Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+12
Sniperace
blueheaven
Leena-66
kanaljen
MammaGuevara
marxisten
cleopatra
fredrik rahm70
MartinLindgren
DirtyDog
theward
Susz X
16 posters

    Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Inlägg  Susz X 2009-03-04, 01:44



    "Tingsrätten valde att gå på åklagarens linje och slog fast att 15-åringen gjort sig skyldig till förolämpning och därför ska betala 200 kronor i böter. 15-åringens försvarare Clea Sangborn uttrycker bestörtnig över domen. Hon anser att åtal aldrig borde ha väckts.

    – Jag förstår inte hur man anser att detta är att skymfa polisernas ära. Min klient har förstått att han gjort fel och det borde inte vara upp till domstolen att uppfostra honom, säger hon.

    Domen kommer att överklagas.

    – Detta är juridiskt intressant. Det är helt okej att säga hora till en tjej i skolan men inte gris till en polis. Vi kommer absolut att överklaga, säger Clea Sangborn."
    [/i]

    http://www.dn.se/sthlm/grymtning-gav-200-kronor-i-boter-1.812227

    Och- visst är det intressant- varför reagerar en polis på det viset egentligen?
    Minns de "tuffa grabbarna" när man själv var i början på tonåren som ropade polis potatisgris- ingen reagerade med annat än ett leende på läpparna....
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Det kallas maktmissbruk

    Inlägg  theward 2009-03-04, 10:28

    Ganska vanligt bland de yngre i poliskåren tyvärr.

    ta tex en bekant till mig.
    Jag vet att han aldrig slåss eller är speciellt störande.
    Men nu var det så här att det hade varit et storbråk på torget här hemma.
    Polisen dök upp 1 timma efter bråket var slut.
    Kvar på torget var människor som varit på en festlighet 1km bort.
    Jag hade också varit på festen, men som tur var hade jag gåt hem direkt efter.

    När polisen kom fram började de tjafsa med min bekant.
    De sa att han slagits eftersom han hade spräckt byxorna.
    Till saken hör att han hade spräckt dem när han hade gått ipp på scen och sjungit kareoke.

    Givetvis frågade han vad de menade med det. Vem hade inte ifrågasatt polisen i det läget.
    Han var definitivt inte otrevlig mot polisen(det finns vittnen på).

    Han sa bara ifrån när de "dummade" sig.

    Gissa vad de gjorde?
    Joo de tar honom och kör han till fyllecell 8 mil bort(så full var han inte,dessutom bor han bara 1,5 bort)

    Väl framme så släpper de han nästan omgående och ger honom en bussbiljett hem.
    Om han nu bvarit så full, har han på en timme blivit så nykter så man kan skicka hem honom?

    Vad kostade inte detta totala maktmisbruk skattebetalarna?

    Finns flera sådana här exempel, ett som jag själv varit med om.
    Men jag hade turen att få en väktare på min sida i det fallet.
    Annars kanske jag fått åkt till fyllecell också.
    Vissa poliser verkar söka bråk och brott.

    Hur vore det att ta tag i de som redan finns.
    De allvarliga brotten.........
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Sv: Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Inlägg  Susz X 2009-03-04, 15:47

    theward skrev:Ganska vanligt bland de yngre i poliskåren tyvärr.

    ta tex en bekant till mig.
    Jag vet att han aldrig slåss eller är speciellt störande.
    Men nu var det så här att det hade varit et storbråk på torget här hemma.
    Polisen dök upp 1 timma efter bråket var slut.
    Kvar på torget var människor som varit på en festlighet 1km bort.
    Jag hade också varit på festen, men som tur var hade jag gåt hem direkt efter.

    När polisen kom fram började de tjafsa med min bekant.
    De sa att han slagits eftersom han hade spräckt byxorna.
    Till saken hör att han hade spräckt dem när han hade gått ipp på scen och sjungit kareoke.

    Givetvis frågade han vad de menade med det. Vem hade inte ifrågasatt polisen i det läget.
    Han var definitivt inte otrevlig mot polisen(det finns vittnen på).

    Han sa bara ifrån när de "dummade" sig.

    Gissa vad de gjorde?
    Joo de tar honom och kör han till fyllecell 8 mil bort(så full var han inte,dessutom bor han bara 1,5 bort)

    Väl framme så släpper de han nästan omgående och ger honom en bussbiljett hem.
    Om han nu bvarit så full, har han på en timme blivit så nykter så man kan skicka hem honom?

