Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+15
MartinLindgren
R.O.F.L
SiP
Secrist
lazy
Dao
Infra
redalert
ANNA2LINK
RedCloud
berralarzon
F.I.S.T
fingubben
KickTheRasist
Sniperace
19 posters

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  F.I.S.T 2010-04-26, 23:28

    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Jag vänder mig starkt mot att du kallar det som skrivits på en blogg för fakta, och att du inte ens gett direktlänk till detta....
    Nej man behöver inte bevisa allt man skriver, men när man hämtar info från en BLOGG, som absolut inte har något krav på sig att vara faktabaserad, utan snarare tvärtom, brukar vara en grund för ÅSIKTER, om saker och ting.[/size]

    Det finns ingen här som har fakta som gäller alla omständigheter vi har alla åsikter men en del har sunt förnuft medan andra totalt saknar detta och i detta fallet är det Anna som har sunt förnuft!

    Hon presenterade det som fakta,,, en blogg.

    Och med sunt förnuft kan man avgöra mycket , men inte avgöra hur 1 miljard människor som man aldrig träffat tänker !!!

    Nej och det samma gäller väl för dig?

    Japp därför talar jag inte om för er hur dom tänker, och utgår från att dom är människor som vi, med fel och brister och fördelar. Att deras kultur och religion har mycket att lära oss. Att jag vill lära mig av dom, att jag vill närma mig och förstå !!
    Att jag vill acceptera olikheter, att jag vill konstatera att vi både är lika och olika... Och att det jag inte till fullo förstår och har tillräcklig kunskap om, en annan kultur från en annan del av världen..... so Liv and let live säger jag, istället för att gå omkring och fantisera ihop saker om hur dom är som...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Dao 2010-04-26, 23:33

    ANNA2LINK skrev:
    Hur kan du vara så säker på din sak? Du känner väl inte alla muslimer och vet hur det är i alla familjer?

    Tänk om det är så då att dom flesta muslimska kvinnorna faktiskt blir tvingade till att bära dessa plagg och vi andra vill blunda för det, för hur kan du Dao veta så säkert att dessa kvinnor inte blir tvingade?

    Det jag skrev var att det inte förekom I ISLAM! Utöver detta är muslimer som vilka andra människor som helst, med samma brister och styrkor!

    Så visst förekommer det i muslmska familjer OCKSÅ!

    Men frågan var om det fanns något sådant i Islam - och det var vad jag besvarade!

    Jag vet inget mer än dig om de blir tvingade eller inte - men det finns inget i Islam som rättfärdigar sådant tvång!

    Det är DET ENDA jag påstått!

    Det jag VET är att muslimer är vare sig bättre eller sämre än andra människor!
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-26, 23:36

    Min mormor berättade för många många år sedan för mig att i hennes ungdom fick plötsligt regeringen för sig att förbjuda slöja i Iran. Man ville modernisera landet över en natt. Kvinnor tvingades att gå ut utan slöja. Mormor och många andra kvinnor visade sin protest genom att låta bi att gå ut. Det var deras sätt att reagera. Om polisen såg en kvinna med slöja, drog han av den med en pinne med en krok i spetsen. En man skulle inte röra vid en kvinna! Det var 1935 och shahens far, Reza shah, behövde billig arbetskraft till industrin. Han ville samtidigt imitera grannen Kemal Ataturk som hade gjort reformer i Turkiet. Reza Shah tvingade kvinnorna till ”befrielse”. Det var då. Fyrtiofyra år senare gjorde vi revolution och då sade mullorna att kungen var korrupt och hans order om kvinnoklädsel omoralisk. Nu måste kvinnor rädda staten igen och denna gång genom att bära slöja. Arga Kvinnor fyllde Teherans gator i protest, ”vi vill inte ha obligatorisk slöja” skrek vi i tre dagar, men staten skickade sina officiella styrkor som använde tårgas och sina ligister som slog med påkar och kedjor för att skingra oss från gator och torg. Ya rusari, ya tusari,



    ”Antingen sjal på huvet eller slag på huvet” skrek de hotfullt dagarna efter så fort en obeslöjad kvinna gick förbi och så småningom iscensatte de hotelserna, kvinnorna blev antastade, förolämpade och några fick syra kastade i ansiktet av män på motorcykel som ville statuera exempel. Sedan gick allt i rasande fart. Statliga institutioner betjänade inte obeslöjade kvinnor, taxi- och busschaufförer som körde dem fick betala böter och affärer sålde inte varor till dem. Det hängdes en skylt på dörren med texten”kvinnor utan slöja är inte välkomna”. Så blev Iran ett land där staten bestämmer hur mycket av kvinnans kropp som får synas i det offentliga rummet.


