar, och att det fanns sådana i Sverige för några hundra år sedan är inget jag är stolt över, snarare tvärtom...

men att i detta upplysta århundrande fortsätta använda sådana är inget jag ser som positivt.

så visst har jag väl rätten att anse det som horribelt att hänga någon för att denne är homosexuell, eller stena en ung flicka för att hon haft sex före äktenskapet, eller att döda en människa för att denne har osmaken att INTE tro på Allah och Mohammed
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2010-05-25, 20:45

Måste göra ett tillägg här till fs, när har vi någonsin stenat någon p.g.a
    otrohet här i Sverige?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-05-25, 20:48

lazy skrev:Måste göra ett tillägg här till fs, när har vi någonsin stenat någon p.g.a
    otrohet här i Sverige?

"straffas till livet utan alla nåder", men stening var ingen vanlig avrättningsmetod vad jag känner till.

http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=14338&refid=1025

Otrohet = dårskap

Förbjuden sexualitet blev riktigt förbjuden när någon av de inblandade var gift. Riktigt illa var det om bägge parter var gifta, fast inte med varandra.

I 1600-talets samhälle betraktades all sexualitet utanför äktenskapet som syndig och brottslig. Detta var den officiella hållningen. I praktiken kunde man, särskilt på det lokala planet, ibland visa överseende med sexuella relationer som kunde definieras som föräktenskapliga. Om ett ogift par låg med varandra men därefter rättade till det genom att gifta sig kunde de till och med slippa straff.

När det handlade om personer som redan var gifta sågs snedstegen desto allvarligare. Äktenskaplig otrohet fördömdes och allra värst var det när bägge parter var gifta på var sitt håll. Dubbelt hor kallades detta brott, till skillnad från enkelt hor som betydde att bara ena parten var gift.

Dubbelt hor var under 1600-talet belagt med dödsstraff. "Begår någon dubbelt hor då straffas till livet utan alla nåder" förklarade kungen 1615. I praktiken kunde straffet bli lindrigare, särskilt längre fram under århundradet. Många avrättades dock också.

Både enkelt och dubbelt hor verkar ha betraktats som en svår synd också bland folkets breda lager. Inför rätta fällde de anklagade tårar och talade om otroheten som sin stora dårskap.
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-05-25, 20:49

lazy skrev:Måste göra ett tillägg här till fs, när har vi någonsin stenat någon p.g.a
    otrohet här i Sverige?

Hor är en äldre benämning på utomäktenskapligt sexuellt umgänge (och är i denna bemärkelse således inte relaterat till prostitution).

Följande grader av hor fanns sedan den karolinska tiden:

1. Lönskaläge, där ingendera parten var gift.
    2. Enkelt hor, där ena parten redan var gift med någon annan.
    3. Dubbelt hor, där båda parterna redan var gifta med någon annan

Under äldre tid var dubbelt hor belagt med dödsstraff. Beviskraven var emellertid mycket höga, och straff utmättes därför ytterst sällan enligt lagens skrivning. Åtal för lönskaläge förekom i princip bara då lönskaläget resulterat i graviditet och avskrevs i allmänhet mot löfte om giftermål. Genom 1734 års lag blev straffet vanligen böter eller spöstraff för hor.

Lönskaläge avkriminaliserades genom 1864 års strafflag. Straffet för hor blev samtidigt i de flesta fall böter, och dessutom infördes huvudregeln att den bedragna maken eller makan var tvungen att anmäla händelsen för att det skulle gå till åtal. Hor avkriminaliserades först 1937, även om lagstiftningen då sedan länge inte tillämpats. [wiki]
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-25, 20:49

otrohet här i Sverige?

Vad jag vet har detta aldrig använts som straff, visst vi brände ett antal häxor (många mindre än vad de flesta tror, för i swe var det inte många)
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2010-05-25, 20:58

Intressant att både fs och RC:s inlägg visar på att "vi" hade dessa straff
    på 16/1700-talet, inte undra på att det blir krockar när en del extremister
    hävdar att detta är det "bästa" för människan.

Målet borde vara att de som redan insett att Islam måste reformeras ska
    skyddas från de som tycker att vi ska leva som på medeltiden.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-05-25, 21:05

lazy skrev:Målet borde vara att de som redan insett att Islam måste reformeras ska
    Där tror jag vi är överens, men lämpliga "skyddsmetoder" kan vi troligtvis ha olika åsikter om.
    marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

Inlägg  marxisten 2010-05-25, 21:05

lazy skrev:Intressant att både fs och RC:s inlägg visar på att "vi" hade dessa straff

Islam är inte problemet och kan inte reformeras. Då måste man förändra Koranen, och man kan inte förändra en 1400 år gammal bok. Hur skulle kyrkan reagera om man ändrade bibeln? Det som är problemet är de som tolkar Islam och Koranen på ordet, detta pga. att den är just 1400 år gammal...

F.ö. så är Koranen rena fredsdeklarationen jämfört med ex. gamla testamentet... Skillnaden är bara den att det är ytterst få kristna och judar som tolkar gamla testamentet (även nya för kristna)på ordet, även om det finns vissa sekter som gör det, och det finns inget land som de har makten i (vad jag vet om iaf).

Koranen är också endast ett fåtal som tolkar på ordet, men dessa personer har tyvärr makten i vissa länder, därför framträder Islam som en krigisk, kvinnoförtryckande religion, när den från början skapades för att Muhammed ville ha en fredligare religion än kristendom och judendom.

Senast ändrad av marxisten den 2010-05-25, 21:11, ändrad totalt 1 gång
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-05-25, 21:11

marxisten skrev:Islam är inte problemet och kan inte reformeras.
    Det sätt som människor utövar sin religion på förändras dock allt eftersom. I Sverige har inte kristendomen samma makt över våra liv som den hade för 100 år sedan, och då inte lika mycket som för 200 år sedan ......

