Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+6
zak
MartinLindgren
ANNA2LINK
visuellt
captaincodd
fredrik rahm70
10 posters

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-13, 18:26

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Publicerat i dag. 15:42

    Hårdare sjukskrivningsregler tycks inte ha lett till ökad arbetslöshet.

    De flesta som avslutat sin sjukskrivning efter årsskiftet verkar ha gått tillbaka till jobbet.


    Vid årsskiftet passerade 80 000 sjukskrivna för första gången tremånadersgränsen i de nya sjukskrivningsregler som infördes förra sommaren. Många, inte minst oppositionen, framförde oro för att tusentals människor skulle tvingas ut i arbetslöshet eftersom deras arbetsförmåga nu bedömdes utifrån hela arbetsmarknaden.

    Men så blev det inte, att döma av nya siffror som TT tagit del av.


    Från årsskiftet och fram till den 19 januari avslutade 9 483 personer som varit sjukskrivna i 180 dagar eller mer sin sjukskrivning.

    Försäkringskassans siffror visar att knappt 1 300 av dem gått över i förtidspension i stället.

    Nästan 2 000 är inskrivna hos Arbetsförmedlingen. Av dem är 700 anmälda som arbetslösa. Resten består sannolikt av människor som söker nya jobb men också de som har en lönebidragsanställning.

    Det går inte heller att belägga farhågorna om att många tvingas söka socialbidrag när sjukskrivningen är över.


    Det finns tecken på att fler söker socialbidrag, men Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har inte fått några signaler om en kraftig ökning av människor i socialtjänstens väntrum.

    Detta beror antagligen på krisen som slagit hårdast emot arbetssökande samt lågutbildade.

    - Vi skickade förra veckan ut en enkät till kommunerna för att få en bättre bild, säger Per-Arne Andersson, avdelningschef på avdelningen för lärande och arbetsmarknad på SKL.

    Enligt Magdalena Brasch, verksamhetsområdeschef för ohälsa på Försäkringskassan, har många sannolikt gått tillbaka till sin gamla arbetsplats efter sjukskrivning.

    - Vi kommer att göra en kartläggning av vilken försörjning och huvudsaklig sysselsättning människor har efter avslutad sjukpenning i två telefonintervjuundersökningar. Resultaten redovisas i augusti respektive december, säger hon.

    TT

    vargen kom Inte nu heller.
    USCH vad "orättvist".

    captaincodd
    captaincodd


    Antal inlägg : 904
    Join date : 09-02-17
    Ort : Upplands-Bro

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Om dom så ska krypa

    Inlägg  captaincodd 2009-03-13, 18:48

    så är dom iaf inte tärande längre som Biltd en gång så fint uttryckte de´.Men verkligheten är inget politiker bryr sin lilla hjärna med Wink Måtte det bli skifte i nästa val,,,,,
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Sv: Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-13, 18:49

    ja usch..

    fler på bidrag..ropen skalla Bidrag åt alla..

    ner med arbete..
    lol!
    captaincodd
    captaincodd


    Antal inlägg : 904
    Join date : 09-02-17
    Ort : Upplands-Bro

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty I ert fall,

    Inlägg  captaincodd 2009-03-13, 18:55

    ni på högerkanten är det bort med bidrag och alla skyddsnät i övrigt så får folk fixa det bäst dom kan.Omänskligt och ovärdigt en demokrati,tycer inte du det fredrik Neutral
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Sv: Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-13, 19:19

    captaincodd skrev:ni på högerkanten är det bort med bidrag och alla skyddsnät i övrigt så får folk fixa det bäst dom kan.Omänskligt och ovärdigt en demokrati,tycer inte du det fredrik Neutral

    vad kommenterar du??

    att vargen inte kom I artikeln som DET skall handla om eller kör du på med vanliga smutspropagandan??


    FOOOOKUSFLYTT alá Vänster??
    visuellt
    visuellt


    Antal inlägg : 207
    Join date : 09-02-23
    Ort : Somewhere out there...

