Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
Vercingetorix
Corven
6 posters

    Så föll då domen

    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Så föll då domen Empty Så föll då domen

    Inlägg  Corven 2009-04-17, 13:07

    Pirate Bay domen

    Att lekmännen i tingsrätten skulle falla för medieföretagens press var ingen överraskning.

    Blir spännande att se vad hovrätten så småningom kommer fram till. Det är betydligt mer intressant.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Så föll då domen Empty Hmm..

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-17, 14:27

    Ja, det är beklämmande att mediabolagen har fräckheten att vilja ha betalt för sina produkter och på detta sätt kränker de stackars fildelarnas självpåtagna rätt att snika till sig produkterna gratis...
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Så föll då domen Empty Sv: Så föll då domen

    Inlägg  Corven 2009-04-17, 14:58

    Nej, det är inte ett dugg fräckt att man vill ha betalt för det man producerar. Jag betalar gärna för den musik jag gillar. Film kollar jag i stort sett aldrig på, då det mesta som produceras idag är dussinprodukter.

    Problemet är att Pirate Bay handlar om så mycket mer än bara fildelning. Det handlar mer om tekniken som jag ser det.

    Och om Pirate Bay skulle fällas hela vägen upp i HD, så hoppas jag att nästa företag som åtalas är Google. Och alla andra sökmotorer. Eftersom dom tillhandahåller precis samma service som Pirate Bay. Skillnaden är att dom inte marknadsför sig så. Men du kan hitta massor av upphovsrättsskyddat material för nertankning.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Så föll då domen Empty Nja...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-17, 15:04

    Till syvende och sist handlar det om att lagen om upphovsrätt bryts, och detta med TPB's goda minne.
    Det är skillnad på en generell sökmotor och en sida där fildelning av upphovsrättsskyddat material tillhandahålles och uppmuntras, och där sidans upphovsmän dessutom tjänar pengar på det.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Så föll då domen Empty Sv: Så föll då domen

    Inlägg  Corven 2009-04-17, 15:09

    Så om man "råkar" tillhandahålla materialet, utan att nämna det, så är det ok, men om man upplyser andra om att man tillhandahåller det så är det fel?
    Båda tjänar pengar på sina tjänster.

    Det tycker nog jag är en ganska hycklande inställning.

    Moraliskt kan jag hålla med dig, även om jag anser att producenterna borde anpassa sig till dagens teknik och kundernas önskemål. Vilket dom så småningom kommer att göra. Så har det ju varit tidigare. Synd bara att dom lägger så mycket pengar på att bekämpa piraterna, istället för att satsa dessa pengar på effektivare distributionssätt.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Så föll då domen Empty ...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-17, 19:40

    Klart är att bolagen för länge sedan skulle ha insett potentialen i vad internet skulle komma att innebära avseende försäljningskanaler etc, men det faktum att bolagen är senfärdiga gör det fortfarande inte ok för gemene man att åka snålskjuts på artisterna/låtskrivarna bolagen företräder och representerar.

    Jämförelsen Yahoo visavi TPB haltar betänkligt. I synnerhet då man beaktar skillnader i uppsåt och tillhandahållande av upphovsrättsskyddat material tillika de digitala medel för att tillskansa sig desamma. Såvitt jag förstår är det bl a detta som även rätten tagit fasta på.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Så föll då domen Empty Sv: Så föll då domen

    Inlägg  Corven 2009-04-17, 19:55

    Som sagt, det blir intressant att se vad hovrätten kommer fram till. För det är ju först där det verkligen blir juridiskt prövat.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Så föll då domen Empty Definitivt.

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-17, 20:17

    Man kan väl hålla för troligt att detta ävenledes kommer att stötas och blötas ända upp i europadomstolen innan domarna blir huggna i sten.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Så föll då domen Empty Sv: Så föll då domen

    Inlägg  Corven 2009-04-17, 22:03

    Ja, och det är väl egentligen lika bra, så att det verkligen blir prövat.

    Nackdelen är väl att det tar sån djävla tid, så när det väl är färdigt, så är tekniken redan utdöd...
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Så föll då domen Empty Sv: Så föll då domen

    Inlägg  DirtyDog 2009-04-17, 23:48

    Vercingetorix skrev:Till syvende och sist handlar det om att lagen om upphovsrätt bryts, och detta med TPB's goda minne.
    Det är skillnad på en generell sökmotor och en sida där fildelning av upphovsrättsskyddat material tillhandahålles och uppmuntras, och där sidans upphovsmän dessutom tjänar pengar på det.
    Problemet här är dock hur lagen har tolkats och vilka som straffats.
    Skall tillverkare av sportbilar åtalas för att folk använder dem till att begå brott?
    Nej, självklart är det vägverkets fel som gör vägar som möjliggör fortkörning.
    Döms vapentillverkare för bankrån eller mord? De tjänar ju avsevärt mer pengar och är inte omedvetna om vad deras produkter KAN användas till.
    TPB och liknande siter används även till fullständigt legalt material. Det är inte svårt att förstå att musikindustrin vill få bukt med illegal fildelning men skall de få påverka våra domstolar att fatta beslut som inte borde hålla juridiskt?

