Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+20
fingubben
Potatiskungen
DMustaine
berralarzon
Kakmonstret
RedCloud
pompoo
croz
Secrist
Corven
MartinLindgren
Regndrottning
x-medborgare
lazy
KickTheRasist
Sniperace
F.I.S.T
Infra
Dao
ANNA2LINK
24 posters

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

croz

Antal inlägg : 278

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 32 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

Inlägg  croz 2010-04-21, 15:34

Sniperace skrev:
    croz skrev:
    Sniperace skrev:
    croz skrev:
    Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:Slöjan har i själva verket INGET att göra med Islam, utan istället en patriarkal kultur där männen står över kvinnorna i rang, att kvinnan ska inte synas osv...
    och detta är itutat i en del, men ändå en minoritet av sveriges muslimer, men denna minorite vill påtvinga majotiteten SIN syn på hur dessa ska klä sig.

Jag kan inte svara för huruvida det är sant om det är Islam eller kultur som slöjan kommer ifrån, men jag antar att du vet detta och kan bevisa detta, med din stora insyn i det islamska samhället och dess kultur.

Det är dock egalt om det är kultur eller religion.
    Det som är viktigt är att Sniper får bestämma hur han vill klä sig ... denna rätt strider jag för !
    Cool

Tvärtom, det är DU som vill tvinga människor som är muslimer bära slöja, jag anser att detta till 100% ska vara FRIVILLIGT, att inte en förstockad krets i omgivningen kräver att du MÅSTE bära slöja om du ska framstå som en anständig flicka/kvinna...

tycker du verkligen att människor ska TVINGAS bära denna, och att det inte ska vara frivilligt?

Det är ju det han säger, att det ska vara frivilligt. Det skall varken finnas förbud elelr tvång..

MEN han förnekar att tvånget finns, att detta inte är något att bry sig om, jag VET att tvånget finns, och jag anser att sådaznt tvång SKA bekämpas, där ligger skillnaden, så han stöder faktiskt tvånget på sitt sätt att försöka styra en debatt

Nej, det har han inte. Han har bara förnekat att han vet hur många det är. Alla vet att det finns flickor och kvinnor som lever under tvång men ingen vet hur många av dessa det gäller. Jag anser att vi inte kan rättfärdiga ett förbud så länge vi inte hur många som blir tvingade till detta. Det är alltså ett förbud det argumenteras emot.
    men nu är det ju så att jag och andra ALDRIG talat om förbud mot att bära slöja, vi har talat om hur illa det är att många tvingas till att göra det, det är väl ganska stor skillnad.

Och det vi vill är att det ska göras klart att ett sådant tvång är oacceptabelt....

Det var det jag menade, det verkade som om man inte diskuterade samma sak.
    Det är ingen som säger emot din sista rad..

Frågan är bara hur vi skall bekämpa det.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 32 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

Inlägg  Sniperace 2010-04-21, 15:36

croz skrev:
    Sniperace skrev:
    croz skrev:
    Sniperace skrev:
    croz skrev:
    Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:Slöjan har i själva verket INGET att göra med Islam, utan istället en patriarkal kultur där männen står över kvinnorna i rang, att kvinnan ska inte synas osv...
    och detta är itutat i en del, men ändå en minoritet av sveriges muslimer, men denna minorite vill påtvinga majotiteten SIN syn på hur dessa ska klä sig.

Jag kan inte svara för huruvida det är sant om det är Islam eller kultur som slöjan kommer ifrån, men jag antar att du vet detta och kan bevisa detta, med din stora insyn i det islamska samhället och dess kultur.

Det är dock egalt om det är kultur eller religion.
    Det som är viktigt är att Sniper får bestämma hur han vill klä sig ... denna rätt strider jag för !
    Cool

Tvärtom, det är DU som vill tvinga människor som är muslimer bära slöja, jag anser att detta till 100% ska vara FRIVILLIGT, att inte en förstockad krets i omgivningen kräver att du MÅSTE bära slöja om du ska framstå som en anständig flicka/kvinna...

tycker du verkligen att människor ska TVINGAS bära denna, och att det inte ska vara frivilligt?