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Sv: Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Inlägg  visuellt 2009-03-13, 19:24

    Undrar hur dessa mår och jag undrar om de verkligen är färdig behandlade och mår bra. Eller är det mera så att det är av rädsla som gör att många faktiskt har gått tillbaka till sina arbeten i förtid. För det är just det vad det hela handlar om för många...
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Sv: Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-13, 19:26

    visuellt skrev:Undrar hur dessa mår och jag undrar om de verkligen är färdig behandlade och mår bra. Eller är det mera så att det är av rädsla som gör att många faktiskt har gått tillbaka till sina arbeten i förtid. För det är just det vad det hela handlar om för många...


    ja Usch nått Orättvist MÅSTE det ju vara.

    Eller kanske har folk fattat att men ej skall utnyttja sjukförsäkringen i Absurdum.
    (kallas solidaritet att INTE dra på andras bekostnad)

    Var är vargen nu då?
    clown
    visuellt
    visuellt


    Antal inlägg : 207
    Join date : 09-02-23
    Ort : Somewhere out there...

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Sv: Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Inlägg  visuellt 2009-03-13, 19:36

    fredrik rahm skrev:
    visuellt skrev:Undrar hur dessa mår och jag undrar om de verkligen är färdig behandlade och mår bra. Eller är det mera så att det är av rädsla som gör att många faktiskt har gått tillbaka till sina arbeten i förtid. För det är just det vad det hela handlar om för många...


    ja Usch nått Orättvist MÅSTE det ju vara.

    Eller kanske har folk fattat att men ej skall utnyttja sjukförsäkringen i Absurdum.
    (kallas solidaritet att INTE dra på andras bekostnad)

    Var är vargen nu då?
    clown

    Vilken varg? Är inte vargen sällsynt och utrotningshotad?
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Bra

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-03-13, 19:46

    Ja vi kan ju hoppas att dessa människor mår så pss bra så dom orkar jobba så dom inte blir sjukskrivna igen...Den risken kan vara stor om personer börjar att jobba för tidigt.
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Sv: Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-13, 19:48

    ANNA2LINK skrev:Ja vi kan ju hoppas att dessa människor mår så pss bra så dom orkar jobba så dom inte blir sjukskrivna igen...Den risken kan vara stor om personer börjar att jobba för tidigt.

    ja du har sååå rätt anna MINST 5 års sjukskrivning för en blindtarms operation..

    och minst 7år för ett benbrott=)(ironi)
    cat
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Sv: Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-13, 19:51



    Vilken varg? Är inte vargen sällsynt och utrotningshotad?

    du vet den där vargen oppositionen ständigt kommer med??

    Hjorder av arbetslösa somgår med mössan i hand till soc.

    (mellan 70000 - 110000 har jag sett panik skriverier om)

    vad dom glömde dock är att dom flesta är VANLIGA människor och inga självutnämnda offer=)
    rabbit
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Hur mycket???

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-03-13, 19:52

    O hur mycket är det värt då att inte få tillräckligt lång tid att vara sjuk om man inte hinner att bli frisk innan arbete??? Sjuk syn på sjuka människor som jag hoppas blir ändring på efter 2010...
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Sv: Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-13, 19:54

    ANNA2LINK skrev:O hur mycket är det värt då att inte få tillräckligt lång tid att vara sjuk om man inte hinner att bli frisk innan arbete??? Sjuk syn på sjuka människor som jag hoppas blir ändring på efter 2010...

    jag vet att du INTE vill ha några krav och en skön Medborgarlön..men PGA allt missbruk som kom hand i hand med ingen kontroll i sjukförsäkringen så kan du knappast få som du vill.

    NÅ är det inte POSITIVT att "vargen inte kom" som oppositionen och DU med gnällt om i åratal nu
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Fredrik

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-03-13, 19:54

    Det är viktigt vid sjukdom at inte börja arbeta för snabbt och blir det så som jag skrev innan så kanske reformen blir för dyr om folk får sjukskriva sig igen...
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Sv: Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-13, 19:55

    ANNA2LINK skrev:Det är viktigt vid sjukdom at inte börja arbeta för snabbt och blir det så som jag skrev innan så kanske reformen blir för dyr om folk får sjukskriva sig igen...

    hakat upp dej??

    kommrentera ARTIKELN och FAKTA anna??

    eller är det orättvist att fler inte far illa..som du och rödgröna verkar vilja?
    lol!
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Inte alls.