    Jag tror att det är en farlig väg som de är inne på och i slutändan ser jag inget lyckligt slut för musikindustrin. De gör ALLT för att överleva en strid som inte KAN vinnas på sikt. De köper tid på bekostnad av respekt och vår integritet. En hel generation kommer vända sig emot dem och det kan kosta dem betydligt mer än vad fildelningen gör. Man skall hursomhelst inte tro att försäljningen av CD-skivor skall öka. Folk kommer i framtiden köpa lika mycket musik på CD som de köper musik på kassett idag. Att idioter som Täppas (på "Ring P1") tror att orsaken till att musikaffärer försvunnit beror på fildelning visar bara hur blockerade visa är mentalt.

    Mediaindustrin har byggt upp sin förmögenhet genom just den tekniska möjligheten att KOPIERA och SPRIDA musik. Nu inser de att andra utför detta jobb avsevärt mer effektivt. Att jaga motståndaren och stämma dem på mångmiljonbelopp kommer aldrig att lyckas. Med dagens teknik kan vem som helst skaffa sig tillräckligt bra låtkopior bara genom att kopiera från radion eller webbradion. Allt som man kan höra/se/läsa går enkelt att kopiera. Tiden är slut då folk i någon större omfattning accepterar att betala kanske 200:- för EN bra låt.
    Om du varit på t.ex nån av Universals fester och sett hur kontoren som personalen sitter i ser ut så inser du att de lever i en helt annan värld än "Svensson". De kommer aldrig att ge upp sin lyxtillvaro frivilligt och kommer gå över lik för att få behålla den. Det spelar dock ingen roll hur många lik de går över. De är lika dömda till undergång som en gång Dinosaurierna var. Their time is up!
    Tänkvärd artikel
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Så föll då domen Empty DD...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-18, 01:18

    Jämförelsen med sportbil, vägverket etc tänker jag inte ens ta på allvar, så du får nog ta och vässa de argumenten en aning...
    Det viktiga är att personerna bakom TPB visste, uppmuntrade och tillhandahöll upphovsrättsskyddat material. Så med din logik byggde TPB inte bara sportbilen. De byggde även vägen, satt bakom ratten OCH körde ihjäl den lilla flickan med hundvalpen.
    Anklagelsen gällande att musikindustrin ska ha tillåtits påverka domslut är ganska allvarlig. Har du bevis för hot, bestickning eller dylika påtryckningsmedel gentemot rätten i fråga föreslår jag att du gör en polisanmälan.

    'Skivbutiker stänger.
    'Skivbutiker stänger pga att de säljer för få CD/DVD's
    'Musikkonsumtionen antas dock vara oförändrad.
    Svårt att se ett samband mellan dessa fakta och att folk har sin Ipod fulltankad med musik som hämtats bl a via TPB?

    För lite drygt tio år sedan, dvs fortfarande ett bra tag innan fildelning öht existerade, när jag läste upphovsrätt och musikjuridik i USA var snittsiffror för ett genomsnittligt skivbolag följande:
    Av tio släppta fullängdscd's gick sju med förlust och två jämnt upp, så således fick den kvarvarande vinstcd'n väga upp de sju som gick med förlust. Hur tror du de siffrorna ser ut idag, och hur hugade tror du skivbolagen är att chansa med att testa nya, fräscha och oprövade musikaliska kort när folk uppenbarligen är för snikna för att betala för vad de konsumerar, medförande att vinstcd'n idag kanske är en på tjugo?

    När jag t ex gick på högstadiet köpte ungdomar skivor i mycket högre utsträckning än idag. När jag idag frågar mina elever när de senast köpte en CD minns de i allmänhet inte det. (Dvs ifall de öht någonsin har köpt en...)
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Så föll då domen Empty Sv: Så föll då domen

    Inlägg  DirtyDog 2009-04-18, 02:42

    Vercingetorix skrev:Jämförelsen med sportbil, vägverket etc tänker jag inte ens ta på allvar, så du får nog ta och vässa de argumenten en aning...
    Det viktiga är att personerna bakom TPB visste, uppmuntrade och tillhandahöll upphovsrättsskyddat material. Så med din logik byggde TPB inte bara sportbilen. De byggde även vägen, satt bakom ratten OCH körde ihjäl den lilla flickan med hundvalpen.
    Det är just här som dina argument spricker.
    TPB hade inte en endaste olaglig fil på sina servrar. Det enda som de hade var en programvara som möjliggjorde för ANDRA att utväxla filer med varann. Det var ingen UPPMANING till folk att bryta mot lagen utan det var något som användarna gjorde HELT på eget ansvar. Jämförelsen med sportbilen är faktiskt inte så felaktig även om man i praktiken kan göra hur många jämförelser som helst. Google är ett utmärkt verktyg för att hitta olagliga filer.

