Att lekmännen i tingsrätten skulle falla för medieföretagens press var ingen överraskning.
Blir spännande att se vad hovrätten så småningom kommer fram till. Det är betydligt mer intressant.
Problemet här är dock hur lagen har tolkats och vilka som straffats.Vercingetorix skrev:Till syvende och sist handlar det om att lagen om upphovsrätt bryts, och detta med TPB's goda minne.
Det är skillnad på en generell sökmotor och en sida där fildelning av upphovsrättsskyddat material tillhandahålles och uppmuntras, och där sidans upphovsmän dessutom tjänar pengar på det.
Det är just här som dina argument spricker.Vercingetorix skrev:Jämförelsen med sportbil, vägverket etc tänker jag inte ens ta på allvar, så du får nog ta och vässa de argumenten en aning...
Det viktiga är att personerna bakom TPB visste, uppmuntrade och tillhandahöll upphovsrättsskyddat material. Så med din logik byggde TPB inte bara sportbilen. De byggde även vägen, satt bakom ratten OCH körde ihjäl den lilla flickan med hundvalpen.
Det är inte bara svårt att se ditt samband, man måste leva på 80-talet för att ens kunna tänka i de banorna.Vercingetorix skrev:
'Skivbutiker stänger.
'Skivbutiker stänger pga att de säljer för få CD/DVD's
'Musikkonsumtionen antas dock vara oförändrad.
Svårt att se ett samband mellan dessa fakta och att folk har sin Ipod fulltankad med musik som hämtats bl a via TPB?
Jisses!Vercingetorix skrev:
För lite drygt tio år sedan, dvs fortfarande ett bra tag innan fildelning öht existerade
Det är detta som är så skrämmande. De gjorde otroliga vinster TROTS att det mesta floppade. Produktionen av CD-skivor var dock ohyggligt mycket billigare än att producera LP-skivor så dina siffror tror jag inte så mycket på heller.Vercingetorix skrev:när jag läste upphovsrätt och musikjuridik i USA var snittsiffror för ett genomsnittligt skivbolag följande:
Av tio släppta fullängdscd's gick sju med förlust och två jämnt upp, så således fick den kvarvarande vinstcd'n väga upp de sju som gick med förlust. Hur tror du de siffrorna ser ut idag, och hur hugade tror du skivbolagen är att chansa med att testa nya, fräscha och oprövade musikaliska kort när folk uppenbarligen är för snikna för att betala för vad de konsumerar, medförande att vinstcd'n idag kanske är en på tjugo?
Börjar du FATTA SNART? De KOMMER aldrig att köpa skivor, BEGRIP!Vercingetorix skrev:
När jag t ex gick på högstadiet köpte ungdomar skivor i mycket högre utsträckning än idag. När jag idag frågar mina elever när de senast köpte en CD minns de i allmänhet inte det. (Dvs ifall de öht någonsin har köpt en...)
Vercingetorix skrev:Börjar du FATTA SNART? De KOMMER aldrig att köpa skivor, BEGRIP!
Nä, så länge folk är för giriga för att pröjsa för sin konsumtion och så länge det finns dessa "ädla" pirater som kan tillhandahålla detta lär ingen handla skivor.
Men säg mig, tycker du att upphovsmännen ska får ersättning för sitt arbete?
(Ett enkelt ja eller nej räcker)
Oh, en sak till... Ang bötesbeloppet... Om du bedöms ha åsamkat skador för, hmm låt oss säga 30 miljoner. Hur mycket tror du att ersättningsbeloppet sätts till? Du kan få tänka hela dagen om du vill.
Du ÄR tydligen för DUM för att FATTA att CD'n är DÖD rent TEKNISKT sett, precis som kassettband och videoband. Det har INGENTING med "fildelning" att göra även om den fick folk att inse hur opraktisk en CD är.Vercingetorix skrev:Börjar du FATTA SNART? De KOMMER aldrig att köpa skivor, BEGRIP!
Nä, så länge folk är för giriga för att pröjsa för sin konsumtion och så länge det finns dessa "ädla" pirater som kan tillhandahålla detta lär ingen handla skivor.
Ja!Vercingetorix skrev:Men säg mig, tycker du att upphovsmännen ska får ersättning för sitt arbete?
(Ett enkelt ja eller nej räcker)
Det är just "bedömningen" av skador som är helt gripen ur luften i dessa fall.Vercingetorix skrev:
Oh, en sak till... Ang bötesbeloppet... Om du bedöms ha åsamkat skador för, hmm låt oss säga 30 miljoner. Hur mycket tror du att ersättningsbeloppet sätts till? Du kan få tänka hela dagen om du vill.