Det är ju det han säger, att det ska vara frivilligt. Det skall varken finnas förbud elelr tvång..

MEN han förnekar att tvånget finns, att detta inte är något att bry sig om, jag VET att tvånget finns, och jag anser att sådaznt tvång SKA bekämpas, där ligger skillnaden, så han stöder faktiskt tvånget på sitt sätt att försöka styra en debatt

Nej, det har han inte. Han har bara förnekat att han vet hur många det är. Alla vet att det finns flickor och kvinnor som lever under tvång men ingen vet hur många av dessa det gäller. Jag anser att vi inte kan rättfärdiga ett förbud så länge vi inte hur många som blir tvingade till detta. Det är alltså ett förbud det argumenteras emot.
    men nu är det ju så att jag och andra ALDRIG talat om förbud mot att bära slöja, vi har talat om hur illa det är att många tvingas till att göra det, det är väl ganska stor skillnad.

Och det vi vill är att det ska göras klart att ett sådant tvång är oacceptabelt....

Det var det jag menade, det verkade som om man inte diskuterade samma sak.

som jag ser det, genom INFORMATION till föräldrar och andra att det är inte acceptabelt med sådant tvång.

Att dessa som på gatan i Rosengård som ger order att ta på slöja ev lagförs för försök till olaga tvång.

det finns mycket att göra istället för att sopa det under mattan som Fist....
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-21, 15:58

Sniperace skrev:nej fist, fortfarande försöker du förlöjliga och förminska min åsikt, [
    ,

Jasså ?? ... hur då ? ....

Sniperace skrev:den är inte att det är fel att ha slöja eller att ingen ska få ha slöja, utan istället att INGEN SKA TVINGAS HA SLÖJA....

det är här problemet uppstår ! .... Du får detta till ett kulturellt problem, eller religiöst, och fortfarande har du inga uppgifter om hur stort problemet är, och du har fortfarande en fokus på att det är ett problem hos dom, och att vi inte har liknande problem...

Min poäng är att det handlar om individer, att det inte är ett kulturellt problem,. För iom att man gör det till ett kulturellt eller religiöst problem från vår sida sett, så drar du med den stora massa som väljer detta ....

... OCH då startar motsättningar mellan Svenskar och invandrare iom att vi då intar en "vi-och-ni-attityd"

Sniperace skrev:tycker du inte det är värt att föra fram att INGEN ska tvingas till detta?

Se ovan ...

Sniperace skrev:istället för att förneka och förminska detta till att vara ett "ickeproblem"

Eller så är det du som gör en höna av en fjäder ... Exakt min poäng .. du vet inte , jag vet inte !

Sniperace skrev:men var säker på att många flickor och kvinnor ser det som ett sådant.

Hade du sagt "men var säker på att det finns flickor och kvinnor ser det som ett sådant".... så hade det varit ett påstående med substans i.... nu gjorde du återigen ett antagande om att det är många, utan att ha grund för det. och iom detta så gör du det till ett kulturellt/religiöst problem

Sniperace skrev:det förekom att de tog av sig slöjan och lade den i väskan när de kom till skolan, detta fick till följd att skolkamrater och andra agerar polis och säger till dem att ta på den, alternativt skvallrar att de gör så, men så som jag lärt känna dig så kommer du säga att det är lögn och att alla VILL ha den....

Det märks att du inte känner mig då ...
    För det jag säger om detta exempel är att det förekommer säkert att flickor tar av sig sina slöjor i skolan, men du vet återigen rätt lite om varför ...
    DEt kan vara att de inte vill ha dem på .... men tror knappast att det har att göra med uppror mot slöjan, och att de känner sig förtryckta. Däremot så har det rätt troligt att göra med att dessa flickor är hälften av sin medfödda kultur och hälften svenska .... Och de söker sin identitet. Och det kan mycket väl ha att göra med att vilja smälta in precis som vi svenskar som barn är väldigt styrda av mode av rädsla att bli utmobbade ....