    Vad kostade inte detta totala maktmisbruk skattebetalarna?

    Finns flera sådana här exempel, ett som jag själv varit med om.
    Men jag hade turen att få en väktare på min sida i det fallet.
    Annars kanske jag fått åkt till fyllecell också.
    Vissa poliser verkar söka bråk och brott.

    Hur vore det att ta tag i de som redan finns.
    De allvarliga brotten.........

    Håller helt med dig här- rena rama maktövergreppen...Hur behandlas då människor som behöver hjälp och har någon typ av sjukdom kan man undra? Oxå varför sådana personer som begår dessa övergrepp utan anledning- i vilket syfte de sökt sig till just polisyrket egentligen?
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Sv: Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Inlägg  DirtyDog 2009-03-04, 16:50

    Är väl rimligt att det existerar nån sorts straff för STRAFFMYNDIGA att kalla poliser för svin, grisar eller annat valfritt okvädningsord. Skall vem som helst få kalla tjänstefolk för vad de vill?

    Det skrämmande här är väl att nån jävla tomte drar detta till Tingsrätten (kostnad på säkert 25 - 30 tusen).
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Sv: Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-04, 20:51

    Stora starka poliser, som inte ens tål ord, sorgligt? Like a Star @ heaven
    Själv trodde jag polisen tvättat bort sin gristämpel från 60 talet, Like a Star @ heaven
    Då var ju det allmäna namnet på stan grisar kort och gott, ett för dåtiden välförtjänt smeknamn, Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    Som jag trodde var bortvättat för länge sedan, men tydligen inte! Like a Star @ heaven
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Bevisbördan

    Inlägg  theward 2009-03-04, 21:03

    När det gäller vad man tex sagt och inte sagt.
    Hur blir den?

    Läste ju häromveckan om killen som kissade i ett öde industriområde och fick 800 kr i böter av polisen.

    Ruttna poliser kan ju liksom hitta på saker, bara så de kan ge folk böter.

    Jag tycker personligen inte att enstaka ord ska kunnarendare straff, oavsett vad man säger och till vem.

    Däremot upprepade fula ord och hot, ska straffas.

    Det säger ju sig själv att folk vid stressade/pressade situationer kan säga saker som de kanske inte menar.

    på nåt sätt får jag uppfattningen att poliserna bara törs jaga harmlösa "brottslingar och låter det riktiga buset vara
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Sv: Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-04, 21:15

    Förutom tramset att åtala en 15 åring för ett ord, som polisen inte klarade av,
    Och domen lyder på 200 kronor i böter, No
    Så finns numera 15 åringen vackert placerad i polisens belastnings register, Like a Star @ heaven
    Där hamnar man efter den fällande domen! Like a Star @ heaven
    Och där står man ju kvar ett xantal år, Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    Många arbetsgivare t.ex kräver ju utdrag ur belastnings registret numera! Like a Star @ heaven
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty ja det var ju

    Inlägg  theward 2009-03-05, 11:00

    väl använda skattepengar affraid
    Domstolarna har väl viktigare saker att göra kan man ju definitivt tycka.
    Många mkt allvarliga brott får ju ligga i mer än ett år än de kommer upp i rätten
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Sv: Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-05, 11:48

    tänk så här:

    om vi tillåter allt mer personliga yttringar emot vår polismakt bli lagliga..var stoppar vi då??

    allt eskalerar och blir värre..skall vi stoppa med att ngn får spotta en polis i ansiktet??

    eller pissa på en "snutbil" ??

    LAGEN och dessa upprätthållande hand MÅSTE respekteras.

    minn hur det var när jag var "lapplisa" och hur folk betedde sig.. Jag är ju 192 cm lång så jag slapp det värsta..men en kvinnlig kollega fick spott och slag och en annan fick foten överkörd av en bil med FLIT.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty jag håller inte med

    Inlägg  theward 2009-03-05, 11:54

    Bara för att ord vore "lagliga" innbär ju inte att spotta på någon myndighetsperson skulle bli lagligt och definitivt inte att köra över foten på någon.

    Ska vi förbygga allt, hamnar man i samma situation som i filmen "demolitoin man".

