Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
F.I.S.T
MartinLindgren
lazy
Dao
Sniperace
formsvackan
Vercingetorix
RedCloud
12 posters

    tillbaka till trettiotalet....

    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Vercingetorix 2010-05-07, 11:28

    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Det är angelägnare att se till att vi i upplysta Sverige kväver dessa tendenser i sin linda, snarare än förfasas över motsvarande reaktioner i mellanöstern, för vad kan man egentligen göra åt vad ett koppel vidskepliga kamelfösare hittar på, menar du?

    Varför denna fixering vid religionen då?

    Eller är annan fanatism OK, enligt dig?

    Ingen, absolut ingen fanatism är ok enligt mig. Jag kan absolut acceptera religiösa människor, men be mig inte respektera religionen. (Försöker bara förekomma din nästa kommentar om mitt "fanatiska religionshat, hehe.)
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Sniperace 2010-05-07, 11:37

    MartinLindgren skrev:Lite tragiskt med dom som aldrig kan snacka om en enda fråga utan att kontra med den eller det då...?

    För mig är det en gåta,varför det finns folk som uppmanar till att bränna Astrid Lindgren och Jonas Gardell på bål?

    religion som religion...

    men vi måste kanske bena ut och sortera all religiuon i inriktningar osv församlingar osv och bara just denna smala del? Very Happy

    Jag har klart uttalat att det ÄR idioti att göra så, men att detta är ett väldigt mycket mindre problem som utnyttjas att förminska ett mycket större problem inom religion.

    att bränna en bok är nog inte mycket att orda om i jämförelse med att en annan blir MÖRDAD pga sin bok eller film....
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  lazy 2010-05-07, 11:37

    Buddhismen är inte "snällare" än någon annan religion!

    Du menar att de också bränner böcker/flaggor el. hotar med ngn "halvgalen
    Gud" som ser/hör allt du gör/tänker och som straffar den som tänker på ett
    sätt som inte är tillåtet? Jag har faktiskt inte hört talas om några
    fanatiska buddhister men jag har kanske missat dem?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-07, 11:38

    Vercingetorix skrev:Jag som tyckte att jag behandlade båda dessa sinnessvaga rörelser med samma skopa av hatblandad ironi ganska tydligt....

    Man skulle nästan kunna uttyda av det du skriver att du inte gillar religioner ?? Laughing

    Jag förstår faktiskt inte detta, även om jag inte ut den aspekten är religiös själv..... även om min privata åsikt är att jag inte vill följa en skrift som talar om hur min moral skall vara osv.....

    Många har ju påstått att det är religioner som orsak de flesta krig i världen genom tiderna, och att det skulle vara så än i dag....
    Jag hävdar att detta inte alls stämmer....

    Jag hävdar att ALLA krig handlar om MAKT, oavsett om den maktgalne är kristen korsfarare, muslim, Amerikansk president eller heter Stalin eller Napoleon.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  RedCloud 2010-05-07, 11:39

    Jag har faktiskt inte hört talas om några
    fanatiska buddhister men jag har kanske missat dem?

    Missat att det nästan är inbördeskrig i Thailand ?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Sniperace 2010-05-07, 11:39

    Jag hävdar att ALLA krig handlar om MAKT, oavsett om den maktgalne är kristen korsfarare, muslim, Amerikansk president eller heter Stalin eller Napoleon.

    det är jag villig att hålla med om, och har även hävdat detta ett antal gånger tidigare
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Sniperace 2010-05-07, 11:40

    RedCloud skrev:
    Jag har faktiskt inte hört talas om några
    fanatiska buddhister men jag har kanske missat dem?

    Missat att det nästan är inbördeskrig i Thailand ?

    är det fråga om någon sorts religionskrig?
    sker detta i Buddismens namn?

    jag vet inte själv....
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-07, 12:25

    Jag har sett Jonas Gardells program, O Herre gud" el vad de heter, och han hädar inte Jesus och gud. Han är själv djupt religiös.
    Det han gör är att han ifrågasätter maktstrukturer då och nu, inom religionen kristendom. Och han ifrågasätter prästerskapens tolkningar av Gud och religion som ofta historiskt sett och även nu är styrda av egen maktposition....