    Även din jämförelse med flickan och hundvalpen visar hur desperata dina argument är. Det är riktigt att dessa killar fått straff som överstiger vad folk får som verkligen KÖR ihjäl småbarn och hundvalpar. Bötesbeloppet är också i en nivå som aldrig skådats i detta land tidigare och då undrar vän av ordning vilka hemska dåd som dessa personer har utfört.
    Du ser ingen koppling till musikindustrin i USA? Då är du mer än lovligt godtrogen.
    Vercingetorix skrev:
    'Skivbutiker stänger.
    'Skivbutiker stänger pga att de säljer för få CD/DVD's
    'Musikkonsumtionen antas dock vara oförändrad.
    Svårt att se ett samband mellan dessa fakta och att folk har sin Ipod fulltankad med musik som hämtats bl a via TPB?
    Det är inte bara svårt att se ditt samband, man måste leva på 80-talet för att ens kunna tänka i de banorna.
    Tydligen måste jag upprepa mig. Skivbutikerna kommer ALDRIG att öka i antal. De säljer produkter som allt färre efterfrågar.
    Som du redan noterat springer inte folk omkring med bärbara cd-spelare på 2000-talet. INGEN vettig person monterar ens in en cd-spelare i sin bil. Varför inte? Därför att en CD är lika ute som kassettband. Visst, det kommer alltid finnas några kufar kvar som kommer gå till de butiker som finns kvar för att bläddra lite bland fodralen men de drömmer ÄNDÅ om 70-talet då skivfodralet var lite större och trevliga. Jag tror personligen att LP-skivan kommer att överleva CD-skivan men om 5 år kommer det vara lika svårt att köpa en cd-spelare som det är att hitta en vanlig skivspelare idag. FATTAR DU, eller måste jag ta det en gång till?
    Vercingetorix skrev:
    För lite drygt tio år sedan, dvs fortfarande ett bra tag innan fildelning öht existerade
    Jisses!
    Fildelning har existerat sen 70-talet det är bara det komprimerade MP3-formatet som underlättat saker på senare tid samt att bandbredden öka som ändrat på förutsättningarna.
    Vercingetorix skrev:när jag läste upphovsrätt och musikjuridik i USA var snittsiffror för ett genomsnittligt skivbolag följande:
    Av tio släppta fullängdscd's gick sju med förlust och två jämnt upp, så således fick den kvarvarande vinstcd'n väga upp de sju som gick med förlust. Hur tror du de siffrorna ser ut idag, och hur hugade tror du skivbolagen är att chansa med att testa nya, fräscha och oprövade musikaliska kort när folk uppenbarligen är för snikna för att betala för vad de konsumerar, medförande att vinstcd'n idag kanske är en på tjugo?
    Det är detta som är så skrämmande. De gjorde otroliga vinster TROTS att det mesta floppade. Produktionen av CD-skivor var dock ohyggligt mycket billigare än att producera LP-skivor så dina siffror tror jag inte så mycket på heller.
    Detta är hursomhelst HISTORIA nu. Folk vill inte ha CD-skivor så INGEN behöver lägga ned en krona på att producera eller distribuera dem. Nu kan man erbjuda bättre kvalité till OTROLIGT mycket lägre kostnad och sekundsnabb leverans. Tog man chansen? Nej, man valde fel spår och FORTSÄTTER köra i fel spår. Det är som sagt bara en tidsfråga förrän de spårar ur totalt. De andra tågen har redan gått för dem. Deras värsta problem blir troligtvis att de lyckats reta upp merparten av dagens ungdomar "in the process". Tro mig, it's gonna get nasty!
    Vercingetorix skrev:
    När jag t ex gick på högstadiet köpte ungdomar skivor i mycket högre utsträckning än idag. När jag idag frågar mina elever när de senast köpte en CD minns de i allmänhet inte det. (Dvs ifall de öht någonsin har köpt en...)
    Börjar du FATTA SNART? De KOMMER aldrig att köpa skivor, BEGRIP!
    När jag gick på högstadiet så var det kassettband som gällde. Fråga även dina elever när de köpte ett kassettband senast. Fundera sen en stund över svaret.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Så föll då domen Empty Maken till ursäkter... Suck...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-18, 10:34

    Börjar du FATTA SNART? De KOMMER aldrig att köpa skivor, BEGRIP!

