Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
F.I.S.T
MartinLindgren
lazy
Dao
Sniperace
formsvackan
Vercingetorix
RedCloud
12 posters

    tillbaka till trettiotalet....

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Dao 2010-05-07, 16:15

    Sniperace skrev:
    Då får du väl ta upp det med de som skulle göra på detta sättet. Mig veteligen finns det ingen här inne som försvarar sådana saker som du beskriver!

    Jasså?

    hur var det då med fördömandet från er angående mohammedbilderna, det var ju SÅÅÅ hemst gjort mot islam osv, och förståeligt att muslimer reagerar mot detta, på samma sät borde ni då reagera att det är förståeligt att några kristna reagerar mot något de anser vara hädelse av deras gud osv...

    men det verkar som om Islam av er ska placeras på en piedestal och vara tabu att kritisera, men när det gäller de kristna är inget för grovt....

    ni ger Islam rätten att bli kränkta och tycker så synd om dessa men hånskrattar när det gäller liknande saker mot kristendomen, att vara rättvisa i detta verkar inte vara er starka sida, och man kan ju undra vilket som är det STÖRSTA problemet, massupplopp och dödshot, förstörelse osv, eller bara några idioter som bränner några böcker och sedan är det bra med det?

    sila mygg och svälja kameler?

    Debatterar du med dig själv eller?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  formsvackan 2010-05-07, 16:16

    Sniperace skrev:vad jag menar är att kan du känna ett sådant hat mot kristendomen, då borde du i empatins namn kunna känna ett mångdubbelt hat mot ex Islam eller hur?
    Jag känner på intet sätt något hat mot vare sig kristendomen eller islam. Beteendet hos ett antal figurer som missbrukar dessa religioner för sina egna suspekta syftens skull har jag dock mycket starka åsikter om.

    Ämnet i denna tråd var en svensk pastors uppmaning att bränna böcker. Din första reaktion på detta var att attackera utövare av islam. Varför ? Vad i hela fridens namn hade det med saken att göra ?

    Man kan lätt misstänka att du inte har några andra åsikter än att islam är åt helvete. Allt bemöter du på samma sätt, utövandet av Islam är värre än allt annat här i världen och kan därför tydligen användas som argument i alla sammanhang.

    Det finns oerhört mycket här i världen där islam inte har det minsta med saken att göra, trådstarten är ett exempel på något sådant, jordgubbsglass är ett annat. Många tycker det är gott, men så var det ju det där med flickor och slöjor förstås .....


    Senast ändrad av formsvackan den 2010-05-07, 16:20, ändrad totalt 2 gånger
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Dao 2010-05-07, 16:16

    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Det är angelägnare att se till att vi i upplysta Sverige kväver dessa tendenser i sin linda, snarare än förfasas över motsvarande reaktioner i mellanöstern, för vad kan man egentligen göra åt vad ett koppel vidskepliga kamelfösare hittar på, menar du?

    Varför denna fixering vid religionen då?

    Eller är annan fanatism OK, enligt dig?

    Ingen, absolut ingen fanatism är ok enligt mig. Jag kan absolut acceptera religiösa människor, men be mig inte respektera religionen. (Försöker bara förekomma din nästa kommentar om mitt "fanatiska religionshat, hehe.)

    Varför vill du inte respektera religionen?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Dao 2010-05-07, 16:20

    lazy skrev:
    Buddhismen är inte "snällare" än någon annan religion!

    Du menar att de också bränner böcker/flaggor el. hotar med ngn "halvgalen
    Gud" som ser/hör allt du gör/tänker och som straffar den som tänker på ett
    sätt som inte är tillåtet? Jag har faktiskt inte hört talas om några
    fanatiska buddhister men jag har kanske missat dem?

    Tror du hör vad du vill höra...

    INGEN religion handlar om sådana saker. Däremot kan människor UTNYTTJA religionen för att göra sådant. Där finns även exempel på buddhistiska utnyttjanden...

    Japanerna under andra världskriget var smått fanatiska, så vitt jag vet. De gamla mongolerna efter Djingis Khan var oerhört grymma... Bara som exempel...

    Går man sedan in på lokalhistoria där buddhismen varit rådande, så finns det en hel del godsaker att hämta - om man vill...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Dao 2010-05-07, 16:22

    Sniperace skrev:blir man verkligen så mordlysten för någons religiösa åsuikter?