    Medan Jonas för tillbaka religionen till dess kärna, och lyssnar till det Jesus skulle ha sagt.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  formsvackan 2010-05-07, 12:36

    Vercingetorix skrev:Det är angelägnare att se till att vi i upplysta Sverige kväver dessa tendenser i sin linda, snarare än förfasas över motsvarande reaktioner i mellanöstern, för vad kan man egentligen göra åt vad ett koppel vidskepliga kamelfösare hittar på, menar du?
    Inte riktigt. Jag anser att man ska kunna diskutera det man upplever som problem i det egna samhället, utan att sopa dessa under kamelhårsmattan varenda gång. De ”krafter” som får människor att kräva bränning av Astrid Lindgrens böcker, gör så utan någon som helst hänvisning till vare sig kameler eller mellanöstern.

    Oklahoma räknas inte ens till mellanvästern.

    http://www.rhema.org/

    Detta får mig att vilja släppa ut Kamrat Kalashnikov ur skrubben Evil or Very Mad
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  RedCloud 2010-05-07, 13:27

    Detta får mig att vilja släppa ut Kamrat Kalashnikov ur skrubben

    Jag kan putsa upp den åt dig...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Sniperace 2010-05-07, 13:33

    jag har tillgång till en riktigt välputsad sådan i modell halvautomat, fixad så den skjuter väldigt tätt och fint.....

    inget som ger direkt VILL HA, men ett roligt vapen att skjuta med på våra papptavlor (eller bowlingkäglor från 100 eller 200metersvallen)

    men inget sådant som jag läste där, eller som man läser från jihadsidor får mig att vilja låna den.....

    blir man verkligen så mordlysten för någons religiösa åsuikter?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  formsvackan 2010-05-07, 14:33

    Sniperace skrev:blir man verkligen så mordlysten för någons religiösa åsuikter?
    Det har föga med religiösa åsikter att göra. Den manipulation av människor som denna rörelse i ekonomiskt syfte utövar är av ett slag som motiverar användning av Kalashnikov varje dag i veckan. De bluffmetoder de använder sig av världen runt, skulle kunna lagföras utifrån ett otal paragrafer, om det inte vore för att de får gömma sig bakom religionsfriheten.

    Hagin den äldre är en av de ytterst få människor som med jämna mellanrun for till himlen för att jaga ut alla små demoner som rände runt och skrek "jacketijack, jackeijack, jacketijack". Vår Herre och hans son kunde inte göra detta själva eftersom de överlämnat all makt till Hagin och hans lärjungar. Allt detta och mycket mer spektakel finns återgivet i Hagins bok "Namnet Jesus".

    Hagins böcker gavs i Sverige ut av den egenhändigt "uppfostrade" pastor Ekman vid Livets Ord, fram tills dess att rättigheterna drogs in med motiveringen att Livets Ord var för galna i sin tro !!!!!! Helt j*vla sagolikt. Att en annan jänkare vid namn Scott öppnat eget i Falun och behövde en på marknaden färdig produkt att tjäna pengar på hade säkert inte med saken att göra, eller ....

    Det förbannade bluffmakeri som dessa figurer ägnar sig åt har krossat tillvaron för många människor i många länder. Många har förlorat livet, bl.a. två av mina tidigare vänner Evil or Very Mad
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Sniperace 2010-05-07, 14:37

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:blir man verkligen så mordlysten för någons religiösa åsuikter?
    Det har föga med religiösa åsikter att göra. Den manipulation av människor som denna rörelse i ekonomiskt syfte utövar är av ett slag som motiverar användning av Kalashnikov varje dag i veckan. De bluffmetoder de använder sig av världen runt, skulle kunna lagföras utifrån ett otal paragrafer, om det inte vore för att de får gömma sig bakom religionsfriheten.