    Källa: SR.se



    Ja vad handlar det här om då?


    Senast ändrad av ANNA2LINK den 2010-04-26, 23:39, ändrad totalt 1 gång
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Dao 2010-04-26, 23:37

    ANNA2LINK skrev:
    Tror du att all den fakta som jag tog fram inte är sann? Allt stämmer säkert inte men en hel del av det är nog vad folk upplever och vet om Islam.

    Hur kan ni som näst intill förneka att dessa problem finns? För just så känns det faktiskt att ni gör. Ni vill inte att det ska vara så att muslimska kvinnor kan ibland tvingas sätta på slöjor och annat.

    Tvång vet vi att det förekommer och ingen vill väl att någon av dessa kvinnor tvingas att använda något som dom inte vill ha på sig? Det är ju det hela tiden som vi andra vill få fram att: VI VILL INTE ATT NÅGON MUSLIMSK KVINNA SKA BLI TVINGAD TILL NÅGOT FÖRBJUDET HÄR I SVERIGE.

    Detta har inget med Islamofobi att göra utan just att det har att göra med att en muslimsk kvinna har rätt att bestämma över sitt eget liv i Sverige. Alla människor i Sverige har rätt till att bestämma över sitt eget liv.

    I en del muslimska länder har inte kvinnan ibland rätten att bestämma över sitt liv, men det ska hon få göra när hon bor i här.

    Vi vet inte hur många kvinnor som tvingas till detta som sagt och vi får inte blunda för att tvång förekommer.

    Men snälla Anna! INGEN förnekar någonting här! Det som vi inte gillar är att du fixerar dig vid ANTAGANDEN!

    Inget annat!

    Sedan är det SJÄLVKLART att det förekommer tvång hos dem, som i alla andra samhällsgrupper!

    Det JAG ifrågasätter dig för, är fixeringen vid muslimerna!

    Du har inte riktigt svarat på det, än...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Dao 2010-04-26, 23:38

    ANNA2LINK skrev:Tack Sip! Jag tycker synd om dom muslimska kvinnor som inte får bestämma över sina liv. Ingen muslimsk kvinna ska kunna bli tvingad i Sverige att klä sig på ett ibland förnedrande sätt. Tvång är fel. Dom kvinnor som blir tvingade känner sig säkert just förnedrade. Därmed har jag inte sagt att det gäller alla muslimska kvinnor, men det svåra är att veta hur många som är tvingade...

    Jag vill slå ett slag för den kvinliga friheten(O den manliga...)!

    Du slår inte ett slag för muslimska kvinnors frihet genom att göra dem till OFFER enbart utifrån dina antaganden!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Islam

    Inlägg  Secrist 2010-04-26, 23:39

    Sedan är det SJÄLVKLART att det förekommer tvång hos dem, som i alla andra samhällsgrupper!

    Det JAG ifrågasätter dig för, är fixeringen vid muslimerna!


    Jag tror inte riktigt Nalin Pekgul håller med om din skönmålning av islamistisk extremism.

    http://www.dn.se/debatt/vi-maste-vaga-ifragasatta-den-religiosa-extremismen-1.995616
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  redalert 2010-04-26, 23:41

    Dao skrev:
    ANNA2LINK skrev:Tack Sip! Jag tycker synd om dom muslimska kvinnor som inte får bestämma över sina liv. Ingen muslimsk kvinna ska kunna bli tvingad i Sverige att klä sig på ett ibland förnedrande sätt. Tvång är fel. Dom kvinnor som blir tvingade känner sig säkert just förnedrade. Därmed har jag inte sagt att det gäller alla muslimska kvinnor, men det svåra är att veta hur många som är tvingade...