    Nej!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  formsvackan 2010-05-07, 16:23

    Dao skrev:De gamla mongolerna efter Djingis Khan var oerhört grymma...
    Djingis själv var väl en av de första som ivrade för religionsfrihet, attans dumskalle .... Very Happy
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Dao 2010-05-07, 16:25

    Sniperace skrev:och hur många har inte förlorat livet i namnet av Islam, stenade till döds för utomäktenskaplig förbindelse, dödade för att de inte ville vara "troende" osv osv.

    allt pga människors maktfullkomlighet.....

    men det ger inte mig mordlystenhet mot dess utövare ändå....

    jag tror mycket av världens ondska beror just på mordlystenhet mot oliktänkande och andra....

    Hur många har inte misst livet i namnet av Frihet?

    En religiös övertygelse är oerhört bra metod om man vill begränsa den ondska du talar om! Få är så ödmjuka och toleranta som aktivta troende...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Dao 2010-05-07, 16:27

    Sniperace skrev:Men just detta att vilja lösa sådant med VAPEN, tänk om alla ville lösa sådana med våld?

    Usch fy! Ja, tänk om alla skulle bete sig som sekulariserade ateister... Hua...
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-07, 16:29

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Men just detta att vilja lösa sådant med VAPEN, tänk om alla ville lösa sådana med våld?

    Usch fy! Ja, tänk om alla skulle bete sig som sekulariserade ateister... Hua...
    Cool
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Dao 2010-05-07, 16:35

    Vercingetorix skrev:Religion är att påtvinga styrning utifrån i människors medvetande, där jaget förminskas. Detta gör dem väldigt lättmanipulerade, något som alltid kommer att utnyttjas av maktmänniskor.

    Öhhh... Va..?

    Religion och andlighet, i sitt fundament, kommer INNIFRÅN!

    Bara materiella tramsheter kommer utifrån. Med våld och hot om våld har makten tvingat folk in i trossystem som FRÅNGÅR den fundamentala andligheten/religionen!

    Andligt/religiöst starka människor blir oftast oerhört SVÅRA att styra och manipulera, för de har en grundlggande tro sm skapar trygghet hos dem!

    Detta har man kommit fram till i studier av religionen som fenomen!

    Tro KAN faktiskt förflytta berg!
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  lazy 2010-05-07, 16:35

    En religiös övertygelse är oerhört bra metod om man vill begränsa den ondska du talar om! Få är så ödmjuka och toleranta som aktivta troende...

    Och få kan vara så trångsynta och besatta av straff som en del aktivt
    troende är, har tyvärr träffat på dem.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Dao 2010-05-07, 16:36

    lazy skrev:

    Därför måste vi ALLTID slåss för vår frihet, oavsett om det är moderater, kristen maktelit eller muslims maktelit som vill ta den i från oss

    Du "glömde" vänsterfolk som tycker att egentligen är nog kommunismen
    "en bra grej." Wink

    Och mot antidemokratiska högerfalanger som vill tala om vad andra skall tycka...
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-07, 16:38

    lazy skrev:
    En religiös övertygelse är oerhört bra metod om man vill begränsa den ondska du talar om! Få är så ödmjuka och toleranta som aktivta troende...

    Och få kan vara så trångsynta och besatta av straff som en del aktivt
    troende är, har tyvärr träffat på dem.

    GW. BUSH ?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Dao 2010-05-07, 16:38

    formsvackan skrev:
    Dao skrev:De gamla mongolerna efter Djingis Khan var oerhört grymma...
    Djingis själv var väl en av de första som ivrade för religionsfrihet, attans dumskalle .... Very Happy

    Jag skrev EFTER Djingis Khan, svackan...

    Djingis sket blankt i vilken religion hade. Däremot var KUBLAI Khan för en viss religionsfrihet, då han inte själv hade bestämt sig!

    Det blev buddhismen, och hans grymhet fortsatte oförändrat...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Dao 2010-05-07, 16:40

    lazy skrev:
    En religiös övertygelse är oerhört bra metod om man vill begränsa den ondska du talar om! Få är så ödmjuka och toleranta som aktivta troende...

    Och få kan vara så trångsynta och besatta av straff som en del aktivt
    troende är, har tyvärr träffat på dem.

    Hur mycket religiositet har de, då? Alla religioner har tolerans och ödmjukhet som en del av sin kärna. Hur kan någon gå emot detta och ändå bli betraktade som religiösa?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  formsvackan 2010-05-07, 16:44

    Dao skrev:Jag skrev EFTER Djingis Khan, svackan....
    Jag såg det och dessutom att det var de som var grymma, fast det vete f*n. Djingis lagar skulle vi nog idag betrakta som oerhört grymma.
    Dao skrev:Djingis sket blankt i vilken religion hade.