    Hagin den äldre är en av de ytterst få människor som med jämna mellanrun for till himlen för att jaga ut alla små demoner som rände runt och skrek "jacketijack, jackeijack, jacketijack". Vår Herre och hans son kunde inte göra detta själva eftersom de överlämnat all makt till Hagin och hans lärjungar. Allt detta och mycket mer spektakel finns återgivet i Hagins bok "Namnet Jesus".

    Hagins böcker gavs i Sverige ut av den egenhändigt "uppfostrade" pastor Ekman vid Livets Ord, fram tills dess att rättigheterna drogs in med motiveringen att Livets Ord var för galna i sin tro !!!!!! Helt j*vla sagolikt. Att en annan jänkare vid namn Scott öppnat eget i Falun och behövde en på marknaden färdig produkt att tjäna pengar på hade säkert inte med saken att göra, eller ....

    Det förbannade bluffmakeri som dessa figurer ägnar sig åt har krossat tillvaron för många människor i många länder. Många har förlorat livet, bl.a. två av mina tidigare vänner Evil or Very Mad

    och hur många har inte förlorat livet i namnet av Islam, stenade till döds för utomäktenskaplig förbindelse, dödade för att de inte ville vara "troende" osv osv.

    allt pga människors maktfullkomlighet.....

    men det ger inte mig mordlystenhet mot dess utövare ändå....

    jag tror mycket av världens ondska beror just på mordlystenhet mot oliktänkande och andra....
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  formsvackan 2010-05-07, 14:40

    Sniperace skrev:och hur många har inte förlorat livet i namnet av Islam, stenade till döds för utomäktenskaplig förbindelse, dödade för att de inte ville vara "troende" osv osv.
    ÄN DOM DÅ !
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Sniperace 2010-05-07, 14:44

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:och hur många har inte förlorat livet i namnet av Islam, stenade till döds för utomäktenskaplig förbindelse, dödade för att de inte ville vara "troende" osv osv.
    ÄN DOM DÅ !

    ja, än dom då, religion som religion, missbrukad av fanatiker....

    ser inte skogen för alla träd

    det ÄR fruktansvärt när maktgalna människor gör så, precis som när en stygg människa kidnappar ex kommunismen osv osv...

    hela tiden, är det MÄNNISKAN inte religionen eller ismen eller hur?

    vad jag menar är att kan du känna ett sådant hat mot kristendomen, då borde du i empatins namn kunna känna ett mångdubbelt hat mot ex Islam eller hur?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-07, 15:19

    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:och hur många har inte förlorat livet i namnet av Islam, stenade till döds för utomäktenskaplig förbindelse, dödade för att de inte ville vara "troende" osv osv.
    ÄN DOM DÅ !

    ja, än dom då, religion som religion, missbrukad av fanatiker....

    ser inte skogen för alla träd

    det ÄR fruktansvärt när maktgalna människor gör så, precis som när en stygg människa kidnappar ex kommunismen osv osv...

    hela tiden, är det MÄNNISKAN inte religionen eller ismen eller hur?

    vad jag menar är att kan du känna ett sådant hat mot kristendomen, då borde du i empatins namn kunna känna ett mångdubbelt hat mot ex Islam eller hur?

    Nu var det inte hela kristendomen Formis gav sig på utan en sekt som utnyttjar andra
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Sniperace 2010-05-07, 15:24

    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:och hur många har inte förlorat livet i namnet av Islam, stenade till döds för utomäktenskaplig förbindelse, dödade för att de inte ville vara "troende" osv osv.
    ÄN DOM DÅ !

    ja, än dom då, religion som religion, missbrukad av fanatiker....

    ser inte skogen för alla träd

    det ÄR fruktansvärt när maktgalna människor gör så, precis som när en stygg människa kidnappar ex kommunismen osv osv...

    hela tiden, är det MÄNNISKAN inte religionen eller ismen eller hur?

    vad jag menar är att kan du känna ett sådant hat mot kristendomen, då borde du i empatins namn kunna känna ett mångdubbelt hat mot ex Islam eller hur?

