Rainman 2009-02-27, 20:12
Jonte skrev:Helt fritt att kommentera mitt inlägg Rainman.
Hur man än räknar blir det mycket pengar.
Visst gör det, det tråkiga är att det blir så många "kringeffekter" i ett sådant här läge. När regionen skulle behöva en stark arbetsmarknad blir företagen rädda för att rekrytera eftersom man inte vet hur det skall bli med SAAB.
Bemanningsföretagen som har uppdrag på SAAB sparkar sin personal så fort man bara kan. Många gånger under devisen "Det är bäst att ta i rejält, vi kan alltid återanställa sen."
Jonte skrev:
Även om beslutet att tillåta en rekonstruktion kom från Vänersborgs Tingsrätt så följer dom lagarna som staten har satt upp sedan länge.
Visst, lagen om företagsrekonstruktion kom 1996 och den göra att staten sitter fast i sina garantier.
Jonte skrev:
Den stora frågan är ju då om man skall stoppa denna penga rullning i tid eller vänta?.
Man kan inte heller mata på med en massa nya bilar som ingen vill köpa.
Bättre då med en snabb konkurs helt enkelt. Med parten av svenskarna vill ju heller inte att man skall rädda SAAB.
GM har ju helt tagit bort sina händer från SAAB. Regeringen skulle nog hjälpa SAAb om bara SAAb hade löst ägar frågan.
Staten vill ju inte stå där som delägare i en olönsam bilfabrik.
Mvh
Eric
Min motfråga blir: Kan man stoppa penningrullningen och i så fall hur?
En snabb konkurs skulle nog kunna betraktas som ett "värsta tänkbara senario". Om SAAB kursade skulle det utbryta panik bland företagen som samarbetar med SAAB, man skulle snabbt försöka rädda vad som räddas kan och dra ner peronalen till ett minimun. En konkurs skulle också innebära att underleverantörena skulle bli utan betalning för sina leveranser, detta skulle i sin tur leda till fler konkurser och ytterligare lönegarantikostnader. (Lönegarantin gäller även vid konkurs.)
Det verkar som vi båda är av uppfattningen att GM & staten i det här fallet inte riktigt vill vara tillmötesgående mot varandra. Synd eftersom jag tror att om staten hade hjälp till och skapat förutsättningar för en långsam avveckling av SAAB (om inget annat återstår) så hade underleverantörer och "SAAB-beroende" företag kanske kunnat ställa om sin produktion och sitt tjänsteutbud för att på så vis överleva.
Mvh
Rainman