    Nä, så länge folk är för giriga för att pröjsa för sin konsumtion och så länge det finns dessa "ädla" pirater som kan tillhandahålla detta lär ingen handla skivor.

    Men säg mig, tycker du att upphovsmännen ska får ersättning för sitt arbete?
    (Ett enkelt ja eller nej räcker)

    Oh, en sak till... Ang bötesbeloppet... Om du bedöms ha åsamkat skador för, hmm låt oss säga 30 miljoner. Hur mycket tror du att ersättningsbeloppet sätts till? Du kan få tänka hela dagen om du vill.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Så föll då domen Empty Sv: Så föll då domen

    Inlägg  Corven 2009-04-18, 10:54

    Vercingetorix skrev:Börjar du FATTA SNART? De KOMMER aldrig att köpa skivor, BEGRIP!

    Nä, så länge folk är för giriga för att pröjsa för sin konsumtion och så länge det finns dessa "ädla" pirater som kan tillhandahålla detta lär ingen handla skivor.

    Men säg mig, tycker du att upphovsmännen ska får ersättning för sitt arbete?
    (Ett enkelt ja eller nej räcker)

    Oh, en sak till... Ang bötesbeloppet... Om du bedöms ha åsamkat skador för, hmm låt oss säga 30 miljoner. Hur mycket tror du att ersättningsbeloppet sätts till? Du kan få tänka hela dagen om du vill.

    Detta handlar ju om flera saker egentligen. Dels om ren teknik, och dels om det moraliska i att ladda ner.

    Rent tekniskt, så är Cdn som format död. Därför köps det så få skivor. Det har faktiskt väldigt lite med nedladdningen att göra.

    Sen är det inte enbart girighet som gör att folk laddar ner. Självklart finns det folk som gör det av girighet, och som aldrig kommer att betala för sig. Du vet, polarn som alltid lånade skivan, och spelade in den, istället för att köpa skivan själv. Dom kommer alltid att finnas.

    Men majoriteten vill faktiskt betala för musiken. Om den gick att köpa på ett tidsenligt sätt. Vilket inte är så enkelt idag. Visst, det finns ställen man kan köpa musik. Itunes t ex. Men då finns det vissa tekniska begränsningar. Som inte alla vill ha. Och det är här jag anser att musikbranschen borde lägga sina pengar, istället för att jaga fildelare. Ge fildelarna ett vettigt alternativ, och ni ska se att försäljningen ökar lavinartat.

    Men då musikbranschen är usa-dominerad, så är det inte så konstigt att man driver sakerna i domstolar, istället för att försöka anpassa sig till dagens tekniska utbud, eftersom amerikanska domstolar är kända för att döma ut fantasibelopp i böter. Det måste vara väldigt lönsamt för bolagen att driva sakerna den vägen. Men det skapar också problem i förlängningen, då en hel generation gör allt vad dom kan för att motarbeta denna koloss på lerfötter. Och jag tror att ju längre musikbranschen driver denna linje, ju mer befäster dom folks ovilja att betala för sig.

    Självklart ska upphovsmännen ha betalt för sitt jobb. Men jag anser att det är branschens ansvar att anpassa sig efter vad kunderna vill ha, och se till att dom kan köpa det, på det sätt dom vill. Inte bita sig fast i ett format som är utdöende.

    Det finns flera led som kan skäras bort i dagens musikproduktion. Vilket företagen rimligen borde vara intresserade av. Och där är jag förundrad över varför man inte gör det. Varför lägger man fortfarande så mycket pengar i distributionsledet?

    Nu har ju den nya tidens teknik tyvärr det onda med sig att folk kommer förlora jobben, men det är ju inte ovanligt i andra branscher, varför skulle just musikbranschen vara skyddad från den utveckligen? Skivaffärer måste tyvärr stängas, då det dom säljer inte efterfrågas längre. Vilket leder till att transporterna minskar. Och även att själva cd-tillverkningen minskar. Det är många som faller bort tack vare den nya tekniken. Tyvärr.

    Men som sagt, så har det varit i alla andra branscher, varför skulle just denna industri skonas? Tänk hur många människor det behövdes tidigare för att montera ihop en bil, jämfört med hur många som behövs idag, då bilarna är tusen gånger mer sofistikerade, och innehåller så mycket mer teknik.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Så föll då domen Empty Sv: Så föll då domen

    Inlägg  DirtyDog 2009-04-18, 13:00

    Vercingetorix skrev:Börjar du FATTA SNART? De KOMMER aldrig att köpa skivor, BEGRIP!