Och till dig Snipe vill jag säga; Hjälp då dom fall i din omgivning där du ser att det är tvång..... prata med dom !
    Och i skolan likaså, om det finns "poliser" ... som tvingar flickorna, så ta i tu med dessa fall .. istället för att göra detta till en "vi-och-ni-attityd"
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-21, 16:16

Croz skrev:Det var det jag menade, det verkade som om man inte diskuterade samma sak.

Genom att samma lagar och regler om tvång, våld och förtryck, gäller för svenskar så väl som invandrare... att ingen skillnad görs, och att det är upp till rättsväsende och polis att ingripa när olagligheter förekommer. Och att inte göra detta till en invandrarfråga... utan ett problem som uppstår i vissa familjer, och handskas med dom familjerna och låta resten vara i fred.

Sniperace skrev:som jag ser det, genom INFORMATION till föräldrar och andra att det är inte acceptabelt med sådant tvång.

Hur hade du tänkt dig denna information utformad ? .. och vilka skulle ta del av den.
    Och tror du att en Svensk mamma slutar slå sina barn, för att det kommer information om att detta är fel i brevlådan ?
    Tror du att en irakisk pappa, i en s´dysfunktionell familj .. blir funktionell när det kommer en lapp i brevlådan ?

Eller tror du att detta är att försöka släcka elden genom att hälla bensin på den ?

Sniperace skrev:Att dessa som på gatan i Rosengård som ger order att ta på slöja ev lagförs för försök till olaga tvång.

SE ovan

Sniperace skrev:det finns mycket att göra istället för att sopa det under mattan som Fist....

Jag har inte mattor ... det hamnar så mycket skräp där... bättre med öppna golv,,... så inget sopas under mattan
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Antal inlägg : 281

Inlägg  Potatiskungen 2010-04-21, 17:10

Pausbild

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 32 Hijab-photo
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-04-21, 17:13

Påminns om när jag var i Iran och blev erbjuden "prostituerade". Då visade de upp foton på kvinnor i heltäckande slöja, där bara ögonen syntes. Utifrån det skulle man då välja vilken man skull "gifta sig med" under några timmar.

Har aldrig i praktiken varit så nära ordspråket "köpa grisen i säcken"! Very Happy
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-04-21, 17:13

Skolfoto...

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 32 Burka%20school%20photo
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-21, 17:16

Sniperace skrev:
    Dao skrev:För att undvika ett "vi och dom"-samhälle, så är det viktigt att alla människor i landet (världen!) har samma rättigheter och skyldigheter. Så snart man hävdar att VISA skall ha mer skyldigheter och mindre rättigheter än andra, så har man tagit ställning FÖR ett sådant ojämlikt samhälle.

Här inne är det de som normalt betecknas som "vänster" som gått emot denna form av ojämlikhet, medans de som normalt betecknas som "höger" har försvarat denna ojämlikhet!

Synd att även Anna har lockats till att ta strid för denna ojämlikhet!!!

Så det ÄR "jämlikhet" när någon TVINGAS bära slöja?

jag trodde det var mer så när man själv får bestämma detta, och de flesta flickor vill inte vara de som sticker ut från mängden, det blir de som får göra detta, pojkarna klär sig som resten av killarna i skolan

Hur kan synsättet att låta alla ha samma rättigheter och skyldigheter utläsas som att det är "ok att vissa tvingas ha slöja"???

Skärp dig nu Sniper...

Och nej - det finns klädesregler för killar också!

Det viktigaste är väl ändå att barnen lär sig att stå emot grupptryck och vara stolt över sig själva - för INGEN kan bli likadan som alla andra!

Ni verkar försöka skapa väderkvarnar att slåss mot, tycker jag...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-21, 17:27

Njae...

Jag frågade en gång islamologen Jan Hjärpe om varifrån traditionen med slöjan kom ifrån, då den inte finns direkt uttalad i Koranen - eller ens haditherna!

Han svaradfe att det inte var riktigt klart. Men mycket tydde på att det var i skedet när muislimerna kom i kontakt med dels det kristna byzantiska riket i nuvarande Turkiet och dels det zoroastriska persiska riket i nuvarande Iran. I båda dessa kulturer bar de förnäma kvinnorna slöja över håret för att markera sin status. Då islam är så tydlig med att högt värdera de kvinliga och mänskliga rättigheterna och jämlikhetstanken, ville de visa att minsann hos dem var ALLA kvinnor högt värderade!