    Ett relativt stort mått av nyfikenhet i ämnet hade han dock enligt vad jag fått mig berättat.
    Dao skrev:Däremot var KUBLAI Khan för en viss religionsfrihet, då han inte själv hade bestämt sig!
    OK, jag har inte en aning om detta.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  lazy 2010-05-07, 16:59

    F.I.S.T skrev:
    lazy skrev:
    En religiös övertygelse är oerhört bra metod om man vill begränsa den ondska du talar om! Få är så ödmjuka och toleranta som aktivta troende...

    Och få kan vara så trångsynta och besatta av straff som en del aktivt
    troende är, har tyvärr träffat på dem.

    GW. BUSH ?

    Har ju inte träffat honom men han är nog ett ganska bra exempel på ngn
    som anser sig ha Gud på sin sida men lever långtifrån vad kristendom
    egentligen handlar om.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  RedCloud 2010-05-07, 17:03

    Närhelst de bränner böcker kommer de också, i slutet, att bränna människor.

    Var trådens kärna....
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-07, 19:01

    lazy skrev:
    F.I.S.T skrev:
    lazy skrev:
    En religiös övertygelse är oerhört bra metod om man vill begränsa den ondska du talar om! Få är så ödmjuka och toleranta som aktivta troende...

    Och få kan vara så trångsynta och besatta av straff som en del aktivt
    troende är, har tyvärr träffat på dem.

    GW. BUSH ?


    som anser sig ha Gud på sin sida men lever långtifrån vad kristendom
    egentligen handlar om
    .

    Går att applicera på andra religioner och politiska inriktningar oxå
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Sniperace 2010-05-07, 19:48

    Hur många har inte misst livet i namnet av Frihet?

    En religiös övertygelse är oerhört bra metod om man vill begränsa den ondska du talar om! Få är så ödmjuka och toleranta som aktivta troende...

    ja, precis som aktiva troende fanatiker gör exakt samma sak för att påtvinga andra sin tro, här saknar oftast religionen större betydelse, pacifister finns både bland troende och bland ateister, sekulariserade människor.


    maktmissbrukare finns i båda lägren troende som icketroende.

    dvs människor som tror att VÅLD löser problem och skulle kunna ge medmänsklighet och värme?

    jag har så många gånger påpekat att min hobby skytte har INGET med våld att göra, jag skulle aldrig ens tänka tanken att rikta något av mina vapen mot en mänsklig varelse, och absolut INTE för att påtvinga någon min syn på saken...

    jag accepterar INTE användandet av våld för att kränga varken kommunism eller kapitalism, eller religion...

    att någon vill detta ser jag som illa...
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  lazy 2010-05-07, 21:43

    F.I.S.T skrev:
    lazy skrev:
    F.I.S.T skrev:
    lazy skrev:
    En religiös övertygelse är oerhört bra metod om man vill begränsa den ondska du talar om! Få är så ödmjuka och toleranta som aktivta troende...

    Och få kan vara så trångsynta och besatta av straff som en del aktivt
    troende är, har tyvärr träffat på dem.

    GW. BUSH ?


    som anser sig ha Gud på sin sida men lever långtifrån vad kristendom
    egentligen handlar om
    .

    Går att applicera på andra religioner och politiska inriktningar oxå

    Säger jag definitivt inte emot.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Bränna

    Inlägg  Secrist 2010-05-08, 00:01

    Närhelst de bränner böcker kommer de också, i slutet, att bränna människor.

    Lustigt att du kan vara så kritisk till detta samtidigt som du visar sådan förståelse för rabiata islamister som mordhotar konstnärer. Rolling Eyes
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-08, 04:03

    Secrist skrev:Närhelst de bränner böcker kommer de också, i slutet, att bränna människor.

    Lustigt att du kan vara så kritisk till detta samtidigt som du visar sådan förståelse för rabiata islamister som mordhotar konstnärer. Rolling Eyes

    Det olustiga är att du kan tolka det som att någon försvarar mordhot och terrorism....
    Men blundrar för västvärldens del i konflikterna är du och stora delar av forumhögern mer eller mindre mästare på
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  RedCloud 2010-05-08, 09:15

    samtidigt som du visar sådan förståelse för rabiata islamister som mordhotar konstnärer.

    Länka till ett ställe där jag visar "förståelse" för detta secrist, eller be om ursäkt för din lögn.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-08, 11:24

    upp

    Sponsored content


    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 3 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-17, 06:27