    Nä, så länge folk är för giriga för att pröjsa för sin konsumtion och så länge det finns dessa "ädla" pirater som kan tillhandahålla detta lär ingen handla skivor.
    Du ÄR tydligen för DUM för att FATTA att CD'n är DÖD rent TEKNISKT sett, precis som kassettband och videoband. Det har INGENTING med "fildelning" att göra även om den fick folk att inse hur opraktisk en CD är.
    Alla jag känner har konverterat ALL sin köpta musik till MP3. Orsaken kan du få fundera på hela helgen.
    Vercingetorix skrev:Men säg mig, tycker du att upphovsmännen ska får ersättning för sitt arbete?
    (Ett enkelt ja eller nej räcker)
    Ja!
    Svaret hade dock blivit NEJ ifall det varit på bekostnad av vår integritet (vilket tyvärr är vad som är fallet idag).
    Vercingetorix skrev:
    Oh, en sak till... Ang bötesbeloppet... Om du bedöms ha åsamkat skador för, hmm låt oss säga 30 miljoner. Hur mycket tror du att ersättningsbeloppet sätts till? Du kan få tänka hela dagen om du vill.
    Det är just "bedömningen" av skador som är helt gripen ur luften i dessa fall.
    Om en person laddar ned ett album av Rolling Stones t.ex. Vad "bedöms" denne person ha åsamkat för "skador"?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Så föll då domen Empty Suck...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-18, 17:52

    Oj! Hittat caps lock-knappen ser jag...

    Du kan gapa som vilken försmådd 5-åring som helst om att CD'n är död som format. Det ger dig fortfarande noll, zip, nada, zero rätt att sno upphovsrättsskyddat material.

    Din version av integritet ger jag heller inte mycket för ifall det skulle innefatta rätten att av ren och skär snålhet, snika till sig frukten av andra människors arbete.

    Varför folk konverterar till mp3 är, med tanke på ljudkvaliteten, faktiskt obegripligt.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Så föll då domen Empty Sv: Så föll då domen

    Inlägg  DirtyDog 2009-04-18, 21:18

    Vercingetorix skrev:Oj! Hittat caps lock-knappen ser jag...

    Du kan gapa som vilken försmådd 5-åring som helst om att CD'n är död som format. Det ger dig fortfarande noll, zip, nada, zero rätt att sno upphovsrättsskyddat material.
    Jag använder caps i syfte att BETONA vissa ord. Då jag är född på 50-talet så tar jag knappast åt mig för att du kallar mig för 5-åring och jag har aldrig ens BESÖKT Pirate Bay eller nån annan liknande fildelningssite.
    Vad det HANDLAR om här är orsaken till att musikaffärer stänger. Du tror att det beror på fildelning. Det bevisar att du har NOLL koll på verkligheten.
    Vercingetorix skrev:Din version av integritet ger jag heller inte mycket för ifall det skulle innefatta rätten att av ren och skär snålhet, snika till sig frukten av andra människors arbete.
    Det handlar inte alltid om det heller. Som andra redan PÅPEKAT så ÄR folk i allmänhet villiga att betala. Om du vill ha låten "Hotel California" är du dock inte villig att leta igenom 15 skivaffärer för att hitta den och sen tvingas köpa ett album med 10 andra låtar som du INTE är intresserad av för kanske 200:-
    Ofta har man de flesta låtar på nån av sina kanske 100 LP-skivor som står i 4 öl-backar i källaren. Dock orkar man inte köpa en ny skivpelare och konvertera dem till MP3 då man betydligt enklare kan skaffa dem på annat sätt. Man har oftast redan betalt för låtarna en gång för 30 år sedan, det får räcka.
    Vercingetorix skrev:Varför folk konverterar till mp3 är, med tanke på ljudkvaliteten, faktiskt obegripligt.
    Jag kan GARANTERA dig att du OMÖJLIGEN kan höra ifall jag spelar låten från datorn eller från LP-skivan. Det går dessutom även att filtrera bort brus och annat. När MP3 var nytt så hade de oftast en lägre bitrate men numera är minimum 192 och standard nästan 256kbps.
    Nu är det dock inte för ljudkvaliténs skull som folk vill ha dem som MP3. Det handlar om att ha tillgång till 10 tusentals låtar som du kan söka snabbt på både låtnamn, albumnamn eller artistnamn och avlyssna 2 sekunder efter att namnet dök upp i huvudet på dig. Du kan spela dem i vilken ordning du vill och behöver inte oroa dig för att kvalitén skall bli sämre för att nån tummar på skivan och du kan lagra dina skivor i tryggt förvar även när du har en riktig fyllefest hemma.
    Minns hur det var på 70-talet när man ägnade halva dagen efter en fest med att rengöra skivorna från öl & sprit och sen undrade var omslagen var. När man hittade omslaget så låg där en ANNAN skiva som inte hörde dit? Allt sådant slipper man nu och på ett USB-minne får man plats med närmare 3000 låtar med HÖG kvalité.