Det är en teori som kanske stämmer.

Själv har jag en egen idé, efter mina resor i regionen. Det har med sanden i luften att göra. Ett tygstycke över håret skyddade detta när man utomhus. Av det skälet hade även männen tyg över håret - idag mestadels s.k. palestinaschalar...

Detta med förtryck av kvinnor kom senare inom islam, och har absolut inget med religionen att göra - även om de gärna använde sig av citat ur Koranen som stöd för sitt förtryck. Men i den muslimska världen har kampen mot förtrycket alltid varit hårdare än i deb västerländska, då alla som kunde läsa förväntades studera Koranen. Det var alltså ingen som ansågs föra Guds talan inom islam, utan man ansåg att alla stod honom lika nära...

Åtminstone rent teoretiskt! Very Happy
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-21, 17:42

jämlika?

en kvinna får inte samma arvsrätt som en man
    en kvinna kan inte skilja sig på samma sätt som en man.
    en kvinnas värde som vittne har inte samma värde som en mans
    en kvinna har ALDRIG rätten till barnen vid skilsmässa
    det finns en hel del sådant att ta upp om man nu vill det...

men nu var det ju ändå detta med grupperingar som tvingar flickor och kvinnor att bära slöja MOT deras vilja, det är INTE något jag kommer stödja, eller ens gå med på att sopa under mattan för att tillfredsställa era åsikter som verkar vara väldigt underliga och verkar ha en bakomliggande agenda.

Vad gäller en orsak den med sanden kan det mycket väl vara så, om det nu inte vore så att mullorna talar om att kvinnan ska dölja sitt hår osv för männen....

men som sagt, jag kommer aldrig gå ifrån åsikten att det SKA vara frivilligt val att gå med slöja, den som påtvingar vuxna kvinnor detta genom hot och lämpor bör STRAFFAS....

men som jag upplever det verkar ni se dem som vittnar om detta förtryck som förrädare och lögnare, ärt det så?
    eller varför ska dessa ord inte tas på allvar?
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Inlägg  Potatiskungen 2010-04-21, 17:44

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 32 RedHijab
    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 32 Bananarama
    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 32 Sexy-hijab
    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 32 Php1ji7bgPM
    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 32 Sexy_burqa
    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 32 Jawa
    x-medborgare

Antal inlägg : 4745

Inlägg  x-medborgare 2010-04-21, 17:46

Sniperace skrev:jämlika?

men nu var det ju ändå detta med grupperingar som tvingar flickor och kvinnor att bära slöja MOT deras vilja, det är INTE något jag kommer stödja, eller ens gå med på att sopa under mattan för att tillfredsställa era åsikter som verkar vara väldigt underliga och verkar ha en bakomliggande agenda.

Vad gäller en orsak den med sanden kan det mycket väl vara så, om det nu inte vore så att mullorna talar om att kvinnan ska dölja sitt hår osv för männen....

men som sagt, jag kommer aldrig gå ifrån åsikten att det SKA vara frivilligt val att gå med slöja, den som påtvingar vuxna kvinnor detta genom hot och lämpor bör STRAFFAS....

men som jag upplever det verkar ni se dem som vittnar om detta förtryck som förrädare och lögnare, ärt det så?

Du har en viss poäng men islam och gamla lagar från vårat 1500 tal
    Är lite olika saker.
    Många av dessa saker är inte direkt knutna till koranen om jag inte minns helt fel ? Och vad jag lärt mig så har DAO rätt om slöja och sand resten är åter igen gammla lagar skrivna efter koranen.
    x-medborgare

Inlägg  x-medborgare 2010-04-21, 17:47

Potatiskungen skrev:Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 32 RedHijab
    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 32 Bananarama
    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 32 Sexy-hijab
    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 32 Php1ji7bgPM
    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 32 Sexy_burqa
    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 32 Jawa