Majoriteten av de muslimska barn som idag växer upp i Sverige kommer "garanterat" inte att utöva Islam på samma sätt som de som växer upp i t.ex. Pakistan. Religionen "reformeras" i takt med samhället.
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2010-05-25, 21:38

Majoriteten av de muslimska barn som idag växer upp i Sverige kommer "garanterat" inte att utöva Islam på samma sätt som de som växer upp i t.ex. Pakistan. Religionen "reformeras" i takt med samhället.

Jag hoppas verkligen att du har rätt här men när det gäller alla muslimska
    friskolor så är jag tveksam och här går jag helt emot Alliansen, jag anser
    att vi måste ha även privata friskolor men inte privata religiösa friskolor,jag
    anser inte heller att vi måste ha privata vårdcentraler för muslimska kvinnor
    men det är kanske mer ett "olycksfall" i arbetet att det blivit såhär.
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2010-05-25, 21:41

lazy skrev:men inte privata religiösa friskolor

För en gångs skull är vi överens till 100%... Jag är i.of. emot privata skolor överhuvudtaget, men om det är något det ska vara nolltolerans mot är det religiösa friskolor. Religion och skolan hör inte ihop och är enligt mig en farlig kombination, lika farlig som politik och religion!

Gällande privata vårdcentraler för muslimska kvinnor har jag inte ens hört talas om att det existerar. Men är inte särskilt mycket för privat vård överhuvudtaget.

Senast ändrad av marxisten den 2010-05-25, 21:45, ändrad totalt 2 gånger
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-05-25, 21:43

lazy skrev:

Jag hoppas verkligen att du har rätt här men när det gäller alla muslimska
    friskolor så är jag tveksam och här går jag helt emot Alliansen, jag anser
    att vi måste ha även privata friskolor men inte privata religiösa friskolor,jag
    anser inte heller att vi måste ha privata vårdcentraler för muslimska kvinnor
    men det är kanske mer ett "olycksfall" i arbetet att det blivit såhär.
    Jag är kraftigt emot alla "konfessionella" skolor. Vill någon bedriva privatvård för t.ex. endast rörmokare så tycker jag att det också är fel.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-25, 21:48

formsvackan skrev:
    Det sätt som människor utövar sin religion på förändras dock allt eftersom. I Sverige har inte kristendomen samma makt över våra liv som den hade för 100 år sedan, och då inte lika mycket som för 200 år sedan ......

men samtidigt har vi en ökad radikalism blan både första och andragenerationens invandrarbarn som påverkas starkt av smarta islamister som vet hur de fårngar upp rotlösa ungdomar för att sedan forma dessa till nya fanatiker.

det är dessa vi måste påverka och informera med hjälp av de vanliga muslimerna som vill leva som alla andra utan religiöst förtryck
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2010-05-25, 21:51

Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:

men samtidigt har vi en ökad radikalism blan både första och andragenerationens invandrarbarn som påverkas starkt av smarta islamister som vet hur de fårngar upp rotlösa ungdomar för att sedan forma dessa till nya fanatiker.

det är dessa vi måste påverka och informera med hjälp av de vanliga muslimerna som vill leva som alla andra utan religiöst förtryck

Enklaste sätter att undvika detta är att bryta segregationen i samhället och få en mycket bättre integration istället... Dvs. minska klasskillnader, ej öka dem...
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-25, 21:57

marxisten skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:

du menar med förbud för invandrare att bosätta sig i invandrartäta områden?

det är ju det största problemet enligt migrationsverket att större delen VILL tvunget bosätta sig där deras landsmän finns......

de rekommenderar att i första hand välja orter där det inte är någon större sådan population eftersom dessa har visat sig klara sig MYCKET bättre....

Enklaste sätter att undvika detta är att bryta segregationen i samhället och få en mycket bättre integration istället... Dvs. minska klasskillnader, ej öka dem...
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2010-05-25, 21:57

Men hur bryter vi segregationen när alla nytillkomna vill till det område
    där deras landsmän bor?

Dessutom har de enligt EBO-lagen rätt att begära det.
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2010-05-25, 22:04

Jag är kraftigt emot alla "konfessionella" skolor. Vill någon bedriva privatvård för t.ex. endast rörmokare så tycker jag att det också är fel.

Allas vår Mahmoud Aldebe var den förste att nappa på privata vårdcentraler, ngt
    som inte gagnar muslimska flickor/kvinnor, precis som Nalin Pekgul hävdade så
    blir det ytterligare en "fälla" där de flickor/kvinnor som känner sig hotade
    inte har någon att prata med.
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-05-26, 09:31

lazy skrev:Intressant att både fs och RC:s inlägg visar på att "vi" hade dessa straff

Och var kommer islam in i bilden?

Och reformeras? Hur då? En arbetsgrupp på Timbro?

Du är inte lite stollig ibland...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-26, 09:33

lazy skrev:

Men hur bryter vi segregationen när alla nytillkomna vill till det område
    där deras landsmän bor?

Dessutom har de enligt EBO-lagen rätt att begära det.

Genom att motarbeta smygrasismen i Sverige!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-26, 09:34

lazy skrev:

Allas vår Mahmoud Aldebe var den förste att nappa på privata vårdcentraler, ngt
    som inte gagnar muslimska flickor/kvinnor, precis som Nalin Pekgul hävdade så
    blir det ytterligare en "fälla" där de flickor/kvinnor som känner sig hotade
    inte har någon att prata med.

Privatiseringen av den offentliga sektorn är av ondo för hela samhället!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 22:44