    Jag vill slå ett slag för den kvinliga friheten(O den manliga...)!

    Du slår inte ett slag för muslimska kvinnors frihet genom att göra dem till OFFER enbart utifrån dina antaganden!

    Tack men nej tack din "vägledning" i dessa frågor klarar man sig utan!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Dao 2010-04-26, 23:42

    ANNA2LINK skrev:Det jag har försökt att få fram är just det här med att tvång förekommer Dao och vi vet inte hur vanligt det är varken du eller jag. Men att förneka att det förekommer är som att sticka ner huvudet i sanden. Då är vi farligt ute. Det är det som jag vill få fram i denna tråden. Det är viktigt med kvinnors och mäns rättigheter här i Sverige och framför allt rätten av att få bestämma över sitt eget liv.

    Att inte tycka din betoning på muslimska kvinnor är korrekt, är INTE att sticka huvudet i sanden!

    Däremot gör DU det genom antaganden, som hittills har varit grundlösa!

    Det är DU som är farligt ute här, just genom att peka på de muslimska kvinnorna specifikt, trots att samma typ av tvång förekommer i HELA samhället!

    DU gör kvinnor som bär slöja till OFFER, Anna. Och de enda som tjänar på detta är partier som SD och liknande grupperingar. Det är därför du enbart får stöd från dem i denna tråden, Anna!

    Rätten att få bestämma över sitt eget liv, innebär också rätten att slippa fördomsfulla fördommande som de du gör i denna tråden!
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-26, 23:42

    Hon fortsätter...



    Nu efter tre decennier kämpar fortfarande iranska kvinnor för att befria sin kropp från tygbitar som stänger inne hår och ben och armar från sol, vind och luft. Slöjfrågan är en politisk fråga i Iran. Att vara emot den obligatoriska slöjan är det samma som att vara i opposition till den islamiska regimen. Men vad händer här hos oss? Tack vare immigration och landsflykt har slöjfrågan sträckt sig över kontinenten och kommit till väst. Men här har det blivit omvänt. Här är det inte regimerna som tvingar kvinnorna att bära slöja, tvärtom vill regimerna denna gång förbjuda slöjan. Om motståndet mot obligatorisk slöja är en del av kampen för demokrati i Iran, betyder det inte att vi här till varje pris måste bekämpa slöjan. Tanken är god, att befria kvinnorna från tvånget, men i vår iver att göra en god insats för halva mänskligheten glömmer vi att vi inte kan använda förbud för att uppnå frihet. Jag låter dem bära slöja på två villkor, bara de inte tvingar mig att bära den, och att de inte använder burka eller niqab. Oavsett om de gör de av rädsla för gud eller maken, eller som protest mot samhället. Jag vill helt enkelt ha mänsklig kontakt.

    Ya rusari, ya tusari,


    Senast ändrad av ANNA2LINK den 2010-04-26, 23:44, ändrad totalt 1 gång
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  F.I.S.T 2010-04-26, 23:43

    redalert skrev:
    Dao skrev:
    ANNA2LINK skrev:Tack Sip! Jag tycker synd om dom muslimska kvinnor som inte får bestämma över sina liv. Ingen muslimsk kvinna ska kunna bli tvingad i Sverige att klä sig på ett ibland förnedrande sätt. Tvång är fel. Dom kvinnor som blir tvingade känner sig säkert just förnedrade. Därmed har jag inte sagt att det gäller alla muslimska kvinnor, men det svåra är att veta hur många som är tvingade...

    Jag vill slå ett slag för den kvinliga friheten(O den manliga...)!

    Du slår inte ett slag för muslimska kvinnors frihet genom att göra dem till OFFER enbart utifrån dina antaganden!

    Tack men nej tack din "vägledning" i dessa frågor klarar man sig utan!