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-03-13, 19:56

    Att...

    Inte alls Fredrik det är klart att arbetsföra människor ska det ställas krav på, sen anser jag att man inte kan ställa för omänskliga krav...
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Sv: Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-13, 19:58




    annas kommentarer.

    ja vi kan ju hoppas att dessa människor mår så pss bra så dom orkar jobba så dom inte blir sjukskrivna igen...Den risken kan vara stor om personer börjar att jobba för tidigt.

    hack skrap


    O hur mycket är det värt då att inte få tillräckligt lång tid att vara sjuk om man inte hinner att bli frisk innan arbete??? Sjuk syn på sjuka människor som jag hoppas blir ändring på efter 2010...

    hack skrap



    t är viktigt vid sjukdom at inte börja arbeta för snabbt och blir det så som jag skrev innan så kanske reformen blir för dyr om folk får sjukskriva sig igen...

    hack skrap

    Att...

    Inte alls Fredrik det är klart att arbetsföra människor ska det ställas krav på, sen anser jag att man inte kan ställa för omänskliga krav...

    hack skrap



    vissa kör med (v)inyl fortfarande

    hack skrap...


    Slutsumma det är ORÄTTVIST att alliansens "hemska orättvisa sataniska onda" politik visade sig inte vara så orättvis och ond. ngt vi alla TJÄNAR på..inkl anna.


    Senast ändrad av fredrik rahm den 2009-03-13, 20:01, ändrad totalt 1 gång
    visuellt
    visuellt


    Antal inlägg : 207
    Join date : 09-02-23
    Ort : Somewhere out there...

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Sv: Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Inlägg  visuellt 2009-03-13, 20:01

    Kommer inte ihåg exakt, men det som är klarar man att tex arbeta 25%, så räknas man inte längre med i statistiken som sjukskriven... Fast 25% existerar inte längre för många som har sjukpeng, här det mera allt eller inget som gäller.

    Har länge funderat på om alliansen lider av någon form av borderline. För vissa grupper höjer de mot skyarna. Så länge de uppför sig på ett korrekt sätt. Sen om de inte fixar detta så rankas de värre än något som katten har dragit in... På detta är hela sjukförsäkringen uppbyggd kring det som kallas svart/vitt tänkande, något som finns mellan existerar inte. Så allt eller inget.

    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Sv: Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-13, 20:02

    Säger du det, 1.300 nya förtidspensionärer? I borgarsverige, kan dom tänkas vara berättigade t.o.m, precis som vi andra är, du vet oss som du i flera år kritiserat och kallat för det mesta,
    Resten då drygt 8000 personer, kan siffrorna betyda att det med säkerhet lär ta flera månader innan dom som utförsäkrat får sina första socbidrag,
    Vänta och se, dina glädjeyttringar är inte ens värda namnet!
    Att ha blivit utförsäkrad för att nu vara arbertsökande är ju inte samma sak som återvänt till jobb,
    Sen kan vi ju senare när vi vet vilka chaqnser många av dom här människorna har att få jobb i dessa tider, i konkutans med fullt friska personer,
    Vad tror du själv, om du som företagare, har kanske 50 sökande till ett jobb, och 10/15 är utförsäkrade och resten fullt friska, vad skulle du välja?

    ROPA INTE HEJ, INNAN DU ÄR ÖVER ÅN!
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Sv: Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-13, 20:02

    ROANDE ATT SE DOMEDAGS MEGAFONERNA försöka få en positiv nyhet för alla (utom för dom Politiskt ) till ngt negativt..lite skrämmande med..
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Frågan är

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-03-13, 20:05

    ]color=darkblue]Frågan är om Du Fredrik igentligen vet vad du pratar om här?

    Jag är glad för att jag blev sjukskriven under förra mandatperioden, om jag hade blivit helt sjukskriven i dag och om jag skulle må då som jag gjorde våren 2006 så skulle jag inte ha hunnit bli tillräckligt frisk efter 180 dagar. Jag har behövt den här tiden att bli frisk på.

    Men ser man det i efterhand så kunde jag fått bättre hjälp tidigare så hade denna sjukdomstid kanske förkortats eller också inte.