    Har du testat Spotify? Vill du att sådana program skall förbjudas?
    Vad tror du folk gör helst? Betalar månadsavgiften för deras utbud eller köper en skiva varannan månad i din skivbutik?
    Det är bara att INSE att skivbutikernas död inte har ett SKIT med fildelningen att göra. Kom in i 2000-talet!

    Själv slutade jag helt köpa CD-skivor på sent 80-tal (alltså lång innan MP3 uppstod) och orsaken är helt enkelt det suveräna radio-utbudet. De olika radiostationerna är en betydligt större anledning till minskande skivförsäljning än nån jävla fildelning. På 70-talet spelades musik bara 2 ggr per vecka i radion. 10 i Topp och Kvällstoppen. Då såldes LP-skivor som smör för 20 kronor. Sen kom närradio och radio Stockholm och ungdomsradio på P3 och fler och fler program började spela musik. Musikkonsumtionen ökade markant men skivförsäljningen minskade varför musikindustri höjde priset mer och mer i sin förtvivlade jakt på pengar. Man skyllde på kassettbanden men musikindustrins värsta fiende är egentligen teknikens utveckling (vilket förvisso även var förutsättningen till deras egen uppkomst).
    Det är SLUT för dem nu. Verkligheten ser annorlunda ut och de måste anpassa sig till den. Först DÄREFTER kan de räkna med att göra vinst igen.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Så föll då domen Empty Sv: Så föll då domen

    Inlägg  Corven 2009-04-18, 21:38

    DirtyDog skrev:
    Om du vill ha låten "Hotel California" är du dock inte villig att leta igenom 15 skivaffärer för att hitta den och sen tvingas köpa ett album med 10 andra låtar som du INTE är intresserad av för kanske 200:-
    Ofta har man de flesta låtar på nån av sina kanske 100 LP-skivor som står i 4 öl-backar i källaren.

    En liten fundering med tanke på detta.

    Om jag har en skiva på vinyl, som jag betalat för. Eller en cd för den delen. Är det piratkopiering om jag laddar ner samma skiva? Jag har ju redan betalt för den skivan. Jag skaffar mig den bara i ett behändigare format.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Så föll då domen Empty Suck...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-18, 22:20

    Jag törs garantera att Hotel California finns på iTunes...

    Det finns betalsajter. Pröjsa, eller skit i musiken.. Svårare än så är det inte.

    Du är säkert 50+, men din debattnivå är det INTE.. (Titta! Jag hittade också caps lock-tangenten..)
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Så föll då domen Empty Sv: Så föll då domen

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-18, 22:30

    Corven skrev:
    DirtyDog skrev:
    Om du vill ha låten "Hotel California" är du dock inte villig att leta igenom 15 skivaffärer för att hitta den och sen tvingas köpa ett album med 10 andra låtar som du INTE är intresserad av för kanske 200:-
    Ofta har man de flesta låtar på nån av sina kanske 100 LP-skivor som står i 4 öl-backar i källaren.

    En liten fundering med tanke på detta.

    Om jag har en skiva på vinyl, som jag betalat för. Eller en cd för den delen. Är det piratkopiering om jag laddar ner samma skiva? Jag har ju redan betalt för den skivan. Jag skaffar mig den bara i ett behändigare format.

    Som lagstiftningen ser ut idag, gäller din "användarlicens" endast det media du betalat för, och det kan man naturligtvis tycka både det ena och andra om.

    Edit: Du får för eget bruk (och till vänner) göra enstaka kopior till annan media, i.e. cd till mp3, kassett, cd etc..
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Så föll då domen Empty Sv: Så föll då domen

    Inlägg  DirtyDog 2009-04-20, 10:58

    Vercingetorix skrev:Jag törs garantera att Hotel California finns på iTunes...

    Det finns betalsajter. Pröjsa, eller skit i musiken.. Svårare än så är det inte.
    Har aldrig sagt att jag inte är villig att betala. Debatten handlade om ifall Musikbutikerna har fått lägga ned pga fildelare. Alla vettiga inser att det är iTunes, CDon.com och Radion m.fl. som gjort Musikbutiker lika onödiga som en bikini på Nordpolen.