Oj då.. Embarassed Embarassed Embarassed
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Inlägg  Potatiskungen 2010-04-21, 17:50

x-medborgare skrev:Oj då.. Embarassed Embarassed Embarassed

Haha det ÄR ju ett ocensurerat forum trots allt. Men de var nog ganska oskyldiga ändå tycker jag pirat

Ps. Dao! Händerna ovanför täcket!
    x-medborgare

Inlägg  x-medborgare 2010-04-21, 17:51

Potatiskungen skrev:

Haha det ÄR ju ett ocensurerat forum trots allt. Men de var nog ganska oskyldiga ändå tycker jag pirat

Vems täcke.. ????
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-21, 17:59

Sniperace skrev:jämlika?

Ja, den patriarkala uttolkningen av Koranen har lett till mycket korkade saker!

Ingen har gått emot att kvinnans val av klädsel skall vara frivillig! Dock har du förordat tvång - och det har vi andra protesterat emot. Och du har upprörts över att vi vill att muslimska kvinnor skall ha samma rättigheter och skyldigheter som alla andra!

Ingen bakomliggande agenda finns mer än de mänskliga rättigheterna!

Det verkar lite som du ser vad du vill se av vad andra uttalar!

Du har inte svarat på varför du utgår från att man skulle gilla slöjtvång när man klart och tydligt skriver att alla människor skall ha samma rättigheter och skyldigheter som alla andra!

Väntar på att du skall förklara dig här!!!
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Inlägg  Potatiskungen 2010-04-21, 18:00

x-medborgare skrev:Vems täcke.. ????[/color][/size]

Touché
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-21, 18:01

Potatiskungen skrev:

Klart snygga bilder! Wink

Kommer ihåg hur en iransk kvinna beskrev införandet av slöjtvånget efter den iranska "revolutionen". Det gick i perioder, och varje del som man plötsligt skulle dölja, blev igen föremål för mäns lockelser.

Det var alltså inte döljandet som hindrade mannens sexualdrift - utan egentligen tvärt om! Very Happy
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-21, 18:02

Potatiskungen skrev:

Oupss... Ertappad!!! Razz
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-21, 18:52

Ingen har gått emot att kvinnans val av klädsel skall vara frivillig! Dock har du förordat tvång - och det har vi andra protesterat emot. Och du har upprörts över att vi vill att muslimska kvinnor skall ha samma rättigheter och skyldigheter som alla andra!

nej, det är NI som inte vill stävja TVÅNGET att bära slöja för en del av kvinnorna och flickorna inom den muslimska världen i Sverige, detta genom att så hårdnackat bortse från att det finns, JAG däremot förordar FRIHET för dessa att SJÄLVA välja om de vill bära denna eller ej.

Ni verkar VÄGRA se att tvång sker, och vägra göra något ÅT att detta tvång finns.....

Det enda läge jag anser att man INTE ska tillåtas bära slöja som täcker ansiktet är när de har med människor att göra där man behöver uppfatta deras tal och se deras ansikten...

Jag skulle inte heller i sådana situationer godkänna ex rånarluvor eller annat som gör att man inte ser ansiktet, och det oavsett varifrån dessa kommer, om de är svarta, vita, gröna eller blå kvittar.
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2010-04-21, 19:05

I månader - Ja; i år - har jag försökt predika för Sniper att han har fel
    då han tror att muslimska kvinnor är påtvingade sina älskade slöjor.
    Jag har försökt, gång på gång, att undervisa honom om att den
    muslimska kvinnan bär sin slöja med stolthet och glädje, även i de
    fall den bärs i ren protest.

Har han lyssnat? Naturligtvis inte. När lyssnade Sniper någonsin på
    mig? Han har uppvisat en total lomhördhet inför Sanningen. Att övertyga
    Sniper om att den muslimska kvinnan är mycket lycklig i sin slöja,
    som hon bär med största glädje och stolthet, är i sanning ett Sisyfos-
    arbete.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sisyfos

Senast ändrad av Infra den 2010-04-21, 19:17, ändrad totalt 1 gång
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-21, 19:08

Sniperace skrev:

nej, det är NI som inte vill stävja TVÅNGET att bära slöja för en del av kvinnorna och flickorna inom den muslimska världen i Sverige, detta genom att så hårdnackat bortse från att det finns, JAG däremot förordar FRIHET för dessa att SJÄLVA välja om de vill bära denna eller ej.