    Logga ut då !... detta är ett debattforum....
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Dao 2010-04-26, 23:43

    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Jag vänder mig starkt mot att du kallar det som skrivits på en blogg för fakta, och att du inte ens gett direktlänk till detta....
    Nej man behöver inte bevisa allt man skriver, men när man hämtar info från en BLOGG, som absolut inte har något krav på sig att vara faktabaserad, utan snarare tvärtom, brukar vara en grund för ÅSIKTER, om saker och ting.[/size]

    Det finns ingen här som har fakta som gäller alla omständigheter vi har alla åsikter men en del har sunt förnuft medan andra totalt saknar detta och i detta fallet är det Anna som har sunt förnuft!

    För att hon tycker som du...
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  redalert 2010-04-26, 23:44

    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:
    Dao skrev:
    ANNA2LINK skrev:Tack Sip! Jag tycker synd om dom muslimska kvinnor som inte får bestämma över sina liv. Ingen muslimsk kvinna ska kunna bli tvingad i Sverige att klä sig på ett ibland förnedrande sätt. Tvång är fel. Dom kvinnor som blir tvingade känner sig säkert just förnedrade. Därmed har jag inte sagt att det gäller alla muslimska kvinnor, men det svåra är att veta hur många som är tvingade...

    Jag vill slå ett slag för den kvinliga friheten(O den manliga...)!

    Du slår inte ett slag för muslimska kvinnors frihet genom att göra dem till OFFER enbart utifrån dina antaganden!

    Tack men nej tack din "vägledning" i dessa frågor klarar man sig utan!

    Logga ut då !... detta är ett debattforum....

    Logga ut själv asshole!
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  F.I.S.T 2010-04-26, 23:46

    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:
    Dao skrev:
    ANNA2LINK skrev:Tack Sip! Jag tycker synd om dom muslimska kvinnor som inte får bestämma över sina liv. Ingen muslimsk kvinna ska kunna bli tvingad i Sverige att klä sig på ett ibland förnedrande sätt. Tvång är fel. Dom kvinnor som blir tvingade känner sig säkert just förnedrade. Därmed har jag inte sagt att det gäller alla muslimska kvinnor, men det svåra är att veta hur många som är tvingade...

    Jag vill slå ett slag för den kvinliga friheten(O den manliga...)!

    Du slår inte ett slag för muslimska kvinnors frihet genom att göra dem till OFFER enbart utifrån dina antaganden!

    Tack men nej tack din "vägledning" i dessa frågor klarar man sig utan!

    Logga ut då !... detta är ett debattforum....

    Logga ut själv asshole!

    ........ När börjar debatten ???? Laughing
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-26, 23:46

    F.I.S.T skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    F.I.S.T skrev:
    ANNA2LINK skrev:Ja F.I.S.T vill bara visa att det finns en hel del fakta om att detta med tvång i Sverige förekommer trotts att ingen av oss vill det.

    Men du visar ju ingen fakta ..... du drar ett utdrag från en BLOGG, detta är ett ställe där man skriver högst personliga ÅSIKTER,

    ANNA2LINK skrev:Detta med att en del muslimska föräldrar inte låter sina barn få leka med svenska barn har jag ju sett med egna ögon. Det är inte bara påhittat.

    Men du visar ju ingen fakta ..... du drar ett utdrag från en BLOGG, detta är ett ställe där man skriver högst personliga ÅSIKTER,


    ANNA2LINK skrev:Vi skapar ju mer och mer ett "vi" och "dom" samhälle så som vi har pratat om här inne tidigare. Vi får ju mer och mer ett uppdelat samhälle som har mycket med våra olika religioner och det här med segregering att göra. Vi skapar ett samhälle som ja... Vad kan hända i framtiden om vi inte skapar ett samhälle som vi tillsammans vill ha? Det vågar man ju inte tänka på. Problemen kan ju bli så stora så vi inte kan hantera dom... Vi är på väg däråt...

    Men på vilket sätt tror du vi skapar ett VI-samhälle genom att tänka och göra som du, Lazy, FG och sniper här.

    Att minska avstånden mellan folkslag gör man genom att NÄRMA SIG VARANDRA, ACCEPTERA VARANDRA SOM MAN ÄR, PRATA MED VARANDRA, INTE OM VARANDRA....