    Det blir total kontroll, är det inte ditåt vi redan verkar vara på väg??
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Sv: Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-05, 11:57

    theward skrev:Bara för att ord vore "lagliga" innbär ju inte att spotta på någon myndighetsperson skulle bli lagligt och definitivt inte att köra över foten på någon.

    Ska vi förbygga allt, hamnar man i samma situation som i filmen "demolitoin man".

    Det blir total kontroll, är det inte ditåt vi redan verkar vara på väg??

    nej då..men en viss standard måste vi hålla.. att skrika nöffnöäff , snutsvin och liknande är EJ okej.

    (kan erkänna att jag som ung värsting gjorde värre saker emot polis och abab vakter=)

    men man växer upp liksom)
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Sv: Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Inlägg  cleopatra 2009-03-05, 12:00

    Iofs tycker jag också att 15 åringens "brott" var ringa här, men poliser får nog både höra och svälja en hel del skit och glåpord varje dag. Självklart ska de kunna tåla detta, annars har de nog valt fel yrke, men samtidigt kanske det behövde statueras ett exempel. Poliser utför ett mycket viktigt arbete i samhället och har det nog väldigt tungt emellanåt, det sista det behöver är ständiga epiteter kastade efter sig.

    Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven


    Hur skulle ni reagera på att dagligen kallas för gris och andra respektlösa tillmälen bara för att ni sköter ert jobb? Sen är de självklart så att en del poliser gjort sig förtjänta av den ilska som riktas emot dem genom oproffsiga och onödiga ingripanden, ofta med inslag av övervåld.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty ja fast denna kille var 15 år

    Inlägg  theward 2009-03-05, 12:04

    Alltså en liten skit Wink

    Vissa får ju ta mera än andra, det hör till yrket Wink
    Personligen tror jag ord rinner av de flesta poliser, som vatten rinner av en gås.

    Det finns mkt värre saker för poliser att ta hand om och ta itu med
    Trafikolyckor, döda, mördade människor och farliga brottslingar tex.
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Sv: Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-05, 12:05

    Poliserna var där för att fotpatrullera och en av dem stod och pratade med en äldre dam när 15-åringen gick förbi och ”grymtade”. Polismännen gick ifatt 15-åringen och bad honom förklara sig. I diskussionen som uppstod kallade 15-åringen poliserna upprepade gånger för ”grisar”.

    15-åringen har erkänt uttalandena. ”Det är kul att provocera”, som han sa under tisdagens rättegång.


    så återigen.. var stoppar vi??

    personligen tycker jag att poliserna har RÄTT 15 år = straffmyndig och därmed ansvarig för sina kriminella handlingar
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty hade det inte räckt med att

    Inlägg  theward 2009-03-05, 12:07

    "skrämma" grabben lite..?
    Det viktiga är väl att han slutar med sitt beteende, som jag förövrigt inte tror gäller bara mot poliser.

    Att ha rättegång, som kostar staten jättemkt pengar, blir bara absurt
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Sv: Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-05, 12:09

    theward skrev:"skrämma" grabben lite..?
    Det viktiga är väl att han slutar med sitt beteende, som jag förövrigt inte tror gäller bara mot poliser.

    Att ha rättegång, som kostar staten jättemkt pengar, blir bara absurt

    ja och nej... en rättegång kan vara ett varnande exempel..

    och i detta ärendet gick KILLEN för långt...
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Sv: Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Inlägg  Susz X 2009-03-05, 14:44

    theward skrev:väl använda skattepengar affraid
    Domstolarna har väl viktigare saker att göra kan man ju definitivt tycka.
    Många mkt allvarliga brott får ju ligga i mer än ett år än de kommer upp i rätten

    Bara så klockren fullträff tycker jag..Varför prioriteras sånt här- medan anmälan om misshandel, och - tja- rena mord inte prioriteras lika snabbt?
    Är det rimligt?
    Och som Martin oxå beskriver- starten i livet för grabben på 15 år att hamna i brottsregistret- för en simpel sak som ord- det var inte ens mobbing..
    Ska en professionell inte tåla mer? Det får sannerligen vi i vården göra-
    inte sjutton stämmer vi en människa som säger fula saker- i stället förstår man att det beror på något...Vari ligger skillnaden tycker ni egentligen? Skulle det vara okej om alla vårdanställda - eller socialarbetare, lärare anmälde ungar som provocerade? Eller hur menar ni som tycker detta var okej???
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Sv: Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Inlägg  Susz X 2009-03-05, 15:04

    fredrik rahm skrev:Poliserna var där för att fotpatrullera och en av dem stod och pratade med en äldre dam när 15-åringen gick förbi och ”grymtade”. Polismännen gick ifatt 15-åringen och bad honom förklara sig. I diskussionen som uppstod kallade 15-åringen poliserna upprepade gånger för ”grisar”.