Ni verkar VÄGRA se att tvång sker, och vägra göra något ÅT att detta tvång finns.....

Det enda läge jag anser att man INTE ska tillåtas bära slöja som täcker ansiktet är när de har med människor att göra där man behöver uppfatta deras tal och se deras ansikten...

Jag skulle inte heller i sådana situationer godkänna ex rånarluvor eller annat som gör att man inte ser ansiktet, och det oavsett varifrån dessa kommer, om de är svarta, vita, gröna eller blå kvittar.

Uppenbarligen kvittar det vad man skriver i denna tråd... Sniper vet mer om vad jag tycker än vad jag själv vet uppenbarligen...

Ingen, inte heller jag, har bortsett från att tvång ÄVEN kan ske i muslimska familjer...

Debatten handlar om slöja, liksom... Bara en yttest liten del av slöjorna är ansiktstäckande...

Och angående dem är alla från början överrens, vilket borde varit avklarat sedan länge... Även om jag tycker att förbud är att ta i...

Hade du brytt dig om vad vi skrivit, istället för att lägga in dina egna "tolkningar" efter dina fördomar, så hade debatten varit färdig för öänge sedan...
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-21, 19:11

Dao skrev:
    Sniperace skrev:

Uppenbarligen kvittar det vad man skriver i denna tråd... Sniper vet mer om vad jag tycker än vad jag själv vet uppenbarligen...

Ingen, inte heller jag, har bortsett från att tvång ÄVEN kan ske i muslimska familjer...

Debatten handlar om slöja, liksom... Bara en yttest liten del av slöjorna är ansiktstäckande...

Och angående dem är alla från början överrens, vilket borde varit avklarat sedan länge... Även om jag tycker att förbud är att ta i...

Hade du brytt dig om vad vi skrivit, istället för att lägga in dina egna "tolkningar" efter dina fördomar, så hade debatten varit färdig för öänge sedan...

eller rättare sagt om ni brytt er om vad jag skrev... istället för att vrida, vända och förändra det...

men min hållning står fast, INGEN ska tvingas bära slöja, oavsett om denna täcker ansiktet eller ej, det ska inte finnas moralpoliser i samhället som påtvingar flickor och kvinnor detta....

håller ni med om att dessa SKA bekämpas?
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2010-04-21, 19:14

Dao har rätt, igen! Det är oärligt att - som
    exempelvis Lazy gör - blanda ihop hucklen/slöjor/dok med
    burka och niqab. Till och med jag tycker att de två sistnämnda
    plaggen blockerar viktig social interaktion. jag tycker alltså
    dessa två plagg inte skall användas i samhället vårat.
    I övrigt tycker jag vi skall lämna den muslimska kvinnan ifred
    med sina persedlar. Det kommer att lösa sig av sig själv vad
    det lider.

Senast ändrad av Infra den 2010-04-21, 19:16, ändrad totalt 1 gång
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-21, 19:15

Sniperace skrev:
    eller rättare sagt om ni brytt er om vad jag skrev... istället för att vrida, vända och förändra det...

men min hållning står fast, INGEN ska tvingas bära slöja, oavsett om denna täcker ansiktet eller ej, det ska inte finnas moralpoliser i samhället som påtvingar flickor och kvinnor detta....

håller ni med om att dessa SKA bekämpas?

Problemet har nog varit att vi utgått från vad du skrivit... och att du ändrar fokusen hela tiden...

Men det är bra att du kommit ikapp oss andra i nuläget...

Som jag skrivit många gångetr förut, och du opponerat emot, är att INGEN skall tvingas till NÅGONTING!

Moralpoliserna förekommer inte bara bland de som vill tvinga PÅ slöjan, utan även från hållet där man vill tvinga AV slöjan!

Vore kul att höra om du tycker att man skall bekämpa även tvånget att ta AV slöjan lika mycket som det andra?

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 16:13