    Anna, Lazy, FG, Sniper !!!!

    Dessa två sanningar kan tyckas motsägelsefulla, men är sanna eg för alla i världen:

    Muslimer är inte som vi, dom har delvis annan kultur och andra värderingar, ACCEPTERA, LÄR AV, KONSTATERA, LIVE AND LET LIVE !!!


    Muslimer är precis som vi, människor av kött och blod, känslor och förhoppningar, glädje och sorg. Dom är våra bröder och systrar... dom är människor precis som vi !


    Tror du att all den fakta som jag tog fram inte är sann? Allt stämmer säkert inte men en hel del av det är nog vad folk upplever och vet om Islam.

    Hur kan ni som näst intill förneka att dessa problem finns? För just så känns det faktiskt att ni gör. Ni vill inte att det ska vara så att muslimska kvinnor kan ibland tvingas sätta på slöjer och annat.

    Tvång vet vi att det förekommer och ingen vill väl att någon av dessa kvinnor tvingas att använda något som dom inte vill ha på sig? Det är ju det hela tiden som vi andra vill få fram att: VI VILL INTE ATT NÅGON MUSLIMSK KVINNA SKA BLI TVINGAD TILL NÅGOT FÖRBJUDET HÄR I SVERIGE.

    Detta har inget med Islamofobi att göra utan just att det har att göra med att en muslimsk kvinna har rätt att bestämma över sitt eget liv i Sverige. Alla människor i Sverige har rätt till att bestämma över sitt eget liv.

    I en del muslimska länder har inte kvinnan ibland rätten att bestämma över sitt liv, men det ska hon få göra när hon bor i här.

    Vi vet inte hur många kvinnor som tvingas till detta som sagt och vi får inte blunda för att tvång förekommer.

    Jag vänder mig starkt mot att du kallar det som skrivits på en blogg för fakta, och att du inte ens gett direktlänk till detta....
    Nej man behöver inte bevisa allt man skriver, men när man hämtar info från en BLOGG, som absolut inte har något krav på sig att vara faktabaserad, utan snarare tvärtom, brukar vara en grund för ÅSIKTER, om saker och ting.


    Ok men allt detta om slöjor på nätet är väl inte bara påhittat???
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-26, 23:47

    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Jag vänder mig starkt mot att du kallar det som skrivits på en blogg för fakta, och att du inte ens gett direktlänk till detta....
    Nej man behöver inte bevisa allt man skriver, men när man hämtar info från en BLOGG, som absolut inte har något krav på sig att vara faktabaserad, utan snarare tvärtom, brukar vara en grund för ÅSIKTER, om saker och ting.[/size]

    Det finns ingen här som har fakta som gäller alla omständigheter vi har alla åsikter men en del har sunt förnuft medan andra totalt saknar detta och i detta fallet är det Anna som har sunt förnuft!

    Hon presenterade det som fakta,,, en blogg.

    Och med sunt förnuft kan man avgöra mycket , men inte avgöra hur 1 miljard människor som man aldrig träffat tänker !!!

    Nej och det samma gäller väl för dig?


    Ja precis...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Dao 2010-04-26, 23:48

    ANNA2LINK skrev:Min mormor berättade för många många år sedan för mig att i hennes ungdom fick plötsligt regeringen för sig att förbjuda slöja i Iran. Man ville modernisera landet över en natt. Kvinnor tvingades att gå ut utan slöja. Mormor och många andra kvinnor visade sin protest genom att låta bi att gå ut. Det var deras sätt att reagera. Om polisen såg en kvinna med slöja, drog han av den med en pinne med en krok i spetsen. En man skulle inte röra vid en kvinna! Det var 1935 och shahens far, Reza shah, behövde billig arbetskraft till industrin. Han ville samtidigt imitera grannen Kemal Ataturk som hade gjort reformer i Turkiet. Reza Shah tvingade kvinnorna till ”befrielse”. Det var då. Fyrtiofyra år senare gjorde vi revolution och då sade mullorna att kungen var korrupt och hans order om kvinnoklädsel omoralisk. Nu måste kvinnor rädda staten igen och denna gång genom att bära slöja. Arga Kvinnor fyllde Teherans gator i protest, ”vi vill inte ha obligatorisk slöja” skrek vi i tre dagar, men staten skickade sina officiella styrkor som använde tårgas och sina ligister som slog med påkar och kedjor för att skingra oss från gator och torg. Ya rusari, ya tusari,