    Spotify är en fantastisk uppfinning och vad jag förstod skulle man där även kunna köpa musik. Fildelningen har dessutom lett fram till att priserna på iTunes och CDon är mer rimliga och att DRM-skyddet numera helt har plockats bort. Dessa förbättringar existerar ENBART pga förekomsten av fildelning. Musikindustrin sparar enorma belopp genom att slippa pressa skivor, distribuera dem och dela med sig av förtjänsterna till en massa butiker som ej längre behövs. Någon avsikt att dela med sig av denna vinst har de aldrig haft utan först sattes priserna på samma nivå som för CD-skivor.
    Numera finns alltså musik tillgänglig till vettiga priser även om utbudet ännu är skrämmande dåligt. Detta innebär dock inte att vi kan motivera regelrätta rättsövergrepp där man dömer några som tillhandahåller verktyg för nedladdning (laglig OCH olaglig) till ansvariga för själva brottet. Som främsta motiv hävdar man uppsåt. Detta kan inte hålla juridiskt och även om det till slut gör det så är beräkningarna av skadestånden helt verklighetsfrämmande. Folk börjar mer och mer inse hur långtgående konsekvenser denna jakt på fildelare blir för alla andra grupper i samhället som använder internet. Att ALLT skall loggas och granskas gör att ALLT som DU skriver på detta forum enkelt kommer att kunna härledas till dig om "någon" nån dag skulle vara intresserad. Övervakningssamhället får snart Öst-Tyskland att framstå som rena dagiset vid jämförelse.

    Pirate Bay rättegången har fått till effekt att Piratpartiet ökar rekordsnabbt. Deras ungdomsförbund har fler medlemmar än MUF och DUBBELT så många medlemmar som Socialdemokratiska ungdomsförbundet. Moderpartiet har fördubblat sitt antal medlemmar sen den märkliga domen och det står helt klart att striden bara börjat.

    Så här uttalar sig vissa om domen.

    Nu dödar svensk lagstiftning all tidigare normal användning av internet (KLICKBAR LÄNK!)
    Där hittar du även Det verkar bli internet-Krig! (KLICKBAR LÄNK!)

    Piratpartiets presscenter LÄNK
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Så föll då domen Empty ...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-20, 11:36

    "Har aldrig sagt att jag inte är villig att betala."

    Tillräckligt många är det inte. Således återstår endast åtal för den/de som industrimässigt lägger upp filmer/musik för kreti och pleti att ladda ner. Brott mot upphovsrättslagen är som vilket annat lagbrott som helst.

    Skivbolagen har varit otroligt saktfärdiga, det har jag alltid sagt. Så för deras överlevnads skull gör de nog rätt i att tillhandahålla lagliga alternativ snarast.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Så föll då domen Empty Sv: Så föll då domen

    Inlägg  DirtyDog 2009-04-20, 21:05

    Vercingetorix skrev:Således återstår endast åtal för den/de som industrimässigt lägger upp filmer/musik för kreti och pleti att ladda ner.
    Okay, men varför åtala de bakom Pirate Bay? De hade inte lagt upp en endaste film/låt för NÅGON!
    De tillhandahöll en service som möjliggjorde laglig OCH olaglig nedladdning. Huruvida det var LAGLIGT eller ej beslutade individerna som nyttjade tjänsten. Med din logik borde väl även alla internetoperatörer stämmas och kastas i fängelse? De erbjuder bevisligen en TJÄNST som kan användas både LAGLIGT och olagligt men även DÄR är det individerna som styr.
    Vercingetorix skrev:Brott mot upphovsrättslagen är som vilket annat lagbrott som helst.
    Absolut, men NÄR dömdes en svensk brottsling till böter på 30 miljoner senast?
    Den genomsnittliga utdömda strafftiden var 2007 fyra månader för misshandel. Alltså är en strafftid på 1 år rimligt för att ha erbjudit folk en möjlighet att fildela med varann?

    Nej, det har inte påverkats ALLS av mediabolagen? Hur jävla lättlurad får man bli?
    Cool
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Så föll då domen Empty ....

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-20, 22:07

    Det torde stå tämligen klarlagt att TPB bär huvudansvaret för vad som försigått på deras sidor. I synnerhet som de fullt ut varit medvetna om den olagliga fildelningen som bevisligen ägt rum.

    Vad gäller den otillbörliga påverkan till förmån för ett fällande domslut från medieindustrin som du hänvisar till, upprepar jag att uppmaningen till att du överlämnar det bevismaterialet till åklagare. (Vidare vore det väldigt intressant att ta del av bevisen du i så fall förfogar över, för det kan väl inte vara så att du enbart, och i oförstånd, bidrar med falsk ryktesspridning i ärendet?)

    Vad gäller bötesbeloppet ber jag dig läsa tidigare inlaga av mig, för jag ids inte skriva om det igen. Dock kan jag gärna förklara sambandet mellan bedömd åsamkad ekonomisk skada och utdömt bötesbelopp, ifall det är för svårbegripligt för dig.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Så föll då domen Empty Sv: Så föll då domen

    Inlägg  DirtyDog 2009-04-20, 23:09

    Vercingetorix skrev:Det torde stå tämligen klarlagt att TPB bär huvudansvaret för vad som försigått på deras sidor.