    Nu var det inte hela kristendomen Formis gav sig på utan en sekt som utnyttjar andra

    Men just detta att vilja lösa sådant med VAPEN, tänk om alla ville lösa sådana med våld?

    gillar inte borgare, skjut dem, gillar inte kommunister, skjut dem, gillar inte livets ordare, skjut dem, gillar inte muslimer skjut dem.....

    jaja, våld löser alla problem, och funkar det inte så är det bara att använda mer våld...
    eller?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Vercingetorix 2010-05-07, 15:27

    Religion är att påtvinga styrning utifrån i människors medvetande, där jaget förminskas. Detta gör dem väldigt lättmanipulerade, något som alltid kommer att utnyttjas av maktmänniskor.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-07, 15:36

    Vercingetorix skrev:Religion är att påtvinga styrning utifrån i människors medvetande, där jaget förminskas. Detta gör dem väldigt lättmanipulerade, något som alltid kommer att utnyttjas av maktmänniskor.

    Religion är EN typ av livfilosofi.....

    Maktmänniskor kommer alltid att utnyttja allt och alla oavsett religion, livsfilosofi, politisk hållning, ... oavsett demokrati eller annan styrelseform...
    Har ingenting med själva religionen att göra... har med människan som sådan att göra....

    Därför måste vi ALLTID slåss för vår frihet, oavsett om det är moderater, kristen maktelit eller muslims maktelit som vill ta den i från oss
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  lazy 2010-05-07, 15:43


    Därför måste vi ALLTID slåss för vår frihet, oavsett om det är moderater, kristen maktelit eller muslims maktelit som vill ta den i från oss

    Du "glömde" vänsterfolk som tycker att egentligen är nog kommunismen
    "en bra grej." Wink
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-07, 15:45

    lazy skrev:

    Därför måste vi ALLTID slåss för vår frihet, oavsett om det är moderater, kristen maktelit eller muslims maktelit som vill ta den i från oss

    Du "glömde" vänsterfolk som tycker att egentligen är nog kommunismen
    "en bra grej." Wink

    Hur menar du nu då ? Cool
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  lazy 2010-05-07, 15:50

    Hur menar du nu då ? Cool

    Du menar att du vill köra Lars Ohlys mer el. mindre påtvingade
    avståndstagande från kommunismen ett varv till?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-07, 15:52

    lazy skrev:
    Hur menar du nu då ? Cool

    Du menar att du vill köra Lars Ohlys mer el. mindre påtvingade
    avståndstagande från kommunismen ett varv till?

    Jag ställde en fråga till dig angående din antydan om kommunism !!
    Och vem var det som tog upp ämnet ?? ... jo Lazy !! Cool
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  lazy 2010-05-07, 16:01

    Därför måste vi ALLTID slåss för vår frihet, oavsett om det är moderater, kristen maktelit eller muslims maktelit som vill ta den i från oss

    Tror att det var du som skrev det här inlägget där du blandar in moderater
    som några som vill ta ifrån oss friheten(?) då kan det vara på sin plats
    att också peka på vissa inom vänsterpartiet.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-07, 16:05

    lazy skrev:
    Därför måste vi ALLTID slåss för vår frihet, oavsett om det är moderater, kristen maktelit eller muslims maktelit som vill ta den i från oss

    Tror att det var du som skrev det här inlägget där du blandar in moderater
    som några som vill ta ifrån oss friheten(?) då kan det vara på sin plats
    att också peka på vissa inom vänsterpartiet.

    Ja och jag står för att moderaterna gör det, genom sin cyniska människoförnedrande POLITIK !!
    Medan Ohly s politik inte gör det samma, vilket tvingar dig och forumhögern att ta till andra metoder för att misskreditera vänstern och Ohly... andra metoder än kritik til den faktiska politik vänstern och Ohly står för

    Sponsored content


    tillbaka till trettiotalet.... - Sida 2 Empty Sv: tillbaka till trettiotalet....

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-17, 07:58