    ”Antingen sjal på huvet eller slag på huvet” skrek de hotfullt dagarna efter så fort en obeslöjad kvinna gick förbi och så småningom iscensatte de hotelserna, kvinnorna blev antastade, förolämpade och några fick syra kastade i ansiktet av män på motorcykel som ville statuera exempel. Sedan gick allt i rasande fart. Statliga institutioner betjänade inte obeslöjade kvinnor, taxi- och busschaufförer som körde dem fick betala böter och affärer sålde inte varor till dem. Det hängdes en skylt på dörren med texten”kvinnor utan slöja är inte välkomna”. Så blev Iran ett land där staten bestämmer hur mycket av kvinnans kropp som får synas i det offentliga rummet.


    Källa: SR.se



    Ja vad handlar det här om då?

    Det handlar om att tvång är fel!

    Märk väl att inga protester kom från väst för det som hände för ca femtio år sedan. Det var vara protester när mullorna gjorde sitt tvång!

    Sensmoralen är att VI HÄR har en tendens att fördömma tvång när det är något för oss främmande som skall påtvingas!

    Det är också det som du har fokuserat dig på i tråden, varpå vi som vill att alla skall få bestämma själva över sin klädsel, alltså även muslimska kvinnor, skall få bestämma själva!

    De skall inte tvingas in i era fördomar, bara för att NI inte gillar det ni ser!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Dao 2010-04-26, 23:49

    Secrist skrev:Sedan är det SJÄLVKLART att det förekommer tvång hos dem, som i alla andra samhällsgrupper!

    Det JAG ifrågasätter dig för, är fixeringen vid muslimerna!


    Jag tror inte riktigt Nalin Pekgul håller med om din skönmålning av islamistisk extremism.

    http://www.dn.se/debatt/vi-maste-vaga-ifragasatta-den-religiosa-extremismen-1.995616

    Vilken tur att jag inte skönmålat några islamister då... Rolling Eyes
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Gloria

    Inlägg  Secrist 2010-04-26, 23:51

    Vilken tur att jag inte skönmålat några islamister då...

    Jo, genom att bara vifta bort problemen som fördomar och argument typ "förtryck finns bland svenskar också". Alltså ska vi inte bry oss.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Dao 2010-04-26, 23:52

    ANNA2LINK skrev:Ok men allt detta om slöjor på nätet är väl inte bara påhittat???

    Vilken del?

    ATT det finns de som tvingas ta på sig slöja är det ingen som argumenterat emot. ATT det finns de som tvingas UNDVIKA slöja är det ingen av ER som protesterar mot - trots att det antagligen är det vanligaste i väst.

    Det finns massor av musliska kvinnor som inte vågar ha på sig slöjan i Sverige, för då blir de utpekade av sådana som dig!
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-26, 23:53

    Dao skrev:
    ANNA2LINK skrev:Min mormor berättade för många många år sedan för mig att i hennes ungdom fick plötsligt regeringen för sig att förbjuda slöja i Iran. Man ville modernisera landet över en natt. Kvinnor tvingades att gå ut utan slöja. Mormor och många andra kvinnor visade sin protest genom att låta bi att gå ut. Det var deras sätt att reagera. Om polisen såg en kvinna med slöja, drog han av den med en pinne med en krok i spetsen. En man skulle inte röra vid en kvinna! Det var 1935 och shahens far, Reza shah, behövde billig arbetskraft till industrin. Han ville samtidigt imitera grannen Kemal Ataturk som hade gjort reformer i Turkiet. Reza Shah tvingade kvinnorna till ”befrielse”. Det var då. Fyrtiofyra år senare gjorde vi revolution och då sade mullorna att kungen var korrupt och hans order om kvinnoklädsel omoralisk. Nu måste kvinnor rädda staten igen och denna gång genom att bära slöja. Arga Kvinnor fyllde Teherans gator i protest, ”vi vill inte ha obligatorisk slöja” skrek vi i tre dagar, men staten skickade sina officiella styrkor som använde tårgas och sina ligister som slog med påkar och kedjor för att skingra oss från gator och torg. Ya rusari, ya tusari,