    Visst är det viktigt för sjuka människor att bli tillräckligt friska innan man börjar jobba något annat är omänskligt.
    [/color]
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Sv: Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-13, 20:07

    Jag förstår att du är road av andra människors olycka, lika kul som du tycker det är att luta dig mot allt alliansen försöker förespegla! No

    Inte en enda av dessa 10.000, det talas om tycks ha haft ett jobb att återgå till?
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Sv: Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-13, 20:09

    ANNA2LINK skrev:]color=darkblue]Frågan är om Du Fredrik igentligen vet vad du pratar om här?

    Jag är glad för att jag blev sjukskriven under förra mandatperioden, om jag hade blivit helt sjukskriven i dag och om jag skulle må då som jag gjorde våren 2006 så skulle jag inte ha hunnit bli tillräckligt frisk efter 180 dagar. Jag har behövt den här tiden att bli frisk på.

    Men ser man det i efterhand så kunde jag fått bättre hjälp tidigare så hade denna sjukdomstid kanske förkortats eller också inte.

    Visst är det viktigt för sjuka människor att bli tillräckligt friska innan man börjar jobba något annat är omänskligt.
    [/color]

    så DIN personliga situation blev nu igen ALLAS situation??

    du är Sveriges alla sjuka i en liksom??

    Åhh gud vilket kinderägg du är då, full av överraskningar
    pirat
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Socialen

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-03-13, 20:09

    Hur många av dessa kommer att få söka sig till socialen och ett bidragssamhälle vill många av oss inte ha, eller???
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Sv: Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-13, 20:10


    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Publicerat i dag. 15:42

    Hårdare sjukskrivningsregler tycks inte ha lett till ökad arbetslöshet.

    De flesta som avslutat sin sjukskrivning efter årsskiftet verkar ha gått tillbaka till jobbet.


    Vid årsskiftet passerade 80 000 sjukskrivna för första gången tremånadersgränsen i de nya sjukskrivningsregler som infördes förra sommaren. Många, inte minst oppositionen, framförde oro för att tusentals människor skulle tvingas ut i arbetslöshet eftersom deras arbetsförmåga nu bedömdes utifrån hela arbetsmarknaden.

    Men så blev det inte, att döma av nya siffror som TT tagit del av.

    Från årsskiftet och fram till den 19 januari avslutade 9 483 personer som varit sjukskrivna i 180 dagar eller mer sin sjukskrivning.

    Försäkringskassans siffror visar att knappt 1 300 av dem gått över i förtidspension i stället.

    Nästan 2 000 är inskrivna hos Arbetsförmedlingen. Av dem är 700 anmälda som arbetslösa. Resten består sannolikt av människor som söker nya jobb men också de som har en lönebidragsanställning.

    Det går inte heller att belägga farhågorna om att många tvingas söka socialbidrag när sjukskrivningen är över.

    Det finns tecken på att fler söker socialbidrag, men Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har inte fått några signaler om en kraftig ökning av människor i socialtjänstens väntrum.

    Detta beror antagligen på krisen som slagit hårdast emot arbetssökande samt lågutbildade.

    - Vi skickade förra veckan ut en enkät till kommunerna för att få en bättre bild, säger Per-Arne Andersson, avdelningschef på avdelningen för lärande och arbetsmarknad på SKL.

    Enligt Magdalena Brasch, verksamhetsområdeschef för ohälsa på Försäkringskassan, har många sannolikt gått tillbaka till sin gamla arbetsplats efter sjukskrivning.

    - Vi kommer att göra en kartläggning av vilken försörjning och huvudsaklig sysselsättning människor har efter avslutad sjukpenning i två telefonintervjuundersökningar. Resultaten redovisas i augusti respektive december, säger hon.

    TT

    vargen kom Inte nu heller. >Negativt för rättvise vänstern som hade FEL som vanligt.. POSITIVT för alla oss andra i samhället.


    Senast ändrad av fredrik rahm den 2009-03-13, 20:12, ändrad totalt 1 gång

    Sponsored content


    Sjukskrivna går tillbaka till jobbet Empty Sv: Sjukskrivna går tillbaka till jobbet

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-17, 07:55