Jag använder caps i syfte att BETONA vissa ord. Då jag är född på 50-talet så tar jag knappast åt mig för att du kallar mig för 5-åring och jag har aldrig ens BESÖKT Pirate Bay eller nån annan liknande fildelningssite.Vercingetorix skrev:Oj! Hittat caps lock-knappen ser jag...
Du kan gapa som vilken försmådd 5-åring som helst om att CD'n är död som format. Det ger dig fortfarande noll, zip, nada, zero rätt att sno upphovsrättsskyddat material.
Det handlar inte alltid om det heller. Som andra redan PÅPEKAT så ÄR folk i allmänhet villiga att betala. Om du vill ha låten "Hotel California" är du dock inte villig att leta igenom 15 skivaffärer för att hitta den och sen tvingas köpa ett album med 10 andra låtar som du INTE är intresserad av för kanske 200:-Vercingetorix skrev:Din version av integritet ger jag heller inte mycket för ifall det skulle innefatta rätten att av ren och skär snålhet, snika till sig frukten av andra människors arbete.
Jag kan GARANTERA dig att du OMÖJLIGEN kan höra ifall jag spelar låten från datorn eller från LP-skivan. Det går dessutom även att filtrera bort brus och annat. När MP3 var nytt så hade de oftast en lägre bitrate men numera är minimum 192 och standard nästan 256kbps.Vercingetorix skrev:Varför folk konverterar till mp3 är, med tanke på ljudkvaliteten, faktiskt obegripligt.
DirtyDog skrev:
Om du vill ha låten "Hotel California" är du dock inte villig att leta igenom 15 skivaffärer för att hitta den och sen tvingas köpa ett album med 10 andra låtar som du INTE är intresserad av för kanske 200:-
Ofta har man de flesta låtar på nån av sina kanske 100 LP-skivor som står i 4 öl-backar i källaren.
Corven skrev:DirtyDog skrev:
Om du vill ha låten "Hotel California" är du dock inte villig att leta igenom 15 skivaffärer för att hitta den och sen tvingas köpa ett album med 10 andra låtar som du INTE är intresserad av för kanske 200:-
Ofta har man de flesta låtar på nån av sina kanske 100 LP-skivor som står i 4 öl-backar i källaren.
En liten fundering med tanke på detta.
Om jag har en skiva på vinyl, som jag betalat för. Eller en cd för den delen. Är det piratkopiering om jag laddar ner samma skiva? Jag har ju redan betalt för den skivan. Jag skaffar mig den bara i ett behändigare format.
Har aldrig sagt att jag inte är villig att betala. Debatten handlade om ifall Musikbutikerna har fått lägga ned pga fildelare. Alla vettiga inser att det är iTunes, CDon.com och Radion m.fl. som gjort Musikbutiker lika onödiga som en bikini på Nordpolen.Vercingetorix skrev:Jag törs garantera att Hotel California finns på iTunes...
Det finns betalsajter. Pröjsa, eller skit i musiken.. Svårare än så är det inte.
Okay, men varför åtala de bakom Pirate Bay? De hade inte lagt upp en endaste film/låt för NÅGON!Vercingetorix skrev:Således återstår endast åtal för den/de som industrimässigt lägger upp filmer/musik för kreti och pleti att ladda ner.
Absolut, men NÄR dömdes en svensk brottsling till böter på 30 miljoner senast?Vercingetorix skrev:Brott mot upphovsrättslagen är som vilket annat lagbrott som helst.
Vercingetorix skrev:Det torde stå tämligen klarlagt att TPB bär huvudansvaret för vad som försigått på deras sidor.
Du verkar faktiskt vara precis så dum som jag misstänkte.Vercingetorix skrev:
Vad gäller den otillbörliga påverkan till förmån för ett fällande domslut från medieindustrin som du hänvisar till, upprepar jag att uppmaningen till att du överlämnar det bevismaterialet till åklagare. (Vidare vore det väldigt intressant att ta del av bevisen du i så fall förfogar över, för det kan väl inte vara så att du enbart, och i oförstånd, bidrar med falsk ryktesspridning i ärendet?)
Vercingetorix skrev:
Vad gäller bötesbeloppet ber jag dig läsa tidigare inlaga av mig, för jag ids inte skriva om det igen. Dock kan jag gärna förklara sambandet mellan bedömd åsamkad ekonomisk skada och utdömt bötesbelopp, ifall det är för svårbegripligt för dig.
Vercingetorix skrev:Ang bötesbeloppet... Om du bedöms ha åsamkat skador för, hmm låt oss säga 30 miljoner. Hur mycket tror du att ersättningsbeloppet sätts till?