fingubben skrev:F.I.S.T skrev:ANNA2LINK skrev:Jag förstår inte riktigt hur USA kom in i det här. USA är inte direkt ett föregångsland när det gäller mycket, trotts detta så "lyssnar" vi på det landet. Vet inte vad du vill att jag ska kommentera här?
Jo du skrev så här, märk väl tjocka texten, i ditt inläggANNA2LINK skrev:Men tyvärr Dao så är vi lite för snälla här och våra trationer i Sverige ändras mer och mer. Ta det här med avslutning i Kyrkan som vi har nämnt tidigare. Kyrkan har varit tradition för många av oss svenskar att få fira avslutningen i, en stämningsfulla sådana.
Du pratar om ogillande av ändring av våra traditioner, och då skrev jag så här:FIST skrev:Nja.... Jag kan hålla med om att svenskar ska få behålla sina traditioner.... men vilka är då våra traditioner ? och varför har ingen av er protesterat över det land, den kultur som färgat och förändrat vårt land mest de senaste 40-50 åren USA ??
Och för det andra ... hade Svenskarna nu varit ett religiöst folk ... troende på Jesus och kristendom, så hade jag försvarat vår rätt att få vara i kyrkan på skolavslutningen..... men nu är så inte fallet ... det är en liten procent som är troende... resten är icke troende i Sverige....
Då kanske du förstår min frågeställning och jämförelse med USA ?
Du opponerar dig över förändrandet av "svenska traditioner" (vilka de nu är) .. men är inte upprörd över att USA nästan totalförändrat oss som folk senaste 50 åren.
Som sagt var ... hade vi varit religiösa kristna, så hade jag skrivit under på att skolavslutningen skulle hållits i kyrkan ...
Vad har USA med våra skolavslutningar att göra? Det är kyrkan som har haft hand om folkskolan under lång tid i Sverige. Från 1840 till 1950 om jag inte minns fel. Därför har vi haft en tradition av att sjunga "du blomster tid" i kyrkan under skolavslutningen, det tycker jag är en fin tradition. Och ja, jag är kristen.
Om du läser mitt inlägg helt så förstår du nog jämförelsen med USA och tradition... Men läser du den inte så blir det svårare...
Och du är kristen... ja men kristna är inte en majoritet av svenskarna ... de flesta tror på Mammon