    ”Antingen sjal på huvet eller slag på huvet” skrek de hotfullt dagarna efter så fort en obeslöjad kvinna gick förbi och så småningom iscensatte de hotelserna, kvinnorna blev antastade, förolämpade och några fick syra kastade i ansiktet av män på motorcykel som ville statuera exempel. Sedan gick allt i rasande fart. Statliga institutioner betjänade inte obeslöjade kvinnor, taxi- och busschaufförer som körde dem fick betala böter och affärer sålde inte varor till dem. Det hängdes en skylt på dörren med texten”kvinnor utan slöja är inte välkomna”. Så blev Iran ett land där staten bestämmer hur mycket av kvinnans kropp som får synas i det offentliga rummet.


    Källa: SR.se



    Ja vad handlar det här om då?

    Det handlar om att tvång är fel!

    Märk väl att inga protester kom från väst för det som hände för ca femtio år sedan. Det var vara protester när mullorna gjorde sitt tvång!

    Sensmoralen är att VI HÄR har en tendens att fördömma tvång när det är något för oss främmande som skall påtvingas!

    Det är också det som du har fokuserat dig på i tråden, varpå vi som vill att alla skall få bestämma själva över sin klädsel, alltså även muslimska kvinnor, skall få bestämma själva!

    De skall inte tvingas in i era fördomar, bara för att NI inte gillar det ni ser!


    Vad då tvingas? Ingen av oss här inne vill tvinga dessa kvinnor att inte få använda slöja, vad får du det ifrån?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Dao 2010-04-26, 23:53

    Secrist skrev:Vilken tur att jag inte skönmålat några islamister då...

    Jo, genom att bara vifta bort problemen som fördomar och argument typ "förtryck finns bland svenskar också". Alltså ska vi inte bry oss.

    Det är upp till dig!

    Jag bryr mig, och jag tycker det är bra att andra gör det!

    Men utgå då från FAKTA istället för antaganden och lögner!

    Det är det ENDA jag kräver!
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-26, 23:54

    Secrist skrev:Vilken tur att jag inte skönmålat några islamister då...

    Jo, genom att bara vifta bort problemen som fördomar och argument typ "förtryck finns bland svenskar också". Alltså ska vi inte bry oss.


    Nej det verkar så...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Fakta

    Inlägg  Secrist 2010-04-26, 23:55

    Det är upp till dig!

    Jag bryr mig, och jag tycker det är bra att andra gör det!

    Men utgå då från FAKTA istället för antaganden och lögner!

    Det är det ENDA jag kräver!


    Alltså ljuger även Nalin Pekgul? Hennes inlägg är bara massa antaganden och lögner?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  F.I.S.T 2010-04-26, 23:55

    Secrist skrev:Vilken tur att jag inte skönmålat några islamister då...

    Jo, genom att bara vifta bort problemen som fördomar och argument typ "förtryck finns bland svenskar också". Alltså ska vi inte bry oss.

    Nu är du inne på en klassisk beskrivning på att ditt resonemang handlar om främlingsfientlighet.

    Om två gäng ungar är ute och gör bus...
    Så kommer det att heta ena gången "ett gäng ungar var ute och gjorde bus"

    ...och andra gången "Ett gäng INVANDRARUNGAR vandaliserade"

    Ser du att i första exemplet utesluter man ordet "SVENSKA"
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Dao 2010-04-26, 23:55

    ANNA2LINK skrev:Vad då tvingas? Ingen av oss här inne vill tvinga dessa kvinnor att inte få använda slöja, vad får du det ifrån?

    Det är KONSEKVENSEN av din strävan att göra muslimska kvinnor till presumtiva offer enbart för att de bär slöja!

    Givetvis vill ingen diskriminera någon, dock blir detta konsekvensen...

    Sponsored content


    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-23, 02:33