    Men är du helt jävla tekniskt okunnig???
    Det pågår INGENTING på deras sidor. Skall detta verkligen vara så jävla svårt att fatta???
    Om du söker på t.ex. Google efter porrbilder och får en massa träffar som du laddar hem från så är det inte på GOOGLE's sidor som nedladdningen sker. Pirate Bay verkade bara som en länk-station som kopplade ihop användare automatiskt. De kan OMÖJLIGT avgöra ifall det som länkas är lagligt eller inte. De kunde självklart misstänka att mycket var olagligt men har lika lite skyldighet som Google att ta ansvar för vad andra länkar ut. Däremot kan de försöka hålla länkar till barnporr borta (även om det är tekniskt besvärligt) och där gick nog gränsen för deras engagemang. Själva sidan TPB är ju lika aktiv som tidigare så ifall domen var tänkt att göra något annat än hämnas på några var den misslyckad.

    Skall tillverkarna av FTP-klienter åtalas härnäst?
    Alla vet ju att merparten av trafik via FTP-klienter avser upphovsrättsskyddat material. TPB var ju en droppe i havet jämfört med FTP så vilket straff anser du är lämpligt för tillverkarna av t.ex. FlashFXP?
    Nej visst ja, du förstår dig ju inte på teknik och vet troligen ej heller vad en FTP-klient är?
    Enligt dig så är det främst tillverkarna av VERKTYGET som skall straffas och inte de som håller med bandbredden eller kanske UTFÖR själva fil-delandet?
    Vercingetorix skrev:
    Vad gäller den otillbörliga påverkan till förmån för ett fällande domslut från medieindustrin som du hänvisar till, upprepar jag att uppmaningen till att du överlämnar det bevismaterialet till åklagare. (Vidare vore det väldigt intressant att ta del av bevisen du i så fall förfogar över, för det kan väl inte vara så att du enbart, och i oförstånd, bidrar med falsk ryktesspridning i ärendet?)
    Du verkar faktiskt vara precis så dum som jag misstänkte. Laughing
    Vercingetorix skrev:
    Vad gäller bötesbeloppet ber jag dig läsa tidigare inlaga av mig, för jag ids inte skriva om det igen. Dock kan jag gärna förklara sambandet mellan bedömd åsamkad ekonomisk skada och utdömt bötesbelopp, ifall det är för svårbegripligt för dig.

    Syftar du på detta?
    Vercingetorix skrev:Ang bötesbeloppet... Om du bedöms ha åsamkat skador för, hmm låt oss säga 30 miljoner. Hur mycket tror du att ersättningsbeloppet sätts till?

    Jag frågade inte om sambandet mellan BEDÖMT och UTDÖMT utan om HUR man kan räkna ut hur mycket skada de åsamkas.

    Om vi säger att ettusen 14-åringar laddar ned Adobe Creative Suite 4 Master Collection (pris SEK 39 850,00) så har detta i praktiken inte kostat Adobe en enda krona, eller hur?
    Deras förlust måste rimligtvis baseras på HUR MÅNGA av dessa 14-åringar som nu inte KÖPER CS4 eftersom de kunde ladda hem den gratis. Adobe menar att de åsamkats en förlust på 1000 x 39 850:- = Nästan 40 miljoner!
    Sanningen är att de inte förlorat en krona utan istället faktiskt TJÄNAT på denna nedladdning. Hurdå?
    Jo, när tusen ungdomar lär sig att göra underverk med deras produkter så får produkten ett gott rykte. När ungdomarna får jobb på ett företag så styr de inköpen till Adobes produkter (som de redan behärskar) och på detta sätt så kommer Adobe's produkter till slut fullständigt dominera marknaden och kan sen köpa upp bra konkurrenter som inte lika många lärt sig (och därför inte efterfrågat på företagen). Hmm, var det därför Adobe köpte upp hela Macromedia-koncernen?
    Om det inte vore för Pirat-kopior av MS Office så hade Open Office FULLSTÄNDIGT dominerat företagen och myndigheterna i Sverige. Det hade KNAPPAST gynnat Microsoft.

    Samma sak gäller i stor utsträckning nedladdningen av TV-serier, Filmer och Musik.
    Man kan inte inbilla sig att ens en promille av det som laddas ned annars skulle blivit inköpt. ALLA bra låtar spelas på radion och kan spelas upp på Spotify och liknande webbradio. ALLT som man lyssnar på kan man även spela in väldigt lätt.

    Min fråga till dig är alltså: HUR KOM MAN FRAM TILL SUMMAN 30 MILJONER?
    Alla vettiga inser att det inte har någonsomhelst koppling till vad användarna har "fildelat" utan att det är framtaget på nån annan grund. Hur skulle man f.ö. kunna VETA hur mycket som har fildelats? Har man GISSAT eller finns det (som du tjatar om) några BEVIS?

    Sponsored content


    Så föll då domen Empty Sv: Så föll då domen

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-19, 06:38