    15-åringen har erkänt uttalandena. ”Det är kul att provocera”, som han sa under tisdagens rättegång.


    så återigen.. var stoppar vi??

    personligen tycker jag att poliserna har RÄTT 15 år = straffmyndig och därmed ansvarig för sina kriminella handlingar

    Varför utsluter du att grabben bad om ursäkt? Och - varför sprang han ikapp grabben överhuvudtaget? Utan någon som helst respekt till den dam han tydligen pratade med...
    Ja- så kan man oxå se det-...
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Sv: Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-05, 17:08

    Det var ju tur att grabben inte kallade poliserna för psykiskt sjuka knarkare med förföljesemani, eller hur Mr.Raahhhmmmm? No
    Då hade kanske grabben blivit inlåst flera år? Arrow
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Sv: Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-05, 17:15

    Själv tar jag utlåtande om frågan, från en som själv tillåter sig kränka, sparka, slå och sprida rena lögner om andra efter behag och samtidigt rättfärdiga sitt eget betende, som helt värdelösa, No
    grabben som är dömd är bara 15 år, men nämde debattör påstår sig vara vuxen! No
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty ...

    Inlägg  marxisten 2009-03-06, 11:37

    Om man döms för att man kallar snutarna för Grisar idag,vad händer då om man tar till det andra smeknamnet från 60-talet, FACISTER? Fängelse?

    Som POLIS får man väl tåla något. Att bli kllad GRIS ska man för fan inte åtala någon för. Då kan vi ju börja åtala för någon ritar två streck på bänken eller vad som helt. Fortkörning 5 km på 70 väg. Detta åtalet är bara fånigt och borde aldrig tagits upp i domstol.

    Och Fredrik_Rahm, ditt exempel på vad som kan hända var riktigt dåligt. Våld och fysiska angrepp är väl långt ifrån lika milt som att kalla någon för GRIS! Hela det här åtalet är ju komiskt
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Sv: Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-06, 14:08

    [color=white]marx jag vet tt du antagligen är ung arg och gärna vrålar acab=)

    MEN...läs vad killen gjort och fundera...om denna ej gick liiite liiiiiiiite för långt.

    (ur tidningsartikeln så få som vanligt ej läst innan dom skriver)
    ____________________________________________________________________________

    Poliserna var där för att fotpatrullera och en av dem stod och pratade med en äldre dam när 15-åringen gick förbi och ”grymtade”.

    Polismännen gick ifatt 15-åringen och bad honom förklara sig.

    I diskussionen som uppstod kallade 15-åringen poliserna upprepade gånger för ”grisar”.

    15-åringen har erkänt uttalandena. ”Det är kul att provocera”, som han sa under tisdagens rättegång.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Sv: Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-06, 14:18

    Tycker du alla som tycker det är kul och provocera ska åtalas, eller ska lagen tolkas olika när poliser är inblandade, No
    Poliser tillåts säga precis vad dom tycker, men behöver inte tåla höra vad andra tycker? No
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Sv: Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-06, 14:21

    Hur kunde jag veta att martin skulle skriva direkt efter mitt inlägg och dessutom ett inlägg om mej som Person och inte saken i debatten??

    kanske är jag släckt med Saida??

    eller så är det kanske hmm.... stalking??=)
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Sv: Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-06, 14:25

    Tycker precis som du marxisten, tragiskt att se hur en del poliser springer runt och biter sig själva i svansen! No
    Man brännmärker en 15 åring helt utan förebråelser, för några små ord! No
    För den fällande domen kommer förfölja grabben i många år framöver! No
    Domstolen som dömmer och fäller tonåringen kan också ta på sig en stor del av den ärofyllda äran? No

    Sponsored content


    Grymta åt Polis- nu faller domen.. Empty Sv: Grymta åt Polis- nu faller domen..

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-02, 03:27